AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Kan dette slå ut på dagsduppene? Han er 4 mnd og sover veldig bra på natta. Legger seg kl 19:00 og sover til 07:00 med 2 måltider i mellom. Men på dagtid har han plutselig bare begynt å sove 30 min og er umulig og forlenge det. Kan dette ha noe med 4 mnd søvnregresjon ? Føler han får for lite søvn på dagtid. Våkner 07:00 sover 08:30 til 09:00 sover 11 til 11:30 sover 14 til 14:30 sover 16:30 til 17 og legges 19:00 Det er jo bare to timer.. Han er jo blid og fornøyd og det plager ikke meg, men redd det er for lite? Kan stille klokka på at han skal våkne etter 30 min, noen ganger slår han på stortromma og sover 40 min. Hjelper ikke å trille på tur, våkner i vogna etter 30 min! Han sov jo opptil 2 timer i strekk for ikke lenge siden 😂 Anonymkode: 17cb8...c3c
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #2 Skrevet 24. mai 2020 Vår på 4 måneder sover også korte strekk på dagen for tida, sjelden lenger enn en halvtime. Hun sover fra rundt 20 til rundt 8 om natten med noen korte oppvåkninger for å få mat i halvsøvne. Tidspunkt for søvn på dagtid varierer mer, og vi er ikke inne i noe mønster med fast antall dupper. Fordi forrige baby sov dårligere om natten, har jeg egentlig bare fokusert på at hun sover så godt da, og ikke tenkt så nøye over dagsøvnen (utover at jeg aldri rekker å gjøre ferdig det jeg hadde planlagt før hun våkner igjen mer). Hun kunne også godt slå til med 2 timer i strekk på dagtid for ikke lenge siden, så jeg følte vi hadde fått "tidenes sovebaby" og har nesten vært litt bekymret for om hun sov for mye Men med så god søvn på natten, får de nok dekket søvnbehovet. Særlig når de er blide og fornøyde som våkne Jeg vet ikke om det kan ha med søvnregresjon å gjøre, men vi opplever det samme rundt samme alder i hvert fall. Kanskje er det også at behovet for søvn er redusert fordi de er litt eldre og mer klare for å utforske verden enn de har vært. Anonymkode: c63c5...19b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #3 Skrevet 25. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vår på 4 måneder sover også korte strekk på dagen for tida, sjelden lenger enn en halvtime. Hun sover fra rundt 20 til rundt 8 om natten med noen korte oppvåkninger for å få mat i halvsøvne. Tidspunkt for søvn på dagtid varierer mer, og vi er ikke inne i noe mønster med fast antall dupper. Fordi forrige baby sov dårligere om natten, har jeg egentlig bare fokusert på at hun sover så godt da, og ikke tenkt så nøye over dagsøvnen (utover at jeg aldri rekker å gjøre ferdig det jeg hadde planlagt før hun våkner igjen mer). Hun kunne også godt slå til med 2 timer i strekk på dagtid for ikke lenge siden, så jeg følte vi hadde fått "tidenes sovebaby" og har nesten vært litt bekymret for om hun sov for mye Men med så god søvn på natten, får de nok dekket søvnbehovet. Særlig når de er blide og fornøyde som våkne Jeg vet ikke om det kan ha med søvnregresjon å gjøre, men vi opplever det samme rundt samme alder i hvert fall. Kanskje er det også at behovet for søvn er redusert fordi de er litt eldre og mer klare for å utforske verden enn de har vært. Anonymkode: c63c5...19b Takk for svar 😊 Ja nei, dem styrer det nok selv ! Så lenge den er blide og fornøyde så er det ikke så mye å gjøre med. Fikk høre at jeg må hjelpe baby med og kommer over til neste søvnfase når dem våkner, men det er lettere sagt enn gjort😂 Anonymkode: 17cb8...c3c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #4 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar 😊 Ja nei, dem styrer det nok selv ! Så lenge den er blide og fornøyde så er det ikke så mye å gjøre med. Fikk høre at jeg må hjelpe baby med og kommer over til neste søvnfase når dem våkner, men det er lettere sagt enn gjort😂 Anonymkode: 17cb8...c3c Ja, det har jeg også fått høre. Men det får jeg ikke til, altså. Selv når jeg går tur med hunden med babyen i bæresela, hvor babyen sov som en stein hele veien før, våkner hun etter en søvnfase og sitter og kikker på tretoppene resten av turen. Men de sover jo videre uten å våkne opp mellom søvnfasene om natten da, jeg tolker det som et tegn på at vår egentlig klarer det og våkner fordi hun har fått nok søvn på dagtid 😊 Anonymkode: c63c5...19b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #6 Skrevet 25. mai 2020 Hvordan er han mellom 11:30 og 14:00? Jeg synes dette høres ut som et langt våkenvindu for en på 4 måneder. Min er 5 måneder og sover ofte også bare 30-40 minutters lurer, men her kan det ikke gå mer enn 1,5 time mellom lurene. Hvis det blir over 2 timer blir hun overtrøtt og sover enda dårligere, så vi må ha 5 lurer om dagen. Anonymkode: c7431...811
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #7 Skrevet 25. mai 2020 Hei! Har en baby på 5 mnd. For bare en liten uke siden var vi i akkurat samme situasjon som deg, i form av korte dupper på dagtid. Hun sover i vogn, og vi kunne «forlenge» (kanskje mange ikke anser det som én dupp når våkentid i mellom syklusene er på et kvarter, men det hjalp veldig for oss så lenge vi slapp å ta henne opp) duppene ved å vugge ganske hardt på vognen i 15 min når hun våknet etter en syklus. Selv om hun alltid våknet etter 30 min med et stort glis og så helt våken ut, så sovnet hun faktisk igjen i 8 av 10 tilfeller. Vi hadde en grense på 15 min - hvis det ikke gikk innen disse min var gått så tok vi henne opp. Her i huset var det kun jeg som hadde tålmodighet til å stå der i 15 min, så min samboer fikk det aldri til. Vi var litt redd for at vi skulle gjøre oss en bjørnetjeneste ved denne metoden, gjennom at baby ble avhengig av denne vuggingen for å komme seg over i neste syklus og dermed aaldri ville klare det. Men etterhvert begynte hun å trenge mindre og mindre (dvs vi trengte bare å stå der i 10 min, så 5 min, så 3 min) - og de siste 4-5 dagene har hun faktisk sovet tre dupper på 1 t og 20 min (sammenhengende, uten hjelp). Usikker på om det er fremgangsmåten som er årsak til dette eller om hun har blitt eldre og ferdig med den «fasen», men da kan dette uansett enten fungere som et råd/tips eller en trøst om at det vil (evt kan - vet at flere aldri har lengre dupper også) gå over - kanskje allerede i morgen! Anonymkode: d71d0...9c0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Skrevet 25. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er han mellom 11:30 og 14:00? Jeg synes dette høres ut som et langt våkenvindu for en på 4 måneder. Min er 5 måneder og sover ofte også bare 30-40 minutters lurer, men her kan det ikke gå mer enn 1,5 time mellom lurene. Hvis det blir over 2 timer blir hun overtrøtt og sover enda dårligere, så vi må ha 5 lurer om dagen. Anonymkode: c7431...811 Han er liksom blid og fornøyd, prøvd å gå tur med vogn, bæresele, byssing osv men han sovner ikke. Men blir ikke overtrøtt eller sur, sovner lett nå det er tid for luren sin🤷🏻♀️😨 Anonymkode: 17cb8...c3c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #9 Skrevet 25. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har en baby på 5 mnd. For bare en liten uke siden var vi i akkurat samme situasjon som deg, i form av korte dupper på dagtid. Hun sover i vogn, og vi kunne «forlenge» (kanskje mange ikke anser det som én dupp når våkentid i mellom syklusene er på et kvarter, men det hjalp veldig for oss så lenge vi slapp å ta henne opp) duppene ved å vugge ganske hardt på vognen i 15 min når hun våknet etter en syklus. Selv om hun alltid våknet etter 30 min med et stort glis og så helt våken ut, så sovnet hun faktisk igjen i 8 av 10 tilfeller. Vi hadde en grense på 15 min - hvis det ikke gikk innen disse min var gått så tok vi henne opp. Her i huset var det kun jeg som hadde tålmodighet til å stå der i 15 min, så min samboer fikk det aldri til. Vi var litt redd for at vi skulle gjøre oss en bjørnetjeneste ved denne metoden, gjennom at baby ble avhengig av denne vuggingen for å komme seg over i neste syklus og dermed aaldri ville klare det. Men etterhvert begynte hun å trenge mindre og mindre (dvs vi trengte bare å stå der i 10 min, så 5 min, så 3 min) - og de siste 4-5 dagene har hun faktisk sovet tre dupper på 1 t og 20 min (sammenhengende, uten hjelp). Usikker på om det er fremgangsmåten som er årsak til dette eller om hun har blitt eldre og ferdig med den «fasen», men da kan dette uansett enten fungere som et råd/tips eller en trøst om at det vil (evt kan - vet at flere aldri har lengre dupper også) gå over - kanskje allerede i morgen! Anonymkode: d71d0...9c0 Takk for tips ! har desverre prøvd dette uten hell, triller og triller men ligger bare våken og plundret for seg selv 😩 Får håpe det bare er en fase ! Anonymkode: 17cb8...c3c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #10 Skrevet 25. mai 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips ! har desverre prøvd dette uten hell, triller og triller men ligger bare våken og plundret for seg selv 😩 Får håpe det bare er en fase ! Anonymkode: 17cb8...c3c For meg fungerer ikke vanlig trilling. Må enten trille på brostein eller simulere brosteintrilling, haha. Men skjønner at det kanskje ikke nødvendigvis er for alle. Anonymkode: d71d0...9c0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #11 Skrevet 25. mai 2020 Vår måtte lære seg å sovne selv for å komme seg forbi det stadiet med 30-40 minutters soving. Vi lot han også ligge våken i opptil 15 minutter(uten gråt) før vi gikk inn om han våknet etter 30 min. Om vi måtte gå inn så la vi han på siden, og klappet han på stumpen til han sovnet igjen. Gjorde dette på lunsj-luren. Fulgte little ones søvnprogram. Kan anbefales Anonymkode: c7948...d4f 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå