Gå til innhold

Når barnet skal være med samværsforelder på ferie

Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ikke innlogget Sissi

NEI

Samværsforelder får ihht. nye bidragsregler et nokså stort fradrag i bidraget for de netter vedk. har barnet på samvær. Dette fradraget forventer jeg også går til det barnet måtte trenge av lommepenger på en sydentur.

Sissi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
NEI

Samværsforelder får ihht. nye bidragsregler et nokså stort fradrag i bidraget for de netter vedk. har barnet på samvær. Dette fradraget forventer jeg også går til det barnet måtte trenge av lommepenger på en sydentur.

Sissi

Det visste jeg ikke. Må han søke om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Etter at nye bidragsregler ble innført høsten 2003 ble det innført fratrekk for samvær. Dvs. i det beløpet som regnes ut som bidrag trekkes det en sum etter hvor mange netter pr. måned barnet er hos samværsforelder.

Dette er ganske høyt (dersom man ganger samværsfradraget med antall døgn barnet er hos hovedomsorgsforelder ville man fått et meget høyt bidrag....)

Dermed mener jeg at det ikke er noen grunn til å sende med et barn som skal på ferie med samværsforelder lommepenger.

Ble det klarere? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg har forstått det slik at dette gjelder vanligvis, og at man ikke trekker fordi barnet er hos far mer en enkelt mnd. Men den som venter får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ikke innlogget Sissi

Fradraget regnes ut etter samvær over et helt år, eller helst over to. Samværsdager (inkludert ferie!) legges sammen, deles på 24 - og vips har man fradraget pr. måned.

Uansett hvor mange netter barnet er der i måned x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Får du lommepenger til barnet fra far når barnet er hos deg?

Nei, selvfølgelig ikke. Men jeg lurer på hva andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke. Men jeg lurer på hva andre gjør.

Men da synes jeg ikke du skal sende med lommepenger du heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisiv

Ja jeg ville sendt med dem noen kroner... for deres skyld. Men at far skal gidde å ta barna sine med på ferie NOEN STEDER er en utopi... Så det blir neppe aktuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg tror jeg ville ha gjort det. :) Barnet vet jo ingenting om bidrag, fradrag osv - det vil sikkert bli glad om mamma kommer med litt lommepenger til ferieturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor i.i.

Når gutten min skal til pappan sin får han med seg noen kroner av egne lommepenger.

Noen ganger får gutten med seg noen kroner fra pappan til "å kose seg litt ekstra" for.

De putter han da oppi et skrin hvor han sparer til ting og tang.

Det er gutten sine penger som han (nesten) fritt disponerer.

Far holder jo alt han trenger når han er der.

Det er jo faren, ikke en tante el.(hvor jeg ville sendt med noen kroner).

Så svaret mitt er tja...

Ville latt barnet få med seg egne penger - hvis det ønsket det.

På den annen side:

Dersom barnet spurte.

Hadde ikke jeg klart å si nei.

Og min økonomi ville ikke ha veltet selv om jeg gav barnet mitt en hundrelapp eller to. :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, om man har lys til å sende med barnet/barna sine litt lommerpenger i ferien, så ville jeg ha gjort det helt uavhengig av hva pappa'n gjør eller bidragsbestemmelser. Ser ingen som helst grunn jeg til at jeg som mor ikke skal gi dem lommepenger når de reiser bort et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leola

Jeg er faktisk enig med siste innskriver. Ungene min får lommepenger samme hvem de reiser på ferie sammen med. Nå er ikke vi skilte - men ungene har reist på ferie med venner og besteforeldre- Og selvom de selvsagt dekker alt så sender jeg med barna mine lommepenger. Lommepenger er jo noe av det kjekkeste for barna når de er på tur ... Da hadde jeg hevet meg langt over hva som er rett eller galt etter loven eller bidragsreglene og gitt barnet mitt penger fordi jeg ønsket å gi barnet penger. Jeg er vant til at når vi reiser på ferie så kommer besteforeldre, oldeforeldre, ofte også tanter og onkler med lommepenger til barna mine ... ikke fordi vi trenger det - men for å glede barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Kommer helt an på.

Jeg ville latt syvåringen få med seg en hundrelapp av egen lommebok dersom han skulle en ukes tid på ferie sammen med far. Elleveåringen styrer selv med egne midler. Men å sende med såpass med penger at far ikke spanderer annet enn bensin, er totalt uaktuellt.

Det er hans unge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Enig med Tex. Å sende med penger for å dekke noen av samværsforelders kostnader med å ha med sitt eget barn på ferie, ville jeg ikke gjort.

Men hvis datteren min har lyst, kan hun godt få med noen kroner til is eller annet småtteri.

Nå er det ikke noe problem hos oss dette, da. Har aldri hørt at faren ønsker at jeg skal sende med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NEI

Sissi

Jeg skjønner jeg igjen har vært dumsnill.

Jeg ønsket å gi barna "feriepenger" da de skal være hos meg, men ex'en forlangte å få det når de skulle til syden (før ferien med meg). Også tidligere har de fått penger når de først har vært med bostedsforelder på ferie, med det resultat at de var blakke når de kom til meg og måtte få penger på nytt.

Denne gangen fikk de 500 hver, men jeg forstår nå at dette var et feilgrep slik Sissi beskriver problemet og de kommende årene skal jeg forsikre meg om at de ikke får slike lommepenger slik at vi følger samme plan som Sissi og moren til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

Tja - når situasjonen er den at mor har eneansvar for barnets økonomiske forsørgelse, så er det vel heller ikke så rart at hun ikke sender med barnet ekstra penger på ferie. Kan vel tenkes at hun mener at de pengene kan komme til bedre anvendelse ved at mor også kan ha mulighet for ferie med barnet.... Og noen av oss har hatt så dårlig råd at en hundrelapp her og der har ganske så stor betydning. Tro det eller ei.

Dessuten er det et poeng med dagens bidragsregler at det er innført et samværsfradrag nettopp for å dekke utgifter til barnet når det er hos samværsforelder.

At den ene sender med barna lommepenger mens andre ikke gjør det - det er vel opp til en selv. Enhver agerer vel ut fra den situasjonen en selv sitter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Tja - når situasjonen er den at mor har eneansvar for barnets økonomiske forsørgelse, så er det vel heller ikke så rart at hun ikke sender med barnet ekstra penger på ferie. Kan vel tenkes at hun mener at de pengene kan komme til bedre anvendelse ved at mor også kan ha mulighet for ferie med barnet.... Og noen av oss har hatt så dårlig råd at en hundrelapp her og der har ganske så stor betydning. Tro det eller ei.

Dessuten er det et poeng med dagens bidragsregler at det er innført et samværsfradrag nettopp for å dekke utgifter til barnet når det er hos samværsforelder.

At den ene sender med barna lommepenger mens andre ikke gjør det - det er vel opp til en selv. Enhver agerer vel ut fra den situasjonen en selv sitter i.

Selvfølgelig gjør man det, og det finnes ingen fasit på dette her.

Men jeg er enig i argumentet om at mor ikke skal måtte først dekke lommepenger til egen ferie med barnet, for så å dekke lommepenger når barnet skal med far på ferie.

Og det er ikke det samme om barnet reiser med far eller f.eks. tante. Tante har ikke noe ansvar for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både faren og jeg gir barna litt feriepenger uansett hvem de reiser med. Barna synes at det er kjempekoselig at pappa ønsker dem god tur med meg og omvendt.

De første par årene som fraskilte gav vi også hverandre litt ekstra med. Jeg hadde litt til overs da han skulle dra på ferie og han sparte litt til meg da jeg skulle reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...