Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kommet i en litt ja kall det sær problemstilling. Jeg sitter som nestleder i en idrettsklubb hvor vi i Januar 2019 fikk en ny økonomiansvarlig . Alt har vært bra, ting har fungert bra og ingenting å klage på. Men så er det sånn da at leder henvendte seg til meg i går og spør om et møte. Det er sånn at alle i styret er kalt inn på et hastemøte. Det viser seg at det er overført uriktig penger fra klubb til økonomiansvarlig , egen private konto ikke store beløpet men litt under 13000. Han blir bedt om å betale tilbake IG han beklager seg og sier at det er gjort ved en feil og at han ikke var klar over , det er da slik at han og klubben har samme bank.

vi får beklagelse og løfte om dato for tilbake betaling. Men leder vil politianmelde dette , det er også sånn at hovedstyre altså i idretts områdevil bli informert. Men han har jo barn som spiller i klubben, i ungdoms nivå. Hvis vi anmelder, blir det mest sannsynlig henlagt og da er spørsmålet. Vil barnevern kontaktes? Det er jo ingen andre enn han som har gjort det. Jeg mener at så lenge penger kommer tilbake, og personen ikke lengre har tilgang til økonomien.... er det godt nok. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 383ef...b76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan dette skal kunne ramme barna? De er vel medlem av klubben på lik linje med alle andre barn.

Hvis han blir anmeldt, så vil han vel få en bot pga det lave beløpet?

Anonymkode: 5b71f...c08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette har da barnevernet ingenting å gjøre med? 😅

Anonymkode: 46260...d44

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg og tenkte. Han er en god pappa og stiller opp. Jeg mener at det at han betaler tilbake er godt nok og så droppe anmeldelse.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir et problem uansett fordi folk aldri klarer holde kjeft og ja, her blir mannens barn skadeliggende når ryktene begynner å gå.

Unnskyldingen er jo bak mål, hadde han gjort det ved et uhell hadde han tilbakeført med en gang han så egen kontoutskrift. Beløpet er så lav at det blir sannsynligvis henlagt så usikker om det er noe vits å anmelde.

Anonymkode: 39e11...6ac

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir et problem uansett fordi folk aldri klarer holde kjeft og ja, her blir mannens barn skadeliggende når ryktene begynner å gå.

Unnskyldingen er jo bak mål, hadde han gjort det ved et uhell hadde han tilbakeført med en gang han så egen kontoutskrift. Beløpet er så lav at det blir sannsynligvis henlagt så usikker om det er noe vits å anmelde.

Anonymkode: 39e11...6ac

Faktisk har jeg klart å gjøre det samme. 

Der jeg jobbet som ung skulle jeg skrive på kontoeier, hvem som satte inn pengene og kontonummer. Hadde samme bank som arbeidsplassen, og ganske likt kontonummer... 

De to første gangene det skjedde kom sjefen til meg og tok det opp. Det var ikke høye beløp, og kom rundt lønning, så jeg merket ikke noe på kontoen. Den tredje gangen oppdaget jeg det selv, fordi jeg ringte banken fordi jeg hadde meir penger på konto enn jeg skulle. 

Jeg klarte også å skrive på arbeidsplassen min sitt kontonummer på noen nav papir, så de første utbetalingene var det arbeidsplassen min som fekk. 

Så nei, jeg tenker ikke umiddelbart at det er bevisst svindel eller underslag. Men skjønner jo av å lese her at jeg skal være kjempeglad for at jeg ikke ble anmeldt for svindel1😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slike feil skjer stadig, og dessverre fort gjort å bli stempla som kriminell. Dette har skjedd meg og det var til og med banken som gjorde feilen. Kontoen som ble benyttet var en konto jeg aldri brukte. Derfor så jeg heller aldri feilen.

Jeg ba til og med om å få være to som bar økonomiansvarlig for å dobbelsjekke alle inn og utbetalingene. Selv er jeg meget imot kriminelle handlinger, men en glipp kan skje. Her syns jeg lederen er urimelig, når kassereren har beklaget og betaler tilbake.  Da spørs det om noen vil påta seg ansvaret for økonomien deres fremover. 

Å ha en sånn hengende over seg er en påkjenning, hvis denne personen virkelig er uskyldig. 

Anonymkode: 266e1...b28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv styrt økonomien i en større forening. Det var samme bank som jeg hadde konto i, så når jeg gikk inn på nettbanken måtte jeg for hver overføring/betaling endre kontoen til foreningens, noe som av og til glapp. Da ble regningene betalt fra min konto, og når jeg oppdaget det så overførte jeg tilsvarende beløp fra foreningens konto til min. Men dokumentasjonen ble vedlagt regnskapet, så det var alltid bevis for det som hadde skjedd, og alt ble fremlagt øverste regnskapsansvarlig og revisor, som ikke hadde anmerkninger. Det samme kan jo ha skjedd her, i så fall burde han ha bevis på det til å fremlegge med en gang det ble stilt spørsmål. 

Det er en selvfølge at han tilbakebetaler pengene med en gang, og er det skjedd en glipp som over bør det dokumenteres. Kan det ikke dokumenteres (via f.eks kontoutskrift), bør vedkommende selvsagt fratre vervet med en gang. Gjør han det og tilbakebetaler tenker jeg anmeldelse er unødvendig, gjør han det ikke tenker jeg anmeldelse er nødvendig for å vise tyngde fra styret sin side. 

Barnevernet har ingenting med dette å gjøre. At mannen ved å ha stjålet penger får dårlig rykte er kun hans egen feil.

Anonymkode: 0cfb1...071

• Liker 2
Skrevet

Uinteressant for banevernet dette. En anmeldelse kan skade barna i form av rykter og snakking, sev om den blir henlagt- og det blir den nok. Ikke kjekt dette, men hadde stemt for at tvilen kom mannen tilgode. 

Og at dere blir enige om å ikke snakke om dette utenom styret for å unngå at familien og barna blir rammet. 

Gjest Deltapiken
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv styrt økonomien i en større forening. Det var samme bank som jeg hadde konto i, så når jeg gikk inn på nettbanken måtte jeg for hver overføring/betaling endre kontoen til foreningens, noe som av og til glapp. Da ble regningene betalt fra min konto, og når jeg oppdaget det så overførte jeg tilsvarende beløp fra foreningens konto til min. Men dokumentasjonen ble vedlagt regnskapet, så det var alltid bevis for det som hadde skjedd, og alt ble fremlagt øverste regnskapsansvarlig og revisor, som ikke hadde anmerkninger. Det samme kan jo ha skjedd her, i så fall burde han ha bevis på det til å fremlegge med en gang det ble stilt spørsmål. 

Det er en selvfølge at han tilbakebetaler pengene med en gang, og er det skjedd en glipp som over bør det dokumenteres. Kan det ikke dokumenteres (via f.eks kontoutskrift), bør vedkommende selvsagt fratre vervet med en gang. Gjør han det og tilbakebetaler tenker jeg anmeldelse er unødvendig, gjør han det ikke tenker jeg anmeldelse er nødvendig for å vise tyngde fra styret sin side. 

Barnevernet har ingenting med dette å gjøre. At mannen ved å ha stjålet penger får dårlig rykte er kun hans egen feil.

Jeg vet ikke jeg, men jeg har selv sittet med økonomiansvar i en forening og har man samme bank og bruker mobilbank så ja  da kan det fort skje. Jeg tenker at hvis han er som meg så er det slik at jeg ikke alltid sjekker kontoutskrifter annet enn ved behov, nå kjenner ikke jeg saken men det er slik som dessverre kan skje. Hvis dette blir ordnet opp i og ikke det er fare for at der dette har skjedd at de går konkurs fordi han må bruke noen dager å betale tilbake på så burde man avvente politianmeldelse. For det kan jo være at han trenger litt tid og at hvis han blir anmeldt og må betale bot så vil det kanskje ta enda lengre tid for han å rydde opp i dette da bøter venter ikke. Når det gjelder å la dette komme ut skulle man anta at styret har taushetsplikt og at de kan tas på dette hvis det kommer ut. Men jeg vet ikke,

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke at det kan være fort gjort som flere nevner i tråden her. Enn om det er samme bank som en har privat, det er jo forskjellig innlogging brukernavn/passord etc. Er man ikke våken nok / proff nok til å se på skjermen at det ikke er ens egen konto man er inne på?! 

Nei jeg kjøper ikke den. Dette er aller mest sannsynlig unnerslag, alså tyveri av klubbens midler, der hans egne barn går. At det skal være formildense omstendighet er jeg ikke med på, han valgte å gjøre dette helt selv, vel vitende om ev konsekvenser. 

Anonymkode: 1c907...128

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke at det kan være fort gjort som flere nevner i tråden her. Enn om det er samme bank som en har privat, det er jo forskjellig innlogging brukernavn/passord etc. Er man ikke våken nok / proff nok til å se på skjermen at det ikke er ens egen konto man er inne på?! 

Nei jeg kjøper ikke den. Dette er aller mest sannsynlig unnerslag, alså tyveri av klubbens midler, der hans egne barn går. At det skal være formildense omstendighet er jeg ikke med på, han valgte å gjøre dette helt selv, vel vitende om ev konsekvenser. 

Jeg har tre forskjellige banker og har en og samme innlogging. Bruker kodebrikken fra banken. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tre forskjellige banker og har en og samme innlogging. Bruker kodebrikken fra banken. 

Til dine egne kontoer ja, rimelig uprofessjonelt om en av de av bedriftens / foreningen / lagets. Jeg tar det som selvfølge at de er med hver sin brukernavn/passord/kodekort/kodebrikke når det er de nevnte 3

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dine egne kontoer ja, rimelig uprofessjonelt om en av de av bedriftens / foreningen / lagets. Jeg tar det som selvfølge at de er med hver sin brukernavn/passord/kodekort/kodebrikke når det er de nevnte 3

Det er ganske vanlig at kontoer man disponerer hos lag/ foreninger ol kommer opp i egen nettbank.

Barnevernet har jo ingen interesse av dette, heller ikke om beløpet var større og det ble straffesak. 

Barna vil lide i form av rykter og drittprat. 

Endret av Nnilm
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg brukte min egen kodebrikke til klubbens konto. Banken mente at jeg ikke trengte en egen kodebrikke til den, siden det var i en og samme bank. 

Gjest Deltapiken
Skrevet

Jeg har også tilgang til de kontoene som brukes av org jeg er ansvarlig for økonomien, den kommer opp i både nettbank og mobilbank

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er samme innlogging, samme brukernavn/passord. Skulle jeg betale måtte jeg velge i rullegardinfanen om det var en av foreningens to kontoer eller en av mine egne tre, og glemte jeg det gikk beløpet fra min konto. Så man er inne på flere kontoer samtidig. Problemet er er hvorfor kassereren skulle overføre penger til egen konto hvis ikke han hadde betalt feil derfra i utgangspunktet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det er bak mål å politianmelde dette hvis dette er noe som har skjedd en gang. For ja, det er faktisk mulig å gjøre feil hvis man benytter samme innlogging (i noen banker er det slik at man bruker samme kodebrikke/innlogging og så velger profil, dvs. privat profil eller bedrifts/org. profil. Og man kan være uheldig å glemme dette). 

Hvis lederen din gjør dette, så bør dere regne med en stor konflikt hvertfall, og det vil neppe være særlig attraktivt å være økonomansvarlig i foreningen fremover. Foreninger og lag er avhengig av foreldres velvilje for å stille opp i styrer og verv, og politianmeldelse for det som kan tolkes som en ren feil vil ikke akkurat være motiverende. 

Anonymkode: 93f52...1d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er er hvorfor kassereren skulle overføre penger til egen konto hvis ikke han hadde betalt feil derfra i utgangspunktet. 

Forklaringen vi har fått er at han skulle overføre fra en av sine egne konto til brukskontoen, dette har da skjedd 2 ganger. Det har aldri vært tull før og jeg mener at så lenge det blir ryddet opp i bør det stoppe med det. Han er også en som alltid stiller opp. Men leder ønsker å stille dette som en skrekk og advarsel og anmelde, hvordan dette skal være til skrekk og advarsel Vet ikke jeg da vervet er oppsagt av den det gjelder Og at dette ikke skal tas utenfor styre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om å få se kontoutskriftene hans for å se at historien stemmer, det vil da også "renvaske" han. Viss han nekter tenker jeg det ikke er tilfeldig.. Det kan være de to første gangene. Det er rart hvor kreative de kan være, de som trenger penger. Underslag i idrettslag og andre frivillige organisasjoner er dessverre vanligere enn man tror. 

Anonymkode: 38d53...a4c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...