Lorieen Skrevet 25. mai 2020 #61 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette. Jeg hadde risikofødsel og fikk ikke valget om epidural eller ikke. De ville ha den på plass i god tid slik at jeg ikke skulle slite meg ut. Mener du at jeg da har mishandlet barnet mitt? Eller burde jeg heller stole på legene, som faktisk kan dette? Anonymkode: fc63b...036 Du fikk epidural på medisinsk grunnlag pga risikofødsel. Det er noe helt annet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #62 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå er det ikke jeg som har skrevet over her, men på slike grunnlag er jo epidural anbefalt uten at mor selv har bestemt det for å slippe billigere unna med smerter. Det finnes klart risiko ved epidural, bare se på Birgit Skarstein. I tillegg kan det ta lenger tid før mor kan gå og tisse som normalt. Anonymkode: b9579...9eb Risikoen ved dagens epidural er veldig lav. I tillegg benytter man lavdose som gir færre komplikasjoner. Mor kan fint gå med epidural. Det er et effektivt smertestillende middel som nyere forskning viser ikke påvirker fødsel i nevneverdig grad. Det er ikke bevist at epidural øker bruken sugekopp/tang eller forlenger fødselsforløpet, i følge nyere forskning. Anonymkode: 8616e...c59 3
Lorieen Skrevet 25. mai 2020 #63 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vis meg gjerne forskning som viser at det er bedre og sunnere for mor og barn at mor ikke har hatt epidural. Anonymkode: 8616e...c59 https://sykepleien.no/2012/04/onsker-debatt-om-epidural https://www.dinside.no/okonomi/epidural-kan-skade-ammingen/62172263
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #64 Skrevet 25. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det ikke jeg som har skrevet over her, men på slike grunnlag er jo epidural anbefalt uten at mor selv har bestemt det for å slippe billigere unna med smerter. Det finnes klart risiko ved epidural, bare se på Birgit Skarstein. I tillegg kan det ta lenger tid før mor kan gå og tisse som normalt. Anonymkode: b9579...9eb Dette gir ikke mening, for det er også en risiko å føde uten epidural dersom mor blir sliten og pressingen tar lengre tid. Sånn kan det føre til unødvendig ks, tang og sugekopp, fordi mor ikke fikk smertelindring som kunne gitt en mer stressfri fødsel. At det kan gå lengre tid før man får tisset normalt er et latterlig argument mot smertelinding. Anonymkode: 58409...af7 5
Lorieen Skrevet 25. mai 2020 #65 Skrevet 25. mai 2020 Folk velger som de vil. Det er den enkelte fødendes rett. Men jeg personlig ville aldri i verden tatt sjansen, bare for at jeg ikke hadde lyst til å ha vondt. Damer i dag er så forbanna bortskjemte og vil ha det behagelig hele tida - til og med når de føder barn. Det er et uomtvistelig faktum at epidural veldig ofte fører til risvekkelse og forlenget pressetid, og økt sjanse for bruk av tang eller vakuum. Smerte er psykisk. Alle som vil, og som ikke har kompliserende faktorer som hindrer naturlig fødsel, klarer å føde uten medikamentell smertelindring som epidural, petidin etc. ALLE. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #66 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, Lorieen skrev: https://sykepleien.no/2012/04/onsker-debatt-om-epidural https://www.dinside.no/okonomi/epidural-kan-skade-ammingen/62172263 Kanskje du skal se litt på nyere forskning og ikke basere holdningene dine feks bruk av epidural i 1997. Forøvrig er ikke en epidural bare en epidural, og ulike land har ulik praksis bla med tanke på dosering. Anonymkode: 8616e...c59 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #67 Skrevet 25. mai 2020 3 minutter siden, Lorieen skrev: Folk velger som de vil. Det er den enkelte fødendes rett. Men jeg personlig ville aldri i verden tatt sjansen, bare for at jeg ikke hadde lyst til å ha vondt. Damer i dag er så forbanna bortskjemte og vil ha det behagelig hele tida - til og med når de føder barn. Det er et uomtvistelig faktum at epidural veldig ofte fører til risvekkelse og forlenget pressetid, og økt sjanse for bruk av tang eller vakuum. Smerte er psykisk. Alle som vil, og som ikke har kompliserende faktorer som hindrer naturlig fødsel, klarer å føde uten medikamentell smertelindring som epidural, petidin etc. ALLE. Hvorfor uttaler du deg egentlig når du selv beskriver dine fødselssmerter som mildere enn menssmerter? Du har jo ikke snøring på hva andre kvinner har av smerter. Forøvrig har du noen ufyselige holdninger, du er ikke engang oppdatert på hva dagens epidural er og nyere forskning. Anonymkode: 8616e...c59 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #68 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, Lorieen said: Folk velger som de vil. Det er den enkelte fødendes rett. Men jeg personlig ville aldri i verden tatt sjansen, bare for at jeg ikke hadde lyst til å ha vondt. Damer i dag er så forbanna bortskjemte og vil ha det behagelig hele tida - til og med når de føder barn. Det er et uomtvistelig faktum at epidural veldig ofte fører til risvekkelse og forlenget pressetid, og økt sjanse for bruk av tang eller vakuum. Smerte er psykisk. Alle som vil, og som ikke har kompliserende faktorer som hindrer naturlig fødsel, klarer å føde uten medikamentell smertelindring som epidural, petidin etc. ALLE. Så fint at du helgarderer deg med vage formuleringer. Savner fortsatt skikkelige kilder som dokumenterer påstanden din om at smertestillende ikke er bra for mor og barn. Artiklene du viste til var gamle og kunne ikke vise til noen konkrete funn. Anonymkode: fc63b...036 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #69 Skrevet 25. mai 2020 Man kan ikke velge KS. Så de som får KS får det nok av en grunn. Enten fysisk eller psykisk. Heldigvis ammer de aller fleste barna sine i Norge, og det er som regel en grunn til at de ikke ammer eller slutter å amme. Grunnen kan være dårlig veiledning rett og slett, og mange har også familiemedlemmer som skal mene ditt og datt om ammingen og betviler at mor har nok melk for eksempel, så alt har ikke med hva man nødvendigvis velger selv. Anonymkode: 540a3...6cb 1
Nerine_ Skrevet 25. mai 2020 #70 Skrevet 25. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har du en høy smerteterskel og liker tydeligvis å ha smerter. De fleste mennesker unngår smerter hvis det er mulig. Lurer helt oppriktig om du føler at du er bedre enn andre mennesker på dette grunnlaget? Jeg er litt sjokkert over synet du har på andre mennesker, synes det er litt trist. Anonymkode: 662bd...bdc Man trenger nødvendigvis ikke å like smerter for å føde uten epidural. Men sånn er det å føde, det er naturlig at det er vondt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #71 Skrevet 25. mai 2020 25 minutter siden, Lorieen skrev: Folk velger som de vil. Det er den enkelte fødendes rett. Men jeg personlig ville aldri i verden tatt sjansen, bare for at jeg ikke hadde lyst til å ha vondt. Damer i dag er så forbanna bortskjemte og vil ha det behagelig hele tida - til og med når de føder barn. Det er et uomtvistelig faktum at epidural veldig ofte fører til risvekkelse og forlenget pressetid, og økt sjanse for bruk av tang eller vakuum. Smerte er psykisk. Alle som vil, og som ikke har kompliserende faktorer som hindrer naturlig fødsel, klarer å føde uten medikamentell smertelindring som epidural, petidin etc. ALLE. Du, nå må du lese deg opp. Det du skriver er jo bare vrøvel og vås! Anonymkode: 58409...af7 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #72 Skrevet 26. mai 2020 3 timer siden, Lorieen skrev: Folk velger som de vil. Det er den enkelte fødendes rett. Men jeg personlig ville aldri i verden tatt sjansen, bare for at jeg ikke hadde lyst til å ha vondt. Damer i dag er så forbanna bortskjemte og vil ha det behagelig hele tida - til og med når de føder barn. Det er et uomtvistelig faktum at epidural veldig ofte fører til risvekkelse og forlenget pressetid, og økt sjanse for bruk av tang eller vakuum. Smerte er psykisk. Alle som vil, og som ikke har kompliserende faktorer som hindrer naturlig fødsel, klarer å føde uten medikamentell smertelindring som epidural, petidin etc. ALLE. Dette blir bare for dumt. Du uttaler deg tydeligvis om ting du ikke har peiling på. Du vet det er mer risiko med hjemmefødsel enn fødsel med epidural? Å velge hjemmefødsel er et egoistisk valg og man setter på ingen måte barnets beste i fokus, dessverre. Anonymkode: 662bd...bdc 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #73 Skrevet 26. mai 2020 Jeg er for selvbestemt abort inntil uke 12 av svangerskapet. Jeg er for at kvinnen selv skal bestemme hva hun ønsker av smertelindringen som er tilgjengelig, så sant dette er medisinsk forsvarlig. Jeg er for at de som er svært engstelig eller har psykiske/fysiske utfordringer skal få keisersnitt. Jeg er også for amming. Jeg forstår veldig godt at ikke alle har mulighet til å amme, og det er sånn det er. Jeg Mener at dersom du av en eller annen grunn ikke kan/orker/vil legge barnet til brystet så er pumping og flaske ett godt alternativ. Morsmelk inneholder antistoffer som er kjempe viktig for barnets immunforsvar, og da spesielt råmelken. Derfor mener jeg at dersom det er mulig å gi barnet morsmelk, enten via amming eller pumping så burde man gjøre det for barnets del. Ikke alle har mulighet til dette, og da er selvsagt morsmelkerstatning veldig godt å ha. Visste dere at lam som ikke får råmelk fra moren ikke overlever. Det er selvsagt ikke slik for oss mennesker, men jeg tror fortsatt at råmelka er særs viktig for menneskebabyer også. Vil poengtere igjen at dersom det ikke er mulig, så forstår jeg selvsagt at morsmelkerstatning er glimrende. Anonymkode: b35ff...f71
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #74 Skrevet 26. mai 2020 Jeg er hele veien for det som er best for barnet: vaginal fødsel uten smertelindring, morsmelk og nærheten med mor gjennom amming og det å slippe å bli født uønsket. Anonymkode: 1ebd8...5eb 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #75 Skrevet 26. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er hele veien for det som er best for barnet: vaginal fødsel uten smertelindring, morsmelk og nærheten med mor gjennom amming og det å slippe å bli født uønsket. Anonymkode: 1ebd8...5eb Kilde på at dette er best for barnet? Anonymkode: fc63b...036 1
Lorieen Skrevet 26. mai 2020 #76 Skrevet 26. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette blir bare for dumt. Du uttaler deg tydeligvis om ting du ikke har peiling på. Du vet det er mer risiko med hjemmefødsel enn fødsel med epidural? Å velge hjemmefødsel er et egoistisk valg og man setter på ingen måte barnets beste i fokus, dessverre. Anonymkode: 662bd...bdc Vis meg gjerne forskning som dokumenterer dette. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #77 Skrevet 26. mai 2020 Epidural analgesia was associated with slowly progressing labor, thus resulting in an increased rate of instrumental delivery. This instrumental delivery appears to adversely affect the neonatal outcomes more strongly than the analgesia itself. https://link.springer.com/article/10.1007/s00540-012-1480-9 Conclusions: In our setting, high use of epidural analgesia is a marker for a style of practice characterized by malpositions leading to dysfunctional labors and higher intervention rates leading, in turn, to excess maternal/newborn morbidity. https://doi.org/10.1046/j.1523-536X.2001.00243.x Conclusion. Our study supports the literature evidence that the use of an epidural increases the instrumental delivery rates. It has also added that there is no effect on CS delivery and the observed increase is due to the presence of confounding factors. https://doi.org/10.1155/2016/5740534 Til alle som sier epidural er helt problemfritt. You're welcome. Anonymkode: b9579...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #78 Skrevet 26. mai 2020 1 time siden, Lorieen skrev: Vis meg gjerne forskning som dokumenterer dette. https://tidsskriftet.no/2019/08/debatt/hjemmefodsler-innebaerer-unodvendig-risiko Anonymkode: d6177...969 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #79 Skrevet 26. mai 2020 10 timer siden, Lorieen skrev: Folk velger som de vil. Det er den enkelte fødendes rett. Men jeg personlig ville aldri i verden tatt sjansen, bare for at jeg ikke hadde lyst til å ha vondt. Damer i dag er så forbanna bortskjemte og vil ha det behagelig hele tida - til og med når de føder barn. Det er et uomtvistelig faktum at epidural veldig ofte fører til risvekkelse og forlenget pressetid, og økt sjanse for bruk av tang eller vakuum. Smerte er psykisk. Alle som vil, og som ikke har kompliserende faktorer som hindrer naturlig fødsel, klarer å føde uten medikamentell smertelindring som epidural, petidin etc. ALLE. Jeg hadde det ikke behagelig da jeg fødte, selv med epidural. Jeg hadde så vondt at jeg trodde jeg skulle dø; jeg hadde rier i 28 timer og var helt utslitt. Fint for deg at du hadde en så lett og fin fødsel at du synes menssmerter er verre, men slik er det ikke for veldig mange. Du uttaler deg om ting du ikke har noe grunnlag for å uttale deg om. Anonymkode: 9d578...667 4
Lorieen Skrevet 26. mai 2020 #80 Skrevet 26. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde det ikke behagelig da jeg fødte, selv med epidural. Jeg hadde så vondt at jeg trodde jeg skulle dø; jeg hadde rier i 28 timer og var helt utslitt. Fint for deg at du hadde en så lett og fin fødsel at du synes menssmerter er verre, men slik er det ikke for veldig mange. Du uttaler deg om ting du ikke har noe grunnlag for å uttale deg om. Anonymkode: 9d578...667 Så det at jeg har født fire barn vaginalt gjør at jeg ikke har grunnlag for å uttale meg om fødsler? Den er grei, du... 😂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå