AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Hei, Jeg er helt forvirret med tanke på hva jeg ønsker å gjøre karrieremessig. I det siste har jeg merket at jeg stadig er mer interessert i journalistikk. Jeg er samfunnsinteressert og liker å formidle det som rører seg i samfunnet. Problemet er bare at jeg er nå ferdigutdannet barnehagelærer og fått fast jobb som pedagogisk leder i Oslo kommune. Det er givende å jobbe i barnehage, og det gir meg utrolig mye glede, men jeg merker at jeg får brukt meg selv fullstendig hvis jeg skulle holdt på med journalistikk, spesielt som sportsjournalist. Utfordringen er at det er en tøff bransje med kamp om jobbene, i tillegg har jeg ikke utdannelsen, noe som trekker ned. Kan jeg ta noe påbygg? Er det mulig å lære seg opp og få fast jobb en dag i den bransjen? Er det noen som har erfaring fra denne bransjen og vil dele noe tips? Anonymkode: d2728...1b3
Kris- Skrevet 25. mai 2020 #2 Skrevet 25. mai 2020 Eg er nok ikkje heilt i målgruppa di, men eg er litt i same prosess sjølv. Det kan nemnes at «journalist» ikkje er ein beskytta tittel. Kunne det vore aktuelt å drive noko freelance-arbeid? Eller noko frivilleg? Skrive nokre artiklar i mnd for eit lite tidsskrift innan det du interesserar deg for (til dømes sport)? Har inntrykk av at det er eit yrke kor kontaktar er meir viktig enn formell utdanning.
StorGutten4500 Skrevet 30. mai 2020 #3 Skrevet 30. mai 2020 På 25.5.2020 den 2.33, Kris- skrev: Eg er nok ikkje heilt i målgruppa di, men eg er litt i same prosess sjølv. Det kan nemnes at «journalist» ikkje er ein beskytta tittel. Kunne det vore aktuelt å drive noko freelance-arbeid? Eller noko frivilleg? Skrive nokre artiklar i mnd for eit lite tidsskrift innan det du interesserar deg for (til dømes sport)? Har inntrykk av at det er eit yrke kor kontaktar er meir viktig enn formell utdanning. Absolutt, men problemet i mediabransjen er at det er tøffe kamper om jobbene. Hvis man hverken har relevant utdannelse eller erfaring, havner man langt ned i søknadsbunken. Hva slags bakgrunn har du, og hva ser du for deg å gjøre? 1
Kris- Skrevet 3. juni 2020 #4 Skrevet 3. juni 2020 På 30.5.2020 den 14.23, StorGutten4500 skrev: Absolutt, men problemet i mediabransjen er at det er tøffe kamper om jobbene. Hvis man hverken har relevant utdannelse eller erfaring, havner man langt ned i søknadsbunken. Hva slags bakgrunn har du, og hva ser du for deg å gjøre? Sjølvsagt. Derfor forslaget om å opparbeide seg erfaring på anna vis. Ein kan jo også studere eit par fag innan noko relevant, eller rett og slett ta nokre studiepoeng innan journalistikk, men det er gjerne vanskelegere å kombinere med full jobb. Eg har bakgrunn frå organisert politikk, samt nokre studiepoeng i språk og litteratur, og så skriv eg for eit tidsskrift. Eg snusar litt på praksisplassar og liknande innan media :-) eg er dog ikkje så gira på å albue meg fram i dei store mediahusa, og ser for meg å jobbe i ei lita lokalavis. Då er det nok lettare å få jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå