AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Jeg og barnefar bor ca 1 time + fra hverandre m bil. hva er egentlig vanlig? At far henter og bringer eller at man deler? det skal nevnes at han kun ser barnet ca 1 helg PR mnd. synes ikke d er så mye å forlange at han da tar utgifter og tid på transporten. Eller?? Anonymkode: e7e7d...bd3
Eediyat Skrevet 24. mai 2020 #2 Skrevet 24. mai 2020 Er det ikke mest logisk at ungen blir kjørt av forelderen der bagasjen er? I mangel på bedre forklaring: når ungen er til deg hiver du bagasjen i bilen og kjører dit. Når ungen er ferdig å besøke far, da hiver far bagasjen i bilen og kjører? Hvorfor skal han ta regninga, han betaler jo allerede bidrag? Det riktige er 50/50 tenker jeg hvertfall. 12
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 20 minutter siden, Eediyat skrev: Er det ikke mest logisk at ungen blir kjørt av forelderen der bagasjen er? I mangel på bedre forklaring: når ungen er til deg hiver du bagasjen i bilen og kjører dit. Når ungen er ferdig å besøke far, da hiver far bagasjen i bilen og kjører? Hvorfor skal han ta regninga, han betaler jo allerede bidrag? Det riktige er 50/50 tenker jeg hvertfall. Ja dette høres sikkert riktig ut på papiret. Men med med tanke på at jeg har alt annet i hverdagen og knapt barnefri så føles det faktisk litt urettferdig. ts Anonymkode: e7e7d...bd3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #5 Skrevet 24. mai 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: synes ikke d er så mye å forlange at han da tar utgifter og tid på transporten. Eller?? Utgiftene skal deles. Anonymkode: 5d262...e2d 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #6 Skrevet 24. mai 2020 Så sant en ikke blir enige om noe annet skal den som skal ha samvær hente og levere. Mitt barn hadde svært begrenset med samvær og hentet og leverte, skjønner godt det blir feil om du også skal «bruke tid» på det når der er så lite samvær uansett. Men utgiftene må dere evt dele.. Anonymkode: a8ad1...bae 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #7 Skrevet 24. mai 2020 •faren hentet og leverte... Når det er sagt ønsket faren at jeg skulle levere. Vi var også flere runder i retten og jeg var vel litt redd for han etterhvert. Barnet led av samværsvegring, sakkyndig mente det kunne være fint om jeg leverte for at barnet skulle få en opplevelse av at jeg «gikk god» for faren. Men, dette ble ikke gjort avtale på og etter at faren på ny oppførte seg skremmende/truende etc var jeg glad jeg ikke måtte «gå god» for faren på denne måten.. vi hadde hatt flere runder der jeg hadde forsøkt å levere der faren var ustabil - ikke bra for barnet eller for meg (eller for faren..) så jeg forholdt meg bare rolig og ga beskjed om at barnet var klart til avtalt tid. Anonymkode: a8ad1...bae
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #8 Skrevet 24. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg og barnefar bor ca 1 time + fra hverandre m bil. hva er egentlig vanlig? At far henter og bringer eller at man deler? det skal nevnes at han kun ser barnet ca 1 helg PR mnd. synes ikke d er så mye å forlange at han da tar utgifter og tid på transporten. Eller?? Anonymkode: e7e7d...bd3 Jeg har ikke bil, så jeg verken henter eller leverer. Samværsforelderen tar det. De bor 1 1/2 time unna med bil og har samvær annenhver helg. De mener jeg er urettferdig, men jeg har rett og slett ikke tid (eller ork) til å bidra. Anonymkode: 816ed...82d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #9 Skrevet 24. mai 2020 Jeg hadde faktisk levert med en følgesvenn hadde jeg vært deg. Om jeg så måtte betale for å få med meg noen, hadde jeg gjort det. Hadde tatt med meg noen fra HA eller Bandidos. Anonymkode: 2388f...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #10 Skrevet 24. mai 2020 Samværsforeldren skal hente og levere med mindre dere er blitt enig om noe annet. Dersom reisekostnader er av betydning(type fly/båt eller timesvis med bil mtp bensin og bompenger bør dette taes gjennom nav) I ditt tilfelle hvor samværet kun er en helg i mnd er det rart om samværsforeldren ikke både henter og leverer. Anonymkode: bb718...a11 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #11 Skrevet 24. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og barnefar bor ca 1 time + fra hverandre m bil. hva er egentlig vanlig? At far henter og bringer eller at man deler? det skal nevnes at han kun ser barnet ca 1 helg PR mnd. synes ikke d er så mye å forlange at han da tar utgifter og tid på transporten. Eller?? Anonymkode: e7e7d...bd3 Har hørt (fra en venninne som har det slik) at dersom far ikke har råd og du tjener mer, er det du som må betale. Dvs både levere til far og hente hos far. Her bytter vi på henting/levering. Far henter barnet, jeg leverer. Ellers har vi åpent for bytte, da vi har et godt samarbeid. Anonymkode: b1fb1...1f7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #12 Skrevet 24. mai 2020 Jeg har ikke lappen, så far henter og leverer, samt kjører til fritidsaktiviteter i min uke. Jeg betaler halvparten av utgiftene til all kjøring av barnet, og hjelper ham tilbake med andre ting. Vi har 50/50. Anonymkode: b26c8...42a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #13 Skrevet 24. mai 2020 Det er den som skal ha samværet som skal hente og levere, men kostnadene skal deles likt som opplyst i bidraget. Dersom han betaler bidrag står det i vedtaket hvor mye av utgiftene for barnet han står for. Eks så står han for 54% og du for 46%, da skal han stå for 54% av kostnadene i forbindelse med kjøringen og du skal stå for 46%. Her syns vi det ble for innviklet så vi bestemte oss bare for at far henter fredag og jeg henter barnet hos far på søndag. Anonymkode: 78513...025 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #14 Skrevet 24. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hørt (fra en venninne som har det slik) at dersom far ikke har råd og du tjener mer, er det du som må betale. Dvs både levere til far og hente hos far. Her bytter vi på henting/levering. Far henter barnet, jeg leverer. Ellers har vi åpent for bytte, da vi har et godt samarbeid. Anonymkode: b1fb1...1f7 Dette er feil. Man kan måtte betale, men det er samværsforelder som skal gjøre jobben hvis ikke annet er avtalt. Og hvis det kjøres bil er beløpet som skal deles bensin og bompenger, ikke statens kilometersatser. Anonymkode: cd49d...149 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #15 Skrevet 24. mai 2020 Det er vel egentlig samværsforelderen som skal hente og bringe i utgangspunktet. Men jeg tenker man kan vel kanskje bruke skjønn og ønske om et godt samarbeid og dele på det innimellom? Min samboers barn da de var små var her annenhver helg og i ferier. Han hentet og leverte. Men mor valgte å flytte ganske langt unna, da syns vi det var litt «urettferdig» at hun aldri skulle hjelpe til med levering/henting, da vi i tillegg hadde små barn og fredagene og søndagene ble hektisk nok for oss alle for å rekke alt. har barnefar kun den ene helgen og det ene barnet å forholde seg til, syns jeg det er rett og rimelig han henter og leverer. Anonymkode: ecea3...910
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #16 Skrevet 24. mai 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel egentlig samværsforelderen som skal hente og bringe i utgangspunktet. Men jeg tenker man kan vel kanskje bruke skjønn og ønske om et godt samarbeid og dele på det innimellom? Min samboers barn da de var små var her annenhver helg og i ferier. Han hentet og leverte. Men mor valgte å flytte ganske langt unna, da syns vi det var litt «urettferdig» at hun aldri skulle hjelpe til med levering/henting, da vi i tillegg hadde små barn og fredagene og søndagene ble hektisk nok for oss alle for å rekke alt. har barnefar kun den ene helgen og det ene barnet å forholde seg til, syns jeg det er rett og rimelig han henter og leverer. Anonymkode: ecea3...910 Jeg er veldig enig med deg. Når det er mor som flytter unna så bør hun være på tilbudssiden for å hjelpe til for å få hverdagen til å gå opp. Anonymkode: 816ed...82d 2
Ulrikke Skrevet 24. mai 2020 #17 Skrevet 24. mai 2020 Samværsforelder skal vel stå for logistikken, men utgiftene skal deles. Synes det kommer litt an på hvem av dere som flyttet ved bruddet også jeg da.... Flyttet du med barnet og far bor der dere bodde sammen, så ville jeg kjørt en vei....
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #18 Skrevet 24. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og barnefar bor ca 1 time + fra hverandre m bil. hva er egentlig vanlig? At far henter og bringer eller at man deler? det skal nevnes at han kun ser barnet ca 1 helg PR mnd. synes ikke d er så mye å forlange at han da tar utgifter og tid på transporten. Eller?? Anonymkode: e7e7d...bd3 Møtes på midten har fungert her. Anonymkode: 0de29...4db
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #19 Skrevet 24. mai 2020 Samværsforeldren har ansvar for henting/bringing men kostnadene skal deles! Anonymkode: ad5ad...ec6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #20 Skrevet 24. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja dette høres sikkert riktig ut på papiret. Men med med tanke på at jeg har alt annet i hverdagen og knapt barnefri så føles det faktisk litt urettferdig. ts Anonymkode: e7e7d...bd3 Du har hverdagen og knapt fri fra egne barn? Sånn er det å være forelder, enten man er en eller to! Hadde du brukt økonomi som et "argument" hadde jeg kunnet forstått det, men "fri"? Hvor langt unna hverandre bor dere egentlig? Jeg er alene med tre barn alle hverdager og tre av fire helger i mnd. Jeg kjører nesten alltid barna til far, og han kjører dem nesten alltid tilbake. Det et greiest ift at da får de med seg alt og man reiser når man er klare, i stedet for at barna evt skal stå ferdige og vente. De få kronene får ærlig talt bare være, så lenge barna har en god følelse ved levering og henting! Når det gjelder hverdagen, så må man legge den opp etter hva den inneholder. Egentid helt uten barn får vike noen år. Det er hverdager det er flest av, og hvis du snur på det, så er du den heldige som får dele disse dagene med barna dine💕 Anonymkode: 88b67...88e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå