Gå til innhold

12 år gammel gutt, vil bare game...ingenting annet...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen nå til dags altså..

Som man har sagt i noen tusen år.

Kanskje de skulle vært ute og gjort hærverk, som var vanlig da deres foreldre var unge?

Anonymkode: 248dc...c0d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min var sånn når han var 12 år. Satt inne heller sommeren og gamet i stedet for å være ute. Ble likevel en bra mann ut av han. Er gift i en alder av 31, fagbrev og utdannet elkraftingeniør og en super jobb. 

Forhåpentligvis går det over :)

Anonymkode: f4043...f83

Skrevet

Ville satt noen rammer for skjermtid jeg...det er ikke alle som bare vokser det av seg, og det er en dum alder å stoppe all ansikt til ansikt sosial kontakt. Det krever nok mer av dere som foreldre, da. Men han kommer ikke til å velge bort Internett og gaming frivillig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen med å komme seg ut er at man får brukt kroppen. Det har en verdi det og. 

Er det ingen som spiller fotball utenom organisert idrett lenger? Da vi var 12-13 spilte vi fotball helt til det var for mørkt til å se ballen. 

Eller så sto vi et eller annet sted og snakka. 

Eller så var vi hjemme hos noen og spilte Nintendo... 😉

Anonymkode: e98f5...e3e

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordelen med å komme seg ut er at man får brukt kroppen. Det har en verdi det og. 

Er det ingen som spiller fotball utenom organisert idrett lenger? Da vi var 12-13 spilte vi fotball helt til det var for mørkt til å se ballen. 

Eller så sto vi et eller annet sted og snakka. 

Eller så var vi hjemme hos noen og spilte Nintendo... 😉

Anonymkode: e98f5...e3e

Sjeldent/aldri. Dagens barn/ungdom er ikke ute å leker lenger i gatene, slik det var på 80-90 tallet. Da gikk man ut i gatene og det var alltid noen barn/ungdom å leke/henge med. Vi gjorde ting som å spille fotball/kanonball/basket på skolegårder/gresset osv. Nå er ingen lenger ute.. (gjaldt også før corona før kom) Dagens unge spiller pc-spill..

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for alle innspill. Jeg er ikke utelukkende negativ til gaming, det er jo litt sånn det er blitt, og det er jo seff noe positivt og sosialt ved det også. Han er en reser i engelsk f.eks. 

Han gjør lekser og skolearbeid pliktoppfyllende, og etter alt jeg vet så er det ikke noen problemer på skolen. Han spurt han mange ganger. Han er en rolig gutt og havner sjeldent i bråk. Han liker jo å gjøre andre ting også. Men greia er at han sjeldent tar initiativ selv. Jeg må liksom alltid foreslå eller dra han med på ting. 

Men god idé det noen nevnte med å invitere til "lan" hjemme. Det kan jeg jo foreslå. Heldigvis går det mot sommer, og han er veldig glad i strandliv og bading. 

Men jeg synes det er trist at barn ikke er så sosiale lenger. Lekeplasser, fortballbaner og andre steder det er naturlig for barn å "henge" er stort sett tomme rundt om. Leken i gata er liksom gått ut på dato. 

Anonymkode: 0f711...16d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan absolutt være gøy å spille, det er vanededannende, det er jeg helt sikker på! 
Det betyr ikke at det å spille gjør at man har en diagnose. Men jeg har møtt så mange barn og ungdommer i jobben som isolerer seg for «levle seg»... de er helt amøber, glemmer å spise, går mer og mer inn i filmverdenen mens hverdagen raser forbi del i enorm fart. 

å game kan være gøy, men det KAN være skadelig også. Det KAN øke forekomst av angst, depresjon, utestengelse... en Balanse er viktig, tenker jeg!

Anonymkode: e70fd...c90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir så trist av å lese denne tråden!! Ser de samme tendensene blant gutta rundt her og, de er 9 år!! Sønnen min er snart den eneste som er på sfo, de andre går rett hjem etter skolen for å spille 😱 Det er uaktuelt her i huset, da får han heller være på sfo.. 

Har dere ikke begrensninger på spilletid? Nå er det jo så flott vær de kan være ute i!! I går dro et par av gutta her med gamerne ut etter middag, til slutt var de 10 gutter som syklet/hang/hoppet trampoline osv. Det var helt klart at dette er en sosial gjeng som gjerne treffes, men når ingen setter krav til dem så blir de sittende inne.. 

Ts, de fleste fritidsaktiviteter er jo i gang igjen nå? Spiller han etter lekser? Hvor mye får han spille? Du ser jo at han er avhengig! Veldig naivt å tro at dette går over av seg selv..

Anonymkode: ad2f4...850

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om tonen hadde vært den samme om disse det snakkes om, bare ville lese bøker...?

Anonymkode: f7c2a...8b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 25.5.2020 den 0.45, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke mitt arme råd. Min sønn er blitt mer og mer skjermavhengig. Ikke bare gaming, men IPad, YouTube, Playstation, og også filmer (noe som ikke er så ille i seg selv). Han har aldri lyst til å treffe noen og når jeg spør så sier han bare at han ikke pleier å være sammen med noen 😑 Han har jo "gamingvenner" og et par av de går i klassen. Men det er meget sjeldent de treffes på fritiden. Han går på et par fritidsaktiviteter (ikke lagsport), men nå etter Corona er jo det også borte. Har prøvd å snakke litt med mamman til jan ene, og virker jo som det er litt av samme utfordringene der. Men hver gang vi bestemmer oss for å få guttene til å treffes så koker det bare bort i sanden. De begynner jo å bli så store også. Er jo grenser for hvor lenge foreldrene kan lage avtaler på vegne av barna når de ikke gjør noe selv. Er det noen råd??? Jeg får så dårlig samvittighet. Når jeg ber han ta pauser så gjør han jo det, men jeg ser at han kjeder seg. Han liker å være med Pappan å snekre litt osv, men det blir jo ikke så mye av det. Han liker å lage mat også, men litt av greia er jo at jeg vil ha han ut av huset! Og ikke bare oppi oss voksne. Blir lei meg når jeg ser andre gutter på den alderen sykle sammen osv. Føler at han bare svinner hen....

Anonymkode: 0f711...16d

Veldig mange er sånn. Mange er sosiale på spill. Og orker ikke være ute. Alle er forskjellig. Noen liker sitt eget selskap bedre enn å være med andre.Noen har ikke så mange venner.Men mer sosiale på gamingen.  Vi er alle forskjellige.Snakk med han og hør hva han tenker og føler selv. 

Anonymkode: 0f1c6...238

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om tonen hadde vært den samme om disse det snakkes om, bare ville lese bøker...?

Ville faktisk vært verre! Men ville sikkert blitt hyllet.

Anonymkode: 248dc...c0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir så trist av å lese denne tråden!! Ser de samme tendensene blant gutta rundt her og, de er 9 år!! Sønnen min er snart den eneste som er på sfo, de andre går rett hjem etter skolen for å spille 😱 Det er uaktuelt her i huset, da får han heller være på sfo.. 

Har dere ikke begrensninger på spilletid? Nå er det jo så flott vær de kan være ute i!! I går dro et par av gutta her med gamerne ut etter middag, til slutt var de 10 gutter som syklet/hang/hoppet trampoline osv. Det var helt klart at dette er en sosial gjeng som gjerne treffes, men når ingen setter krav til dem så blir de sittende inne.. 

Ts, de fleste fritidsaktiviteter er jo i gang igjen nå? Spiller han etter lekser? Hvor mye får han spille? Du ser jo at han er avhengig! Veldig naivt å tro at dette går over av seg selv..

Anonymkode: ad2f4...850

Er så enig med deg! det er nitrist at det kun er spilling og at de fleste foreldre gjemmer seg bak " sånn er det nå bare, ingen barn ute lenger osv" det er jo ikke sant. Her er mange barn ute og leker i den alderen, de sykler, trampoline, henger osv og de gamer masse også - men de gjør begge deler. Jeg har heller ikke noe i mot gaming og syns det er masse fin læring i det - men hadde ungen bare gjort det hadde jeg slått av internett. Bor man utenfor der venner bor, må man hjelpe de å planlegge, kjøre, invitere venner osv. Cluet er å ha balanse. Sånn er det med alt.

Anonymkode: 03ebf...1fa

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er det, da? Jeg hadde ikke syntes det var utelukkende positivt med en unge som bare ville isolere seg med en bok dag ut og dag inn heller, nei. Det er noe med en viss grad av sosial kontakt. Alle trenger ikke å være med andre folk hele dagen, men barn og ungdommer trenger en viss variasjon og stimuli, ikke bare EN aktivitet hver eneste dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er verre med foreldre som tvinger barna på tusen ting hele tiden.Uten å tenke at barna kanskje er slitrn de og.. 3-4-5 forskjellige idretter feks.. Sykt.. Og så er det barna selv som sier de ikke vil de vil være med venner og leke og. Men nei de skal de må.. 

Anonymkode: 0f1c6...238

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 og vil bare game hele tiden. 

Anonymkode: 4a578...072

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 30 og vil bare game hele tiden. 

Anonymkode: 4a578...072

Trist

Anonymkode: 03ebf...1fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På 25.5.2020 den 6.49, AnonymBruker skrev:

Vi har skjermtidregket,  og overholder de strengt, for både 8-og 11-åringen. Vi har båret/tvunget en åtteåring gråtende ut, ja. Og surmulende 11-åring. Og det har vært grining og roping og beskyldninger og drama for en liten luftetur ut. Men vi fortsetter. Det krever jo at dere blir med ut, finner på litt ting med dem, ikke sitter op skjerm selv. 

Anonymkode: fec18...697

Dette tenker jeg også...
Men problemet er nok det siste du skriver der, TS skriver jo at hun vil ha han ut av huset. Alene tydeligvis.
Lite snakk om å finne på noe med han og hjelpe han i aktivitet.
Mine er knøttsmå men jeg kjører også svært hard linje på skjerm og utetid. Og det funker - mer og mer glade i å være ute :) Så lenge jeg er med. Fella er når jeg er sliten og søker sofaen, så lenge jeg holder på ute så kommer de også ut. Tilvenne utelek fra tidlig alder. Jo mer skjerm i samfunnet jo mer behov for å også få inn noe annet. Mankan si hva man vil om at skjermgreier er lærerikt og bra for barnas fremtid, men om det blir BARE gaming eller tv, ja da er det ingen balanse ikke sant. Litt er greit, men man må ha litt av alt.

Så til TS: Ta han med deg på joggetur eller noe da :) Gåtur, ta han med på fotballbanen og spark ball med han. Alle kan sparke en ball, trenger ikke være proff. Han trenger kanskje at du er med om han ikke har noen andre å være med. Allikevel viktig å vise at utetid er bra og godt. Det er vaner man tar med seg inn i voksenlivet etterhvert. 

Anonymkode: 80c9a...d86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi foreldre laget en messenger-gruppe der vi snakker sammen. Blant annet er det 2 spillefrie dager i uka, spill skal slås av kl. 20.00 i ukedager og gutta vet at vi foreldre prater sammen. Der foreslår vi også endel lavterskel-aktiviteter. F.eks "vi drar i alpinbakken (fjelltur, badestranden, sykkelparken, skateparken, aketur), blir noen med? "Dét har vært gull. 

Og jeg syns ikke det hadde vært bedre med bøker. Han hadde jo vært like stillesittende og minstet det sosiale aspektet.

Personlig har jeg en avtale med 12åringen min at han skal være i fysisk aktivitet minst én time daglig. I tillegg sykler han til og fra skolen.

Anonymkode: 93a91...29e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/25/2020 at 6:49 AM, AnonymBruker said:

Vi har skjermtidregket,  og overholder de strengt, for både 8-og 11-åringen. Vi har båret/tvunget en åtteåring gråtende ut, ja. Og surmulende 11-åring. Og det har vært grining og roping og beskyldninger og drama for en liten luftetur ut. Men vi fortsetter. Det krever jo at dere blir med ut, finner på litt ting med dem, ikke sitter op skjerm selv. 

Anonymkode: fec18...697

Beklager, men det er litt godt at det ikke kun er hos oss slikt skjer. 👀

Anonymkode: 65641...831

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 13 er også en gamer. Han spiller turneringer og vinner en del penger også. Han føler veldig mestring og han er kjempeflink i engelsk. Er det datatrøbbel er det bare å spørre ham. Kamerater fra klassen og klassen over spiller også. De ler sammen, praten går i ett og de spiller på lag. Det er faktisk veldig sosialt, selv om det er på nett. Det jeg synes er negativt er at han sjelden har lyst til å bli med på ting med familien, og tro meg -vi spør. 

Anonymkode: c2f14...0c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...