Gå til innhold

Bilstol-hysteriet, 45 grader

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å spørre hvordan de fikk til å få så små barn? Treåringen min må bytte bilstol nå, for fortsetter han å få en is om dagen i kokvarmen så veier han fort 18 kg i august. Vi kommer til å kjøpe bakovervendt, selvsagt, men at han skal veie under 25 kg til han er 8/9 år er jo helt urealistisk...jeg var en liten 10 åring og veide 40 kg lissom.. 

Anonymkode: a4970...cd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det lov å spørre hvordan de fikk til å få så små barn? Treåringen min må bytte bilstol nå, for fortsetter han å få en is om dagen i kokvarmen så veier han fort 18 kg i august. Vi kommer til å kjøpe bakovervendt, selvsagt, men at han skal veie under 25 kg til han er 8/9 år er jo helt urealistisk...jeg var en liten 10 åring og veide 40 kg lissom.. 

Er forskjell på unger. Mi på 4,5 er 14kg og lita av vekst. 😬

Anonymkode: 373a6...455

Gjest Albbas
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Er forskjell på unger. Mi på 4,5 er 14kg og lita av vekst. 😬

Anonymkode: 373a6...455

Sitatkrøll

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel ingen (praktisk talt) som har som mål å sikre ungene bakovervendt til 8-9 år. 

Men min femåring veier 18 kg. Har snudd han altså, men tar nok mange år før han er 25 kg. Unger er veldig forskjellige. 

AnonymBruker
Skrevet
Heisenberg skrev (På 24.5.2020 den 22.51):

Tror ikke dere skal ta for gitt at barnet på 8,5 år sitter sånn til vanlig men at det er et bilde for å illustrere hvor lenge det er fysisk mulig for barn å sitte i bakovervendt sete. For barnets størrelse blir ofte brukt som er argument for å snu dem lenge før de er 4 år. 

Jeg kunne også presset meg inn i et slikt sete, men hva beviser det?

Selvsagt er det et argument! 

Anonymkode: 6757c...d71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Skiftenøkkel skrev (På 25.5.2020 den 9.58):

Den gruppa er helt på viddene. Det nytter ikke å spørre om råd angående fremovervendte stoler til større barn. De første 3 svarene er uansett "hvorfor forovervendt? Det er livsfarlig". Og alle de testene er laget for å få minst mulig påkjenning på en dukke. Med barn kommer flere momenter til, som feks at ukomfortabelt barn vrir og vender på seg, og sitter ikke riktig. 

Det er ekstremister i begge leire, vet av flere som er overbevist om at bilbelte også er livsfarlig. (For voksne)

Slutt å tull! Barn sitter riktig hele tiden, og for hver minste bevegelse så kjører vi inn til kanten og retter på barnet, tok oss 16 timer Oslo-Horten, men det var det vel verd🤪

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2020 den 12.19):

Sånn mtp plasshensyn, er det ikke sånn at man trenger mer plass mellom seteryggene foran og barnet når det sitter forover, enn hvis det sitter bakover? Det må jo være så og så lang plass frem til seteryggene foran for at ungen ikke skal få most ansiktet i en bråbrems/frontkollisjon.

Ellers skjønner jeg godt at man ikke kjøper en ny bakovervendt stol til en seksåring. Det hadde nok ikke jeg heller gjort. Vi kjøpte en av de beltefestede stolene som visstnok kan funke bakover til ungen er konfirmant, så får vi se hvor lenge vesla er med på det. Hehe. 

Anonymkode: 3fce0...740

Det er også en kjepphest fra gruppen der, men det er jo bare en anbefaling, på lik linje med helling, noen cm. Til og fra går helt fint, men i denne gruppen er det helt krise!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine sitter å ser fremover nå vi kjører.

En 3åring og 1.5åring

De har sittet bakover frem til de kunne gå

Anonymkode: 13daf...25a

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Slutt å tull! Barn sitter riktig hele tiden, og for hver minste bevegelse så kjører vi inn til kanten og retter på barnet, tok oss 16 timer Oslo-Horten, men det var det vel verd🤪

Haha jeg dør 🤣

Anonymkode: 13daf...25a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2020 den 22.02):

Hvorfor sitter ikke alle bortsett fra sjåføren bakovervendt egentlig? Det er jo mye sikrere? 

Hadde blitt sykt bilsjuk men....

Anonymkode: 3b621...beb

Du blir nøyaktig like bilsyk fremmover som bakover i følge denne gruppen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå kjenner jeg ikke til tonen i den aktuelle gruppen, men må si at både de som snur ungene når de er 2-3 år (mot bedre vitende), og de som er nedlatende og frekke mot disse, fremstår ganske teite begge to.

Det er vel ikke så veldig mye usikkerhet rundt hva som er tryggest hvis man setter seg inn i trafikksikring. Samtidig er det vel ingen som får veldig lyst til å ta til seg råd eller kunnskap fra noen som snakker til deg som du er mindre intelligent eller driter i barna dine. 

Jeg har også reagert på hvor tidlig enkelte snur barna sine, og hvor lett noen foreldre tar på sikring i bil generelt. Jeg tror det bunner i mye uvitenhet, eller bare at de ser andre gjøre det/har gjort det slik med tidligere barn/satt sånn selv osv. I tillegg er det veldig lite kunnskap blant de som selger produktene, og jeg har selv opplevd å få direkte feilinformasjon. Likevel gir ikke dette meg rett til å rekke ned på andre som velger annerledes, man vet jo sjelden grunnen til valgene som tas, og man sitter ikke på noen fasit som kan gjelde alle. 

Jeg tror ingen blir mottakelig for gode råd når det føles som et angrep, og derfor er det heller ingen vits i å prøve å prakke trafikksikkerhet på folk som ikke etterspør det. Og det er heller ikke så rart at mange sikrer for dårlig når lovverket er så dårlig. Det er fort å tenke at hvis det er lovlig, eller at det selges i Norge, så er det trygt. Det tenker vi vel med mye annet også, alle sammen? Det er nok mange som tenker at mye er gjort så lenge de sitter i en bilstol av et slag, og det er jo forståelig. Sånn er det jo i mange andre tilfeller, og det er nok av dem som prøver å oppkonstruere et behov hos småbarnsforeldre. Så jeg skjønner godt at mange tenker sånn, selv om det i dette tilfelle kan ha katastrofale følger.

Heldigvis kræsjer vi lite her i landet, og spesielt lite front mot front. Så det er heldigvis få av oss som får se forskjellen på framover og bakover på nært hold. Uansett er det få/ingen som sikrer barna sine bedre av at fremmede på nettet er bedrevitere eller nedlatende, så det skjønner jeg ikke at folk orker en gang. Ja, det sier deg kanskje selv for deg som har satt deg inn i det, men er det noen grunn til å være ekkel? Du var vel ikke født med denne kunnskapen selv? 

Endret av Pinto2013
Skrivefeil
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2020 den 21.13):

Andre som reagerer på galskapen som foregår i bilstol-gruppen på Facebook. Tenker spesielt på de som på død og liv mener at en babystol MÅ ha 45 grader helning, og da snakker vi NØYAKTIG 45 grader. Eneste som kan vises til av kilder er en useriøs blogg?! 

Leser man på trygg trafikk eller snakker med folk som faktisk er kurset innen dette, får man helt andre svar. Det bør være ca 45 grader helning, men litt avvik må man selvfølgelig regne med. 

Hvem er disse hysteriske menneskene? Er du en av dem? Tror du baby dør om bilstolen har 41 grader helning? Kjører dere alltid på flatt underlag? 🤷‍♀️

Anonymkode: 4e024...cdd

Fortalte de hva som skjer hvis helningen er på 44 eller 46 grader? Jeg har aldri vært der inne, men det høres ikke ut som et hyggelig sted. 

Hvis eldste skulle sitte bakovervendt, ville det ikke vært plass til bena på fører- og passasjersettene foran 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn på 8.5 år er 146 cm lang og veier 32 kg. Hun har beltestol,  og skal ha den til hun er 12 år er planen.  Etter det burde vel kroppen ha vokst seg sterk nok til.å sitte i bilens sete og bruke bilbelte. Hun er den eneste i klassen som fortsatt har beltestol, de andre har bilpute eller ingenting 🙈 vi blir sett på som nokså rigide foreldre på dette område

Anonymkode: 9910a...5ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører bakovervendt. Er jeg den eneste? 😲 

Anonymkode: 367a9...d41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 23.45):

7 åringen min er under 18 kg 

Anonymkode: 8fa11...24d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...