Gå til innhold

Vondt i knær og rygg etter roing på romaskin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er en og en halv uke siden treningen men jeg har fortsatt vondt. Syns det er rart at det har vart så lenge.

Må jeg bare gi opp romaskin for resten av livet eller kan det fungere med bedre teknikk?

Anonymkode: 2a96d...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor langt rodde du? En utrent vil kjenne forskjell på tusen og ti tusen meter i en treningsøkt.
                                               Jeg snakker av erfaring. :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Hoppetaujenta said:

Hvor langt rodde du? En utrent vil kjenne forskjell på tusen og ti tusen meter i en treningsøkt.
                                               Jeg snakker av erfaring. :sjokkbla:

Ehm, jeg ble litt ivrig og rodde en halv time per dag over fem-seks dager :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper det er snakk om en kombinasjon av uvant bevegelse og dårlig teknikk.

Anonymkode: de72b...388

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke farlig å ha vondt. Bare fortsett å holde kroppen i rolig bevegelse. Sjekk ut YouTube for god roteknikk. Vanlige feil er å ende opp med å løfte hendene over knærne, låse ut knær og bruke bekkenet feil i bevegelsene. 

Anonymkode: 793d1...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig å ha vondt. Bare fortsett å holde kroppen i rolig bevegelse. Sjekk ut YouTube for god roteknikk. Vanlige feil er å ende opp med å løfte hendene over knærne, låse ut knær og bruke bekkenet feil i bevegelsene. 

Jeg er uenig. Det kan være farlig å ha vondt, og om man ikke vet så bør man være føre var.

TS, du har jo gått fra 0 til 100. Ikke rart du har vondt :) Bruk tid på å øke, start med 2 maks 3 økter i uken, og kanskje ikke 30 min hver gang. 

Jeg ser mange ror med krum rygg, ryggen skal være rett og strak. Se på teknikker på nett :)

Anonymkode: 82d5b...c4e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar :) Nå spør jeg sikkert dumt, men hva er å «låse ut knær».

Han som viste meg teknikken sa at man skulle strekke beina helt ut - er det feil?

Og jeg skal følge tipset med å roe litt ned og ikke trene hver dag når jeg begynner igjen ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Nå spør jeg sikkert dumt, men hva er å «låse ut knær».

Han som viste meg teknikken sa at man skulle strekke beina helt ut - er det feil?

Og jeg skal følge tipset med å roe litt ned og ikke trene hver dag når jeg begynner igjen ja :fnise:

Du skal ikke strekke bena helt ut nei. 

Roing er svært uheldig for rygg og hofter, da det trener lårmusklene mye i forhold til andre muskler rundt. Prøvd å sykle istedenfor? Da får du trent mer hamstrings. 

Anonymkode: f86c3...e89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal ikke strekke bena helt ut nei. 

Roing er svært uheldig for rygg og hofter, da det trener lårmusklene mye i forhold til andre muskler rundt. Prøvd å sykle istedenfor? Da får du trent mer hamstrings. 

Anonymkode: f86c3...e89

Huff, da er det sikkert det som har skadet knærne. Jeg fikk beskjed om å strekke dem helt ut!

Jeg syns sykling er så utrolig kjedelig, så jeg var fornøyd med å finne en annen treningsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, da er det sikkert det som har skadet knærne. Jeg fikk beskjed om å strekke dem helt ut!

Jeg syns sykling er så utrolig kjedelig, så jeg var fornøyd med å finne en annen treningsform.

Jeg strekker knærne ut mellom 90-95 %, men jeg er hypermobil så å strekke de helt ut betyr for meg å gå under 0 grader. Men samme huskeregel er nok grei for deg, ha en liiiten knekk i knærne. Ikke la knærne synke helt ned, om du skjønner hva jeg mener :) Da virker det mot sin hensikt, og da forstår jeg godt du får vondt.

Det er lurt å variere litt. Kanskje 2 dager roing og en dag gåtur/sykkel? Eller 3 dager roing en uke, og 2 dager roing + sykkel/gåtur uka etter. Det viktigste er treningen du gjør, viktig å ha noe man syns er gøy når det er litt i oppstartsfase (som jeg tror du er i, hvis ikke beklager jeg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg strekker knærne ut mellom 90-95 %, men jeg er hypermobil så å strekke de helt ut betyr for meg å gå under 0 grader. Men samme huskeregel er nok grei for deg, ha en liiiten knekk i knærne. Ikke la knærne synke helt ned, om du skjønner hva jeg mener :) Da virker det mot sin hensikt, og da forstår jeg godt du får vondt.

Det er lurt å variere litt. Kanskje 2 dager roing og en dag gåtur/sykkel? Eller 3 dager roing en uke, og 2 dager roing + sykkel/gåtur uka etter. Det viktigste er treningen du gjør, viktig å ha noe man syns er gøy når det er litt i oppstartsfase (som jeg tror du er i, hvis ikke beklager jeg :)

Tusen takk for gode tips :) Jeg kan bøye fingrene langt bakover, så det er mulig jeg også er litt hypermobil og at det gjør ting verre :klo:

Jeg er i oppstartsfasen ja. Jeg trente mye før, men da var det gruppetimer. Så ble jeg syk, og etter å ha blitt ferdig med kreftbehandling for et par år siden har jeg ikke gjort så mye, men nå er jeg i form til å trene meg opp igjen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler teknikkvideoer fra han her: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Anbefaler teknikkvideoer fra han her: 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
33 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også ut denne. Du skal strekke ut beina, for du skal sørge for å få ut kraften. Men du skal ikke låse knærne, men du skal føle at beina er strukket. Du skal ikke føle at du må stoppe med bøyde knær. 

https://www.concept2.com/indoor-rowers/training/technique-videos

Som flere her påpeker vil skader komme ganske raskt om du blir ivrig. Du overtrenes. Den første tiden vil du ha muskelverk. Deretter kan dette gå over i belastningsskader. Hvis du har lyst å trene 5 ganger i uka, så ville jeg variert treningen. Begynn rolig, og begynn å rolig at du føler du kunne rodd enda mer. I grunnen vil jeg anbefale kun 2 økter på romaskinen de første 3-4 ukene. Maks 15 minutter første uka. Deretter kan du øke til 20 minutter, og til slutt 30 minutter. Hvis alt føles greit ut, kan du godt øke tiden på økta. Etter de 3-4 første ukene, kan du sikkert øke til 3 ganger i uka, men da ville jeg i hvert fall hatt én kortere økt. 

Tøy ut, gjerne både før og etter. Før har ofte god effekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 5/28/2020 at 11:42 AM, Hemoglobin said:

Sjekk også ut denne. Du skal strekke ut beina, for du skal sørge for å få ut kraften. Men du skal ikke låse knærne, men du skal føle at beina er strukket. Du skal ikke føle at du må stoppe med bøyde knær. 

https://www.concept2.com/indoor-rowers/training/technique-videos

Som flere her påpeker vil skader komme ganske raskt om du blir ivrig. Du overtrenes. Den første tiden vil du ha muskelverk. Deretter kan dette gå over i belastningsskader. Hvis du har lyst å trene 5 ganger i uka, så ville jeg variert treningen. Begynn rolig, og begynn å rolig at du føler du kunne rodd enda mer. I grunnen vil jeg anbefale kun 2 økter på romaskinen de første 3-4 ukene. Maks 15 minutter første uka. Deretter kan du øke til 20 minutter, og til slutt 30 minutter. Hvis alt føles greit ut, kan du godt øke tiden på økta. Etter de 3-4 første ukene, kan du sikkert øke til 3 ganger i uka, men da ville jeg i hvert fall hatt én kortere økt. 

Tøy ut, gjerne både før og etter. Før har ofte god effekt. 

Tusen takk for gode tips :) Jeg ble nok litt for ivrig ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...