Silva Pluvialis Skrevet 25. mai 2020 #1 Skrevet 25. mai 2020 og som samtidig er for at enhver skal ha rett til å bestemme over egen kropp - blir ikke det litt selvmotsigende? Enhver bør ha rett til å bestemme hvordan de vil føde og hvordan de vil gi barnet sitt mat - så lenge babyen blir født og får mat. Eller er det bare når det gjelder abort at kvinnen skal få bestemme over egen kropp? Å velge KS fremfor vaginal fødsel, smertelindring fremfor ingen bedøvelse og MME fremfor amming handler også om å bestemme over egen kropp. Hvorfor sette seg til doms over dette om dere samtidig er for abort? 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #2 Skrevet 25. mai 2020 Er det så mange av disse personene da? Anonymkode: d1069...b3f 15
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 OK, la meg snu på det. Du som er i mot at andre kvinner skal bestemme over egen kropp og velge å ta abort, men samtidig vil du bestemme over egen kropp og ta keisersnitt uavhengig av hva medisinsk ekspertise sier, er ikke det selvimotsigende? Anonymkode: c5884...818 8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: OK, la meg snu på det. Du som er i mot at andre kvinner skal bestemme over egen kropp og velge å ta abort, men samtidig vil du bestemme over egen kropp og ta keisersnitt uavhengig av hva medisinsk ekspertise sier, er ikke det selvimotsigende? Anonymkode: c5884...818 Jo, det synes jeg. Anonymkode: 8fe31...fec
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det så mange av disse personene da? Anonymkode: d1069...b3f På kg, virker det jammen sånn. Anonymkode: 54ad9...a3d 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #6 Skrevet 25. mai 2020 Jeg hadde en venninne som var svært kritisk til at jeg hadde ks, at jeg hatet å amme, at jeg ville slutte med samsoving da ungen var rundt 1 år, at jeg ikke var så selvoppofrende som henne. Til gjengjeld er hun også svært miserabel som ikke klarer å finne en balansegang som faktisk funker for henne, og drikker vanvittig mye istedet. Nå når barna våre er litt større kan jeg med hånda på hjertet si vi har like trygge, sunne, utadvendte, livlige og veltilpassa unger. Men jeg orka ikke å forholde meg til "martyr-mamma"- rollen hun ville jeg også skulle ha. Artig nok har ungen min vært påfallende lite syk. Aldri hatt ørebetennelse, noen småforkjølelser første leveår, ellers ingenting. Barna hennes, som ble ammet til de var 3-4 år er sjuke "hele tiden". Ja, jeg tillater meg selv skadefryd når folk er så dømmende mot andre i en sårbar fase. Anonymkode: fb6f0...85c 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #7 Skrevet 25. mai 2020 Hvor møter du disse folka? haha. Om du virkelig møter disse menneskene, så slutt å bry deg så mye om hva de mener. Min erfaring er vel helst at man møter helsepersonell som ønsker å hjelpe med amming, og anbefaler det fremfor mme pga babyens beste. Samme med KS. Og så klart man skal ha selvbestemmelse over egen kropp, akkurat som du åpenbart ønsker. Anonymkode: 6dc7e...4cd 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Skrevet 25. mai 2020 Man bør strebe etter det som er naturlig i forbindelse med fødsels- og barselomsorg, dette av hensyn til det som er best for mor og barn. MEN dersom mor/baby ikke har forutsetninger for å føde/bli født naturlig eller amme så må man jo gå over til andre løsninger. Baby må ut på et vis og baby må ha mat på et vis. Anonymkode: b9579...9eb 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #9 Skrevet 25. mai 2020 Jeg har fått epidural og gitt begge barna mine MME. Grøss og gru. Ene og alene fordi jeg ikke ønsker å amme, det er bare ikke noe for meg. Jeg er visstnok utrolig egoistisk og uegnet som mor. Rart det, med friske, smarte og veloppdragne barn med store hjerter. Men jeg burde visst latt være å få de, siden jeg ikke skulle amme. Flaks at det gikk så bra! 🙄 Mitt inntrykk er at det er mange som ønsker å gjøre ting annerledes, men de tør ikke. Heldigvis er jeg av den typen som klarer å gi faen i hva andre måtte mene. Jeg er en god mor når jeg også har det bra. Anonymkode: 43e7d...a28 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #10 Skrevet 25. mai 2020 Jeg har heldigvis ikke møtt på noen som har kritisert meg for at jeg valgte å få epidural under fødsel og valgte bort amming, men jeg opplevde at ei venninne av meg først påstod at jeg ikke hadde hatt noen naturlig fødsel siden jeg fikk smertestillende. Hun fikk pent beskjed om å holde fred, og siden har hun ikke sagt noen ting på det. Jeg samsover heller ikke - har aldri gjort det, da det gjorde søvnkvaliteten min og babyens dårligere enn når vi lå i hver vår seng. Har ikke fått noen kommentarer på det heller, og jeg har aldri fått noen kommentarer på at jeg har brukt barnevakt flere ganger siden hun var 3,5 måned. Hun er 1,5 år, og er ei meget blid frøken, glad i mennesker og trygg rundt flere enn bare meg og faren. Det ser jeg kun på som en positiv ting jeg bryr meg rett og slett ikke om hva andre synes og mener om de valgene vi har tatt angående vårt barn, og det synes jeg er befriende og deilig. Oppfordrer flere til å prøve det også. Anonymkode: 9d578...667 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #11 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått epidural og gitt begge barna mine MME. Grøss og gru. Ene og alene fordi jeg ikke ønsker å amme, det er bare ikke noe for meg. Jeg er visstnok utrolig egoistisk og uegnet som mor. Rart det, med friske, smarte og veloppdragne barn med store hjerter. Men jeg burde visst latt være å få de, siden jeg ikke skulle amme. Flaks at det gikk så bra! 🙄 Mitt inntrykk er at det er mange som ønsker å gjøre ting annerledes, men de tør ikke. Heldigvis er jeg av den typen som klarer å gi faen i hva andre måtte mene. Jeg er en god mor når jeg også har det bra. Anonymkode: 43e7d...a28 Amen 😃 Det gikk fint med min også 😃 Anonymkode: 2534f...80b 1
Silva Pluvialis Skrevet 25. mai 2020 Forfatter #12 Skrevet 25. mai 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.5.2020 den 6.52): OK, la meg snu på det. Du som er i mot at andre kvinner skal bestemme over egen kropp og velge å ta abort, men samtidig vil du bestemme over egen kropp og ta keisersnitt uavhengig av hva medisinsk ekspertise sier, er ikke det selvimotsigende? Anonymkode: c5884...818 Men å velge KS, smertelindring og å velge bort amming handler jo i stor grad om å bestemme over egen kropp. Det aller beste for barnet er at mor har det bra, og hvis mor får det bedre av KS, smertelindring og MME så er jo det også det beste for barnet. Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #13 Skrevet 25. mai 2020 17 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg er ikke imot at folk skal bestemme over egen kropp. Men jeg mener at å ta abort ikke inngår i ‘å bestemme over egen kropp’ nettopp fordi man er 2 kropper i én når man er gravid. Om det bare gjaldt å bestemme over seg selv, så hadde jeg også vært for abort. Men å velge KS, smertelindring og å velge bort amming handler jo i stor grad om å bestemme over egen kropp. Det aller beste for barnet er at mor har det bra, og hvis mor får det bedre av KS, smertelindring og MME så er jo det også det beste for barnet. Det argumentet var så dårlig at det ble vanskelig å ta seriøst. Anonymkode: d6177...969 13
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #14 Skrevet 25. mai 2020 Man må få bestemme over sin egen kropp ja, men om man ikke vil amme (ikke kan er noe annet) synes jeg ikke kan burde få barn. Man burde heller ikke få barn om man ikke vil klemme dem, selv om klemming også går under å bestemme over sin egen kropp. Anonymkode: ca8eb...f7b 3
hvaom Skrevet 25. mai 2020 #15 Skrevet 25. mai 2020 Når man velger å få barn bør man også velge en naturlig avslutning på graviditeten, mener jeg. Jeg har selv både hatt keisersnitt og vaginal fødsel. Hadde keisersnitt av gode grunner, og hadde ikke valgt det om ikke jeg måtte da. Folk skal ha ting så veldig tilrettelagt, og tenker mer på seg selv enn på at det naturligste er det beste! Jeg var også redd, men da var det mitt ansvar å gå å snakke om det og få hjelp i forkant, ikke å velge bort vanlig fødsel og det som er best for barnet. 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #16 Skrevet 25. mai 2020 «Det har gått bra med mine barn» er det dårligere argumentet som finnes. Venninnen min ble utsatt for grove voldelige seksuelle overgrep i barndommen. Det har, mot alle odds, gått bra med henne. Jeg synes likevel ikke at hennes foreldre sin væremåte er noe å strebe etter? Mange røykte i svangerskapet på 70-tallet. Mange drakk moderate mengder alkohol i svangerskapet. Det gikk helt bra med de fleste barna likevel. Så, bare å dampe og drikke i vei da eller? Det finnes friske, smarte, velfungerende barn av mødre som røyker, drikker og bedriver oppdragervold, og det finnes mislykkede mennesker med svært oppegående foreldre. Statistikk kan ikke brukes på enkeltindivider! Anonymkode: ca8eb...f7b 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #17 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, hvaom said: Når man velger å få barn bør man også velge en naturlig avslutning på graviditeten, mener jeg. Jeg har selv både hatt keisersnitt og vaginal fødsel. Hadde keisersnitt av gode grunner, og hadde ikke valgt det om ikke jeg måtte da. Folk skal ha ting så veldig tilrettelagt, og tenker mer på seg selv enn på at det naturligste er det beste! Jeg var også redd, men da var det mitt ansvar å gå å snakke om det og få hjelp i forkant, ikke å velge bort vanlig fødsel og det som er best for barnet. Å føde naturlig fører til underlivsplager livet ut for endel kvinner. Plager de ikke ville fått om de hadde født med ks. På verdensbasis er naturlig fødsel fortsatt en stor risiko for kvinner. Naturlig er ikke alltid best. Anonymkode: fb6f0...85c 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #18 Skrevet 25. mai 2020 Jeg synes man bør amme, klemme, føde vaginalt å gi vaksine om man kan. Om man ikke kan amme er det mye bedre å gi mme enn å få en dårlig fungerende mamma. Om barnet ikke tåler vaksine eller mor ikke tåler vaginal fødsel, pleier det å gå bra å velge andre løsninger også. Abort handler jo ikke kun om mors kropp, men også om det ufødte barnet, men også her vil det i noen tilfeller være verdt å ikke la dette menneske få leve. Men argumentet om at mor må få bestemme over egen kropp er bare et halvt argument for meg. Anonymkode: 8fe31...fec 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #19 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å føde naturlig fører til underlivsplager livet ut for endel kvinner. Plager de ikke ville fått om de hadde født med ks. På verdensbasis er naturlig fødsel fortsatt en stor risiko for kvinner. Naturlig er ikke alltid best. Anonymkode: fb6f0...85c Nei, ikke alltid, men for de aller fleste. Anonymkode: 8fe31...fec 6
hvaom Skrevet 25. mai 2020 #20 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å føde naturlig fører til underlivsplager livet ut for endel kvinner. Plager de ikke ville fått om de hadde født med ks. På verdensbasis er naturlig fødsel fortsatt en stor risiko for kvinner. Naturlig er ikke alltid best. Anonymkode: fb6f0...85c Kjære tid. Man kan ikke tenke på det, det er en risiko med alt. De aller fleste går det fint for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå