Gå til innhold

Glemt melding om utflytting fra Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann, tar dette kort!

Jeg har bodd mer eller mindre (vært i Norge ca. 2-3 mnd hvert år) i Asia siden 2015/2016, men har aldri registrert utflytting via folkeregisteret. Hadde ikke anelse om at dette var nødvendig, men ble opplyst om dette nå nylig. Har kontaktet Skatteetaten, men kjenner jeg er veldig redd for at jeg har gjort noe galt nå.

Har ikke hatt noen skattemessige eller andre fordeler (f.eks. støtte fra staten eller medisinske utgifter osv.) med dette, så tenker det skal gå greit, men er det noen her med samme erfaring?

Anonymkode: 7f4cc...8df

Skrevet

Så lenge det skattemessige er i orden tror jeg det skal gå fint. Det er også tre år fra du flytter til du offisielt kan melde utflytting, så strengt tatt er du ikke så sen på den. Og det er noe du kan søke om, ikke noe du må (er min oppfattelse). Jeg begynte å jobbe i Norge igjen når det var gått tre år, så fikk aldri søkt. Antar det du mener er at du ikke har meldt adresseendring.

Men god ide å ta kontakt med skatteetaten. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for fint svar!

Står dette, så ble litt svett:

"DU SOM FLYTTER TIL UTLANDET for å bosette eller opp- holde deg der i minst 6 måneder, har plikt til å melde flytting til et skattekontor før du flytter fra Norge, se lov om folkeregistrering § 8 første ledd. "

Får se hva Skatteetaten har å si. Har absolutt ingenting å skjule, så skal legge alle kort på bordet!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar!

Står dette, så ble litt svett:

"DU SOM FLYTTER TIL UTLANDET for å bosette eller opp- holde deg der i minst 6 måneder, har plikt til å melde flytting til et skattekontor før du flytter fra Norge, se lov om folkeregistrering § 8 første ledd. "

Får se hva Skatteetaten har å si. Har absolutt ingenting å skjule, så skal legge alle kort på bordet!

Tror det skal gå helt fint:) skattetaten har vært kjempegreie å forholde seg til for min del ihvertfall (og jeg har også dummet meg på et par ting, om enn ikke akkurat utflytting). Ring de og legg alle kortene på bordet, så får du nok god hjelp til å rydde opp. Hadde det gjort at du hadde betalt for lite skatt hadde jeg derimot vært mer bekymret, men det har jo ikke skjedd i ditt tilfelle. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Thea82 said:

Så lenge det skattemessige er i orden tror jeg det skal gå fint. Det er også tre år fra du flytter til du offisielt kan melde utflytting, så strengt tatt er du ikke så sen på den. Og det er noe du kan søke om, ikke noe du må (er min oppfattelse). Jeg begynte å jobbe i Norge igjen når det var gått tre år, så fikk aldri søkt. Antar det du mener er at du ikke har meldt adresseendring.

Men god ide å ta kontakt med skatteetaten. 

Nei, man skal melde utflytting innen noen måneder. Jeg bor selv i utlandet og fikk småkjeft i passkontrollen på Gardermoen da jeg sa jeg bodde i utlandet og de så jeg var folkeregistrert i Norge. Jeg sa jeg nettopp hadde 

Og man må melde utflytting, jo. Det er ikke valgfritt.

Treårsgrensa er hvor lenge etter man har meldt utflytting at man må fylle ut norsk skattemelding. Har du gjort dette, TS? 

Uansett er det ikke så mye annet du kan gjøre nå enn å melde utflytting nå som du kom på det. Jeg har bodd i utlandet i tre år selv og meldt utflytting og fylt ut skattemelding og hele den pakka der.

Anonymkode: cbe6f...fec

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Treårsgrensa er hvor lenge etter man har meldt utflytting at man må fylle ut norsk skattemelding. Har du gjort dette, TS? 

Uansett er det ikke så mye annet du kan gjøre nå enn å melde utflytting nå som du kom på det. Jeg har bodd i utlandet i tre år selv og meldt utflytting og fylt ut skattemelding og hele den pakka der.

Har "levert" skattemelding, ja. Den er dog på 0 hvert år, så har ingen grunn til å gjøre noen endringer og den har blitt automatisk sendt inn. Har opphold og skatter til landet jeg bor i, noe jeg selvfølgelig kan bevise. Har derfor ikke unndratt noe skatt.

Tenker at dersom jeg hadde trygd eller annen stønad mens jeg bodde i utlandet hadde det sikkert vært en mer alvorlig sak, men har som sagt ikke noen fordeler med dette.

Satser på at det går greit og håper på at det ikke er noe straff å få. Kan tenke meg at det er en del nordmenn som gjør det samme hvert år. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg meldte aldri flytting da jeg studerte i utlandet, visste ikke at det var en ting. 

Anonymkode: 4428e...547

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har "levert" skattemelding, ja. Den er dog på 0 hvert år, så har ingen grunn til å gjøre noen endringer og den har blitt automatisk sendt inn. Har opphold og skatter til landet jeg bor i, noe jeg selvfølgelig kan bevise. Har derfor ikke unndratt noe skatt.

Tenker at dersom jeg hadde trygd eller annen stønad mens jeg bodde i utlandet hadde det sikkert vært en mer alvorlig sak, men har som sagt ikke noen fordeler med dette.

Satser på at det går greit og håper på at det ikke er noe straff å få. Kan tenke meg at det er en del nordmenn som gjør det samme hvert år. 

Jeg trodde du måtte melde inn inntekten i landet du bor? Mulig det er endrede regler, men jeg gjorde det da jeg bodde i utlandet. Jeg eide leilighet der jeg bodde og måtte og føre den som verdi i den norske skattemeldingen. Flere jeg kjente i samme situasjon måtte gjøre det samme. 

Anonymkode: f448e...fca

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde du måtte melde inn inntekten i landet du bor? Mulig det er endrede regler, men jeg gjorde det da jeg bodde i utlandet. Jeg eide leilighet der jeg bodde og måtte og føre den som verdi i den norske skattemeldingen. Flere jeg kjente i samme situasjon måtte gjøre det samme. 

Blir det ikke dobbel skatt av dette?

Må pent betale skatt her jeg bor. Rart dersom den inntekten skulle meldes inn til norske skattemyndigheter også.

Vi får se hva Skatteetaten har å si.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg meldte aldri flytting da jeg studerte i utlandet, visste ikke at det var en ting. 

Anonymkode: 4428e...547

Jeg _tror_ det er egne regler for studenter, slik det også er vedrørende flytting innlands for å studere.

Anonymkode: 7e6a6...2ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oi, ser at det står dette:

"Dersom du har betalt skatt i utlandet på den samme inntekten som er skattepliktig i Norge, kan du kreve fradrag i norsk skatt for den utenlandske skatten. Du må føre dette i skattemeldingen din."

Dette kan bli interessant...

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hvis du ikke tjener noe i utlandet, er det jo greit. Men om du tjener penger i utlandet, skal dette oppgis, samt hvor mye du betaler i skatt og hvilken skatteavtale du viser til for å slippe å betale skatt i Norge. Man er skattepliktig til Norge i tre år med mindre Norge har en skatteavtale med landet du flytter til.

Hvis du tjener penger i landet du bor i, skal du melde fra om hvor mye du tjener og hvor mye du betaler i skatt, samt bevis på at du har bodd der det siste skatteåret (I Storbritannia bruker jeg noe som heter Proof of Recidence, som jeg må søke om hvert år).

Men du har rett i at det er MANGE som gjør dette feil. Jeg har både opplevd at folk får skattekrav fra Skatteetaten og at de ikke bryr seg. Spørs på saksbehandleren.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det ikke dobbel skatt av dette?

Må pent betale skatt her jeg bor. Rart dersom den inntekten skulle meldes inn til norske skattemyndigheter også.

Vi får se hva Skatteetaten har å si.

Du får fratrekk for skatten du har betalt til landet du bor i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hvis du ikke tjener noe i utlandet, er det jo greit. Men om du tjener penger i utlandet, skal dette oppgis, samt hvor mye du betaler i skatt og hvilken skatteavtale du viser til for å slippe å betale skatt i Norge. Man er skattepliktig til Norge i tre år med mindre Norge har en skatteavtale med landet du flytter til.

Hvis du tjener penger i landet du bor i, skal du melde fra om hvor mye du tjener og hvor mye du betaler i skatt, samt bevis på at du har bodd der det siste skatteåret (I Storbritannia bruker jeg noe som heter Proof of Recidence, som jeg må søke om hvert år).

Men du har rett i at det er MANGE som gjør dette feil. Jeg har både opplevd at folk får skattekrav fra Skatteetaten og at de ikke bryr seg. Spørs på saksbehandleren.

Takk for svar.

Norge har skatteavtale med landet jeg bor i, får håpe det hjelper. Får se hva de sier på mandag!

Ja, kan tenkte meg det er mange som ikke vet om disse reglene...

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg _tror_ det er egne regler for studenter, slik det også er vedrørende flytting innlands for å studere.

Anonymkode: 7e6a6...2ed

Du får ikke lov å melde utflytting når du studerer i utlandet. Skatteetaten regner med at studenter kommer hjem igjen, så det er ikke vits. Jeg meldte fra etter jeg var ferdig med utdanningen min og valgte å bli.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar.

Norge har skatteavtale med landet jeg bor i, får håpe det hjelper. Får se hva de sier på mandag!

Ja, kan tenkte meg det er mange som ikke vet om disse reglene...

Hvis det er skatteavtale, skal du ikke trenge å betale noe skatt til Norge. Men du kan ta en titt på skatteavtalen, for de kan være ulike fra land til land. Er ikke så vanskelig å finne på nett. I Storbritannia blir man i hvert fall ikke dobbeltbeskattet.

Og ja, disse reglene er helt forferdelige. Det verste er at ingen i Skatteetaten skjønner seg på dem heller. Jeg har snakket med SÅ MANGE folk i Skatteetaten og har fått like mange ulike svar. Har heldigvis ei norsk venninne her som fikk advokathjelp til å fylle ut sin, og jeg gjorde bare min på samme måte. 

Venninna mi måtte forresten betale dobbel skatt et år ved en feil. Saksbehandleren i Skatteetaten misforsto, men hun måtte ta opp lån på flere hundre tusen for å betale skatt til Norge og bruke noen tusen på advokat før det ordnet seg. Derfor legger vi nå med et lite notis til skattemeldingen der vi forklarer situasjonen vår i detalj.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du, jeg vil ikke okkupere tråden til Ts siden den ikke handler spesifikt om Storbritannia, men jeg trenger virkelig råd (visste ikke at jeg trengte råd før jeg så posten din...). Er det sylfrekt å spørre om du kan sende meg en PM? Bor selv i Storbritannia og har altså iiiikke hørt om Proof of Recidence. Før nå, altså.. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ja, disse reglene er helt forferdelige. Det verste er at ingen i Skatteetaten skjønner seg på dem heller. Jeg har snakket med SÅ MANGE folk i Skatteetaten og har fått like mange ulike svar. Har heldigvis ei norsk venninne her som fikk advokathjelp til å fylle ut sin, og jeg gjorde bare min på samme måte. 

Venninna mi måtte forresten betale dobbel skatt et år ved en feil. Saksbehandleren i Skatteetaten misforsto, men hun måtte ta opp lån på flere hundre tusen for å betale skatt til Norge og bruke noen tusen på advokat før det ordnet seg. Derfor legger vi nå med et lite notis til skattemeldingen der vi forklarer situasjonen vår i detalj.

Herre min hatt. Skal ikke være lett ser jeg.

Skal gjøre mitt beste for å sette meg inn i disse reglene, så må nok ta meg en tur innom Skatteetaten neste gang jeg er i Norge. Nå er jeg mest redd for å få straff for tidligere forhold... 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Eediyat said:

Du, jeg vil ikke okkupere tråden til Ts siden den ikke handler spesifikt om Storbritannia, men jeg trenger virkelig råd (visste ikke at jeg trengte råd før jeg så posten din...). Er det sylfrekt å spørre om du kan sende meg en PM? Bor selv i Storbritannia og har altså iiiikke hørt om Proof of Recidence. Før nå, altså.. 

TS her. For min del kan du ta spørsmålet her. Er sikkert noe jeg også kan lære av dette!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her. For min del kan du ta spørsmålet her. Er sikkert noe jeg også kan lære av dette!

Da kjører jeg på! Jeg har nå bodd nesten to år i England og har fått pre-settlement status. Jeg har ikke jobbet en dag i Norge siste to åra og det har kommet tilbake 0,- på skattemelding. Kun vært i Norge på besøk på sommeren og jul. Har jobbet fulltid og skattet her borte. Er nå student. Har jeg gjort noe galt? Skjønner ikke helt hva som blir nevnt ovenfor mtp skatt her og skatt der. Flyttemelding har jeg heller ikke sendt inn, jeg skulle jo egentlig ikke være her så lenge (Off..). Også proof of recidence da, hva er det? Hvor kommer det inn i bildet liksom? Tjener så møkk dårlig her borte at den norske stat egentlig har bigger fish to fry enn å jakte på mine usle skattekroner 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...