AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Stemmer det at uåpnet makrell i tomat holder seg i flere år? (DVS ikke gått ut på dato) Hvordan holder den seg bra når det er veldig varmt ute da f.eks? Er det alltid trygt å spise det så lenge den ikke har vært åpnet? Takk for svar Anonymkode: f64bd...58f
Muskath Skrevet 24. mai 2020 #2 Skrevet 24. mai 2020 Ja, den holder seg i flere år. Også når det er varmt ute. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #3 Skrevet 24. mai 2020 Den skal holdes i romtemperatur. Om det er veldig varmt, vil innholdet bli litt kokt, og den kan da bli uspiselig. Evt giftig. Anonymkode: 7f0ef...320 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den skal holdes i romtemperatur. Om det er veldig varmt, vil innholdet bli litt kokt, og den kan da bli uspiselig. Evt giftig. Anonymkode: 7f0ef...320 Romtemperatur er forresten mellom 4 og 26 grader om jeg husker korrekt. Anonymkode: 7f0ef...320
Cinnamondiva Skrevet 24. mai 2020 #5 Skrevet 24. mai 2020 Vel, hvis du er usikker så ville jeg ikke ha spist den. For sikkerhets skyld. Det beste er å la den ligge i kjøleskapet eller fryseren. Har den bare stått på kjøkkenbenken i varmen ville jeg ikke ha spist den
Cinnamondiva Skrevet 24. mai 2020 #6 Skrevet 24. mai 2020 Og datostemplet synes jeg er viktig å følge 1
Brunhilde Skrevet 25. mai 2020 #7 Skrevet 25. mai 2020 22 hours ago, Cinnamondiva said: Vel, hvis du er usikker så ville jeg ikke ha spist den. For sikkerhets skyld. Det beste er å la den ligge i kjøleskapet eller fryseren. Har den bare stått på kjøkkenbenken i varmen ville jeg ikke ha spist den Hensikten med hermetikk er den kan oppbevares i romtemperatur uten at kvaliteten forringes. Ingen vits i fryse i tillegg. Tror datoen på makrellbokser er "best før" og ikke "holdbar til". Da kan man åpne og smake, som regel går det helt fint. Datostempling er en veiledning, ikke en lov. Du kan forresten lese litt mer om akkurat den saken her. 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Skrevet 25. mai 2020 Jeg tror at datoen er der for en grunn.. Anonymkode: 59aa8...cc2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #9 Skrevet 26. mai 2020 Jeg har en makrell i tomat som gikk ut i 2000, ville dere turt å åpne og spise den? Anonymkode: 913cb...d7f
Million Skrevet 26. mai 2020 #10 Skrevet 26. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en makrell i tomat som gikk ut i 2000, ville dere turt å åpne og spise den? Anonymkode: 913cb...d7f Nei, den ville jeg ikke ansett for å være innafor lenger. 20 år er i drøyeste laget. 20 dager etter utløpsdato på hermetikk, ja det er ok. Men år? Nei. Det er fisk og den harskner. Sjømat er det fare for at det blir alvorlig bedervet også. 1
applestories Skrevet 26. mai 2020 #11 Skrevet 26. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en makrell i tomat som gikk ut i 2000, ville dere turt å åpne og spise den? Anonymkode: 913cb...d7f Jeg ville absolutt åpnet og smakt. Om ikke annet så for å si at jeg har prøvd det. Hadde den smakt som vanlig hadde jeg spist den også, selv om 20 år begynner å bli litt lenge. 3
Minya Skrevet 26. mai 2020 #12 Skrevet 26. mai 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror at datoen er der for en grunn.. Anonymkode: 59aa8...cc2 Og den grunnen er utelukkende et regelverk som er laget for "alle". Bare se på datostemplingen på egg, som for noen få år siden ble kortet ned fra tre måneder til én måned, fordi Norge måtte føye seg EU-reglene, selv om norske egg er de som har best kvalitet og er friskest i omtrent hele verden og Norge ikke har et problem med salmonella. Datoen der gjelder også for øvrig kun hvis eggene står i kjølig romtemperatur, mens vi vanligvis oppbevarer eggene i kjøleskap, så du kan legge på minst tre måneder ekstra på datostemplingen på norske egg. Bruk nesa, lukter det greit så bruker du tunga og smaker. Smaker det greit, så er det etandes. 5
Muskath Skrevet 26. mai 2020 #13 Skrevet 26. mai 2020 On 5/24/2020 at 10:02 PM, AnonymBruker said: Den skal holdes i romtemperatur. Om det er veldig varmt, vil innholdet bli litt kokt, og den kan da bli uspiselig. Evt giftig. Anonymkode: 7f0ef...320 Hva? Innholdet i hermetikk blir kokt hvis det er varmt? Så kokepunktet er liksom 25-30 grader for hermetikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå