Mokkilokki Skrevet 24. mai 2020 #1 Del Skrevet 24. mai 2020 Det er mange som ikke har fått med seg at neste sommer er det mange som ikke får særlig med feriepenger pga permittering etc. Så denne artikkelen er verd og lese for mange. Så kanskje man allerede i år bør begynne og spare litt til ferie neste år, hvis man har mulighet selvfølgelig https://www.dinside.no/okonomi/du-kan-fa-nesten-46000-kroner-mindre-feriepenger-neste-ar/72492575?fbclid=IwAR0kMVxn2z21dJuqDBf-Js06z7ree72HzXF5HIYzP0mktzYGZ3UaPKYuBZ0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #2 Del Skrevet 24. mai 2020 Dette trodde jeg folk forsto den dagen de ble permittert. Sier seg jo selv at mister du inntekt Og må på dagpenger, sosialstønad etc så blir feriepengene også mindre neste år. Dette tok jeg allerede med i beregningen den dagen jeg ble permittert Anonymkode: 91db5...83f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #3 Del Skrevet 24. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette trodde jeg folk forsto den dagen de ble permittert. Sier seg jo selv at mister du inntekt Og må på dagpenger, sosialstønad etc så blir feriepengene også mindre neste år. Dette tok jeg allerede med i beregningen den dagen jeg ble permittert Anonymkode: 91db5...83f Man vil jo gjerne tro det beste om folk, men jeg har brukt fritiden min på hjelp folk med økonomien og jeg skal virkelig si at det er ikke mange som forstår såpass. Anonymkode: 1908c...a0e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #4 Del Skrevet 24. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man vil jo gjerne tro det beste om folk, men jeg har brukt fritiden min på å hjelpe folk med økonomien og jeg skal virkelig si at det er ikke mange som forstår såpass. Anonymkode: 1908c...a0e Rettet skrivefeil. Anonymkode: 1908c...a0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mokkilokki Skrevet 24. mai 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 24. mai 2020 Det er faktisk mange som i alt virvaret ikke har fått det med seg, ei heller lest på Nav sine sider hvordan dagpenger og feriepenger fungerer. I tillegg tror mange at pga vi er i den situasjonen vi er i at det vil være andre regler. Men før pandemien starta så var jo reglene sånn i utgangspunktet. Har snakka med flere som tror at feriepenger neste år vil bli som vanlig, I tillegg har og noen fått det for seg at de får 100% med dagpenger det første året og får sjokk når de ser at det er ikke sånn det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #6 Del Skrevet 25. mai 2020 På 24.5.2020 den 21.06, AnonymBruker skrev: Dette trodde jeg folk forsto den dagen de ble permittert. Sier seg jo selv at mister du inntekt Og må på dagpenger, sosialstønad etc så blir feriepengene også mindre neste år. Dette tok jeg allerede med i beregningen den dagen jeg ble permittert Anonymkode: 91db5...83f Hva får du ut av å skrive i den tonen der? Anonymkode: 4bf34...6bd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #7 Del Skrevet 25. mai 2020 På 24.5.2020 den 12.51, Mokkilokki skrev: Det er mange som ikke har fått med seg at neste sommer er det mange som ikke får særlig med feriepenger pga permittering etc. Så denne artikkelen er verd og lese for mange. Så kanskje man allerede i år bør begynne og spare litt til ferie neste år, hvis man har mulighet selvfølgelig https://www.dinside.no/okonomi/du-kan-fa-nesten-46000-kroner-mindre-feriepenger-neste-ar/72492575?fbclid=IwAR0kMVxn2z21dJuqDBf-Js06z7ree72HzXF5HIYzP0mktzYGZ3UaPKYuBZ0 Hvis ikke folk har forstått dette er det grunn til bekymring. Dette er barnelærdom innen privatøkonomi. Helt utrolig hvis folk går rundt og tror feriepengene bare dukker opp uavhengig av hva man har tjent året før. Anonymkode: 503d9...ab8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #8 Del Skrevet 25. mai 2020 Får man feriepenger av dagpenger utbetalt i fjor? Anonymkode: 9e266...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 25. mai 2020 #9 Del Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke folk har forstått dette er det grunn til bekymring. Dette er barnelærdom innen privatøkonomi. Helt utrolig hvis folk går rundt og tror feriepengene bare dukker opp uavhengig av hva man har tjent året før. Anonymkode: 503d9...ab8 Det er ikke «barnelærdom innen privatøkonomi». De fleste har aldri vært permittert for og har ikke hatt grunn til å lære seg de ganske komplekse permitteringsreglene. Mange arbeidsgivere kan heller ikke regelverket. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #10 Del Skrevet 25. mai 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får man feriepenger av dagpenger utbetalt i fjor? Anonymkode: 9e266...95e Nei. Man opptjener ikke feriepenger på dagpenger, aap el. Man får en utbetaling uten skattetrekk i juni og en i desember. Anonymkode: 8a71d...a02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 26. mai 2020 #11 Del Skrevet 26. mai 2020 (endret) 10 hours ago, AnonymBruker said: Hvis ikke folk har forstått dette er det grunn til bekymring. Dette er barnelærdom innen privatøkonomi. Helt utrolig hvis folk går rundt og tror feriepengene bare dukker opp uavhengig av hva man har tjent året før. Anonymkode: 503d9...ab8 Dette vi diskuterer her er jo uavhengig av *hva* man har tjent. Det er ikke hva man har tjent som er sentralt, men *hvordan* man har tjent det. Foreldrepenger og sykepenger gir bare feriepenger for de første 12 ukene. Dette er uavhengig av hva man har tjent. Med foreldrepermisjon og sykepenger tjener man for eksempel det samme som før, så *hva* man tjener er uendret. Du uttaler deg som om man da får like mye feriepenger, men det gjør man altså ikke, med mindre arbeidsgiver utbetaler foreldrepenger/sykepenger direkte. Hvorfor skulle det være så opplagt at dagpenger ikke gir feriepenger, mens sykepenger gir 12 ukers opptjening feriepenger? Endret 26. mai 2020 av Albbas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #12 Del Skrevet 26. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke folk har forstått dette er det grunn til bekymring. Dette er barnelærdom innen privatøkonomi. Helt utrolig hvis folk går rundt og tror feriepengene bare dukker opp uavhengig av hva man har tjent året før. Anonymkode: 503d9...ab8 Det er ikke barnelærdom i privatøkonomi å forstå alt rundt dagpenger, men det er derimot nødvendig å forstå kriteriene for den ytelsen man mottar, og sette seg inn i det. Barnelærdom i privatøkonomi er å ha sparepenger, men folk forstår ikke det heller. Anonymkode: 3e1fa...9c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #13 Del Skrevet 26. mai 2020 Den tid den sorg. Det er mange som er i denne situasjonen, og enhvert parti som ønsker å beholde regjeringsmakten må legge fram en redningspakke neste sommer, når protestene blir høylytte. Anonymkode: b6729...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #14 Del Skrevet 26. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke barnelærdom i privatøkonomi å forstå alt rundt dagpenger, men det er derimot nødvendig å forstå kriteriene for den ytelsen man mottar, og sette seg inn i det. Barnelærdom i privatøkonomi er å ha sparepenger, men folk forstår ikke det heller. Anonymkode: 3e1fa...9c0 Bufferkonto virker det ikke som om bedriftene har forstått heller. Norge stengte ned torsdag 12. mars. Dagen etter, fredag den 13. mars hadde tusenvis av bedrifter problemer med å betale regninger. Anonymkode: b6729...895 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #15 Del Skrevet 26. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Man opptjener ikke feriepenger på dagpenger, aap el. Man får en utbetaling uten skattetrekk i juni og en i desember. Anonymkode: 8a71d...a02 På AAP er det to utbetalinger om sommeren som er trekkfri Anonymkode: c70c5...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #16 Del Skrevet 26. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bufferkonto virker det ikke som om bedriftene har forstått heller. Norge stengte ned torsdag 12. mars. Dagen etter, fredag den 13. mars hadde tusenvis av bedrifter problemer med å betale regninger. Anonymkode: b6729...895 Ja snedig det der - og så fikk de støtte av skattebetalerene sine penger for å unngå konkurs 😶 For det var selvsagt kun pga corona at de slet... Anonymkode: e03df...887 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #17 Del Skrevet 26. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Man opptjener ikke feriepenger på dagpenger, aap el. Man får en utbetaling uten skattetrekk i juni og en i desember. Anonymkode: 8a71d...a02 Jeg tror ikke både juni og desember er uten skattetrekk. Det er uten i juni, og halvt skattetrekk i desember. Dette gjelder i alle fall for uføretrygd, som jeg får, og jeg antar det gjelder alle stønader. Anonymkode: 32a37...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 26. mai 2020 #18 Del Skrevet 26. mai 2020 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke både juni og desember er uten skattetrekk. Det er uten i juni, og halvt skattetrekk i desember. Dette gjelder i alle fall for uføretrygd, som jeg får, og jeg antar det gjelder alle stønader. Anonymkode: 32a37...0cc AAP utbetales hver 14. dag og derfor blir det to trekkfrie utbetalinger i juni og en i desember. Uføretrygd utbetales månedlig og er dermed trekkfri i juni og med halvt skattetrekk i desember. Felles for alle er at det egentlig ikke skjer noe annet enn at det samlede skattetrekket fordeles på 10,5 måneder i stedet for 12. Dagpenger er ikke trekkfrie i juni. Endret 26. mai 2020 av Leo Endret fordi dagpenger IKKE er trekkfrie i juni! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå