Gå til innhold

Dere som kritiserer de som velger KS, smertelindring under fødsel og MME fremfor amming...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, good for you. Keisersnitt for meg var best. Alle kvinner i min familie har slitt med fødsel pga trang bekken. Jeg har i tillegg en oppveksthistorie med mange grove overgrep

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Naturlig er det beste fram til det medisinske må kobles inn. Man står ikke og ser på en fødekvinne dø bare fordi hun ville føde naturlig... 

Anonymkode: b9579...9eb

Og keisersnitt var best og riktig for meg. Med en oppvekst med overgrep ville jeg ikke risikere å bli retraumatisert av at et utall leger og jordmødre skulle stikke hele underarmen sin opp i dåsa. Du må gjerne mene hva du vil, men jeg angrer ikke et sekund. Og med et velutviklet, velfungere, sunn, glad og sosial guttunge skjønner jeg ikke at han kunne hatt det bedre av at jeg hadde presset han ut av vagina enn ved keisersnitt. Hvilken forskjell har det gjort for han at jeg ikke fødte "naturlig"? Ingen. Ingen what so ever.

Anonymkode: fb6f0...85c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Det har gått bra med mine barn» er det dårligere argumentet som finnes. 

Venninnen min ble utsatt for grove voldelige seksuelle overgrep i barndommen. Det har, mot alle odds, gått bra med henne. Jeg synes likevel ikke at hennes foreldre sin væremåte er noe å strebe etter? 

Mange røykte i svangerskapet på 70-tallet. Mange drakk moderate mengder alkohol i svangerskapet. Det gikk helt bra med de fleste barna likevel. Så, bare å dampe og drikke i vei da eller? Det finnes friske, smarte, velfungerende barn av mødre som røyker, drikker og bedriver oppdragervold, og det finnes mislykkede mennesker med svært oppegående foreldre. Statistikk kan ikke brukes på enkeltindivider!

Anonymkode: ca8eb...f7b

Men nå er det vel ikke akkurat mot alle odds at det går bra med barn som fødes med keisersnitt og som får morsmelkerstatning. 

Anonymkode: 8616e...c59

• Liker 3
Skrevet

Det handler vel primært om å gjøre det som er best for barnet, så sant man kan.

Elektivt ks, medikamentell smertelindring og å gi mme selv om man kunne valgt å amme, er ikke det beste for barnet.

Hvordan noen kan dra en parallell fra det og til selvbestemt abort, forstår jeg ikke.

Jeg for min del er for selvbestemt abort, men ville neppe tatt abort selv med mindre fosteret hadde avvik som var direkte uforenlig med liv. Jeg er i tillegg i mot elektivt ks (altså ks uten medisinsk grunn) medikamentell smertelindring under fødsel uten medisinsk grunn, og å gi MME utelukkende av eget ønske (og ikke fordi man må fordi ikke kan amme/har nok melk).

But that’s just me! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Lorieen skrev:

Elektivt ks, medikamentell smertelindring og å gi mme selv om man kunne valgt å amme, er ikke det beste for barnet.

Hvordan noen kan dra en parallell fra det og til selvbestemt abort, forstår jeg ikke.

Jeg for min del er for selvbestemt abort, men ville neppe tatt abort selv med mindre fosteret hadde avvik som var direkte uforenlig med liv. Jeg er i tillegg i mot elektivt ks (altså ks uten medisinsk grunn) medikamentell smertelindring under fødsel uten medisinsk grunn, og å gi MME utelukkende av eget ønske (og ikke fordi man må fordi ikke kan amme/har nok melk).

But that’s just me! 

Hvorfor i mot smertelindring? I mot faktisk. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i mot smertelindring? I mot faktisk. 

Fordi hun har hatt lette fødsler og ikke hatt behov for smertelindring. 

Anonymkode: d6177...969

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Lorieen skrev:

But that’s just me! 

Borrer du uten bedøvelse hos tannlegen? 

Anonymkode: 662bd...bdc

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Borrer du uten bedøvelse hos tannlegen? 

Ja, faktisk. 🙈 Synes bedøvelsen er vondere enn selve borringa, og er redd for sprøyter...

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun har hatt lette fødsler og ikke hatt behov for smertelindring. 

Ja. Å føde er ikke særlig vondt for meg. Da er helt vanlige menssmerter mye verre...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lorieen skrev:

Ja, faktisk. 🙈 Synes bedøvelsen er vondere enn selve borringa, og er redd for sprøyter...

Altså, alle kan borre et lite hull. Regner med du ikke har hatt rotfylling eller operert ut en visdomstann uten bedøvelse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Lorieen skrev:

Ja. Å føde er ikke særlig vondt for meg. Da er helt vanlige menssmerter mye verre...

Da har du vært veldig heldig. Hvorfor hakker du på de som har smertefulle fødsler og velger smertelindring? Du virker utrolig dømmende. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Lorieen skrev:

Men for de fleste så er det noe av det vondeste man kan oppleve som menneske, så da klarer ikke jeg å forstå at man skal se ned på de kvinnene som ønsker smertelindring i forbindelse med fødsel. 

Anonymkode: b8036...f53

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså, alle kan borre et lite hull. Regner med du ikke har hatt rotfylling eller operert ut en visdomstann uten bedøvelse. 

Jeg har rotfylt uten bedøvelse. Det var ganske forjævlig vondt. Angret litt da. Tannlegen syntes jeg var temmelig håpløs tror jeg. Har operert ut tre visdomstenner og trukket én. To med bedøvelse og to uten.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lorieen skrev:

Jeg har rotfylt uten bedøvelse. Det var ganske forjævlig vondt. Angret litt da. Tannlegen syntes jeg var temmelig håpløs tror jeg. Har operert ut tre visdomstenner og trukket én. To med bedøvelse og to uten.

Da har du en høy smerteterskel og liker tydeligvis å ha smerter. De fleste mennesker unngår smerter hvis det er mulig. 

Lurer helt oppriktig om du føler at du er bedre enn andre mennesker på dette grunnlaget? Jeg er litt sjokkert over synet du har på andre mennesker, synes det er litt trist. 

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du en høy smerteterskel og liker tydeligvis å ha smerter. De fleste mennesker unngår smerter hvis det er mulig. 

Lurer helt oppriktig om du føler at du er bedre enn andre mennesker på dette grunnlaget? Jeg er litt sjokkert over synet du har på andre mennesker, synes det er litt trist. 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan si noe om mitt menneskesyn basert på det jeg skriver? Ja, jeg mener at det beste for mor og barn er en naturlig fødsel uten medikamenter. Jeg PERSONLIG forstår ikke hvordan noen med god samvittighet kan velge noe annet, når all forskning viser at det er det beste. Det har ikke noe med mitt menneskesyn å gjøre, eller at jeg føler meg bedre enn noen andre. For meg er det en selvfølge å velge det som er best for barnet, så sant jeg kan. 

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du vært veldig heldig. Hvorfor hakker du på de som har smertefulle fødsler og velger smertelindring? Du virker utrolig dømmende. 

Jeg hakker da ikke på noen. Jeg sier bare at for meg er det uforståelig at noen velger det, når forskning viser at det beste og sunneste for mor og barn er å la være...

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men for de fleste så er det noe av det vondeste man kan oppleve som menneske, så da klarer ikke jeg å forstå at man skal se ned på de kvinnene som ønsker smertelindring i forbindelse med fødsel. 

Anonymkode: b8036...f53

Jeg ser da ikke ned på noen. Det er et fritt land, alle velger som de vil. Jeg bare forstår ikke hvordan noen kan sette sitt eget velvære over barnets behov.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Lorieen skrev:

Det har ikke noe med mitt menneskesyn å gjøre, eller at jeg føler meg bedre enn noen andre. For meg er det en selvfølge å velge det som er best for barnet, så sant jeg kan. 

Og de som har hatt smertelindring har ikke hatt barnets beste i tankene? Please. Du fremstiller epidural som en stor risiko i fødsel og det er det ikke. Overhodet ikke. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Lorieen skrev:

Jeg hakker da ikke på noen. Jeg sier bare at for meg er det uforståelig at noen velger det, når forskning viser at det beste og sunneste for mor og barn er å la være...

Vis meg gjerne forskning som viser at det er bedre og sunnere for mor og barn at mor ikke har hatt epidural. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vis meg gjerne forskning som viser at det er bedre og sunnere for mor og barn at mor ikke har hatt epidural. 

Dette. Jeg hadde risikofødsel og fikk ikke valget om epidural eller ikke. De ville ha den på plass i god tid slik at jeg ikke skulle slite meg ut. Mener du at jeg da har mishandlet barnet mitt? Eller burde jeg heller stole på legene, som faktisk kan dette? 

Anonymkode: fc63b...036

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Jeg hadde risikofødsel og fikk ikke valget om epidural eller ikke. De ville ha den på plass i god tid slik at jeg ikke skulle slite meg ut. Mener du at jeg da har mishandlet barnet mitt? Eller burde jeg heller stole på legene, som faktisk kan dette? 

Anonymkode: fc63b...036

Nå er det ikke jeg som har skrevet over her, men på slike grunnlag er jo epidural anbefalt uten at mor selv har bestemt det for å slippe billigere unna med smerter. Det finnes klart risiko ved epidural, bare se på Birgit Skarstein. I tillegg kan det ta lenger tid før mor kan gå og tisse som normalt. 

Anonymkode: b9579...9eb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...