AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Krever jeg for mye? Vi har veldig ulikt energinivå! Vi jobber begge 100% I tillegg jobber jeg ca 30% hver måned ekstra på en bijobb. 3 barn og 2 hunder. Han ser ikke ting som må gjøres i huset. Bruker mye tid på den teite og unyttige hobbyen sin. Så alt husarbeid faller på meg. Det er så forbanna irriterende at jeg snart ikke vet mine arme råd! Og jeg blir en masete grinete og sur bitch som bare maser. Så blir han sur og slik går det i en evig runddans. Noen ganger tenker jeg at jeg er en ubetalt hushjelp. Som ikke engang får et takk eller blir vist takknemlighet. Ikke i det hele tatt.. Kommer hjem etter dobbelvakt og det første som møter meg i døra er sko hulter til bulter i gangen. Så et middagsbord som bare er rydda halvveis av (står igjen noen glass, en ketchupflaske og et par gryteunderlag, det er helt typisk). Ikke vaska av bordet.. Oppvaskbenken flyter over. Oppvaskmaskinen settes aldri på. På badet flyter skittenkurven over. Klær på gulvet. Skutne gulv og jeg jeg kunne ha fortsatt lenge🙉 kjenner jeg holder på å kveles! Noen ganger har jeg lyst til å dra min vei. Langt vekk 😪😪 dette går så til de grader ut over samlivet vårt. Jeg mister følelsene mine overfor han og blir bare sur og muggen. For jeg er en person som ikke kan leve i en svinesti. Han kan visst det. Har prøvd å la det ligge for å se om han tar det. Det skjer ikke. Fins det håp? Hvordan skal denne late samboeren min lære seg å bli voksen? PS! Han har vokst opp med en emosjonelt ustabil, pillemisbrukende mor. Hun har aldri gitt ham oppdragelse eller lært ham noe som helst. Anonymkode: c4eef...988 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #2 Skrevet 24. mai 2020 Vel, noen menn er bare slik. Det finnes garantert noen bedre for deg der ute. Hva er positivt med han da? Hva som gjorde at du ville stifte familie? Anonymkode: 0b05b...02b 6
Kenelz Skrevet 24. mai 2020 #3 Skrevet 24. mai 2020 Fortell han det. "Noen ganger har jeg lyst til å dra min vei. Langt vekk 😪😪 dette går så til de grader ut over samlivet vårt. Jeg mister følelsene mine overfor han og blir bare sur og muggen. For jeg er en person som ikke kan leve i en svinesti. " Det at han har hatt det vanskelig i barndommen sin er ikke en god nok grunn til å være lat. Han er en far for 3 (!) og da får han faen meg skjerpe seg! 12
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 Hvilken hobby er det han kaster vekk tid på og hvorfor har du to jobber? Anonymkode: 27ed3...3bf 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #5 Skrevet 24. mai 2020 Ts her. Vi har vært sammen i 9 år. Jeg har tatt mye av jobben uten å klage men etterhvert som det kom flere barn og jeg jobber mer, kjenner jeg at det butter. Eldre blir man også. Anonymkode: c4eef...988 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #6 Skrevet 24. mai 2020 Det jeg har gjort når det har stått på som verst, dvs jeg har gjort alt av husarbeid hver dag, hver uke, hver mnd over tid er å ta penger fra felles sparing og unner meg noe fint. Han slår til en sjelden gang når jeg virkelig er på randen og shiner hele leiligheta, så jeg vet at han kan om han faktisk gidder. Nå er det barn på vei og jeg vet jeg ikke kommer til å strekke til, og han har sagt det selv at han må være behjelpelig med matlaging og vasking når barnet kommer. Det er like sikkert som at vinteren kommer at det varer kun i en periode så når han begynner å slakke på hjelpen så skal vi ha vaskehjelp hver 14 dag som han gledelig skal få betale. Anonymkode: d3546...c2c 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #7 Skrevet 24. mai 2020 Dere har vært sammen i 9 år!!!! og har en haug med unger. Hvorfor har du ikke tatt tak i dette før nå? Dere har helt klart ulike behov. Anonymkode: 1a9cb...070 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #8 Skrevet 24. mai 2020 Du må vurdere om du orker å leve sånn resten av livet ditt, med en mann som ikke tar sin del av ansvaret. Anonymkode: 9dae9...918 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #9 Skrevet 24. mai 2020 Når han lager middag til familien syns jeg du fint kan ta oppvasken. Anonymkode: 24501...adc 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #10 Skrevet 24. mai 2020 Samme med mannen min. Men prøver å se hva han er god på,som jeg ikke bruker tid på. Leke med barna f.eks, at barna har hatt en fin dag med mye tilstedeværelse er vel så viktig som et ryddig hjem. Prøv å fokusere på det positive,jeg står også med husarbeidet nesten alene ved siden av 100% turnus jobb.Jeg tenker at dette gjør jeg for barna mine. Jeg vil at de skal ha det ordentlig rundt seg. Dette er mitt fokus og tankemønster for å unngå å klikke på mannen. Og mannen tar mange andre oppgaver som jeg ikke gjør, alt av bil pleie,maling,snekring og han hjelper til mye med lekser til barna. Men det er slitsomt å være den som ikke klarer å slappe av i et grisehus. Men mitt tips er å fokusere på barna, alt jeg gjør, gjør jeg for dem. Prøv å fokusere på dem du også😊 Anonymkode: bef1a...335
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #11 Skrevet 24. mai 2020 Jeg har vokst opp med en emosjonelt ustabil alkispappa, og jeg er den som gjør nesten alt hjemme. Måtte lære meg det som voksen. Og da mener jeg alt. Alt fra hva forskjellig vaskemidler er til, til hvor ofte det er meninga å vaske sengetøy, til hvor ofte folk flest dusjer til alt man lærer ved å bli fortalt det av foreldre eller lære av å observere. Men forskjellen er at jeg er en dame. Anonymkode: e52c5...d59 4
Mimmii Skrevet 24. mai 2020 #12 Skrevet 24. mai 2020 Samme situasjon her og. Holder faktisk på å miste det. Jeg har tenkt at jeg bare må godta at enkelte faktisk ikke ser hva som må gjøres og ikke, men det går hardt utover psyken kjenner jeg. Som voksen har man da andre ting å gjøre enn å gå rundt å rydde å vaske andres dritt, og det burde vel strengt tatt ikke være nødvendig å måtte påminne voksne folk om å ta oppvasken etc. Jeg føler meg også som en ubetalt hushjelp som ikke blir vist takknemlighet, og det hender stadig vekk at dette er noe jeg går og grubler og irriterer meg over til alle døgnets tider!! 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #13 Skrevet 24. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme med mannen min. Men prøver å se hva han er god på,som jeg ikke bruker tid på. Leke med barna f.eks, at barna har hatt en fin dag med mye tilstedeværelse er vel så viktig som et ryddig hjem. Prøv å fokusere på det positive,jeg står også med husarbeidet nesten alene ved siden av 100% turnus jobb.Jeg tenker at dette gjør jeg for barna mine. Jeg vil at de skal ha det ordentlig rundt seg. Dette er mitt fokus og tankemønster for å unngå å klikke på mannen. Og mannen tar mange andre oppgaver som jeg ikke gjør, alt av bil pleie,maling,snekring og han hjelper til mye med lekser til barna. Men det er slitsomt å være den som ikke klarer å slappe av i et grisehus. Men mitt tips er å fokusere på barna, alt jeg gjør, gjør jeg for dem. Prøv å fokusere på dem du også😊 Anonymkode: bef1a...335 TS her. Tuuuuusen hjertelig takk for fint svar ❤️ han har en haug med gode egenskaper så det er ikke helt kjørt. Anonymkode: c4eef...988 1
Vera Vinge Skrevet 24. mai 2020 #14 Skrevet 24. mai 2020 Det er selvsagt urimelig at kun den ene parten skal ta alt husarbeid, med mindre det betyr at mannen driver med oppussing, hagearbeid eller andre ting som kan sidestilles med husarbeid. Og dere er vel ikke på et sted i livet hvor den ene personen kan bruke masse tid på en hobby? (Dog vil jeg si at det kan være bra om begge kan bruke litt tid på en hobby, vil ikke si at det er unyttig.) Så jeg skjønner frustrasjonen din. Men, jeg må samtidig spørre: hvem er det som velger at du skal jobbe ekstra, er dere avhengig av den ekstra inntekten, er det noe du gjør fordi du har lyst eller hvordan er det? Det å ta seg av tre (antar da ganske små) barn krever også sitt, så å komme hjem og forvente at huset er strøkent når mannen har "passet barn" og laget middag, syns jeg det er litt urimelig også. Jeg vil si han også gjør en jobb med barna når du er på jobb. 9
Ms. Steele Skrevet 24. mai 2020 #15 Skrevet 24. mai 2020 Hvordan var han før dere fikk barn da? Har han alltid vært en bedagelig fyr eller skjedde det først etter at dere fikk barn? Og hva slags arbeidsfordeling ble dere enige om å ha før dere valgte å få barna? Snakket dere noen gang om dette? Hva ble dere enige om? Dersom han ikke følger avtalen dere har så er det jo han som driter seg ut.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #16 Skrevet 24. mai 2020 I sånne tilfeller så må en se på hva som kan gjøre hverdagen lettere, og det er å kvitte seg tidstyver og ekstra belastninger. Du jobber 100 % og en annen jobb 30 %. Må du det? Konsekvensen av det er at en er mindre hjemme og en blir mere sliten og mye mere mottagelig for irritasjonsmoment. Dere har to hunder midt oppe i dette. De krever sitt, og muligens hadde det holdt med en ? Mannen kunne vært mere strukturert og effektiv. Men jeg blir sliten bare ved tanken på å bo oppe i dette her. Mulig han er lei av alt må gå i et kjeppa kjør, og at han er mere hjemme enn du? Penger er ikke alt i denne verden, og spesielt i en familie som mangler noen timer i døgnet for å få alt til å gå rundt. Trekk pusten , senk skuldrene og fjern alle unødvendige utfordringer . Mere hjemme og kanskje tid til å få til et bedre samarbeid. Anonymkode: c9153...6cc 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #17 Skrevet 24. mai 2020 Når du er ute og jobber ekstra (over 100%), og mannen da må ta barna, matlaging osv, hva skjer med de pengene du tjener? Er det dine eller fellesskapet? Leser mange tråder hvor det er motsatt, at mannen jobber ekstra og dama er hjemme med barna etter arbeidsdagen. Da mener mange at husarbeidet uansett skal deles likt, eller at dama skal ha halvparten av det han tjener på ekstraarbeidet. At den ene er på jobb over 100% skaper gjerne merarbeid for den som "kun" jobber 100% Anonymkode: b20da...537 4
Eplejuice123 Skrevet 24. mai 2020 #18 Skrevet 24. mai 2020 Her i huset må alle ta i et tak. Ungene kan fint hjelpe litt til. Babyen her er den eneste som slipper unna, enn så lenge. Hehe. Det handler mye om å rydde etter seg selv, sette sko på plass, rydde leikene sine. Tror det er lurt jeg 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #19 Skrevet 24. mai 2020 De fedre jeg kjenner som stepper opp og tar sin brøkdel har som regel én ting til felles: de har ikke hobbyer. Eller de har, men de driver med det sånn 1 gang hver tredje måned etter nøye planlegging og god kommunikasjon med kona. Gamere må være noen av de verste fedrene jeg ser. Og så driver de med sånn veldig stille og usynlig neglisjering av barn og hjem. Det blir ikke lagt merke til siden de ikke sier eller gjør noe stygt for det blotte øyet og øret. Med dette sagt, 2 foreldre i full jobb.... Jeg skjønner ikke at folk orker. Jeg vokste opp slik og det var grusomt. Det er altfor lite tid sammen som familie, for mye press, foreldrene mine klaget også mye over husarbeid og hvem gjorde hva og kan ikke du jeg er trøtt. Om vi hadde bodd i et mindre hus med færre leker, klær og duppeditter og med en mor som ikke trengte så sykt mye vedlikehold av kropp og hår, så hadde vi nok hatt det mye bedre, og klart oss mye bedre som voksne. (altså at en av dem var hjemmeværende eller hadde liten stilling = mindre penger). Anonymkode: 8027d...bd8 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #20 Skrevet 25. mai 2020 Må du ha to jobber? Altså, 3 barn og to hunder og i tillegg jobbe så mye er jo ren galskap. Det vil jo bety at mannen må ta seg av ungene når du jobber ekstra også, og kanskje føler han at det er nok innsats? Er dere begge enige om at du skal ha to jobber? Dere må sette dere ned og ta alvorsprat om hva slags liv dere ønsker å ha. Hva er viktigst for dere begge? Og her må dere bli enige. Hvor mye skal det jobbes? Er inntekten det som driver dette? Kan dere kutte utgifter for å kunne redusere på jobbing og få mer tid til barna/familien? Har dere regnet på hva 2 hunder faktisk koster i året, og hva det krever av tid? Er det verdt det? Og når dere er enige om alt dette så må dere dele arbeidsbyrden jevnt. Men husk på at menn gjerne gjør en del ting kvinner ikke automatisk tenker på også, de ordner gjerne med biler og arbeid ute, vedlikehold av hus osv. Ting som også må gjøres. Mens kvinner ofte bare ser at de ikke gjør like mye husarbeid som dem. Sier ikke at det er tilfellet hos dere, men har sett det mange andre steder. Så pass på at alt blir med i regnestykket. Anonymkode: 2867d...955 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå