AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Vi skulle egentlig ha giftet oss i Italia nå i juni, men på grunn av covid er alt utsatt på uvisst tidspunkt. Det har sjefen min fått med seg, og uten å spørre tok hun det for gitt at jeg skulle jobbe, og har satt meg opp til å jobbe hele uken som jeg skulle ha vært i Italia. Skjønner jo at jeg er hjemme, men synes dette er respektløst og ufølsomt. Det var veldig vondt å utsette bryllupet i første omgang, og nå må jeg jobbe i tillegg. Spurte sjefen min nå om det var mulig å få fri denne uken, og da svarte hun «hvilke planer har du da»?...... Anonymkode: 8b508...831 1
Populært innlegg SoWhat? Skrevet 24. mai 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 24. mai 2020 Hæ? Du kan da fint jobbe når planene er avlyst? Hva tenkte du å gjøre? Sitte hjemme å sørge? Er dette tull? 79
Jessic_a Skrevet 24. mai 2020 #3 Skrevet 24. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi skulle egentlig ha giftet oss i Italia nå i juni, men på grunn av covid er alt utsatt på uvisst tidspunkt. Det har sjefen min fått med seg, og uten å spørre tok hun det for gitt at jeg skulle jobbe, og har satt meg opp til å jobbe hele uken som jeg skulle ha vært i Italia. Skjønner jo at jeg er hjemme, men synes dette er respektløst og ufølsomt. Det var veldig vondt å utsette bryllupet i første omgang, og nå må jeg jobbe i tillegg. Spurte sjefen min nå om det var mulig å få fri denne uken, og da svarte hun «hvilke planer har du da»?...... Anonymkode: 8b508...831 Men du er jo ledig og jobben kan ikke blandes inn i følelseslivet ditt? Vi kan på en måte ikke forvente at hele verden skal stoppe opp og ta hensyn til vårt følelsesliv 25
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 Du kan jo be om ferie den uken, men synes ikke det var spesielt ille av sjefen og sette deg opp. Han kan ikke vite hva du tenker om det. Anonymkode: fc689...417 24
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #5 Skrevet 24. mai 2020 Følges tariff? Da skal sommerjobbingen være klart MINST fire uker før fellesferien starter, altså uke 26. Så litt seint for sjefen din. Ikke godta det, du har tross alt fri den uka. Anonymkode: 1957e...bf2 9
Narad Skrevet 24. mai 2020 #6 Skrevet 24. mai 2020 Du har jo rett på ferie så hvorfor i alle dager inndras ferien din da? Er jo egentlig totalt irrelevant hva du skal gjøre på i en ferie, det har ikke sjefen din noe som helst med. Om du vil sitte i din egen stue og lese bøker i din egen ferie spiller jo liten rolle så lenge du ikke har tatt ut alle dine 5 uker ferie i år enda. 16
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #7 Skrevet 24. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Følges tariff? Da skal sommerjobbingen være klart MINST fire uker før fellesferien starter, altså uke 26. Så litt seint for sjefen din. Ikke godta det, du har tross alt fri den uka. Anonymkode: 1957e...bf2 Sitat Arbeidstaker kan som hovedregel kreve å få vite når han eller hun skal ta ferie senest to måneder på forhånd. Anonymkode: c8e0b...3c2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #8 Skrevet 24. mai 2020 3 minutter siden, Narad skrev: Du har jo rett på ferie så hvorfor i alle dager inndras ferien din da? Er jo egentlig totalt irrelevant hva du skal gjøre på i en ferie, det har ikke sjefen din noe som helst med. Om du vil sitte i din egen stue og lese bøker i din egen ferie spiller jo liten rolle så lenge du ikke har tatt ut alle dine 5 uker ferie i år enda. Det er ikke ferie. Jeg tok ut disse dagene uten lønn. Men jeg var ikke klar over at sommerplanen måtte vært klar, så det skal jeg ta opp! Anonymkode: 8b508...831
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #9 Skrevet 24. mai 2020 Hvis du har søkt om ferie og fått godkjent, høres det rart ut at du må jobbe. Om det ikke er ferie, og turnusen ikke var lagt opp før, kan det godt være at det er bedre å jobbe enn å gå hjemme å sørge. Jeg vet ikke hva saken er, men kanskje du kan høre med fagforeninga hvilke rettigheter du har? Anonymkode: a25b6...687 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #10 Skrevet 24. mai 2020 Skjønner jo at det er trist, men livet går videre og så har man minste noe å glede seg til senere. Det er det ikke alle som har. Anonymkode: 555ea...7c7 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 24. mai 2020 #11 Skrevet 24. mai 2020 Ser ikke problemet, bryllupet er jo avlyst, da kan du jobbe.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #12 Skrevet 24. mai 2020 Om du har fått ubetalt fri fra jobb med bryllupsreise som grunn kan jeg forstå at sjefen vil ha deg på jobb nå som det har falt bort, men hun skulle ha snakket om dette med deg først. Anonymkode: 02f96...281 10
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #13 Skrevet 24. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Følges tariff? Da skal sommerjobbingen være klart MINST fire uker før fellesferien starter, altså uke 26. Så litt seint for sjefen din. Ikke godta det, du har tross alt fri den uka. Anonymkode: 1957e...bf2 I normal situasjon, ja, men du må huske den spesielle situasjonen vi er i nå som hos mange vil si at man ikke følger tariff, men man har kommet til enighet om det med turnus og kortere varslingsfrist Anonymkode: 7b43d...2d7 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #14 Skrevet 24. mai 2020 Hva er det som er så fryktelig vondt med dette? Du har fortsatt mannen, du kan fortsatt gifte deg, bare ikke akkurat i Italia i juni. Snakker om luksusproblem... Anonymkode: 069fa...213 29
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #15 Skrevet 24. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: I normal situasjon, ja, men du må huske den spesielle situasjonen vi er i nå som hos mange vil si at man ikke følger tariff, men man har kommet til enighet om det med turnus og kortere varslingsfrist Anonymkode: 7b43d...2d7 Nei, dette gjelder fortsatt. Uansett Corona-situasjonen Anonymkode: 1957e...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #16 Skrevet 24. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som er så fryktelig vondt med dette? Du har fortsatt mannen, du kan fortsatt gifte deg, bare ikke akkurat i Italia i juni. Snakker om luksusproblem... Anonymkode: 069fa...213 Vi har vel egentlig tenkt å markere dagen på vårt vis uansett. En bedre middag hjemme og diverse annet som jeg ikke trenger å opplyse om her. Og da er det vondt at hun ikke tar hensyn til det. Er ingen robot. Anonymkode: 8b508...831 7
Gjest Dævendøtte Skrevet 24. mai 2020 #17 Skrevet 24. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke ferie. Jeg tok ut disse dagene uten lønn. Men jeg var ikke klar over at sommerplanen måtte vært klar, så det skal jeg ta opp! Anonymkode: 8b508...831 Du har bedt om fri og fått fri. Sjefen har ingen rett til å sette deg opp for jobb når allerede ferien er innvilget uten å spørre deg først, uansett hva du skal gjøre.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #18 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, Dævendøtte skrev: Du har bedt om fri og fått fri. Sjefen har ingen rett til å sette deg opp for jobb når allerede ferien er innvilget uten å spørre deg først, uansett hva du skal gjøre. Så jeg kan si at hun gjør en feil? Anonymkode: 8b508...831
Gjest Dævendøtte Skrevet 24. mai 2020 #19 Skrevet 24. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så jeg kan si at hun gjør en feil? Anonymkode: 8b508...831 Ja, for du har jo fått fri. Og årsaken til hvorfor du har fått fri, spiller ingen rolle. Hun kan ikke sette deg opp igjen på jobb uten å spørre deg. Sånn funker det ikke.
11elikri Skrevet 24. mai 2020 #20 Skrevet 24. mai 2020 Jeg syns det er veldig rart av sjefen å sette deg opp. Du hadde i utgangspunktet fri, hvordan kan hun vite at du ikke skal ha en alternativ feiring her i Norge? Eller at du har planlagt en ferieuke, når du først skulle ha fri? Alle mennesker har behov for litt ferie, og da mener jeg det er helt tullete av sjefen din å sette deg opp uten å spørre når du i utgangspunktet hadde fri. Du burde ikke måtte forsvare å ta en ferieuke og greie ut på planene dine. Det har sjefen din ingen ting med. Det sjefen din burde ha gjort er å sende deg en melding og høre om du ønsker å jobbe den uka, eller om du fortsatt skal ha ferie. En sjef som ikke tillater de ansatte å ta seg fri er ikke en god sjef. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå