AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #21 Skrevet 24. mai 2020 56 minutter siden, Eediyat said: Du, jeg vil ikke okkupere tråden til Ts siden den ikke handler spesifikt om Storbritannia, men jeg trenger virkelig råd (visste ikke at jeg trengte råd før jeg så posten din...). Er det sylfrekt å spørre om du kan sende meg en PM? Bor selv i Storbritannia og har altså iiiikke hørt om Proof of Recidence. Før nå, altså.. https://www.gov.uk/guidance/get-a-certificate-of-residence Heter visst Certificate of residence. Trykk på "online service" under "how to apply", så logger du inn med Government Gateway og fyller ut skjemaet. Tar vanligvis rundt tre uker før jeg får det. Det er en merkelig greie der du må si at du tjener renter i Norge for å få riktig dokument. Bare skriv renter på bankkonto i Norge. Kan godt være 10 kroner, ellers får du et bevis som ikke kan brukes i forhold til skatteavtaler. Så er det bare å telle antall dager du har vært i Storbritannia (eller antall dager i utlandet minus 365). Anonymkode: cbe6f...fec
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #22 Skrevet 24. mai 2020 54 minutter siden, Eediyat said: Da kjører jeg på! Jeg har nå bodd nesten to år i England og har fått pre-settlement status. Jeg har ikke jobbet en dag i Norge siste to åra og det har kommet tilbake 0,- på skattemelding. Kun vært i Norge på besøk på sommeren og jul. Har jobbet fulltid og skattet her borte. Er nå student. Har jeg gjort noe galt? Skjønner ikke helt hva som blir nevnt ovenfor mtp skatt her og skatt der. Flyttemelding har jeg heller ikke sendt inn, jeg skulle jo egentlig ikke være her så lenge (Off..). Også proof of recidence da, hva er det? Hvor kommer det inn i bildet liksom? Tjener så møkk dårlig her borte at den norske stat egentlig har bigger fish to fry enn å jakte på mine usle skattekroner 🙄 Så ikke denne før jeg svarte. Sorry. Du skulle sendt inn flyttemelding da det viste seg at du skulle bli lenger enn seks måneder, også må du fylle inn norsk skattemelding. Det er noen punkter der de spør om du er skattemessig bosatt i utlandet. Du trykker ja, så må du fylle ut hvor mye du har i lønn og hvor mye du har betalt i skatt. Du må også si noe om hvor mye penger du har på konto i utlandet og hvor mye du har fått i renter. Du må også bestille Certificate of Residence fra HMRC (beklager at jeg sa proof tidligere) og scanne denne og legge den til skattemeldingen som vedlegg. Skatteetaten kan be om bevis på at du har betalt skatt. Det får du nok gjennom HMRC. Man er pliktig å gjøre dette i tre år etter man flyttet etter flyttemelding. Skatteetaten vil ikke ha flyttemelding fra studenter, så usikker på hva du bør gjøre nå, men anbefaler å heller snakke med HMRC først enn Skatteetaten. Har fått mye mer hjelp fra HMRC disse årene. Anonymkode: cbe6f...fec
Thea82 Skrevet 24. mai 2020 #23 Skrevet 24. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde du måtte melde inn inntekten i landet du bor? Mulig det er endrede regler, men jeg gjorde det da jeg bodde i utlandet. Jeg eide leilighet der jeg bodde og måtte og føre den som verdi i den norske skattemeldingen. Flere jeg kjente i samme situasjon måtte gjøre det samme. Anonymkode: f448e...fca De tre første årene etter man har flyttet må det leveres skattemelding til både Norge og landet du bor i. Og for å kunne slutte med det må man søke. Hver obs på at dine rettigheter ifht norsk trygdesystem faller bort fra dag 1 om du ikke er medlem av folketrygden. Man må ikke betale dobbel skatt, men det er egne regler for hvert land og det forutsetter at Norge har skatteavtale med landet. Det er noe styr! For meg som bor i Danmark må jeg dessverre betale dobbel skatt på bolig. Eiendomsverdi skatt til Danmark og formuesskatt til Norge. Det er for samme enheter (boliger i Danmark), men skattemyndighetene mener det er ulike skatter så jeg får lov å betale begge...
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #24 Skrevet 24. mai 2020 5 minutter siden, Thea82 said: De tre første årene etter man har flyttet må det leveres skattemelding til både Norge og landet du bor i. Og for å kunne slutte med det må man søke. Hver obs på at dine rettigheter ifht norsk trygdesystem faller bort fra dag 1 om du ikke er medlem av folketrygden. Man må ikke betale dobbel skatt, men det er egne regler for hvert land og det forutsetter at Norge har skatteavtale med landet. Det er noe styr! For meg som bor i Danmark må jeg dessverre betale dobbel skatt på bolig. Eiendomsverdi skatt til Danmark og formuesskatt til Norge. Det er for samme enheter (boliger i Danmark), men skattemyndighetene mener det er ulike skatter så jeg får lov å betale begge... Akkurat. Og de tre årene gjelder bare om man ikke har tilknytning til Norge. En selv, ektefelle og mindreårige barn kan ikke ha tilgang på fast bolig i Norge. Det med dobbel formueskatt gjelder for Storbritannia også. "Heldigvis "kommer jeg ikke til å eie mer enn formueskattgrensa før de tre årene har gått 😂 Forresten begynner ikke de tre årene å telle før 1. januar etter man har meldt utflytting, så man må fylle ut fire norske skattemeldinger til sammen. Anonymkode: cbe6f...fec
Eediyat Skrevet 24. mai 2020 #25 Skrevet 24. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så ikke denne før jeg svarte. Sorry. Du skulle sendt inn flyttemelding da det viste seg at du skulle bli lenger enn seks måneder, også må du fylle inn norsk skattemelding. Det er noen punkter der de spør om du er skattemessig bosatt i utlandet. Du trykker ja, så må du fylle ut hvor mye du har i lønn og hvor mye du har betalt i skatt. Du må også si noe om hvor mye penger du har på konto i utlandet og hvor mye du har fått i renter. Du må også bestille Certificate of Residence fra HMRC (beklager at jeg sa proof tidligere) og scanne denne og legge den til skattemeldingen som vedlegg. Skatteetaten kan be om bevis på at du har betalt skatt. Det får du nok gjennom HMRC. Man er pliktig å gjøre dette i tre år etter man flyttet etter flyttemelding. Skatteetaten vil ikke ha flyttemelding fra studenter, så usikker på hva du bør gjøre nå, men anbefaler å heller snakke med HMRC først enn Skatteetaten. Har fått mye mer hjelp fra HMRC disse årene. Anonymkode: cbe6f...fec Takk for langt og utfyllende svar, supert! Skal ta meg en prat med gjengen på HMRC. Har strevd med de med å importere bilen min tidligere, da var de så udugelig at jeg bare ville sette fyr på hele driten. Men det er en annen historie... 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #26 Skrevet 3. juni 2020 Oppdatering fra TS her. Har fått svar fra Skatteetaten. Det gikk helt fint. Skrev brev til de via Altinn at jeg flyttet fra Norge i 2015 og at jeg ikke visste at en må melde utflytting. Spurte de hvilken dato jeg skulle skrive som utflyttet (2015 eller sist jeg dro fra Norge i januar 2020). De svarte at jeg bare kunne skrive 2015 (datoen jeg faktisk flyttet) med mindre jeg hadde vært mer i Norge enn utlandet i fjor. Fikk brev at jeg nå er registrert utflyttet fra 2015. Ingen spørsmål om skatt osv (landet jeg bor i har skatteavtale med Norge, kanskje det er grunnen?). Ganske lettet nå Anonymkode: 7f4cc...8df
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #27 Skrevet 3. juni 2020 btw fylte inn søknaden deres og la ved dokumentasjon for opphold fra 2015 til 2021 (kopi av visum). La også ved dokumentasjon på at jeg leier bolig i utlandet, selv om denne bare skriver seg tilbake til 2018 og står på et språk jeg er ganske sikker på at ingen på Skatteetaten kan lese! Det var visstnok godt nok Anonymkode: 7f4cc...8df
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #28 Skrevet 3. juni 2020 https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/rettigheter-i-folketrygden-opphold-i-utlandet Noe av det viktigste å tenke på ved utflytting er at man mister medlemskapet i folketrygden og har dermed ingen rettigheter fra norske Nav. Anonymkode: dbda5...abf
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #29 Skrevet 3. juni 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Fikk brev at jeg nå er registrert utflyttet fra 2015. Ingen spørsmål om skatt osv (landet jeg bor i har skatteavtale med Norge, kanskje det er grunnen?). Anonymkode: 7f4cc...8df Grunnen er at du ikke spurte om det og ikke opplyste om at du har hatt inntekt i utlandet. Anonymkode: ce2d1...999
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #30 Skrevet 3. juni 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Oppdatering fra TS her. Har fått svar fra Skatteetaten. Det gikk helt fint. Skrev brev til de via Altinn at jeg flyttet fra Norge i 2015 og at jeg ikke visste at en må melde utflytting. Spurte de hvilken dato jeg skulle skrive som utflyttet (2015 eller sist jeg dro fra Norge i januar 2020). De svarte at jeg bare kunne skrive 2015 (datoen jeg faktisk flyttet) med mindre jeg hadde vært mer i Norge enn utlandet i fjor. Fikk brev at jeg nå er registrert utflyttet fra 2015. Ingen spørsmål om skatt osv (landet jeg bor i har skatteavtale med Norge, kanskje det er grunnen?). Ganske lettet nå Anonymkode: 7f4cc...8df Fortalte du at du hadde inntekt i utlandet og spurte om du trengte å oppgi det? Anonymkode: cbe6f...fec
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #31 Skrevet 4. juni 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Fortalte du at du hadde inntekt i utlandet og spurte om du trengte å oppgi det? Anonymkode: cbe6f...fec Ja. Skrev at jeg har studert, og senere jobbet, i utlandet. Nevnte 2 ganger at jeg er og har vært i jobb, men fikk ikke noe videre spørsmål om dette. Untatt det første året, er alle visumene jeg har hatt arbeidsvisum. Anonymkode: 7f4cc...8df
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #32 Skrevet 4. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Skrev at jeg har studert, og senere jobbet, i utlandet. Nevnte 2 ganger at jeg er og har vært i jobb, men fikk ikke noe videre spørsmål om dette. Untatt det første året, er alle visumene jeg har hatt arbeidsvisum. Anonymkode: 7f4cc...8df Det er ulike deler av Skatteetaten som behandler henholdsvis flytting og skatt. Du bør derfor sende en melding på Altinn der du redegjør for situasjonen din og etterspør skattemessige konsekvenser av denne. Anonymkode: f579a...b5e
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #33 Skrevet 4. juni 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Skrev at jeg har studert, og senere jobbet, i utlandet. Nevnte 2 ganger at jeg er og har vært i jobb, men fikk ikke noe videre spørsmål om dette. Untatt det første året, er alle visumene jeg har hatt arbeidsvisum. Anonymkode: 7f4cc...8df Men den relevante biten å nevne er jo ikke at du har hatt inntekt i utlandet, men at du ikke har ført opp denne inntekten på norsk skattemelding. Spurte du om dette direkte? Men uansett, om oppholdet i utlandet varer i over 12 måneder, og du tilbringer under 72 dager i året i Norge, er lønnsinntekt fra utlandet i praksis skattefri i Norge etter den såkalte "ettårsregelen", uavhengig av om den er skattepliktig i landet du jobber. Så litt avhengig av hvor lenge du har vært i Norge hvert år, så blir den muligvis ikke skattepliktig i Norge uavhengig av skatteavtaler. Det betyr ikke at du ikke skulle ha oppgitt denne inntekten til Norge, men om resultatet er at du ikke skylder en krone i skatt, er det også sannsynlig at de ikke bryr seg noe videre. Om du vil ha alt på det tørre, så kan du kontakte dem og spørre om du bør be om frivillig retting. (Om man ikke har unndratt skatt, med vilje eller ikke, vet jeg ikke om det er nødvendig.) Anonymkode: 88264...0ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå