Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min henger veldig langt bak med mye. Hun er veldig religiøst skjermet og lært opp til at alt er galt. 
Hun fikk ikke ha seksual undervisning på skolen av morra si. Og tror derfor at Sex er galt eller synd.. Jeg er ikke religiøs og er lært opp til at alt er naturlig. 

Anne(kallenavn) er veldig sensitiv og tror alt indirekte rakker ned på henne. Om jeg sier jeg har kjøpt meg et parr nye sko så får jeg en lang mld om hvor ond jeg er og at jeg kommer til helvete osv osv.. fordi hun ikke har råd til å kjøpe nye sko og mener jeg har kalt henne fattig.  Dette handler om alt som skjer.  Jeg har en venninne Anne ikke kjenner, men som Anne snakker dritt om... Jeg var på besøk hos venninne og Anne klikket fordi hun ikke var invitert. Jeg fikk lange mld om hvor manipulerende og mobbere jeg var og så ringte morra hennes for å kjefte på meg. 
Nå er vi tatt inn til rektor for å snakke om at jeg mobber Anne... og at hun er så perfekt 

Jeg har vært venner siden 4 klasse, men hun henger fortsatt igjen der... ved leking av dukker og slikt.. jeg er glad i Gutter, sex, alkohol og fest. Jeg ekke Guds beste barn. 
Og det er hun sur for.

Jeg prøver å tilpasse alt jeg gjør og sier i hverdagen, til og med hva jeg har med på matpakken for at hun ikke skal bli sint. Men jeg er litt lei av å gå på glass... vi har bare vokst fra hverandre og har ingenting til felles. 

Hva skal jeg gjøre?
Gjør jeg noe galt?
Burde Anne kunne bestemme om jeg går på fest eller hva jeg har sex med? 

Jeg får lange mld annenhver dag om hvor Ond, manipulerende, grusom og hvordan jeg vil brenne i helvete. Begynner å bli litt lei, vi sitter å snakker om bukser så kommer hun med kommentarer av hvordan jeg vil lide og hvor varmt det er og hvor tørst jeg kommer til å være hos satan lissom.

hva skal jeg gjøre?

jeg blir lissom ikke kvitt henne heller, hun bare klenger seg på meg. Hun har mange andre venner, men de gjør ikke hva hun sier heller og derfor ditcher hu de.

Anonymkode: bbd80...54d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er jo direkte ekkel mot deg. Kom deg unna henne, for måten hun snakker til deg og behandler deg på er nesten psykisk mishandling. Og det er vel bortimot det hun selv blir utsatt for av foreldre. Dette er ikke sunt for noen. Ta vare på deg selv! 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo voldelig mot deg, du kan ikke ha en sånn venninne. Dette handler ikke bare om at hun er religiøs, dessverre. Vi hadde en i klassen som var med i Jehovas vitner. Hun fikk ikke gå i bursdagsselskap eller feire jul, men ellers var hun jo med oss. Hun snakket aldri stygt til noen. Det kan jo hende at hun tenkte sitt, men hun sa det ikke. Religiøse mennesker godtar som oftest at andre lever sine liv slik de selv ønsker.  

Anonymkode: 0d295...4bf

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange fra religiøse miljøer, og dette tror jeg på ingen måte på.

Anonymkode: a006c...12b

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som hun over skriver, dette handler nok ikke bare om religion. Jeg tror fint på TS da jeg vet om religiøse det har "bikket over" for. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du viser rektor disse meldingene og snur på flisa. Ikke du som mobber. 

Kanskje på tide å få seg andre venninner og ikke snakke så mye med Anne? 

Gi henne telefonnr til hjelpelinjer for unge, for hun trenger hjelp.

Anonymkode: 5f4d9...3cc

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Fortell hvordan du opplever relasjonen når dere møter rektor, og vis fram meldingene, som underbygger det du forteller.

Hvis du er redd for å bli overkjørt i møtet med rektor så spør du en av foreldrene dine om å være med.

Anonymkode: 4493c...b59

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drar du religiøsitet inn i bildet ? De som er troende lar som oftest dem som ikke er troende leve sitte eget liv. Så lenge du respekterer dem tilbake. Så hvis denne såkalte "venninne" er så slem og grusom mot deg så er det jo bare å avslutte vennskapet og problemet er løst. Eller er det du som vil ha noen å klage,rakke ned på og snakke stygt om ?

Anonymkode: acd5f...09f

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret mitt svar var rettet mot TS

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drar du religiøsitet inn i bildet ? De som er troende lar som oftest dem som ikke er troende leve sitte eget liv. Så lenge du respekterer dem tilbake. Så hvis denne såkalte "venninne" er så slem og grusom mot deg så er det jo bare å avslutte vennskapet og problemet er løst. Eller er det du som vil ha noen å klage,rakke ned på og snakke stygt om ?

Grunnen til at jeg drar inn religion er fordi hun beskriver hvordan jeg vil brenne i helvete pga måten jeg lever, jeg er 16 år la meg leve mitt ateistiske liv uten at jeg må høre hvor grusom jeg er for å ha seksuelle relasjoner uten å være gift.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høh? Halve poenget her er jo at venninna bruker sin religion mot TS, som et argument for påpeke alt hun mener TS Gjør galt. Ingen sier at dette er vanlig oppførsel blant troende, tvert i mot - det er Anne som missbruker sin til å trakassere TS.

TS, du burde faktisk kutte henne ut. Det er ingen som skal finne seg i å bli kalt stygge ting og bli gjort skam på daglig. Vis rektor disse meldingene og og forklar hvordan du opplever relasjonen, at du konstant må gå på tå hev for å ikke si eller gjøre noe som fyrer henne opp. Si tydelig i fra at du ikke vil finne deg i å bli behandlet slik mer, og at du synes det er best at dere har minst mulig kontakt fremover. Om hun mener at du er så ille, så er det vel vinn-vinn uansett.

Anonymkode: f1801...de2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forstår jeg godt, hadde ikke trudd på det om jeg ikke kjente henne heller. men som andre sier har bare begeret bikket litt over for henne.. vi pleide å gå på noe som lignet søndasskole som de i bygda hadde laget for oss barna, og da var hun ikke sånn men det at vi fikk se bilder av helvete og satan osv osv så tror jeg hu ble redd. det forstår jeg godt for det ble jeg også som 11 åring men da ble jeg alltid fortalt at det var kødd av mamma, hun ble fortalt at det var ekte og om hun ikke oppførte seg kom hun dit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg drar inn religion er fordi hun beskriver hvordan jeg vil brenne i helvete pga måten jeg lever, jeg er 16 år la meg leve mitt ateistiske liv uten at jeg må høre hvor grusom jeg er for å ha seksuelle relasjoner uten å være gift.

Men så kutt henne ut da, hva er problemet?...for de som tror på den kristne Gud og Allah så er det en stor synd å ha sex utenfor ekteskapet. Det må ateister bare respektere.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så kutt henne ut da, hva er problemet?...for de som tror på den kristne Gud og Allah så er det en stor synd å ha sex utenfor ekteskapet. Det må ateister bare respektere.

Så jeg skal ikke ha sex fordi hun er kristen? 

Jeg bor i et kristent samfunn og ingen av de andre jentene reagerer slik som Anne gjør, så for de fleste vil ikke dette være en stor synd. Det er jo ikke slik at jeg forteller henne hvem jeg har sex med, men hun snoker seg frem til det uansett.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje stor synd for henne, men for meg som ikke har noen religion er det normalt. Jeg respekterer at hun ikke vil ha sex utenfor ekteskap greia er at hun ikke respekterer at jeg har det.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å drikk alkohol som 16 åring.

Anonymkode: 421b1...27d

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som dere på ingen måte passer sammen. Velg å ta avstand og gi beskjed om at vennskapet er avsluttet. Si at dere lever i helt forskjellig verden og at du ikke kan gå rundt å tenke på hva hun synes om alt.

Må legge til at selv om «Anne» høres ekstrem ut så høres du heller ikke ut som en gjennomsnittsungdom. Du er 16 år og langt ifra voksen. Du har lov til å ha sex, men det at livet skal handle om sex, festing og drikking når du er 16 år er langt fra slik jeg opplever 16 åringene rundt meg uten at noen av disse er spesielt religiøse. 

Finn deg andre å være med, respekter Anne nok til å gi beskjed om at dere ikke er venner, slutt med baksnakking og si at du forventer det samme av henne!

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så kutt henne ut da, hva er inhe?...for de som tror på den kristne Gud og Allah så er det en stor synd å ha sex utenfor ekteskapet. Det må ateister bare respektere.

Ingen bør respektere å bli snakket sånn til som venninnen gjør mot Ts. Det kunne blitt mottatt verre enn hva Ts gjør, om det var en litt svakere person. Det nærmer seg psykisk mishandling å true med helvetet osv. Det er bra slikt kommer frem, for det er mye drøyt kristne kan finne på å si og gjøre. Fordi det har bikket over for dem. Det er mange som får angst av slike foreldre/andre voksne rundt seg. De voksne sliter nok selv også.

Er enig med de som ber Ts ta det opp med rektor. Venninnen hadde trengt hjelp, og bv burde vært i bilde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun blir sannsynligvis grovt mishandlet hjemme og har kanskje utviklet en personlighetsfortyrrelse på grunn av det. 

Anonymkode: a2901...e08

AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er at venninnen din truer deg og invaderer ditt privatliv. Hun prøver til og med å kontrollere hvordan du skal leve ditt eget liv gjennom å ty til psykisk vold. Hun har store problemer og hun ville nok vært like ille om hun ikke hadde vært religiøs, da hadde hun bare prøvd å true og kontrollere deg på andre måter.

De fleste religiøse godtar som sagt at andre lever sitt eget liv og respekterer andres grenser. Jeg er selv i et konservativt kristent miljø og har aldri hørt noen snakke om at noen kommer til helvete. Selv både drikker jeg og har sex før ekteskapet, det er ingen som legger seg opp i dette. De ytrer sine meninger om homofile og samboere av og til, men tåler fint uenighet om temaet. Venninnen din har et voldsproblem først og fremst.  Jeg vil også tippe at hun lever med trusler og kontrollering hjemme. 

Anonymkode: 0d295...4bf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...