AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #21 Skrevet 25. mai 2020 Just now, hvaom said: Kjære tid. Man kan ikke tenke på det, det er en risiko med alt. De aller fleste går det fint for. Snakk om et naivt perspektiv... Anonymkode: fb6f0...85c 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #22 Skrevet 25. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å føde naturlig fører til underlivsplager livet ut for endel kvinner. Plager de ikke ville fått om de hadde født med ks. På verdensbasis er naturlig fødsel fortsatt en stor risiko for kvinner. Naturlig er ikke alltid best. Anonymkode: fb6f0...85c Tror du bør lese deg opp på risikoer ved keisersnitt vs vaginal fødsel. Det å se ut av Norge etter statistikk er ikke helt sammenlignbart da fødsesomsorgen i Norge er meget god. Anonymkode: b9579...9eb 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #23 Skrevet 25. mai 2020 38 minutter siden, Uatskillelig said: Jeg er ikke imot at folk skal bestemme over egen kropp. Men jeg mener at å ta abort ikke inngår i ‘å bestemme over egen kropp’ nettopp fordi man er 2 kropper i én når man er gravid. Om det bare gjaldt å bestemme over seg selv, så hadde jeg også vært for abort. Men å velge KS, smertelindring og å velge bort amming handler jo i stor grad om å bestemme over egen kropp. Det aller beste for barnet er at mor har det bra, og hvis mor får det bedre av KS, smertelindring og MME så er jo det også det beste for barnet. Jeg har helt motsatt oppfatning. Abort handler alene om kropp og liv for de som allerede lever. Hvis man velger å bære frem et nytt liv, bør man så langt det er fysisk og psykisk mulig ta de valgene som vil gi det nye vesenet et best mulig utgangspunkt. Anonymkode: fcca9...65c 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #24 Skrevet 25. mai 2020 38 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg er ikke imot at folk skal bestemme over egen kropp. Men jeg mener at å ta abort ikke inngår i ‘å bestemme over egen kropp’ nettopp fordi man er 2 kropper i én når man er gravid. Om det bare gjaldt å bestemme over seg selv, så hadde jeg også vært for abort. Men å velge KS, smertelindring og å velge bort amming handler jo i stor grad om å bestemme over egen kropp. Det aller beste for barnet er at mor har det bra, og hvis mor får det bedre av KS, smertelindring og MME så er jo det også det beste for barnet. Men dette argumentet gjelder ikke når det gjelder abort, eller? Det med at mor skal ha det bra. Å bli født til tross for at man er uønsket av mor er ikke det beste for noen baby. Og du sier at det er en forskjell fordi abort påvirker to kropper og ikke bare én? Eh... Amming vs ikke amming påvirker da i aller høyeste grad babyens kropp også? Og babyen har faktisk en kropp. Et embryo har ikke en kropp. Anonymkode: 5af0e...f99 5
Silva Pluvialis Skrevet 25. mai 2020 Forfatter #25 Skrevet 25. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette argumentet gjelder ikke når det gjelder abort, eller? Det med at mor skal ha det bra. Å bli født til tross for at man er uønsket av mor er ikke det beste for noen baby. Og du sier at det er en forskjell fordi abort påvirker to kropper og ikke bare én? Eh... Amming vs ikke amming påvirker da i aller høyeste grad babyens kropp også? Og babyen har faktisk en kropp. Et embryo har ikke en kropp. Anonymkode: 5af0e...f99 Jeg ser at argumentasjonen min faller litt gjennom. Det jeg mener å uttrykke er at hvis man er for abort, så bør man vel også være for KS, smertelindring og MME? Fordi de i aller høyeste grad handler om individuelle valg knyttet til hva man tenker er best for seg selv i sin situasjon.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #26 Skrevet 25. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har heldigvis ikke møtt på noen som har kritisert meg for at jeg valgte å få epidural under fødsel og valgte bort amming, men jeg opplevde at ei venninne av meg først påstod at jeg ikke hadde hatt noen naturlig fødsel siden jeg fikk smertestillende. Hun fikk pent beskjed om å holde fred, og siden har hun ikke sagt noen ting på det. Jeg samsover heller ikke - har aldri gjort det, da det gjorde søvnkvaliteten min og babyens dårligere enn når vi lå i hver vår seng. Har ikke fått noen kommentarer på det heller, og jeg har aldri fått noen kommentarer på at jeg har brukt barnevakt flere ganger siden hun var 3,5 måned. Hun er 1,5 år, og er ei meget blid frøken, glad i mennesker og trygg rundt flere enn bare meg og faren. Det ser jeg kun på som en positiv ting jeg bryr meg rett og slett ikke om hva andre synes og mener om de valgene vi har tatt angående vårt barn, og det synes jeg er befriende og deilig. Oppfordrer flere til å prøve det også. Anonymkode: 9d578...667 Du har hatt en vaginal fødsel med epiduralanestesi hvor det kommer kontinuerlig tilførsel av smertestillende medikamenter for å unngå å ha like vondt som du naturligvis ville hatt. Naturlig fødsel er en fødsel uten innblanding av medisinske intervensjoner. Blir så oppgitt over folk som føler det er et nederlag at de har hatt epidural og velger å kalle det naturlig fødsel for å skjule at de ville ta bort smertene med medikamenter. Anonymkode: b9579...9eb 3
Silva Pluvialis Skrevet 25. mai 2020 Forfatter #27 Skrevet 25. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må få bestemme over sin egen kropp ja, men om man ikke vil amme (ikke kan er noe annet) synes jeg ikke kan burde få barn. Man burde heller ikke få barn om man ikke vil klemme dem, selv om klemming også går under å bestemme over sin egen kropp. Anonymkode: ca8eb...f7b Hvorfor burde man ikke få barn om man ikke vil amme? Å ikke ‘ville amme’ kan ha mange årsaker. Man kan bli en flott mor selv om man f.eks har opplevd overgrep som gjør det vanskelig å amme. Bedre at mor gir MME enn at hun ammer og skaper tilknytningsvansker hos barnet fordi mor er stresset. En stresset mor gir et stresset barn. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #28 Skrevet 25. mai 2020 Just now, Uatskillelig said: Jeg ser at argumentasjonen min faller litt gjennom. Det jeg mener å uttrykke er at hvis man er for abort, så bør man vel også være for KS, smertelindring og MME? Fordi de i aller høyeste grad handler om individuelle valg knyttet til hva man tenker er best for seg selv i sin situasjon. Nei, for om man velger å bære frem et barn så må man også ta de valgene som er best for barnet. Har man tatt abort så trenger man ikke det. Anonymkode: fcca9...65c 1
Silva Pluvialis Skrevet 25. mai 2020 Forfatter #29 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, for om man velger å bære frem et barn så må man også ta de valgene som er best for barnet. Har man tatt abort så trenger man ikke det. Anonymkode: fcca9...65c Er det best for barnet å bli ammet om det innebærer at mor blir stresset, isolert og psykisk ustabil? 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #30 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, Uatskillelig said: Er det best for barnet å bli ammet om det innebærer at mor blir stresset, isolert og psykisk ustabil? Det har jeg ikke sagt noe om. Men sånn som du ordlegger deg, så sier du at mor går foran barnet. DET er jeg svært uenig i, barnet må gå først (det er derfor jeg er for abort, om man vet man ikke ønsker eller er istand til å sette barnets helse først). men det må selvfølgelig (sammen med helsepersonell) tas en avgjørelse basert på det som er mest ideelt i en individuell situasjon. Anonymkode: fcca9...65c 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #31 Skrevet 25. mai 2020 3 minutter siden, Uatskillelig skrev: Er det best for barnet å bli ammet om det innebærer at mor blir stresset, isolert og psykisk ustabil? Så om mor røyker hasj og bruker piller så er det bedre for barnet om hun fortsetter med det både under graviditet og etter fordi stress er så skadelig😳😳 Anonymkode: 93b8d...4e0 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #32 Skrevet 25. mai 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å føde naturlig fører til underlivsplager livet ut for endel kvinner. Plager de ikke ville fått om de hadde født med ks. På verdensbasis er naturlig fødsel fortsatt en stor risiko for kvinner. Naturlig er ikke alltid best. Anonymkode: fb6f0...85c Man kan fint få underlivsplager selv ved ks. Plager pga arr, sammenvoksinger osv kan man også få av ks. Anonymkode: 58409...af7 2
Silva Pluvialis Skrevet 25. mai 2020 Forfatter #33 Skrevet 25. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så om mor røyker hasj og bruker piller så er det bedre for barnet om hun fortsetter med det både under graviditet og etter fordi stress er så skadelig😳😳 Anonymkode: 93b8d...4e0 Hvorfor drar du narkotika inn i dette? Det har ingenting med saken å gjøre.. 1
hvaom Skrevet 25. mai 2020 #34 Skrevet 25. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om et naivt perspektiv... Anonymkode: fb6f0...85c Vært der og testet det. Har tiltro til helsevesen og vurderinger, kombinert med egne forberedelser, som f eks å be om samtaler, be om ekstra ultralyd for å sjekke vekst osv osv.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #35 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, Uatskillelig skrev: Er det best for barnet å bli ammet om det innebærer at mor blir stresset, isolert og psykisk ustabil? Hva er årsaken til at mor blir dette da? Psykiske diagnoser fra tidligere? Ikke evne til å ivareta en baby? Hvis man blir isolert og psykisk ustabil ved å prøve å amme er det noe som skurrer i forhold til å være mor. Da er det sannsynligvis et større problem bak enn å ikke få til amming. Anonymkode: b9579...9eb 2
hvaom Skrevet 25. mai 2020 #36 Skrevet 25. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva er årsaken til at mor blir dette da? Psykiske diagnoser fra tidligere? Ikke evne til å ivareta en baby? Hvis man blir isolert og psykisk ustabil ved å prøve å amme er det noe som skurrer i forhold til å være mor. Da er det sannsynligvis et større problem bak enn å ikke få til amming. Anonymkode: b9579...9eb Må tåle å bli litt isolert som nybakt mor da. Det er faktisk forsket på , at barn nå til dags ikke får nok ro og mulighet til å spise seg mette. Dette er pga dagens samfunn og tidspress, den moderne moren og moderne familien generelt.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #37 Skrevet 25. mai 2020 Jeg synes man skylder barnet å så langt det går gjøre hva som er best for barnet. Barnet har ikke valgt å bli født. Kan man amme bør man gjøre det - at man ikke vil fordi man vil bestemme over egen kropp er deg dummeste jeg har hørt. Barnet har best av morsmelk - ferdig snakka. MME er for de som av ulike årsaker ikke får til å amme, ikke de som av egoistiske årsaker velger bort barnets beste! Samme gjelder keisersnitt. Det er en grunn til at det ikke er frivillig å velge. Ikke bare er det dyrt, men det er også en stor operasjon med ganske mye risiko, og man bruker mye lengre på å komme seg etterpå. Barnet har også bedre av å komme den riktige veien ut. Greit om man ikke får til å føde vaginalt, men å bestemme over egen kropp tapte man retten til den dagen et lille nytt liv ble skapt. Mors bekvemmelighet kan ikke gå foran hva som er best for barnet mener nå jeg. Så ja, jeg mener vel egentlig at man er en dårligere mor om man prioriterer egen bekvemmelighet foran barnets beste. Anonymkode: 97573...5eb 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. mai 2020 #38 Skrevet 25. mai 2020 Naturlig er ikke alltid det beste... Når det kommer til graviditet/fødsel, er det "naturlig" at en ganske stor andel av både barn og mødre dør. Vi har beveget oss bort fra naturen på de fleste områder, heldigvis. For min del må folk ta så mange keisersnitt, få små mye smertestillende de vil, amme så mye/lite de vil og ta så mange aborter de vil.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #39 Skrevet 25. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes man skylder barnet å så langt det går gjøre hva som er best for barnet. Barnet har ikke valgt å bli født. Kan man amme bør man gjøre det - at man ikke vil fordi man vil bestemme over egen kropp er deg dummeste jeg har hørt. Barnet har best av morsmelk - ferdig snakka. MME er for de som av ulike årsaker ikke får til å amme, ikke de som av egoistiske årsaker velger bort barnets beste! Samme gjelder keisersnitt. Det er en grunn til at det ikke er frivillig å velge. Ikke bare er det dyrt, men det er også en stor operasjon med ganske mye risiko, og man bruker mye lengre på å komme seg etterpå. Barnet har også bedre av å komme den riktige veien ut. Greit om man ikke får til å føde vaginalt, men å bestemme over egen kropp tapte man retten til den dagen et lille nytt liv ble skapt. Mors bekvemmelighet kan ikke gå foran hva som er best for barnet mener nå jeg. Så ja, jeg mener vel egentlig at man er en dårligere mor om man prioriterer egen bekvemmelighet foran barnets beste. Anonymkode: 97573...5eb Amen Anonymkode: b9579...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #40 Skrevet 25. mai 2020 4 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Naturlig er ikke alltid det beste... Når det kommer til graviditet/fødsel, er det "naturlig" at en ganske stor andel av både barn og mødre dør. Vi har beveget oss bort fra naturen på de fleste områder, heldigvis. For min del må folk ta så mange keisersnitt, få små mye smertestillende de vil, amme så mye/lite de vil og ta så mange aborter de vil. Naturlig er det beste fram til det medisinske må kobles inn. Man står ikke og ser på en fødekvinne dø bare fordi hun ville føde naturlig... Anonymkode: b9579...9eb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå