Luckiness Skrevet 25. mai 2020 #61 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beltet skal være over lårene på barn 🤦🏼♀️ Anonymkode: 559ad...60c i følge trygg trafikk: Beltet skal alltid være stramt over hoften, ned mot lår og stramt over skulder. Jeg synes det ser ut på bilde som at denne gutten (og andre barn på andre bilder) kun har beltet stramt over lårene. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #62 Skrevet 26. mai 2020 9 timer siden, Luckiness skrev: i følge trygg trafikk: Beltet skal alltid være stramt over hoften, ned mot lår og stramt over skulder. Jeg synes det ser ut på bilde som at denne gutten (og andre barn på andre bilder) kun har beltet stramt over lårene. For voksne, ja. Med små barn er det lårene, fordi det ikke skal være i nærheten av mageregionen. Anonymkode: 559ad...60c 2
Vhgj Skrevet 26. mai 2020 #63 Skrevet 26. mai 2020 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Heller knuste bein enn knust nakke... Anonymkode: cd5d8...5b0 Nakken kan også knuse hvis man sitter andre veien... Nå er det også stor aldersforskjell på en 8åring og barnet i filmen... Endret 26. mai 2020 av Vhgj 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #64 Skrevet 26. mai 2020 4 minutter siden, Vhgj skrev: Nakken kan også knuse hvis man sitter andre veien... Nå er det også stor aldersforskjell på en 8åring og barnet i filmen... Sjansen for knust nakke i bakovervendt bilstol er minimal, mens i fremovervendt er det stor ved frontkollisjon. Uansett hvor gammel man er så er det sikrere å sitte bakovervendt, også for voksne. Men det er naturligvis ikke praktisk logistikkmessig. Anonymkode: 559ad...60c 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #65 Skrevet 26. mai 2020 Jeg kan forstå at man er veldig opptatt av sikring av bil hvis man kjører mye. Jeg vet om noen som kjører 4-6 mil hver dag med barn i bilen og på dårlige veier. Ikke misforstå for vi har kjøpt gode seter til våre barn, men behovet for optimal sikring blir selvsagt viktig om man kjører veldig mye. Om barnet sitter med en vinkel på eksakt 45 grader kontra 43 grader, tror jeg har veldig lite å si. Finnes det i det hele tatt studier på dette? 45 grader kontra 44 grader, osv? Ellers vil jeg anta at biltypen har mye å si. Tror ikke det hjelper med 45 graders perfekt helning hvis man kjører rundt i en liten bil, som mange gjør nå i dag. Det tryggeste man kan kjøre er vel SUV eller større stasjonsvogner som er kjente for å være trygge, som feks Volvo v70. Vi hadde liten bil før vi fikk barn, men følte på dette med sikkerhet og kjøpte heller SUV. Anonymkode: e7c66...896 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #66 Skrevet 26. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan forstå at man er veldig opptatt av sikring av bil hvis man kjører mye. Jeg vet om noen som kjører 4-6 mil hver dag med barn i bilen og på dårlige veier. Ikke misforstå for vi har kjøpt gode seter til våre barn, men behovet for optimal sikring blir selvsagt viktig om man kjører veldig mye. Om barnet sitter med en vinkel på eksakt 45 grader kontra 43 grader, tror jeg har veldig lite å si. Finnes det i det hele tatt studier på dette? 45 grader kontra 44 grader, osv? Ellers vil jeg anta at biltypen har mye å si. Tror ikke det hjelper med 45 graders perfekt helning hvis man kjører rundt i en liten bil, som mange gjør nå i dag. Det tryggeste man kan kjøre er vel SUV eller større stasjonsvogner som er kjente for å være trygge, som feks Volvo v70. Vi hadde liten bil før vi fikk barn, men følte på dette med sikkerhet og kjøpte heller SUV. Anonymkode: e7c66...896 Jeg er alenemor og har en liten bil. Allikevel var jeg nøye på å ha helning på nærmest mulig 45 grader (mener jeg fikk 44 faktisk), og har barnet bakovervendt enda, til tross for at det er over 4 år. Det blir nok snudd før skoletid, men vil ha det bakovervendt til det minst er 5 år, selvom det sikkert vil passe i stolen lenge etter det. Jeg har ikke råd til ny bil, men tenker at det viktigste er å sikre så godt man kan allikevel, slik at man er så godt beskyttet som mulig i en eventuell kollisjon. Og det tenker jeg er sunn fornuft, ikke hysteri. Anonymkode: c79fd...139 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #67 Skrevet 26. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan forstå at man er veldig opptatt av sikring av bil hvis man kjører mye. Jeg vet om noen som kjører 4-6 mil hver dag med barn i bilen og på dårlige veier. Ikke misforstå for vi har kjøpt gode seter til våre barn, men behovet for optimal sikring blir selvsagt viktig om man kjører veldig mye. Om barnet sitter med en vinkel på eksakt 45 grader kontra 43 grader, tror jeg har veldig lite å si. Finnes det i det hele tatt studier på dette? 45 grader kontra 44 grader, osv? Ellers vil jeg anta at biltypen har mye å si. Tror ikke det hjelper med 45 graders perfekt helning hvis man kjører rundt i en liten bil, som mange gjør nå i dag. Det tryggeste man kan kjøre er vel SUV eller større stasjonsvogner som er kjente for å være trygge, som feks Volvo v70. Vi hadde liten bil før vi fikk barn, men følte på dette med sikkerhet og kjøpte heller SUV. Anonymkode: e7c66...896 At det skal være rundt 45 gr har ikke bare med sikkerheten i forhold til en evt krasj å gjøre, det handler også om at hvis babyen sitter for rett i ryggen kan den synke sammen og få blokkert luftveiene. Hvis man har stolen mer liggende enn 45 gr, kan det gå utover sikkerheten. Jo brattere i ryggen jo sikrere, men for de minste er det ikke så heldig, så derfor rundt 45 gr. Også bytter man til stol der barnet kan sitte brattere så fort barnet er stort nok og sterk nok i kroppen til det. Anonymkode: a6d9f...3bc 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #68 Skrevet 26. mai 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det skal være rundt 45 gr har ikke bare med sikkerheten i forhold til en evt krasj å gjøre, det handler også om at hvis babyen sitter for rett i ryggen kan den synke sammen og få blokkert luftveiene. Hvis man har stolen mer liggende enn 45 gr, kan det gå utover sikkerheten. Jo brattere i ryggen jo sikrere, men for de minste er det ikke så heldig, så derfor rundt 45 gr. Også bytter man til stol der barnet kan sitte brattere så fort barnet er stort nok og sterk nok i kroppen til det. Anonymkode: a6d9f...3bc Babyens komfort når den er i setet tenker jeg er en annen ting. Her trenger man ikke måle grader, men bruke sunn fornuft. Om det er 45 grader eller 42 grader tror jeg spiller liten rolle. Det er nesten en ubetydelig forskjell. Man må se til at babyens hode ikke synker sammen som du sier. Generelt er jo dette en stilling som ikke er bra for babyen i lengden. Så lange turer er uansett ikke optimalt. Anonymkode: e7c66...896 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #69 Skrevet 26. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er morsomt å se hvor høyt alle hyler om at bilstolen må være ny, at helningen må være så og så mange grader osv (selvsagt viktig at barn sikres riktig i bil, er ikke uenig i det) men ingen nevner noe om selve bilen! Mange som kjører rundt i bittesmå søte biler, eller eldre biler, som ikke er i nærheten av like trygge som en stor, nyere bil. Anonymkode: 318f9...0a8 En annen ting er hvor mange som glemmer viktigheten av gode dekk. Ikke bare nye dekk, men også kvaliteten på dekk. Det er enorm forskjell fra de dårligste godkjente dekkene til de beste. En del dekk på markedet som er rart at de i det hele tatt er godkjent. Anonymkode: 9a756...122 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #70 Skrevet 26. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En annen ting er hvor mange som glemmer viktigheten av gode dekk. Ikke bare nye dekk, men også kvaliteten på dekk. Det er enorm forskjell fra de dårligste godkjente dekkene til de beste. En del dekk på markedet som er rart at de i det hele tatt er godkjent. Anonymkode: 9a756...122 ... Det er en gruppe om bilstoler. Hvorfor i all verden skal dekkvalg være et tema? 🧐 Anonymkode: 559ad...60c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #71 Skrevet 26. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: ... Det er en gruppe om bilstoler. Hvorfor i all verden skal dekkvalg være et tema? 🧐 Anonymkode: 559ad...60c Fordi veldig mange er ekstremt nøye på bilstoler og tror at sålenge bilstolen er perfekt, så er alt liksom bra. Men selve bilen og dekk (og igrunn sjåfør-egenskapene) har mye å si det og. Hjelper ikke at bilstolen er top notch når dekkene ikke har mønster igjen, eller man kjører rundt i en liten bil som krøller seg som aluminiumsfolie når den krasjer. Anonymkode: 318f9...0a8 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #72 Skrevet 26. mai 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi veldig mange er ekstremt nøye på bilstoler og tror at sålenge bilstolen er perfekt, så er alt liksom bra. Men selve bilen og dekk (og igrunn sjåfør-egenskapene) har mye å si det og. Hjelper ikke at bilstolen er top notch når dekkene ikke har mønster igjen, eller man kjører rundt i en liten bil som krøller seg som aluminiumsfolie når den krasjer. Anonymkode: 318f9...0a8 Men igjen, dette er en gruppe om bilstoler og det å fremme viktigheten rundt riktig sirking, ikke bilsikkerhet generelt. Anonymkode: 559ad...60c 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #73 Skrevet 26. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men igjen, dette er en gruppe om bilstoler og det å fremme viktigheten rundt riktig sirking, ikke bilsikkerhet generelt. Anonymkode: 559ad...60c Joda, men selvom det er hovedtemaet er det ikke sånn at det ikke kan diskuteres andre ting der da. Anonymkode: 318f9...0a8 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #74 Skrevet 26. mai 2020 Synes det værste med gruppa er at de bastant anbefaler at man bruker stolene over den vektbegrensningen den er gitt i tester. Når en stol er testet og godkjent for maks 25 kg, hjelper det ikke å komme med at en Facebookgruppe mente at den var godkjent for tyngre barn om ulykken har skjedd. De har ingen gode kilder på dette heller, annet en at moderator var på en fabrikk i Sverige hvor de mente det var trygt. Anonymkode: 7d3a1...e12 9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #75 Skrevet 26. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, men selvom det er hovedtemaet er det ikke sånn at det ikke kan diskuteres andre ting der da. Anonymkode: 318f9...0a8 Men det gjør det også, det spørres ofte om tips til bil f.eks. Det er fritt frem for å nevne ting som er vesentlig til innlegg som skrives der inne, men det endrer ikke faktumet at gruppen er for å sette fokus på bilsikkerhet i form av bilstoler. Anonymkode: 559ad...60c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #76 Skrevet 26. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det værste med gruppa er at de bastant anbefaler at man bruker stolene over den vektbegrensningen den er gitt i tester. Når en stol er testet og godkjent for maks 25 kg, hjelper det ikke å komme med at en Facebookgruppe mente at den var godkjent for tyngre barn om ulykken har skjedd. De har ingen gode kilder på dette heller, annet en at moderator var på en fabrikk i Sverige hvor de mente det var trygt. Anonymkode: 7d3a1...e12 De er ikke testet og godkjent for max 25kg, de er testet med en dukke som veier 25 kg. Anonymkode: 559ad...60c 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #77 Skrevet 26. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er ikke testet og godkjent for max 25kg, de er testet med en dukke som veier 25 kg. Anonymkode: 559ad...60c Ja, og da kan man ikke anbefale å bruke den over 25 kg heller. Anonymkode: 7d3a1...e12 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #78 Skrevet 26. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes det værste med gruppa er at de bastant anbefaler at man bruker stolene over den vektbegrensningen den er gitt i tester. Når en stol er testet og godkjent for maks 25 kg, hjelper det ikke å komme med at en Facebookgruppe mente at den var godkjent for tyngre barn om ulykken har skjedd. De har ingen gode kilder på dette heller, annet en at moderator var på en fabrikk i Sverige hvor de mente det var trygt. Anonymkode: 7d3a1...e12 Flere ganger har de lagt ut bilde av samtale med produsentene som sier det er greit, stoler som er pluss testet er også testet med høyere vekt men det fins per nå ingen godkjenningsklasse for det så derfor står det slik. Har selv spurt besafe ang vår stol og de sier det samme. Anonymkode: be851...388
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #79 Skrevet 26. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi veldig mange er ekstremt nøye på bilstoler og tror at sålenge bilstolen er perfekt, så er alt liksom bra. Men selve bilen og dekk (og igrunn sjåfør-egenskapene) har mye å si det og. Hjelper ikke at bilstolen er top notch når dekkene ikke har mønster igjen, eller man kjører rundt i en liten bil som krøller seg som aluminiumsfolie når den krasjer. Anonymkode: 318f9...0a8 Hva?? Dette er helt feil, det er jo snarere mottsatt. Hvis du har en gammel, utrygg bil med dårlige dekk og en sjåfør uten lappen, så er det desto viktigere med en sikker stol! Anonymkode: e2a27...541 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #80 Skrevet 16. juli 2021 Denne tråden elsket jeg. Jeg spurte om tips til beltemontert stol, og fikk beskjed i bilstolgruppa at det er bedre at ungen min spyr hver gang vi kjører bil (bakovervendt), enn å snu barnet (4 år). Vel.. jeg gidder ikke tørke spy og vaske den bilstolen daglig. Anonymkode: 9a505...4ae 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå