Gå til innhold

Hvordan skille dårlige dager med depresjon,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever med tilbakevendende depresjon, og hva man kan kalle høysensitiv. Jeg lar meg lett påvirke av negative ting, og/ mye grubling ellers også I bedre perioder. Jeg går I en form for terapi nå. Men det jeg ofte har sett det siste året er at jeg ikke helt klarer å skille mellom dårlige dager og depresjon. 

Kan noen av dere som er i tålig samme båt hjelpe meg med følgende..

Klarer du skille selv  mellom dårlig dag (er) og et depressivt  tilbakefall?  Hvordan ser en dårlig dag ut kontra det? 

Jeg kan fort bli stresset og sikkert Gjøre det verre for meg selv når jeg begynner å kjenne meg nedfor.. Jeg trenger litt hjelp til å vite hvordan jeg best mulig kan skille det. 

Anonymkode: 828c2...1ea

Videoannonse
Annonse
Gjest Kaffemonster
Skrevet

Det eneste jeg vet om depresjon er at den må ha vart i minst to uker eller mer.

AnonymBruker
Skrevet

Er vel når det bare blir vonde dager i mange uker, energien og interessen for alt blir lav. Matlyst synker, følelsene for andre blir borte. Alt virker meningsløst og det føles som det vil være slik for alltid.

Men jeg tenker at du kan jo ta grep med en gang du har noen dårlige dager etter hverandre. At nå må du få inn faste måltider og gode søvnvaner. Nå må du passe på å gå deg en tur  hver dag selv om du ikke har lyst. Lage litt sosiale planer selv om du kanskje ikke har lyst osv. Du har vel en mestringsplan du har laget med psykologen? Da er tiden inne for å ta den fram og følge den slavisk. Man kan gjøre mye for at ikke depresjonen skal bli for dyp. 

Anonymkode: ac8f6...c60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For min del tror jeg det har vært en vanesak. Jeg har blitt så redd for å bli syk igjen at jeg forbinder hver negativ følelse med depresjon. Og har jeg en dårlig dag har jeg tenkt at nå er jeg deprimert igjen. Men over tid så vender man seg til at man kan ha noen dårlige dager og så blir det bra igjen, og litt etter litt så begynner man å stole på det. Det er min erfaring. Jeg "kjenner" ikke forskjell, men jeg ser det jo i ettertid ved at det ikke varer så lenge. Føler jeg etterhvert begynte å ha mer tro på at det kanskje var en dårlig dag og ikke alltid ta sorgene på forskudd.

For min del gjelder det å forebygge og det er det som har gjort meg "frisk" lenge nå. Om det så er en dårlig dag eller starten på en depresjon så kan man jo like godt gjøre noe som er bra for en.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tenker at du kan jo ta grep med en gang du har noen dårlige dager etter hverandre. At nå må du få inn faste måltider og gode søvnvaner

Det er nok litt sånn jeg tenker. Har jeg en dårlig dag, og så en til så prøver jeg å analysere om jeg har fått nok søvn, mat etc. og stabiliserer hverdagen. Samtidig prøver jeg å si til meg selv at det er lov og vanlig å ha negative følelser.

I tillegg må jeg være ærlig å si at jeg unngår triste filmer og annet som fremkaller vonde følelser. Om det er en god ting vet jeg ikke :P

Anonymkode: c2cc1...f33

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del tror jeg det har vært en vanesak. Jeg har blitt så redd for å bli syk igjen at jeg forbinder hver negativ følelse med depresjon. Og har jeg en dårlig dag har jeg tenkt at nå er jeg deprimert igjen. Men over tid så vender man seg til at man kan ha noen dårlige dager og så blir det bra igjen, og litt etter litt så begynner man å stole på det. Det er min erfaring. Jeg "kjenner" ikke forskjell, men jeg ser det jo i ettertid ved at det ikke varer så lenge. Føler jeg etterhvert begynte å ha mer tro på at det kanskje var en dårlig dag og ikke alltid ta sorgene på forskudd.

For min del gjelder det å forebygge og det er det som har gjort meg "frisk" lenge nå. Om det så er en dårlig dag eller starten på en depresjon så kan man jo like godt gjøre noe som er bra for en.

Det er nok litt sånn jeg tenker. Har jeg en dårlig dag, og så en til så prøver jeg å analysere om jeg har fått nok søvn, mat etc. og stabiliserer hverdagen. Samtidig prøver jeg å si til meg selv at det er lov og vanlig å ha negative følelser.

I tillegg må jeg være ærlig å si at jeg unngår triste filmer og annet som fremkaller vonde følelser. Om det er en god ting vet jeg ikke :P

TS her

Kjenner meg igjen i mye av dette. 

Jeg har jo tenkt disse tankene om at jeg nok sliter med å skille dårlige dager, og at kanskje de som sliter med depresjon, og har opplevd det flere ganger tilbakevendene også kan ha litt verre dager, enn "bare en dårlig". Men jeg blir veldig utslitt, og fysisk gåen av det. I tillegg så er frykten med meg. Men som du skriver så tror jeg det er lurt, at når man kjenner man har flere slike dager etter hverandre, at man reiser seg opp og lager noen gode rutiner. Nå har jeg egentlig ligget litt i fosterstilling i 2 dager. Jeg har "tvunget" meg ut et par ganger for å gå tur med hunden. Men det hjelper bare litt der og da. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er vel når det bare blir vonde dager i mange uker, energien og interessen for alt blir lav. Matlyst synker, følelsene for andre blir borte. Alt virker meningsløst og det føles som det vil være slik for alltid.

Men jeg tenker at du kan jo ta grep med en gang du har noen dårlige dager etter hverandre. At nå må du få inn faste måltider og gode søvnvaner. Nå må du passe på å gå deg en tur  hver dag selv om du ikke har lyst. Lage litt sosiale planer selv om du kanskje ikke har lyst osv. Du har vel en mestringsplan du har laget med psykologen? Da er tiden inne for å ta den fram og følge den slavisk. Man kan gjøre mye for at ikke depresjonen skal bli for dyp. 

Anonymkode: ac8f6...c60

Ikke akkurat. Jeg går i metakognitiv terapi, så jeg driver å lærer meg meditasjon. Så jeg gjør det hver dag, en gang. Men det er tidlig ennå, så har ikke fått det inn i kroppen, og lært meg det. Metakognitivt har jeg tro på kan jeg hjelpe meg i teorien. Men det er ikke bare enkelt å få det ut i praksis. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Kjenner meg igjen i mye av dette. 

Jeg har jo tenkt disse tankene om at jeg nok sliter med å skille dårlige dager, og at kanskje de som sliter med depresjon, og har opplevd det flere ganger tilbakevendene også kan ha litt verre dager, enn "bare en dårlig". Men jeg blir veldig utslitt, og fysisk gåen av det. I tillegg så er frykten med meg. Men som du skriver så tror jeg det er lurt, at når man kjenner man har flere slike dager etter hverandre, at man reiser seg opp og lager noen gode rutiner. Nå har jeg egentlig ligget litt i fosterstilling i 2 dager. Jeg har "tvunget" meg ut et par ganger for å gå tur med hunden. Men det hjelper bare litt der og da. 

Jeg skjønner godt hva du mener. Det som er en "fare" med tilbakevendende depresjon er at vanlige dårlige dager kan utløse nye episoder akkurat av de grunnene jeg nevner. Og for hver gang man har hatt tilbakefall jo enklere er det å dette ned i hullet igjen. Derfor er forebygging veldig viktig. Men jeg selv har vært frisk i flere år nå så det er absolutt mulig å bryte sirkelen :) Kanskje du skal droppe å vurdere om det er en dårlig dag eller depresjon, det har ikke så mye å si. Gjør ting som er godt for deg og jobb med tankene når det kommer. Jeg personlig orker ikke klassisk "kognitiv terapi" hvor man skal identifisere tanker og finne mer konstruktive betraktninger. Jeg liker bedre å si til meg selv at dette er normalt og det er ikke farlig med vonde følelser. Jeg dør ikke av det og jeg har sett før at det snur igjen. Prøve å akseptere at dårlige følelser er en del av det å være menneske... lettere sagt en gjort, i know ;)

Jeg har slitt med tilbakevendene depresjon i rundt 10-15 år og kommer sikkert til å få et tilbakefall i framtiden. Men siden jeg har funnet så mange måter å forebygge så har jeg fått en større trygghet i at det ikke vil skje med det første. Jeg føler en større kontroll når jeg har sett flere ganger at tiltakene hjelper. 

Et annet tips er å identifisere triggere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke akkurat. Jeg går i metakognitiv terapi, så jeg driver å lærer meg meditasjon. Så jeg gjør det hver dag, en gang. Men det er tidlig ennå, så har ikke fått det inn i kroppen, og lært meg det. Metakognitivt har jeg tro på kan jeg hjelpe meg i teorien. Men det er ikke bare enkelt å få det ut i praksis. 

Ja, akkurat dette har jeg holdt på med og synes det fungerer veldig bra. Et konkret tips for å bli bedre til mindfullness er appen "headspace". Det koster en del, men jeg synes han er veldig flink. Tror det ligger en del gratis lydklipp der også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig dager

-  sur, irritabel, trist, stresset

- det er noe konkret som påvirker humøret og tankene mine

- Havner likevel ikke helt i kjelleren, tenker det går over

Depressiv periode; 

- generelt nedstemt hele dagen 

- dårlig matlyst 

- får ikke sove

- gråter for den minste ting

- tankekjør

- sterk trang til selvskading

- vil ikke være sosial ( og jeg er til vanlig veldig sosial)

Anonymkode: d0d4c...adb

AnonymBruker
Skrevet

Depresjon (skal ha varighet over 2 uker og symptomene tilstede hele tiden):

Tristhet hele tiden i den grad at det er synlig

Følelse av håpløshet

Mister interessen for ting som tidligere gjorde deg glad og generelt mindre energi

Liten energi - orker ikke gjøre noe

Isolerer seg og orker ikke ha kontakt med noen

Selvmordstanker og planer

Tap av sexlyst

Søvnproblemer

Dårlige dager (varighet fra noen timer til noen dager, og kommer som regel av små ting):

Lei seg

Klarer fortsatt å dra på jobb/skole/være med venner

Klarer fortsatt å le og glede seg over ting

+ generelt en del av de samme symptomene som depresjon bare i mye mindre alvorlig grad. De fleste får jo ikke seriøse selvmordstanker av å ha en dårlig dag da men

Anonymkode: a1ac7...3e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...