Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg vurderer å kjøpe min første bil. Blir 30 om 3 år, så tenker det er på tide. Problemet er at jeg har veldig kjøreangst. Det har jeg hatt hele tiden, og de siste årene har jeg nesten ikke kjørt. Kjørte mye i starten med foreldrene mine sine biler og når jeg hadde sommerjobb, men hadde mye angst da også. Nå bor jeg i by, så jeg har egentlig ikke hatt behov. Men jeg begynner å bli lei av buss og at alt må korrespondere + at det går så mange timer i ventetid hver uke. Derfor vurderer jeg å kjøpe en veldig liten elbil for å bli trygg på den, og å spare tid. Samboeren min har ikke lappen, så han er enig med meg om å skaffe en liten bil så han kan begynne å kjøre litt og etter hvert ta lappen.

Problemet er at ALLE er mot oss når vi forteller at vi vurderer å skaffe en liten elbil. Vi har f.eks noen venner som ikke skjønner hvorfor vi ikke kan kjøpe større bil, for da kan de sitte på hvis vi skal hente takeaway i byen. Foreldrene våre sier at vi bør kjøpe større bil, i tilfelle noen skal sitte på eller at vi plutselig får baby (vi har bestemt oss for å aldri få barn).

Jeg tenkte å skaffe bil for min og samboer sin skyld. Føler meg så lite "voksen" når jeg ikke kjører bil, og derfor vil jeg prøve å bli glad i å kjøre og ta et skritt om gangen. Men det er ikke lett når det er "motstand" fra alle. Hvis vi kjøper en vanlig 4-5 setersbil, da blir det mas om å kjøre andre og da blir jeg så stressa. Vi snakker ekstrem skjelving og svetting. Men jeg klarer å slappe av litt mer hvis jeg kjører alene. Det er derfor vi vil helst kjøpe en som er mindre og bare plass til meg og samboer. Er det egoistisk av oss? Jeg tenker at hvis angsten blir bedre etter hvert, så kan vi heller kjøpe en vanlig 4-5 seter om noen år.

Anonymkode: a27a6...2e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp den bilen som passer dere og deres behov! Dere kjøper bil for egen, ikke alle andres, skyld. :)

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp den bilen dere vil ha og som passer deres behov. Det er jo heller ikke sånn at om man kjøper en bil så må du ha den for alltid, endres deres behov så kjøper dere en annen bil. Enkelt! 

Anonymkode: d92ca...ae5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om behovet deres skulle endre seg kan dere jo bare selge og kjøpe ny?

Anonymkode: 91a87...ff5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 😊

Jeg er helt enig med dere. Vi bør kjøpe bil for vårt behov, ikke andres. Er bare så irriterende å bli sett på som dum for at vi tenker å kjøpe liten bil. "Tenk om noen skal sitte på, tenk om dere får barn, tenk om dere skal på ikea og kjøpe mange ting" 😅 Og det er ikke "tillatt" å ha kjøreangst og blir omtrent sett på som egoistisk når jeg sier nei til å kjøre. Nå skal vi dra og se på en liten bil neste uke, så forhåpentligvis blir det bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp bil etter eget behov! Om du ikke er interessert i å kjøre rundt på andre så er ikke plass til passasjerer et behov dere har :) Men tenk litt på rekkevidde på de små bilene, om dere feks har lyst til å kunne kjøre til hytte osv. Ville også prøvekjørt før jeg kjøpte, for har kjørt en sånn type liten elbil og da følte jeg meg veldig utrygg i trafikken fordi jeg ble så liten og satt så lavt.. Men det var en gammel modell og det er ikke sikkert du føler det i den dere skal kjøpe! Men bare et tips siden du er litt engstelig, at du prøvekjører den før du kjøper :) Ellers må jeg si det er supert med elbil, har det selv og er veldig fornøyd :) Og har erfaring med kjøreangst og det har blitt MYE bedre etter at vi fikk egen bil som jeg ofte kjører alene, som jeg kjenner godt og føler meg trygg på.

Anonymkode: fff16...4b2

• Liker 2
Skrevet

Blir jo mye dyrere om dere skal kjøpe større bil bare i tilfelle behovet skulle melde seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har egentlig ikke noe å komme med når det gjelder det du spør om. Ville bare si at jeg elsker at du skriver at du blir 30 om 3 år i stedet for å bare skrive at du er 27 😍😅

Anonymkode: 46e42...5a0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 😄

Vi skal kjøpe etter vårt behov nå. Glad jeg ikke føler meg så dum som kjøper liten bil nå. Vennene og familien vår må bare godta det. Er jo vi som skal bruke den, ikke de 😅  Og vi vil jo at det skal være billig, så da blir det en liten elbil. Trenger den bare til og fra jobb + å kjøre hjem til foreldrene våre, så en rekkevidde på ca.150 km går fint for oss. Blir nok prøvekjøring neste uke, så det blir nok bra 👍

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har egentlig ikke noe å komme med når det gjelder det du spør om. Ville bare si at jeg elsker at du skriver at du blir 30 om 3 år i stedet for å bare skrive at du er 27 😍😅

Anonymkode: 46e42...5a0

Haha ja, jeg måtte bare understreke at jeg nærmer meg 30. Høres litt "gammelt" ut selv om det egentlig ikke er det 😅😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker akkurat det samme som deg, og vil kjøpe en elbil. 

Men. Ikke kjøp for liten bil! Jeg har sittet litt i en Buddy elbil, og da følte jeg meg veldig utrygg i trafikken. Så gå for en som er litt større. Og det er helt helt helt opp til deg hvem du vil ha i bilen. Som ny sjåfør er man jo ikke så dreven og trygg, og det er fullstendig greit å ville kjøre uten passasjerer. 

Anonymkode: b59b0...761

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp etter deres eget behov, og ikke for å tilfredsstille andre. Men sett bort fra det, så forstår jeg ikke helt at du vil kjøre bil når du har angst for det. Jeg har ikke selv lappen, og har aldri savnet det når jeg bor i by.

Anonymkode: ab239...9e6

AnonymBruker
Skrevet

Elsykkel er jo et alternativ.

Anonymkode: ab239...9e6

AnonymBruker
Skrevet

Om folk blir sure fordi dere kjøper en bil som passer deres behov så får de heller skaffe sin egen. Snyltepassasjerer er det verste jeg veit når det kommer til å eie en bil 

Anonymkode: 78666...b22

• Liker 3
Gjest Kirsebæra
Skrevet

Altså...om ekstrem angst,skjelving og svetting oppstår når du kjører bil så vet jeg ikke om du bør kjøre bil...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 2-seter når jeg bodde i storbyen, og det var jeg glad for. Greit å slippe å kjøre rundt på folk.

Kjøp bilen du selv vil ha, ikke hør på andre :)

Anonymkode: dc980...45f

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker akkurat det samme som deg, og vil kjøpe en elbil. 

Men. Ikke kjøp for liten bil! Jeg har sittet litt i en Buddy elbil, og da følte jeg meg veldig utrygg i trafikken. Så gå for en som er litt større. Og det er helt helt helt opp til deg hvem du vil ha i bilen. Som ny sjåfør er man jo ikke så dreven og trygg, og det er fullstendig greit å ville kjøre uten passasjerer. 

Anonymkode: b59b0...761

OP nevner 150km rekkevidde så da er det neppe en gammel Buddy som er påtenkt ;)

Jeg tipper det er snakk om noe ala VW eUp! eller lignende. Det er helt kurante biler i trafikken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, -jk- skrev:

OP nevner 150km rekkevidde så da er det neppe en gammel Buddy som er påtenkt ;)

Jeg tipper det er snakk om noe ala VW eUp! eller lignende. Det er helt kurante biler i trafikken.

Ja, vi tenkte enten en VW eUP eller Smart fortwo. Begge vi har sett på har samme rekkevidde. Skal prøvekjøre en Smart neste uke og hvis den blir FOR liten, så går vi nok for eUp! 😀 Da kommer selvfølgelig kjøremaset til å begynne siden den har plass til flere, men føler at den egentlig er det beste valget. Det som holder meg tilbake er egentlig det maset og presset som jeg VET kommer. Men liker vi Smarten så kan vi nok gå for den :)

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Kirsebæra skrev:

Altså...om ekstrem angst,skjelving og svetting oppstår når du kjører bil så vet jeg ikke om du bør kjøre bil...

Det er det jeg skal prøve å ta tak i nå. Kommer ikke til å kjøre i sentrum av byen i starten. Kun de veiene jeg er kjent med og landeveier. Jeg klarer å slappe litt mer av når jeg kjører alene, så tenker at jeg bare må prøve meg frem. Hvis det ikke blir bedre, så får jeg bare godta at jeg ikke er skapt til å kjøre. Og det må andre også, for det har vært mye mas om å kjøre opp gjennom årene 😅

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp den lille elbilen, det er jo ikke slik at dere aldri kan bytte den i en større bil hvis dere får behov for det. Og i de fleste byer finnes det nå veldig mange leiebilordninger, så man kan leie en større bil den ene helgen eller dagen man har behov for det.

Unngå å diskutere for mye med de som mener noe annet, hvis dere sier at dere aldri skal ha barn, ikke ser behovet for større bil osv, så er det mange som _må_ fortelle dere at behovene og ønskene deres kan endre seg. Så bare si at dere skal ha denne lille bilen nå, og at dere har mange anledninger til å kjøpe, låne og leie andre biler ved senere behov.

Anonymkode: d4776...997

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...