AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #41 Skrevet 25. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nja, ikke nødvendigvis. Facebooktullingene har ihvertfall ikke økonomisk motivasjon når de forteller deg hvilket sete som er det beste. Anonymkode: e2a27...541 Vi var innpå barnas hus og fikk god veiledning angående sete vi hadde kjøpt (ikke kjøpt på Barnas Hus engang). Jeg var redd vi måtte ha nytt pga feil helning. Hadde selgeren kun vært ute etter å selge, regner jeg med hun hadde anbefalt å kjøpe nytt. Men fikk god og ærlig hjelp. Anonymkode: 4e024...cdd 3
Sokkar Skrevet 25. mai 2020 #42 Skrevet 25. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Klarte visst ikke ligge ved bilde, men finner det her https://bilstoler.blogg.no/1520702550_store_barn_bakovervendt.html Anonymkode: 4e024...cdd Tanker mange av de burde rydde bilen, dersom de er opptatt av sikkerheten til barna sine. 7
Gjest Albbas Skrevet 25. mai 2020 #43 Skrevet 25. mai 2020 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er medlem i den gruppa. Og er forsåvidt enig i at barna burde sitte bakovervendt til 4 år minst, hvis de kan. Men når jeg nå skulle kjøpe ny bilsete til min snart 6 åring... Og det er Koronatid, og Barnashus var ikke sånn kjempepositive til å la oss prøve stoler i vår bil, akkurat.. Og jeg vil ja fremovervendt beltestol, som burde jo prøves i bil.. Ja, da var det absolutt ingen hjelp å få i den gruppa. 😂Jeg søkte også hele gruppa opp og ned, for anbefalinger av beltestol men nei da. 6-åringer skal visst fortsatt sitte bakovervendt. 🙄 Så enig i at de er litt for hysteriske. Greit at de som spør om beltestol til 2-3 åring, får beskjed å vente litt. Det gjør man også på Barnashus nå. Men 6 åring da, kan jeg vær så snill få lov til å snu 6-åringen, det er ingen som får plass i bilen lengre, verken foran eller bak. Neida, løsningen må jo være kjøpe ny bil, og ny bakovervendt bilsete til 6 åringen. 😂 De er på en annen planet, er de ikke? Anonymkode: 8e239...003 Det er da mangel tråder med anbefalinger av beltestol? Jeg har nettopp søkt for egen del og fant flere tips. Men med beltestol er jo det vanskelige at man må prøve MED barn, i bil. Kan være lurt å søke på ditt bilmerke i gruppa og se hvilke erfaringer folk har. Er jo masse! Endret 25. mai 2020 av Albbas
Gjest Albbas Skrevet 25. mai 2020 #44 Skrevet 25. mai 2020 50 minutter siden, AnonymBruker said: Vi var innpå barnas hus og fikk god veiledning angående sete vi hadde kjøpt (ikke kjøpt på Barnas Hus engang). Jeg var redd vi måtte ha nytt pga feil helning. Hadde selgeren kun vært ute etter å selge, regner jeg med hun hadde anbefalt å kjøpe nytt. Men fikk god og ærlig hjelp. Anonymkode: 4e024...cdd Det er veldig varierende hva slags hjelp man får, og kan man ingenting vet man jo ikke at rådene man får er gale... Vi fikk feilmontert en bilstol av Barnas Hus, men hun mente at joda, var riktig dette. Måtte kontakte Besafe og de anbefalte oss å se etter en annen stol i stedet, for også de støttet rådene om helning.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #45 Skrevet 25. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Med mulighet for alvorlig hofteskade. Anonymkode: 4e024...cdd Man tar vel strengt tatt hofteskade mot mer alvorlige skader eller død... Jeg personlig syns bakovervendt så lenge det går er en fin ting. Ekspertene er jo ikke uenige... selv vi voksne burde sitte bakovervendt. Men er en fordel at den som kjører seg fremover kan man vel si. Tenker det er grei å kjøpe bil med god plass i baksetet, så kan barna sitte bakovervendt lenge uten å plages nevneverdig av det. Det som plager min 4-åring er kun å vite at andre får sitte andre veien. Selv sitter hun rent luksuriøst bakovervendt i bilen vår og kan gjøre det i mange år til. Anonymkode: 05025...b84 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #46 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke enten eller. Man kan fint sikre barnet sitt uten å være hysterisk. Og her prøver du deg på en flott hersketeknikk 🤗 Mitt barn er kun noen måneder gammel, så vi har selvfølgelig ikke snudd noe sete 😅 Anonymkode: 4e024...cdd Hvorfor må du fremheve at man er hysterisk da bare fordi man velger best mulig sikring, merkelig det der Anonymkode: 7e41f...281 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #47 Skrevet 25. mai 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må du fremheve at man er hysterisk da bare fordi man velger best mulig sikring, merkelig det der Anonymkode: 7e41f...281 Gir opp. Anonymkode: 4e024...cdd 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #48 Skrevet 25. mai 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, skjønner de ikke selv at dette er sykt? Det er greit at barn skal sikres, men de kan jo ikke sitte bakovervendt resten av livet. Fant dette bildet på bloggen https://bilstoler.blogg.no/ Altså, det er ikke normalt å tvinge et barn på nesten 9 år å sitte slik 😱 Anonymkode: 4e024...cdd Høres veldig absurd ut ja. Min 9-åring sitter bare på pute, mens 5-åringen sitter i foroverlent barnestol, og har gjort det siden hun var 4. Må jo bli helt grusomt ubehagelig å sitte bakovervendt når man begynner å bli lengre i beina Anonymkode: 2d3d9...860 4
Vhgj Skrevet 25. mai 2020 #49 Skrevet 25. mai 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje dette du tenker på? Er enig i at det blir å dra det litt langt. Kan da umulig være noe godt å sitte slik? Anonymkode: a7936...739 Hvis bilen skulle krasje kan hun ende opp med å knuse beina. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #50 Skrevet 25. mai 2020 47 minutter siden, Vhgj skrev: Hvis bilen skulle krasje kan hun ende opp med å knuse beina. Heller knuste bein enn knust nakke... Anonymkode: cd5d8...5b0 11
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #51 Skrevet 25. mai 2020 Jeg forstår virkelig ikke argumentet vondt i bena. Mitt barn kan sitte på knærne eller i skredderstilling i timesvis når hun leker, og aldri er det noe snakk om vondt i bena. Uansett må det vel være bedre å risikere litt ubehagelig sittestilling og i verste fall brekte ben, fremfor knekt nakke og i verste fall død. Anonymkode: 3fce0...740 13
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #52 Skrevet 25. mai 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Sånn mtp plasshensyn, er det ikke sånn at man trenger mer plass mellom seteryggene foran og barnet når det sitter forover, enn hvis det sitter bakover? Det må jo være så og så lang plass frem til seteryggene foran for at ungen ikke skal få most ansiktet i en bråbrems/frontkollisjon. Anonymkode: 3fce0...740 Det der er bare enda et myte de startet i den gruppa. 🙄 Og det blir bare for dumt. Selvfølgelig tar ikke beltestoler mer plass enn bakovervendte stoler. Ikke engang når man skal følge «50 cm» til stolen foran regelen. Hvem iverden kan tro noe sånn? Bare de som har små barn og ingen beltestoler, kanskje. Anonymkode: 8e239...003 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #53 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det der er bare enda et myte de startet i den gruppa. 🙄 Og det blir bare for dumt. Selvfølgelig tar ikke beltestoler mer plass enn bakovervendte stoler. Ikke engang når man skal følge «50 cm» til stolen foran regelen. Hvem iverden kan tro noe sånn? Bare de som har små barn og ingen beltestoler, kanskje. Anonymkode: 8e239...003 Jeg har bare små barn og ingen beltestoler, så det kan stemme det! 😂 Anonymkode: 3fce0...740 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #54 Skrevet 25. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det der er bare enda et myte de startet i den gruppa. 🙄 Og det blir bare for dumt. Selvfølgelig tar ikke beltestoler mer plass enn bakovervendte stoler. Ikke engang når man skal følge «50 cm» til stolen foran regelen. Hvem iverden kan tro noe sånn? Bare de som har små barn og ingen beltestoler, kanskje. Anonymkode: 8e239...003 Jeg har målt. Mindre enn 50 fra rygg til rygg her. Men men. Anonymkode: 5c290...332
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #55 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det der er bare enda et myte de startet i den gruppa. 🙄 Og det blir bare for dumt. Selvfølgelig tar ikke beltestoler mer plass enn bakovervendte stoler. Ikke engang når man skal følge «50 cm» til stolen foran regelen. Hvem iverden kan tro noe sånn? Bare de som har små barn og ingen beltestoler, kanskje. Anonymkode: 8e239...003 Joda. Eller så kan det være skrevet i bruksanvisningene. Anonymkode: 559ad...60c 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #56 Skrevet 25. mai 2020 Kjenner jeg blir litt flau av å lese kommentarene her 🙈 mye uvitenhet ute å går! Får ikke sitert alle, men Hadde dere lest bloggen de sikter til, og kommentarene i gruppen fra de som er admins og vet best, så sier også de (og bloggen, hvor det forresten er veldig gode kilder under innleggene om dere gidder å lese skikkelig) at så nært 45 grader som mulig er best, men ikke over. Har selv fått beskjed der inne om at 43 grader var greit, kommer an på baby og bil for det viktige er jo frie luftveier og under er ulikt bygd. Å sitte med bøyde knær som ungen på det bildet er ikke farlig, og sjeldent ubehagelig for barna. Mine barn kommer nok ikke til å sitte bakovervendt til de er 9 år gamle for de er lange for alderen, men de skal sitte bakovervendt til de ikke passer mer. De fleste beltemonterte stoler kan dessuten monteres så langt ut på setekanten at de kan sitte som på vanlig stol og da forsvinner argumentet mot bøyde ben. Jeg kjenner en som overlevde en front mot front kollisjon hvor 2 andre døde, bare takket være at han satt uten setebelte mens de 2 andre hadde belte på. I følge logikken til noen av dere så bør alle kjøre uten belte da? Bare nei. Og ja, beltestoler bør prøves med barnet i bilen. Har selv opplevd å få låne med et barn med beltestol, men beltet skled ikke tilbake igjen så barnet hadde k bunn og grunn ikke sele på for han klarte ikke sitte i ro. Hvordan er det trygt mener dere? Er vel bare hysteri å ha setebeltet skikkelig på seg. Og jo, hos barn skal beltet helst ligge over lårene og ikke over hoftene som på oss voksne når de sitter forovervendt med 3 punkts sele, da det kan gi klem skader på magen. Igjen, les det dere kritiserer. Barnas hus her hvor jeg bor mener det ikke er fysisk mulig å sitte bakovervendt lenger enn 4 år, og at du bør snu dagen de fyller 4 år pga komfort. De har også feilmontert stol for meg, og jeg har opplevd å stå der inne mens de la all skylden på kunden når isofix stolen ikke kunne festes med belte likevel som de sa og nektet han å levere den tilbake. Så nei, best å lese seg litt opp selv. Mye mer jeg kunne sagt også, men det er bare noe av det.. Å velge å sikre barnet sitt best mulig er IKKE hysteri. Er enig i at mange der inne i gruppen er sure kjerringer som skulle holdt seg langt unna tastaturet, men i bunn og grunn er det mye god hjelp å få. Jeg løper ikke etter deg om du snur barnet ditt før anbefalt alder, de færreste gjør det, men å komme med velmenende råd om bakovervendt sikring bør ikke bli ropt hysteri etter. Er til og med sjeldent jeg gjør det, bare om folk virker uvitne og det kommer naturlig opp i samtalen. Anonymkode: be851...388 9
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #57 Skrevet 25. mai 2020 10 timer siden, Luckiness skrev: Stakkers barn! Man skal selvsagt sikre godt nok. Men den siden der er hysterisk. Noen som har settt bilde av gutten på 8,5år i beltestol? Går ikke beltet der over lårene framfor hoften? Fordi beltesamleren/den greien beltet kan føres gjennom på midten «drar» beltet lenger ned enn nødvendig? Kanskje pga barnet egentlig et for stort til det...eller at samleren ikke burde blitt brukt. Beltet skal være over lårene på barn 🤦🏼♀️ Anonymkode: 559ad...60c 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #58 Skrevet 25. mai 2020 Jeg synes en del av barna på bildene der virker ganske små. Det er selvsagt stor variasjon på hvor store barn er, og det påvirker jo hvor lenge man kan sitte bakovervendt. Alder er egentlig irrelevant. Noen har lang rygg og blir for høye for stolen både før de får lange bein og før de når vektgrensa. Noen når vektgrensa tidllig selv om de ikke er så lange. Synes det mangler forståelse for at noen barn er store.Bare fordi din 6-åring kan sitte bakovervendt fortsatt, betyr ikke det at min 4-åring kan. Anonymkode: 59801...f44 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #59 Skrevet 25. mai 2020 Det er morsomt å se hvor høyt alle hyler om at bilstolen må være ny, at helningen må være så og så mange grader osv (selvsagt viktig at barn sikres riktig i bil, er ikke uenig i det) men ingen nevner noe om selve bilen! Mange som kjører rundt i bittesmå søte biler, eller eldre biler, som ikke er i nærheten av like trygge som en stor, nyere bil. Anonymkode: 318f9...0a8 14
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #60 Skrevet 25. mai 2020 Hvorfor sitter ikke alle bortsett fra sjåføren bakovervendt egentlig? Det er jo mye sikrere? Hadde blitt sykt bilsjuk men.... Anonymkode: 3b621...beb 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå