AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Jeg leier. Plages veldig med støv. Jeg vasker alle gulvene annenhver dag, og støvsuger minst en gang daglig, for det tar ikke mange timene før det er støvete igjen. Jeg la merke til noe i dag. Jeg vaska gulvet på badet. Gikk ut, og etter et kvarter gikk jeg inn, og det var lo og støv på hele badegulvet. Jeg vasket det opp. Senere da jeg gikk inn, var det på nytt et nytt lag med støv. Jeg har vaska gulvet på badet fem ganger i dag, og i morgen må jeg vaske det minst en gang til. Jeg sto på badet etter dusj. Nydusjet og ren, smurte meg inn med kokosolje, og det var som om kroppen min tiltrakk seg masse støv for jeg sto og fjerna støv i en halvtime før jeg gav opp og gikk ut av badet. Vifta gikk konstant da. Jeg mistenker at vifta på badet ikke trekker ny luft inn, men trekker støv inn til badet. Leste at om ikke alle vifte/lufteåpninger er åpne i huset, vil ikke lufta sirkulere slik som den skal. Huseier har selv vist der de har dekket til ene vifteavtrekket til ut, med gaffateip fordi «det ble så kjølig». Vi bor i samme huset. Men jeg har aldri bodd et sted der jeg har vært så plaget med støv før. Og jeg reagerer kroppslig på alt støvet. Nyser hele tiden, og huden klør og klør. Kan det være noe i det, eller tar jeg helt feil? Hva gjør jeg for å finne ut av dette? Det er mengdevis med støv og lo. Anonymkode: 14f82...17a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #2 Skrevet 25. mai 2020 Er kilden ukjent så kan du prøve noe slikt: Disse selges i norske nettbutikker Anonymkode: 41fb7...f0b
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 Har du separat ventilasjonsanlegg? Hvor lenge er det siden du byttet filter sist? Anonymkode: 37e2e...a55
prt90 Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier. Plages veldig med støv. Jeg vasker alle gulvene annenhver dag, og støvsuger minst en gang daglig, for det tar ikke mange timene før det er støvete igjen. Jeg la merke til noe i dag. Jeg vaska gulvet på badet. Gikk ut, og etter et kvarter gikk jeg inn, og det var lo og støv på hele badegulvet. Jeg vasket det opp. Senere da jeg gikk inn, var det på nytt et nytt lag med støv. Jeg har vaska gulvet på badet fem ganger i dag, og i morgen må jeg vaske det minst en gang til. Jeg sto på badet etter dusj. Nydusjet og ren, smurte meg inn med kokosolje, og det var som om kroppen min tiltrakk seg masse støv for jeg sto og fjerna støv i en halvtime før jeg gav opp og gikk ut av badet. Vifta gikk konstant da. Jeg mistenker at vifta på badet ikke trekker ny luft inn, men trekker støv inn til badet. Leste at om ikke alle vifte/lufteåpninger er åpne i huset, vil ikke lufta sirkulere slik som den skal. Huseier har selv vist der de har dekket til ene vifteavtrekket til ut, med gaffateip fordi «det ble så kjølig». Vi bor i samme huset. Men jeg har aldri bodd et sted der jeg har vært så plaget med støv før. Og jeg reagerer kroppslig på alt støvet. Nyser hele tiden, og huden klør og klør. Kan det være noe i det, eller tar jeg helt feil? Hva gjør jeg for å finne ut av dette? Det er mengdevis med støv og lo. Anonymkode: 14f82...17a Det er sånn ventilasjonen på de fleste(?) bad fungerer. Viften på badet suger fuktig luft ut. Da får du et lite undertrykk på badet som gjør at tørr (og potensielt støvete) luft suges inn fra resten av leiligheten. Denne suges gjerne inn gjennom sprekken under døren på badet. Dette gjør kombinert med høyere luftfuktighet på badet at masse støv blir "dumpet" der. Løsningen er nok å fjerne støv i resten av leiligheten.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, prt90 skrev: Det er sånn ventilasjonen på de fleste(?) bad fungerer. Viften på badet suger fuktig luft ut. Da får du et lite undertrykk på badet som gjør at tørr (og potensielt støvete) luft suges inn fra resten av leiligheten. Denne suges gjerne inn gjennom sprekken under døren på badet. Dette gjør kombinert med høyere luftfuktighet på badet at masse støv blir "dumpet" der. Løsningen er nok å fjerne støv i resten av leiligheten. Nettopp! Det er derfor jeg vasker badet til slutt når jeg tar husvasken. Da tar det i hvert fall litt lenger tid før hybelkaninene begynner å yngle der. Anonymkode: ef14d...18b
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #6 Skrevet 25. mai 2020 37 minutter siden, prt90 skrev: Det er sånn ventilasjonen på de fleste(?) bad fungerer. Viften på badet suger fuktig luft ut. Da får du et lite undertrykk på badet som gjør at tørr (og potensielt støvete) luft suges inn fra resten av leiligheten. Denne suges gjerne inn gjennom sprekken under døren på badet. Dette gjør kombinert med høyere luftfuktighet på badet at masse støv blir "dumpet" der. Løsningen er nok å fjerne støv i resten av leiligheten. Var nyvasket gulv, vasker gulv annenhver dag, støvsuger hver dag, og tørrmopper imellom der igjen. Liker det støvfritt. Likevel kommer det enormt mye på badet. Vaska over gulvet to ganger på badet i dag, og stadig tynne støvlag og klumper med støv. Anonymkode: 14f82...17a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå