AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #21 Skrevet 24. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje dette du tenker på? Er enig i at det blir å dra det litt langt. Kan da umulig være noe godt å sitte slik? Anonymkode: a7936...739 Ikke at jeg kommer til å la mitt barn sitte bakovervendt når hun er ni år, men jeg har brukt dette bildet for å vise for min samboer at datteren vår fint kan sitte bakovervendt en god stund til. Hun er 1,5 år, og han snudde sin eldste pga det han mener var plassmangel for beina hennes da hun var to år. Finnes en mellomting mellom to år og ni år, tenker jeg da Anonymkode: 67c40...ba9 16
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #22 Skrevet 24. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Med mulighet for alvorlig hofteskade. Anonymkode: 4e024...cdd Som er bedre en knekt nakke... Anonymkode: a6d9f...3bc 9
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #23 Skrevet 24. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Egentlig er det ikke noe sykere enn å snu en 2 åring. En 2 åring vil mest sannsynlig ikke overleve en kollisjon. Denne 8 åringen kommer godt fra den. Anonymkode: a6d9f...3bc Ikke sikkert. Snakket med en bekjent som er ambulanse sjafør og tidligere jobbet i brannvesenet. Han har faktisk opplevd knekte ben og en ødelagt kneskål på barn i 4-5 års alder grunnet støt mot bena fra seteryggen når de sitter bakovervendt. Barnet med ødelagt kneskål måtte erstatte hele kneet osv med jern og vil mest sannsynlig aldri kunne drive aktivt med sport samt leve resten av livet med smerter. De hadde diskutert dette på jobb og flere var enig i at om barnet satt forovervendt i nevnte ulykke ville det ikke vært skader i det hele tatt. Anonymkode: 90830...e79 18
Gjest Albbas Skrevet 24. mai 2020 #24 Skrevet 24. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ikke sikkert. Snakket med en bekjent som er ambulanse sjafør og tidligere jobbet i brannvesenet. Han har faktisk opplevd knekte ben og en ødelagt kneskål på barn i 4-5 års alder grunnet støt mot bena fra seteryggen når de sitter bakovervendt. Barnet med ødelagt kneskål måtte erstatte hele kneet osv med jern og vil mest sannsynlig aldri kunne drive aktivt med sport samt leve resten av livet med smerter. De hadde diskutert dette på jobb og flere var enig i at om barnet satt forovervendt i nevnte ulykke ville det ikke vært skader i det hele tatt. Anonymkode: 90830...e79 Men sånn nytter det ikke å tenke, man kan ikke sikre barnet på ulike måter utifra hva slags type ulykke man har tenkt å være i. De aller farligste kollisjonene er front-mot-front. Det er de ulykkene bilstol-sikring skal sikre mest mot. Kommer du ut av en sånn ulykke med ødelagte kneskåler, så HURRA! Du lever! Det er hele poenget! Ødelagte kneskåler kan du leve med, men er du død så er du død. Så kan man selvfølgelig oppleve mindre ulykker der det hadde vært bedre med en annen løsning, men man kan jo ikke sikre seg mot alle situasjoner. I noen ulykker er det best å sitte foran, i noen ulykker er det best å sitte bak. Trygg Trafikk er helt klar på at det viktigste er å sikre mot død, og der er bakovervendt helt overlegent best i ulykkene som potensielt er dødelige. Dette er ikke hysteri fra bilstolgruppa, det er noe TT også er helt tydelige på. Angående 41 Vs 45 grader har jeg seriøst ikke fått med meg at det er en særlig greie i den gruppa. Men de har en del sure medlemmer som elsker å springe inn hit og rope hysteri med jevne mellomrom.
Heisenberg Skrevet 24. mai 2020 #25 Skrevet 24. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke sikkert. Snakket med en bekjent som er ambulanse sjafør og tidligere jobbet i brannvesenet. Han har faktisk opplevd knekte ben og en ødelagt kneskål på barn i 4-5 års alder grunnet støt mot bena fra seteryggen når de sitter bakovervendt. Barnet med ødelagt kneskål måtte erstatte hele kneet osv med jern og vil mest sannsynlig aldri kunne drive aktivt med sport samt leve resten av livet med smerter. De hadde diskutert dette på jobb og flere var enig i at om barnet satt forovervendt i nevnte ulykke ville det ikke vært skader i det hele tatt. Anonymkode: 90830...e79 Det her er jo bare tull. Det er godt dokumentert at det er sikrere å sitte bakovervendt en fremovervendte. Klart det kan oppstå skader selvom man sitter bakovervendt og klart at det i noen få tilfeller hadde vært mindre skader om man satt fremovervendt. Men jamt over er det IKKE tryggere å sitte fremovervendt. At man kan hoste opp en ambulansearbeiders anekdotiske bevis holder ikke. 13
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #26 Skrevet 24. mai 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klarte visst ikke ligge ved bilde, men finner det her https://bilstoler.blogg.no/1520702550_store_barn_bakovervendt.html Anonymkode: 4e024...cdd De fleste bildene, alle utenom 1 mao, var av barn på rundt 105-110 cm. Det er enda veldig små barn. Ærlig talt. Anonymkode: 559ad...60c 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #27 Skrevet 24. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke sikkert. Snakket med en bekjent som er ambulanse sjafør og tidligere jobbet i brannvesenet. Han har faktisk opplevd knekte ben og en ødelagt kneskål på barn i 4-5 års alder grunnet støt mot bena fra seteryggen når de sitter bakovervendt. Barnet med ødelagt kneskål måtte erstatte hele kneet osv med jern og vil mest sannsynlig aldri kunne drive aktivt med sport samt leve resten av livet med smerter. De hadde diskutert dette på jobb og flere var enig i at om barnet satt forovervendt i nevnte ulykke ville det ikke vært skader i det hele tatt. Anonymkode: 90830...e79 Og ambulansesjofører og brannkonstabler er godt utdannet innenfor området til å kunne uttale seg om slikt! Om det var såpass skader bakovervendt ville barnet nok mest sannsynligvis ha død i beltestol pga belastningen på nakken. Anonymkode: 559ad...60c 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #28 Skrevet 24. mai 2020 8 minutter siden, Albbas skrev: Men sånn nytter det ikke å tenke, man kan ikke sikre barnet på ulike måter utifra hva slags type ulykke man har tenkt å være i. De aller farligste kollisjonene er front-mot-front. Det er de ulykkene bilstol-sikring skal sikre mest mot. Kommer du ut av en sånn ulykke med ødelagte kneskåler, så HURRA! Du lever! Det er hele poenget! Ødelagte kneskåler kan du leve med, men er du død så er du død. Så kan man selvfølgelig oppleve mindre ulykker der det hadde vært bedre med en annen løsning, men man kan jo ikke sikre seg mot alle situasjoner. I noen ulykker er det best å sitte foran, i noen ulykker er det best å sitte bak. Trygg Trafikk er helt klar på at det viktigste er å sikre mot død, og der er bakovervendt helt overlegent best i ulykkene som potensielt er dødelige. Dette er ikke hysteri fra bilstolgruppa, det er noe TT også er helt tydelige på. Angående 41 Vs 45 grader har jeg seriøst ikke fått med meg at det er en særlig greie i den gruppa. Men de har en del sure medlemmer som elsker å springe inn hit og rope hysteri med jevne mellomrom. Det var en som hadde kjøpt nytt sete fordi det gamle ga 42/43 grader helning. Så viste det seg at det nye nå var 47 grader og det ville jo være skikkelig farlig i følge enkelte. Så nå skal vel den stakkars damen ut å kjøpe nytt sete igjen. Folk som er kurset innen dette sier at man bør holde seg langt unna den gruppen. Anonymkode: 4e024...cdd 12
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #29 Skrevet 24. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var en som hadde kjøpt nytt sete fordi det gamle ga 42/43 grader helning. Så viste det seg at det nye nå var 47 grader og det ville jo være skikkelig farlig i følge enkelte. Så nå skal vel den stakkars damen ut å kjøpe nytt sete igjen. Folk som er kurset innen dette sier at man bør holde seg langt unna den gruppen. Anonymkode: 4e024...cdd Kurset, ja. Som butikkselgere, som får kurs av forhandlerne? Anonymkode: 559ad...60c 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #30 Skrevet 24. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kurset, ja. Som butikkselgere, som får kurs av forhandlerne? Anonymkode: 559ad...60c Og problemet med det er? Bedre det enn en selvlært tulling på Facebook. Anonymkode: 4e024...cdd 16
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #31 Skrevet 24. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og problemet med det er? Bedre det enn en selvlært tulling på Facebook. Anonymkode: 4e024...cdd Nja, ikke nødvendigvis. Facebooktullingene har ihvertfall ikke økonomisk motivasjon når de forteller deg hvilket sete som er det beste. Anonymkode: e2a27...541 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #32 Skrevet 24. mai 2020 Jeg er selv medlem i den gruppen, men har aldri publisert eller kommentert noe. Men du verden hvor mye jeg har lært om bilsikring. Noen av medlemmene er jo ekstreme, rakker ned på dem som bare tenker fremovervendt til og med. Det er mye bedre at de forklarer og opplyser, noe jeg opplever de fleste gjør. I min omgangskrets har de fleste snudd barna sine før fylte 4 år. Noen har til og med vært kun 2 år. Man kan spørre seg selv hvorfor de snur så tidlig når det er anbefalt å sitte bakovervendt til minst 4 år?! Jeg tror det ene og alene går på uvitenhet. At det ser ubehagelig ut for barnet og sitte med bøyde bein. At det blir bedre plass til sjåfør og passasjer når de i baksetet sitter forovervendt. Jeg blir nok også sett på som "ekstrem" i min omgangskrets, som har 4åringen bakovervendt ennå. Anonymkode: cc000...864 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #33 Skrevet 25. mai 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Med mulighet for alvorlig hofteskade. Anonymkode: 4e024...cdd Tviler. Anonymkode: 5c290...332
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #34 Skrevet 25. mai 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Ikke sikkert. Snakket med en bekjent som er ambulanse sjafør og tidligere jobbet i brannvesenet. Han har faktisk opplevd knekte ben og en ødelagt kneskål på barn i 4-5 års alder grunnet støt mot bena fra seteryggen når de sitter bakovervendt. Barnet med ødelagt kneskål måtte erstatte hele kneet osv med jern og vil mest sannsynlig aldri kunne drive aktivt med sport samt leve resten av livet med smerter. De hadde diskutert dette på jobb og flere var enig i at om barnet satt forovervendt i nevnte ulykke ville det ikke vært skader i det hele tatt. Anonymkode: 90830...e79 Det vet man jo ikke, men man vet at sjansen er større for alvorlig skade om man sitter forover. Heller skade i kneet enn skade i rygg/nakke. Når det gjelder helning så syns jeg det sier så nær 45 som mulig. Det er forsåvidt bedre med 42 enn 47. Anonymkode: 5c290...332 3
Skiftenøkkel Skrevet 25. mai 2020 #35 Skrevet 25. mai 2020 Den gruppa er helt på viddene. Det nytter ikke å spørre om råd angående fremovervendte stoler til større barn. De første 3 svarene er uansett "hvorfor forovervendt? Det er livsfarlig". Og alle de testene er laget for å få minst mulig påkjenning på en dukke. Med barn kommer flere momenter til, som feks at ukomfortabelt barn vrir og vender på seg, og sitter ikke riktig. Det er ekstremister i begge leire, vet av flere som er overbevist om at bilbelte også er livsfarlig. (For voksne) 5
Luckiness Skrevet 25. mai 2020 #36 Skrevet 25. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, skjønner de ikke selv at dette er sykt? Det er greit at barn skal sikres, men de kan jo ikke sitte bakovervendt resten av livet. Fant dette bildet på bloggen https://bilstoler.blogg.no/ Altså, det er ikke normalt å tvinge et barn på nesten 9 år å sitte slik 😱 Anonymkode: 4e024...cdd Stakkers barn! Man skal selvsagt sikre godt nok. Men den siden der er hysterisk. Noen som har settt bilde av gutten på 8,5år i beltestol? Går ikke beltet der over lårene framfor hoften? Fordi beltesamleren/den greien beltet kan føres gjennom på midten «drar» beltet lenger ned enn nødvendig? Kanskje pga barnet egentlig et for stort til det...eller at samleren ikke burde blitt brukt. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #37 Skrevet 25. mai 2020 Jeg er medlem i den gruppa. Og er forsåvidt enig i at barna burde sitte bakovervendt til 4 år minst, hvis de kan. Men når jeg nå skulle kjøpe ny bilsete til min snart 6 åring... Og det er Koronatid, og Barnashus var ikke sånn kjempepositive til å la oss prøve stoler i vår bil, akkurat.. Og jeg vil ja fremovervendt beltestol, som burde jo prøves i bil.. Ja, da var det absolutt ingen hjelp å få i den gruppa. 😂Jeg søkte også hele gruppa opp og ned, for anbefalinger av beltestol men nei da. 6-åringer skal visst fortsatt sitte bakovervendt. 🙄 Så enig i at de er litt for hysteriske. Greit at de som spør om beltestol til 2-3 åring, får beskjed å vente litt. Det gjør man også på Barnashus nå. Men 6 åring da, kan jeg vær så snill få lov til å snu 6-åringen, det er ingen som får plass i bilen lengre, verken foran eller bak. Neida, løsningen må jo være kjøpe ny bil, og ny bakovervendt bilsete til 6 åringen. 😂 De er på en annen planet, er de ikke? Anonymkode: 8e239...003 18
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #38 Skrevet 25. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er medlem i den gruppa. Og er forsåvidt enig i at barna burde sitte bakovervendt til 4 år minst, hvis de kan. Men når jeg nå skulle kjøpe ny bilsete til min snart 6 åring... Og det er Koronatid, og Barnashus var ikke sånn kjempepositive til å la oss prøve stoler i vår bil, akkurat.. Og jeg vil ja fremovervendt beltestol, som burde jo prøves i bil.. Ja, da var det absolutt ingen hjelp å få i den gruppa. 😂Jeg søkte også hele gruppa opp og ned, for anbefalinger av beltestol men nei da. 6-åringer skal visst fortsatt sitte bakovervendt. 🙄 Så enig i at de er litt for hysteriske. Greit at de som spør om beltestol til 2-3 åring, får beskjed å vente litt. Det gjør man også på Barnashus nå. Men 6 åring da, kan jeg vær så snill få lov til å snu 6-åringen, det er ingen som får plass i bilen lengre, verken foran eller bak. Neida, løsningen må jo være kjøpe ny bil, og ny bakovervendt bilsete til 6 åringen. 😂 De er på en annen planet, er de ikke? Anonymkode: 8e239...003 Sånn mtp plasshensyn, er det ikke sånn at man trenger mer plass mellom seteryggene foran og barnet når det sitter forover, enn hvis det sitter bakover? Det må jo være så og så lang plass frem til seteryggene foran for at ungen ikke skal få most ansiktet i en bråbrems/frontkollisjon. Ellers skjønner jeg godt at man ikke kjøper en ny bakovervendt stol til en seksåring. Det hadde nok ikke jeg heller gjort. Vi kjøpte en av de beltefestede stolene som visstnok kan funke bakover til ungen er konfirmant, så får vi se hvor lenge vesla er med på det. Hehe. Anonymkode: 3fce0...740 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #39 Skrevet 25. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Der har vi en sånn typisk nedlatende holdning 🙈 Tror du virkelig at barnet ditt sitter sikrere om du har 45 grader istedenfor 41 grader? Anonymkode: 4e024...cdd Nedlatende? Det er din mening , skjønner ikke hvorfor man er nedlatende fordi man sikrer barnet mest mulig men klart man tar seg nær av det om man er av de som har snudd tidlig Anonymkode: 7e41f...281 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #40 Skrevet 25. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nedlatende? Det er din mening , skjønner ikke hvorfor man er nedlatende fordi man sikrer barnet mest mulig men klart man tar seg nær av det om man er av de som har snudd tidlig Anonymkode: 7e41f...281 Det er ikke enten eller. Man kan fint sikre barnet sitt uten å være hysterisk. Og her prøver du deg på en flott hersketeknikk 🤗 Mitt barn er kun noen måneder gammel, så vi har selvfølgelig ikke snudd noe sete 😅 Anonymkode: 4e024...cdd 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå