Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nyutdannet jurist som er villig til å flytte på seg hvor som helst i landet for å få relevant jobb som gir erfaring for den videre karrieren. Noen her inne som har gjort dette helt alene uten familie/kjæreste? Var det ensomt og hvordan taklet du det? Synes du det var verdt det i lengden?

Jeg studerte i en annen by for å studere, men det var noe helt annet å flytte for å studere fordi da hadde jeg jo alle studievennene..  men nå gruer jeg meg skikkelig til å flytte på meg, da jeg har på følelsen at det ikke blir lett å skaffe seg venner + ingen familie i nærheten.

Et spørsmål til: hvordan var prosessen å søke jobb i en annen by? Flyttet du før du fikk jobben eller etter du fikk jobben? Sa du at du har planer om å flytte i søknaden eller noe annet? Ble det tatt telefonintervju eller reiste du for å ta intervju?

Så langt har jeg skrevet i søknaden at jeg flytter på kort varsel i tilfelle jeg får jobben. Er dette lurt?

Endret av Jurist1
La til et spørsmål til :)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg flyttet til en ny by pga jobb når jeg var nyutdannet. Kjente ingen, hadde ikke engang vært der før. Det var null problem:)

Har flyttet ytterligere to ganger pga jobb, men det har da vært med samboer, så det blir jo litt annerledes. Men det har ikke vært vanskelig å få nytt nettverk noen av gangene (og jeg er på ingen måte noe sosialt unikum;)).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk noen av mine beste venner gjennom min første jobb etter studiene. Vi var et par stykker som begynte samtidig for en av de største bankene i Norge. Det jobbet veldig mange unge, nyutdannede der :) Var en kjempe god opplevelse! 

Anonymkode: bb988...dfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet fra samboeren til andre siden av landet når jeg var ferdig med masteren og fikk meg jobb. Det tok faktisk 3 år før han var ferdig og kom etter.

Det gikk fint. Jeg er veldig glad for at jeg hoppet på muligheten, ser for meg at jeg hadde stått lenge arbeidsledig uten.

Jeg valgte å flytte inn i kollektiv, selv om det kanskje er litt rart som voksen. Jeg hadde ikke lyst til å være helt alene og tenkte det var en fin måte å ha noen å henge med og introdusere meg til byen. Det var et voksent kollektiv og det var en god idé! Bodde der bare et halvt år da før jeg fant meg noe eget.

Anonymkode: dc39c...6e5

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Jurist1 skrev:

Noen her inne som har gjort dette helt alene uten familie/kjæreste? Var det ensomt og hvordan taklet du det? Synes du det var verdt det i lengden?

Jeg gjorde det for mange år siden og bor "her" enda. Det var og er ensomt, så jeg har taklet det ved å bli iherdig bruker av nett. Det var faktisk som spinoff av ensomhet jeg rotet meg inn på KG :ler: . De første 4 årene prøvde jeg aktivt å bli kjent med folk, men alle hadde nok med seg og sitt så det var rett og slett ikke mulig for meg å få innpass i de etablerte kretsene. Som introvert og glad i bøker og hjemmesysler så har jeg klart meg greit. Jeg holder god kontakt med familie og venner andre steder i landet. 

Og ja, jeg synes det var verdt det - tross alt. Det var dårlig om jobber innen mitt yrke den gang så jeg angrer ikke på at jeg satset på å flytte når det reelle alternativet var datidens NAV, men det jeg burde gjort annerledes både av trivselsmessige og karrieremessige grunner hadde vært å flytte på meg etter 4-5 år. Da var jeg imidlertid etablert i egen leilighet og inne i en periode der det var mye interessant å jobbe med så da så jeg ikke noen grunn til å flytte på meg. Det burde jeg nok gjort, men det er også lett å være etterpåklok...

• Liker 2
Skrevet

Takk for gode og utfyllende svar alle sammen. Jeg håper jeg får en relevant jobb i hjembyen min, men har nå søkt mange andre plasser i landet. Jeg er introvert og liker å være alene for det meste så tror og håper det kommer til å gå bra 🥰 

Skrevet

Et spørsmål til: hvordan var prosessen å søke jobb i en annen by? Flyttet du før du fikk jobben eller etter du fikk jobben? Sa du at du har planer om å flytte i søknaden eller noe annet? Ble det tatt telefonintervju eller reiste du for å ta intervju?

Så langt har jeg skrevet i søknaden at jeg flytter på kort varsel i tilfelle jeg får jobben. Er dette lurt?

AnonymBruker
Skrevet

Det skal nok gå fint! Jeg er introvert selv, så lenge det er turmuligheter og internett så klarer man seg :) Jeg driver å ser etter leiligheter til leie nå til det stedet jeg skal flytte til, om du flytter så anbefaler jeg deg å finne facebook side fra stedet du flytter til og spør etter utleie der feks. I ditt tilfelle tror jeg det er best å flytte etter man har fått jobben, for det er faktisk grunnen til at man flytter bort 😆 Ellers bør du be om å få intervju via nett, feks via teams, skype. Dette begynner å bli vanligere å vanligere, spesielt nå pga korona. Du kan skrive i søknaden at du er villig til å flytte bort, men du må ikke. Viktigste er at du skriver at du har interesse for å jobbe i deres arbeidsplass. Er ikke sikkert at du trenger å tiltre i stillingen med en gang heller, så dette vil gi deg tid til å finne et sted å bo. 

Anonymkode: 95696...4e3

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Jurist1 skrev:

Nyutdannet jurist som er villig til å flytte på seg hvor som helst i landet for å få relevant jobb som gir erfaring for den videre karrieren. Noen her inne som har gjort dette helt alene uten familie/kjæreste? Var det ensomt og hvordan taklet du det? Synes du det var verdt det i lengden?

Jeg studerte i en annen by for å studere, men det var noe helt annet å flytte for å studere fordi da hadde jeg jo alle studievennene..  men nå gruer jeg meg skikkelig til å flytte på meg, da jeg har på følelsen at det ikke blir lett å skaffe seg venner + ingen familie i nærheten.

Har gjort det å vil anbefale å gjøre det om du finner en jobb du synes virker spennende, eller om det er vanskelig å få jobb der du bor.

Om man har samboer eller familie man står nært, kan det være greit å tenkte på lokasjon (om man har den muligheten.) F.eks at det ikke er mer enn f.eks. fem timer (eller ett annet tall du er mer komfortabel med) unna med bil/tog/buss (eller flyplass om det er lengre distanser). Slik at man kan treffes i helger osv.

Jeg søkte jobb og flyttet etter jeg fikk jobben. Møtte opp på jobbintervju, men vet det er normalt med skype intervju også. 

Kjente ingen på stedet, men heldigvis inkluderte en kollega meg i sitt nettverk. I tilegg fant jeg en hobby å drive med for å være sosial (treffer ikke de personene ellers på fritiden men treffer de når vi driver med hobbyen). 

Anonymkode: d4070...bff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til en annen by som nyutdannet jurist, men hadde med samboer. Fikk jobb og så flyttet vi. Hadde jobben i fire år, så ville jeg hjem igjen. Men da var det heldigvis mye lettere å få jobb i hjembyen ettersom jeg hadde en knall CV 😊

Anonymkode: 02ea9...84e

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet til en annen by som nyutdannet jurist, men hadde med samboer. Fikk jobb og så flyttet vi. Hadde jobben i fire år, så ville jeg hjem igjen. Men da var det heldigvis mye lettere å få jobb i hjembyen ettersom jeg hadde en knall CV 😊

Anonymkode: 02ea9...84e

Er hjembyen din en storby? Er vel vanskelig å få jobb i mindre bygder.

Anonymkode: 8de85...51f

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Jurist1 skrev:

Jeg sa at jeg var interessert i å flytte for rette jobben. Skrev ikke at jeg «ville flytte på kort varsel» eller noe slikt. Tenker det er inneforstått når du bor i X og søker jobb i Y. Reiste på intervju i byen jeg søkte på jobb i. Ble flere intervjurunder, mye reising, kostet meg mye penger. Men det var det verdt.

Anonymkode: bb988...dfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...