Gå til innhold

Hva syns dere om folk som starter på vgs som voksne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Typ 25 + og voksenopplæring? Som ikke har gått på vgs før. Føler de fleste vennene og bekjente har kommet mye lenger og at omtrent ingen er der i livet. Med mindre du er utlending som har kommet til Norge og ikke hatt sjansen før. Hva tenker dere om folk som starter på vgs utdanning 25 + å oppover?

Anonymkode: e2661...e16

AnonymBruker
Skrevet

At det et bra de har funnet ut hva de vil gjøre, og tar sjansen :)

Anonymkode: d8be7...a93

• Liker 30
Skrevet

Da tar du gjerne bare 23/5 regelen, eller? Er mange som gjør det, selv om de er over 25😊

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sokkar skrev:

Da tar du gjerne bare 23/5 regelen, eller? Er mange som gjør det, selv om de er over 25😊

Hva er 23/5 regelen? Det er ikke privatist så må gå vanlig tror jeg 

Skrevet

Bryr meg ikke. Forsøker heller å fokusere på meg selv, og håper at andre gjør det samme. Altså på seg selv, ikke meg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 32 og har gått voksenopplæring i år.. håper da ikke folk tenker negativt om meg av den grunn. Har gått vgs før, men måtte ha studiekompetanse for å studere. Har jobbet i mange år, har familie og barn. Nå var det rette tidspunktet for meg å starte opp igjen med skole. Det er aldri for sent! 

Anonymkode: de5c8...4e4

• Liker 12
Gjest Villfisker
Skrevet

Jeg syns det er flott. De tar initiativ til å gjøre noe med livet sitt, og få en bedre framtid.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 32 og har gått voksenopplæring i år.. håper da ikke folk tenker negativt om meg av den grunn. Har gått vgs før, men måtte ha studiekompetanse for å studere. Har jobbet i mange år, har familie og barn. Nå var det rette tidspunktet for meg å starte opp igjen med skole. Det er aldri for sent! 

Da er du heldig som har gjort noe konstruktivt og fått til noe bra i mellomtiden. Jeg har ikke jobbet før og har ikke gått på vgs før. Familie med barn har jeg heller ikke så begynner litt på nytt....

AnonymBruker
Skrevet

At de sikkert har sine grunner for å være kommet i gang sent, og at det er topp at de tør å sette i gang nå. Det er jo ikke bare-bare å være 25+ og starte på videregående der man stikker seg ut blant de yngre kidsa, det krever guts og vilje. Det er aldri for sent å følge sine drømmer og bygge et bedre liv.

Anonymkode: e4ae6...7f5

• Liker 11
Skrevet

Jeg tenker at det er kjempepositivt at de ønsker å starte på VGS som voksne om de ikke klarte å gjennomføre det tidligere. Alltid positivt når folk ønsker å ta utdanning, uansett hvor gamle de er. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At de sikkert har sine grunner for å være kommet i gang sent, og at det er topp at de tør å sette i gang nå. Det er jo ikke bare-bare å være 25+ og starte på videregående der man stikker seg ut blant de yngre kidsa, det krever guts og vilje. Det er aldri for sent å følge sine drømmer og bygge et bedre liv.

Det er voksenopplæring så heldigvis ikke blant yngre kids. Bare voksne 25 +. Men skjønner hva du mener. Føler bare at de aller fleste er kommet mye mye lenger enn meg og at det er litt rart 

• Liker 1
Skrevet

Det er bra syns jeg. Det kan være mange grunner til at de tar det. Det er ingen aldersgrense for å gå på skole og studere. Heldigvis  🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått voksenopplæring og det er mange der som er i under kant av 30 år. Så klart, de aller fleste er godt voksen men ikke alle går dit fordi de ikke har noe utdanning. De ønsker bare en ny utdanning. Å videreutdanne seg eller å omskolere seg er da helt normalt. 

En på 25+ som søker seg innpå ordinær vgs. Det er litt sært. Ordinær vgs er mer for de som er 20 og under. 
Du har ikke ungdomsrett på ordinær vgs, men alle har lov å søke og kan komme inn. Men du havner nederst på listen av prioriteringer. For hele landets ungdommer med ungdomsrett kommer før deg. Så sjansen er liten (varierer fra plass til plass). Jeg falt ut ordinær vgs på grunn av sykdom og måtte ta vg2 senere. Tok så vg3 på voksenopplæring for 2 år siden.

Voksenopplæring er for voksne og det er ingen som ser ned på at du går der. Bedre med utdanning enn ingen. Var et par som ikke hadde noen utdanning fra før. Noen kom etter flere år på NAV, noen hadde jobbet i samme yrket i 20 år og ønsket noe nytt. Alle hadde sine grunner og ingen brydde seg om det.

Anonymkode: 87aac...837

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er flott! De det gjelder har garantert møtt utfordringer tidligere som har gjort at de ikke ha fått fullført utdanning. Synes det er supert at det finnes muligheter for alle, uansett alder, til å ta utdanning. Hadde vært utrolig kjipt om VGS hadde vært forbeholdt kun 16-åringer. Man er ikke mentalt ferdig utviklet før man er rundt 25 år, så skjønner godt at noen bruker flere år på å finne ut hva de vil gjøre hver dag for de kommende 30-40 årene. Tommel opp! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er du heldig som har gjort noe konstruktivt og fått til noe bra i mellomtiden. Jeg har ikke jobbet før og har ikke gått på vgs før. Familie med barn har jeg heller ikke så begynner litt på nytt....

Hva gjør du nå da? :) har du noen tanker om hva du vil i fremtiden? Du trenger ikke være redd for å søke deg inn på voksenopplæring hvertfall! Jeg var bekymra selv før jeg starta, hvem som kom til å være der, om det var bare flyktninger eller unge, eller bare eldre. Men det er en lett blanding av alt, man får gode relasjoner med mennesker man ellers aldri ville møt, og mange av dem har sterke historier. Dette året på voksenopplæring har gitt meg utrolig mye på mange måter. Og jeg har innsett selv at jeg ikke er dum som jeg trodde da jeg gikk vgs første gang og fikk 2-3 i karakterer. Bare skole lei og ikke klar for vgs og studier. Håper du finner ut av hva du vil! Noen ganger må man bare hoppe i det :) 

• Liker 1
Skrevet

Tenker at det er modig, og at det er kjempefint at de kanskje nå vet hva de vil "bli". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som kineserne sier: den beste tida å plante et tre var for tjue år siden. Den nest beste tida er i dag.

Så plant treet ditt i dag, sett deg på skolebenken og fokuser på veien her og nå, ikke alt som burde vært annerledes i fortiden :)

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som kineserne sier: den beste tida å plante et tre var for tjue år siden. Den nest beste tida er i dag.

Så plant treet ditt i dag, sett deg på skolebenken og fokuser på veien her og nå, ikke alt som burde vært annerledes i fortiden :)

Det var skikkelig fint skrevet ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du nå da? :) har du noen tanker om hva du vil i fremtiden? Du trenger ikke være redd for å søke deg inn på voksenopplæring hvertfall! Jeg var bekymra selv før jeg starta, hvem som kom til å være der, om det var bare flyktninger eller unge, eller bare eldre. Men det er en lett blanding av alt, man får gode relasjoner med mennesker man ellers aldri ville møt, og mange av dem har sterke historier. Dette året på voksenopplæring har gitt meg utrolig mye på mange måter. Og jeg har innsett selv at jeg ikke er dum som jeg trodde da jeg gikk vgs første gang og fikk 2-3 i karakterer. Bare skole lei og ikke klar for vgs og studier. Håper du finner ut av hva du vil! Noen ganger må man bare hoppe i det :) 

Har ikke gått på skole på mange år. Er ufør og i slutten av 20-årene, så håper bare jeg vil klare dette med voksenopplæring jeg skal fra høsten. Fint å høre om relasjonene og erfaringene dine. Har som sagt ikke gått vgs i det hele tatt, så er ikke pga dårlige karakterer tidligere for meg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er flott!  Skole og utdanning er ikke lenger slik at man gjorde seg ferdig før man begynte i jobb.  I dag er man egentlig aldri ferdig utdannet. 

Selv var jeg 50 år da jeg tok Master innen faget mitt.  Mine medstudenter (med noen unntak) var yngre enn barna mine :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...