Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vil gi råd til en "rookie" ang. å forhandle bankrente?

Kvinne i tyveårene her, bor alene i egen leilighet, og ser nå at jeg burde ha hatt lavere rente enn den banken tilbyr meg. Har lav belåningsdgrad, stabil betaler med trygg og god inntekt. 

Dere som har forhandlet - vil dere gi en guide steg for steg? Søkte dere bare opp på nett hvilken bank som hadde lavest rente? Gikk dere først til egen bank og forhandlet eller gikk dere til en annen og så ba eksisterende om å møte tilbudet?

Anonymkode: af8b0...1c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Det mest effektive er å på en hyggelig måte forklare at du har fått et tilbud på xxx hos bank xxx og at du mener du bør få det samme i nåværende bank for å forbli kunde. Så får du nok et par hakk ned :)
hva har du i dag og hva ser du for deg er en god rente?

Anonymkode: 28ab1...eec

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Det mest effektive er å på en hyggelig måte forklare at du har fått et tilbud på xxx hos bank xxx og at du mener du bør få det samme i nåværende bank for å forbli kunde. Så får du nok et par hakk ned :)

Jeg har en effektiv rente på 2,05%. Jeg ser at de aller fleste har mindre, og flere nå uttaler at "den bør ligge på 1-tallet".

Jeg forsøkte å legge inn tallene mine hos Storebrand via et medlemsskap jeg har som visstnok gir 1,56%, men fikk så beskjed om at med min lånesum (under 2m) fikk jeg 2,01%

Det virker derfor som om jeg har for lite i lån til å få god rente. Kan det stemme?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Som regel har bankene prislister med lavere renter jo høyere lån en har, men dersom du er omfattet av en foreningsavtale pleier ikke beløpet bety noe. Det var gjerne pga belåningsgrad at du fikk beskjed om høyere rente enn avtalen? Jeg hadde tatt kontakt med nåværende bank og sagt at jeg er tilbudt 1,56 % i en annen bank med ønske om at de skal nærme seg denne renten. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei

Er det noen som har erfaring med om det er mulig å forhandle om bedre rente på sparekonto også? Det er så irriterende å måtte flytte rundt på sparepengene hele tiden hver gang renten settes ned.

Anonymkode: 25a89...38d

AnonymBruker
Skrevet

På sparing fremstår det som mye mer låst og ikke åpent for individuell prising. 

Men muligens det stiller seg annerledes dersom en har flerfoldige millioner på bok.. :)

(Selv om de da ikke hatt vært på plassert på vanlig bankkonto, dog..)

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en effektiv rente på 2,05%. Jeg ser at de aller fleste har mindre, og flere nå uttaler at "den bør ligge på 1-tallet".

Jeg forsøkte å legge inn tallene mine hos Storebrand via et medlemsskap jeg har som visstnok gir 1,56%, men fikk så beskjed om at med min lånesum (under 2m) fikk jeg 2,01%

Det virker derfor som om jeg har for lite i lån til å få god rente. Kan det stemme?

TS

Ja. Det går et magisk skille på to millioner. Der drar de grensen mht renten på boliglån. Sånn er det overalt jeg har sett. 

Det eneste jeg kommer på i farten er BulderBank. Det er en 100% nettbasert bank. Du kan prøve der.

Anonymkode: 7ebf7...a81

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lav belåningsgrad, og får derfor ikke den beste renten hos noen bank. Men tross alt utgjør det ikke så voldsomt stor forskjell på 1,8 og 2,1% effektv rente når lånet er veldig lavt. Hos meg utgjør det ca 65 kr/mnd i forskjell, gidder ikke styre med bankbytte og mas for en så liten sum.  

Anonymkode: 81891...c32

Skrevet

En løsning er å gå inn på finansportalen.no, den statlige norske siden som Forbrukerrådet har ansvar for. Der kan du sjekke rentenivå på forskjellige banker, og sende en automatisk melding til din bank om at du kan få bedre vilkår et annet sted. De fleste banker justerer ned renta da, siden de er redd for å miste en kunde som faktisk har tatt seg bryet med å sjekke andre. 

Alternativt øker du huslånet slik at det bikker 2 millioner og setter de ekstra pengene hos f.eks Avida, hvor du får 2,35% rente. Alltid digg å betale 1,6% rente på et lån man får høyere rente på et annet sted. Hadde det bare vært mulig å låne 30mill for å plassere der... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ser jeg boliglånsrenten i DNB? Jeg finner den ikke.

Anonymkode: db12d...828

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, newman01 skrev:

En løsning er å gå inn på finansportalen.no, den statlige norske siden som Forbrukerrådet har ansvar for. Der kan du sjekke rentenivå på forskjellige banker, og sende en automatisk melding til din bank om at du kan få bedre vilkår et annet sted. De fleste banker justerer ned renta da, siden de er redd for å miste en kunde som faktisk har tatt seg bryet med å sjekke andre. 

Alternativt øker du huslånet slik at det bikker 2 millioner og setter de ekstra pengene hos f.eks Avida, hvor du får 2,35% rente. Alltid digg å betale 1,6% rente på et lån man får høyere rente på et annet sted. Hadde det bare vært mulig å låne 30mill for å plassere der... 

Tusen takk for svar. Jeg har sendt inn til banken med referanse til Bulder.

Jeg ligger rett under 2 mill i lån (ca. 1,950), det er derfor litt bittert at det ligger en slags "magisk grense" der. I tillegg har jeg et veldig stort studielån som ikke kommer til nytte i "totalen". Har tenkt tanken om å bare låne opp de ekstra, og evt. legge det mot oppussing el.l.

TS

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også lav belåningsgrad, og får derfor ikke den beste renten hos noen bank. Men tross alt utgjør det ikke så voldsomt stor forskjell på 1,8 og 2,1% effektv rente når lånet er veldig lavt. Hos meg utgjør det ca 65 kr/mnd i forskjell, gidder ikke styre med bankbytte og mas for en så liten sum.  

Nei for så vidt enig i det, det er klart det er mindre viktig enn om lånet var stort. 

Mitt ligger riktignok rett under 2 mill, så forskjellen per måned for meg (med eksempelvis 2,1 vs. 1,8) er en femhundrelapp i måneden. Skulle gjerne lagt den på nedbetaling i stedet.

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei for så vidt enig i det, det er klart det er mindre viktig enn om lånet var stort. 

Mitt ligger riktignok rett under 2 mill, så forskjellen per måned for meg (med eksempelvis 2,1 vs. 1,8) er en femhundrelapp i måneden. Skulle gjerne lagt den på nedbetaling i stedet.

TS

Altså hvis du har nesten 2 mill i lån så tenker ikke jeg på det som lite, jeg har rundt 500 000. og tenkte du lå i samme sjikt. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså hvis du har nesten 2 mill i lån så tenker ikke jeg på det som lite, jeg har rundt 500 000. og tenkte du lå i samme sjikt. 

Jeg skrev "lav belåningsgrad", ikke lite. :) Leiligheten har en verdi på ca. 7 mill, så 2 mill er en relativt lav lånegrad.

Ut ifra de andre svarene her, og etter litt søking på nett, så ser det også ut som under 2 mill er litt "for lite" for en god rente.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Legg inn en felles søknad his finansportalen.no.  Bruk resultatet der til å forhandle i din bank. Hvis banken da ikke vil, bytter du bare. Det er faktisk ganske lett.

Anonymkode: 3fbc5...444

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...