Jeg er mann Skrevet 25. mai 2020 #21 Skrevet 25. mai 2020 Det er tydeligvis en skjevfordeling når det gjelder ting som skal gjøres i hjemmet. Snakk litt om det. Foreslå å fordele oppgaver som skal gjøres, en dugnad sammen er også veldig fint å ha et par ganger i uka. Alt dette handler om samspill og tilrettelegging. Det hjelper ikke med å la det ligge i håp om at den andre tar tak i det, gjør det sammen, planlegg litt og bli enige om hvem som skal ta hva, og eventuelt hva dere skal ta sammen.
Thea82 Skrevet 25. mai 2020 #22 Skrevet 25. mai 2020 Kan du konkretisere oppgavene ennå tydeligere? Jeg tenker liste med fordeling som man krysser ut. Vet det høres litt barnslig ut, men virker jo som det er behov for «voksenopplæring». Er det mulig for deg å jobbe mindre eller få vaskehjelp? Løser ikke problemet med mannen, men så får du litt mer avlastning. Min samboer jobber i perioder mer enn meg, og i de periodene er det en selvfølge at jeg tar alt husarbeid og legger til rette for han (vi har fellesøkonomi). Kan du si til din mann at om du skal fortsette å jobbe ekstra så kreves det at han gjør det og det hjemme? Antar det kommer han til gode også at du står sånn på jobbmessig:) Skjønner din frustrasjon, og den høres veldig berettiget ut. 1
Hasselnøtter Skrevet 25. mai 2020 #23 Skrevet 25. mai 2020 Dette endrer seg ikke selv. Min mann hadde litt tilsvarende tendenser, og jeg irriterte meg lenge. Så tok jeg det opp. Først skrev jeg en liste over alt jeg gjorde, for å ha noe konkret å vise. Dette var veldig nyttig. Han hadde for eksempel tenkt at han tok sitt når han satt på et par oppvaskmaskiner i uka. Da han fikk vite at på det meste (vi var en periode 2 voksne, tre voksne barn og tre barn i skolealder hjemme 24/7) gikk det fire maskiner hver dag, fikk han bakoversveis. Da var hans to i uka en dråpe i havet. Vi måtte også snakke om hvilke forventninger vi har til grad av ryddinghet. Her måtte vi finne en middelvei. Jeg har ikke lyst til at vi skal ha avgrensede ansvarsområder, og det er han enig i. Jeg forklarte at min hovedtanke er at ALT er mitt ansvar. Det er ikke noe jeg lar være å gjøre fordi jeg forventer at andre skal gjøre det. Det er nødvendig at begge tenker på denne måten dersom vi ikke skal ha hver våre definerte oppgaver. Mannen fikk seg en oppvåkning, og ting har fungert mye bedre. Det hender at han sier at han rett og slett ikke orker å rydde, og spør om vi kan la ting flyte litt til i morgen. Fair enough. Og det hender at jeg spør om vi kan gjøre en ekstra innsats en dag, fordi jeg blir frustret av det meste (kan ha sammenheng med syklus..). 2
Snop Skrevet 25. mai 2020 #24 Skrevet 25. mai 2020 Hvis dere har råd anbefaler jeg å skaffe vaskehjelp annenhver uke for eksempel. Det løser ikke alt, men tar kanskje litt av stresset bort.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #25 Skrevet 25. mai 2020 Bruk av hans inntekt til å kjøpe vaskehjelp. Det vil kunne være hans innsats inn i problemstillingen, han nyter, han betaler. Likeså fordele ansvar på alle familiemedlemmer, ikke bare ungene. Da må både ditt og mannens navn stå på lista over tings som skal gjennomføres løpet av uka. Mannen må gjerne få stjerne og belønning, om det kan være til hjelp. Men vaskehjelpa kan ikke gjøre jobben før det er ryddet, og der må alle ta i et tak. Hilsen en som har tenkt dette gjennom mer enn 25 år, uten å fått ut fingeren. Nå er jeg utslitt, sur og gretten! Anonymkode: 31ef7...276 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #26 Skrevet 25. mai 2020 Lag en oppgaveliste til gubben når han ikke ser det. Der skriver du hva han skal gjøre daglig og ukentlig. Ta av bordet og vaske benker etter middag. Støvsuge hver torsdag. Ellers kjøp dere ut av problemet der man kan. Robotstøvsuger, vaskehjelp osv. Anonymkode: f5401...cde 1
jabx Skrevet 25. mai 2020 #27 Skrevet 25. mai 2020 På 24.5.2020 den 20.49, AnonymBruker skrev: Vel, noen veldig mange menn er bare slik. Bare fikset litt på den setningen din, jeg. 2
Trolltunge Skrevet 25. mai 2020 #28 Skrevet 25. mai 2020 Jeg gikk lei av å være sur, sliten, skuffet og BRUKT, så jeg separerte meg og fikk ham ut av huset. Jeg var helt tom, og kom ingen vei. Han fikk reflektere noen måneder helt i fred, for jeg var så lei hele fyren at jeg ikke engang orket å forholde meg til ham. Han bodde ikke langt unna, og barna var store nok til å avtale selv. Så kom han og tryglet om ny sjanse. Hadde forstått hvordan han hadde skyld i at det gikk slik, hevdet han. Var innstilt på å gjøre det som var nødvendig for å være en langt bedre partner. Det har han også vært. Vi har fordelt alt ansvar, så han vet akkurat hva som er hans ansvar, og må ikke tenke og huske på alt, slik jeg måtte. Vi har et mye bedre samliv nå. Hvordan gjøre dette uten å gå? Jeg vet ikke, jeg føler at jeg forsøkte absolutt alt før jeg gikk. Han forsto ikke alvoret før jeg gikk, jeg slet meg ut og følelser ble slitt ut. Tydeligvis var han jo virkelig glad i meg, men... 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #29 Skrevet 26. mai 2020 På 24.5.2020 den 20.55, AnonymBruker skrev: og han har sagt det selv at han må være behjelpelig med matlaging og vasking når barnet kommer. Hvorfor skal han vente til babyen kommer? Hvis han helt oppriktig mener at han bør gjøre mer, så bør han vise det med å begynne i dag! Når babyen kommer, så er du hjemme, og han kommer kanskje til å bruke det som unnskyldning. Du må gjerne senke kravene litt også. Om han jobber 100% og tar seg av matlaging og unger, og handling og gjerne andre ting også, så fylles dagene fort opp. Selv om du greier å jobbe fra morgen til kveld, så er det ikke sunt. Alle bør slappe av! Han bør selvsagt gjøre mer så du kan gjøre mindre. Men å forvente strøkent hus er litt voldsomt. Alle må få slappe av selv om du ikke gjør det. Anonymkode: 2adad...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #30 Skrevet 26. mai 2020 On 5/24/2020 at 8:55 PM, AnonymBruker said: Nå er det barn på vei og jeg vet jeg ikke kommer til å strekke til, og han har sagt det selv at han må være behjelpelig med matlaging og vasking når barnet kommer. Det er like sikkert som at vinteren kommer at det varer kun i en periode så når han begynner å slakke på hjelpen så skal vi ha vaskehjelp hver 14 dag som han gledelig skal få betale. Anonymkode: d3546...c2c Ingen lat mann noe sted har noen gang begynt å hjelpe mer når barnet kommer. Tvert imot er det da man innser at mannen aldri vil endre seg og skilsmissen er et faktum. Kvinner som får barn med late menn vil angre dypt Anonymkode: 16370...3ad 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #31 Skrevet 26. mai 2020 Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, min mann var også sånn... så ikke hva som trengtes å bli gjort i huset, og trodde at en klesvask i uka var nok. Vi løste det med kommunikasjon-pratet om forventninger til hverandre og hvordan vi ønsket å ha det i vårt felles hjem. Vi lærte hverandre å kunne gi beskjed der og da istedenfor å holde ting inni seg og gå og irritere seg over det. Det er blitt mye bedre, og min mann og hans tenåringssønn tar hensyn og rydder vanligvis opp etter seg. Stemningen i heimen har blitt mye bedre og jeg tror nå at de klarer å «se» hva som trengs å gjøres og slippe å ta storopprydninger. I forkant tok vi en felles opprydning og ble kvitt mange overflødige ting som skapte ekstra rot og kastet eller ga bort ting vi ikke hadde bruk for. Fremdeles er det ting som må jobbes med, som f.eks å klare å lukke dører etter seg, men det kommer nok etterhvert. Jeg kan ikke klage på hvordan ting fungerer nå kontra slik det var. Anonymkode: 02897...5f1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #32 Skrevet 26. mai 2020 Jeg er mann, og vil gjerne legge dette frem fra et manns ståsted. Jeg tror rett og slett menn og kvinner har ulike behov til hvor rent og ryddig det skal være i et hjem. Der damer er veldig opptatt av å ha det ordentlig rundt seg, så er ikke dette så viktig for mange menn. Vi kan godt leve i en "svinesti" uten problemer. Er man som mannen til TS, med full jobb, oppfølging av 3 barn, og 2 hunder, så forstår jeg godt at man ikke orker å bruke den lille egentiden man har på husarbeid. Jeg har selv 2 barn, men er arbeidsledig, men orker likevel ikke å bruke all min tid jeg ikke er med ungene på husarbeid. Da jeg og kona bodde sammen under studietiden, var det en gang hun dro hjem før meg på ferie. På de ukene tok jeg oppvasken 2 ganger, kun fordi jeg ikke hadde flere tallerkener igjen. Anonymkode: e42ed...9ec
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #33 Skrevet 26. mai 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mann, og vil gjerne legge dette frem fra et manns ståsted. Jeg tror rett og slett menn og kvinner har ulike behov til hvor rent og ryddig det skal være i et hjem. Der damer er veldig opptatt av å ha det ordentlig rundt seg, så er ikke dette så viktig for mange menn. Vi kan godt leve i en "svinesti" uten problemer. Er man som mannen til TS, med full jobb, oppfølging av 3 barn, og 2 hunder, så forstår jeg godt at man ikke orker å bruke den lille egentiden man har på husarbeid. Jeg har selv 2 barn, men er arbeidsledig, men orker likevel ikke å bruke all min tid jeg ikke er med ungene på husarbeid. Da jeg og kona bodde sammen under studietiden, var det en gang hun dro hjem før meg på ferie. På de ukene tok jeg oppvasken 2 ganger, kun fordi jeg ikke hadde flere tallerkener igjen. Anonymkode: e42ed...9ec Menn kan kanskje leve bedre med støv enn det kvinner kan, men med 2 voksne, 3 barn og husdyr blir livet ganske fort et helvete dersom ikke oppvaskmaskin og klesvaskemaskin går hele tida. Du kan ikke sammenlikne det med deg sjøl som barnløs mann. Anonymkode: c8b42...395 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #34 Skrevet 26. mai 2020 Dette er helt sykt at kvinner godtar. Nå jobber vi 100 %, samme som menn. Og så, er det noen menn som tror at det er helt greit at kvinnen i tillegg tar alt husarbeidet. Det er oppskrift på skilsmisse. Mannen min og jeg deler alt husarbeid og oppussing. Det er bra for parforholdet at vi er likestilt, og at begge bidrar uten at noen skal være den annens "mor". Anonymkode: a9075...dde 2
Anonym90059005 Skrevet 26. mai 2020 #35 Skrevet 26. mai 2020 1. Du har sikkert skjemt han bort ved å ta det meste i mange år, som du selv sier, altså har dette blitt en "vane". 2. Det er stor forskjell på hva mange anser som "ryddig og pent". Er man alene hjemme på ettermiddager med 3 barn og 2 hunder, så har jeg null problem med å forstå at det flyter litt sko i gangen og kanskje står igjen litt på kjøkkenbenken. Har du tenkt på at ingen skade skjer om skoene flyter til neste dag de skal på beina igjen, går helt fint...Handler om prioriteringer. Har du støv på hjernen, som mange har, så får man ikke ro i kroppen hvis det er rotete. Men ha forståelse for at mange ikke føler det sånn og kan fint slappe av i sofaen selv om det er litt rot. 3. Jeg syns det er feil å kalle en hobby "teit og unyttig". Hobbyer er viktig for å trives i en ellers hektisk hverdag. Hva er vitsen med dagene om all tid går med til jobb/lekser/rydding? Så kan selvfølgelig tidsbruken diskuteres. 4. Hvorfor i alle dager jobber du 130 %? Og med 3 barn? Jeg hadde ofret MYE som koster penger i hverdagen for å ikle jobbe mer enn 100%. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #36 Skrevet 26. mai 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt sykt at kvinner godtar. Nå jobber vi 100 %, samme som menn. Og så, er det noen menn som tror at det er helt greit at kvinnen i tillegg tar alt husarbeidet. Det er oppskrift på skilsmisse. Mannen min og jeg deler alt husarbeid og oppussing. Det er bra for parforholdet at vi er likestilt, og at begge bidrar uten at noen skal være den annens "mor". Anonymkode: a9075...dde Dette har dere mast dere til selv. Om dere vil jobbe 100% og ha det strøkent, så får dere gjøre det selv også. Jeg som mann gjør ikke mer i huset enn at jeg selv syns det er greit. Om damen vil ha det bedre, er dette opp til henne. Uansett om hun jobber 0 eller 100%>. Anonymkode: d858e...b6a
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #37 Skrevet 26. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har dere mast dere til selv. Om dere vil jobbe 100% og ha det strøkent, så får dere gjøre det selv også. Jeg som mann gjør ikke mer i huset enn at jeg selv syns det er greit. Om damen vil ha det bedre, er dette opp til henne. Uansett om hun jobber 0 eller 100%>. Anonymkode: d858e...b6a Min forrige samboer var heller ikke så nøye på husarbeidet, bortsett fra det som gjaldt middagslaging og klesvask/legge sammen klær. Han ble plutselig veldig opptatt av at disse tingene ikke var gjort - hvis jeg ikke hadde gjort dem. Merkelig, det der. Om han kun hadde skitne eller krøllete klær tilgjengelig når han skulle på jobb, så var jo ikke det mitt ansvar. Heller ikke om han måtte lage middag selv eller spise brødskiver fordi jeg ikke orket å lage middag eller spiste middag på jobben. Så jeg - som kvinne - gjorde forøvrig selv ikke mer enn det jeg syntes var greit, på disse områdene, men jaggu ble det protester gitt! Anonymkode: da11a...e92
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå