Gå til innhold

Fordelen med å jobbe offentlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Kan noen fortelle meg fordelene med å jobbe offentlig? Tenker på jobb i kommunen. 
Hører hele tiden folk si at jobb i kommunen er så trygt. Hvorfor?

Anonymkode: 72729...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lite sannsynlig å bli nedbemannet, vanskelig å bli oppsagt, arbeidsgiver går ikke konkurs. Pensjonsordning. God arbeidstid, betalt lunsj, fleksitid, velferdspermisjon, en time betalt trening i uken. 

Anonymkode: e1b87...032

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke de kan permitere heller? Selv om du blir oppsagt må de som regel finne en annen jobb i kommunen for deg ;) gode pensjonsordninger

Anonymkode: 39572...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pensjon!!!

Jobbsikkerhet. Lite arbeidspress (det vil ikke offentlig ansatte innrømme da). Betalt lunsj.

Anonymkode: 9eb6a...b9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For eksempel fikk vi mindre å gjøre nå under corona. ingen ble permittert. Det hadde skjedd i det private. 

Anonymkode: 86dcd...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pensjon!!!

Jobbsikkerhet. Lite arbeidspress (det vil ikke offentlig ansatte innrømme da). Betalt lunsj.

Joda, det kan vi godt innrømme :ler: Forteller det til alle jeg kjenner, jeg (jobber i kommunen). Men jeg underdriver kanskje litt, da :sjenert: Jeg sier at jeg har sånn ca 60-70 % fulle dager (er ansatt i en 100 % stilling), mens sannheten strengt tatt er at jeg jobber rundt 20-30 %...

Anonymkode: 916d5...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, det kan vi godt innrømme :ler: Forteller det til alle jeg kjenner, jeg (jobber i kommunen). Men jeg underdriver kanskje litt, da :sjenert: Jeg sier at jeg har sånn ca 60-70 % fulle dager (er ansatt i en 100 % stilling), mens sannheten strengt tatt er at jeg jobber rundt 20-30 %...

Hva jobber du med? 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opplevd at sykepleierne på sykehuset ikke får tatt lunsj eller gått på do under vakten. Så jobbpress er det. 

Anonymkode: 86dcd...b0e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du med? 😂

Saksbehandling og lederstøtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Kan noen fortelle meg fordelene med å jobbe offentlig? Tenker på jobb i kommunen. 

1. Grei lønn (øvre sjikt i det private kan være langt høyere, men timelønnen er som regel helt ok.)

2. Ryddige arbeidsforhold. Alle rettigheter «får» man uten diskusjon (stort sett). I det private blir det gjerne kuttet hjørner på arbeidstakeres bekostning. Veldig greit som småbarnsforelder.

3. Gunstige arbeidstider / fleksitid. Her slipper man sene kvelder / helgearbeid med mindre det er ytterst nødvendig.

4. Gode muligheter for faglig utvikling i en del jobber. Jeg har i alle fall fri tilgang til alle kurs jeg måtte ønske så lenge det nogenlunde relevant for jobben.

5. En god pensjonsordning.

6. Man opparbeider seg attraktiv kompetanse for det private senere. Gjelder ikke alle yrker nødvendigvis, men mange private selskaper verdsetter at man har sett det offentlige fra innsiden. Dette da det er mange selskaper som har stat/kommune som viktige kunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

• God pensjonsordning
  • Høy jobbsikkerhet. Man kan ikke permitteres
  • Gode velferdsordninger (boliglån i SPK/KLP, permisjon etc.)
  • Gode muligheter for kurs og videreutdanning.
  • Kortere arbeidsdag i mange kommuner.
  • Fleksibelt, veldig greit for småbarnsforeldre
  • Man har mer makt i det offentlige.
  • Mindre arbeidspress enn i det private.
  • Betalt lunsj.
  • Stort internt arbeidsmarked i større kommuner.
  • Lønnen er også mange steder helt ok.

Anonymkode: a4756...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pensjon!!!

Tja, arbeidspress kommer nok veldig an på jobben... Arbeidspresset kan være stort også i det offentlige, og det er heller ikke sånn at alle som ikke er offentlig ansatt jobber ræva av seg. 

Mange fordeler er allerede nevnt, her er noen som er viktige for meg:

- jobbsikkerhet

- god pensjonsordning 

- sosiale goder, som ammefri, vanlig lønn/feriepenger når man er i foreldrepermisjon 

- ryddighet rundt ansettelsesforhold, fagforeninger står sterkt 

- i tillegg kommer ting ved jobben som fleksitid, selvstendighet i arbeidet etc, men det er mer spesifikt knyttet til min jobb, ikke alle i det offentlige har dette.

Anonymkode: 18980...73d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobbsikkerhet

Ryddig ansettelsesforhold (lønna kommer når den skal, alltid arbeidskontrakt

Som lærer har jeg lite fleksitid, ikke trening i arbeidstida, (svært) høyt arbeidspress (ikke mindre enn da jeg jobbet ved privatskole), ikke gode muligheter for faglig utvikling

Anonymkode: 72736...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jobbsikkerhet er helt klart den største fordelen. Det må da være veldig tydelig nå for tiden

Anonymkode: 38858...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig lønn og mulighet for å gjøre en karriere.

Anonymkode: ac760...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...