Gå til innhold

Avstemming: Ny hund før eller etter gamlefar går bort?

Ny valp nå, eller vente til den gamle ikke lever lengre? (6mnd-2 år...)  

1. 1. Ny valp nå, eller vente til den gamle ikke lever lengre? (6mnd-2 år...)

• Vente.
      7
    • Nå!!!
      8

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin
Skrevet

Okay, her er problemstillingen:

Oppdretter venter valper på tispa jeg ønsker meg hund ifra. Men dette er jo en smuuuule tidligere enn planlagt, men bortsett ifra det er det perfekt. Rolig høst studiemessig, bor rett ved en park og fjell, hunden (den nye) vil få selskap i den gamle, oktober er flott tid å tenne valp på fugl (jakthund)...

Problemer: Vet ikke hva huseier sier, forskjell med valp og gammel hund, pluss at sambo sannsynligvis steiler totaaaalt.

Men:

Skal jeg vente heller til et senere kull, eller er dette tiden, er det nå det er fornuftig å hive seg på hunde-karusellen!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer kanskje an på den gamle hunden? Om den er i fin form og orker en valp rundt seg, men også om den kanskje kan føle seg "tilsidesatt" når den må dele på oppmerksomheten? Jeg tror jeg ville gitt hunden min all oppmerksomheten så lenge hun lever, og så skaffet valpen etterpå. Men det er bare mine tanker, da...

Gjest Ninakanin
Skrevet

Ja det er sånn jeg alltid har sagt og tenkt.... At jeg er slem mot den gamle om jeg bruker all min tid på en annen hund liksom...

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg har veldig gode erfaringer med å la hundene "overlappe" hverandre. Da får de selskap i hverandre, og den nye hunden vil lære mye av den gamle, og du får en lettere jobb med oppdragelsen. Med mindre den gamle hunden er veldig gammel og sliten kan jeg absolutt anbefale det.

Skrevet

Det er vanskelig å svare på det så lenge jeg ikke vet almenntilstanden til din nåværende hund.

Om den er sprek og alt er i orden med den er det ikke noe problem å få en valp nå.

Om den er syk, svak eller sliter på andre måter ville jeg ventet.

Skrevet

Vi har alltid ventet med neste hund og ikke hatt to samtidig, men svigerfar har hatt en gammel og en valp sammen med godt resultat. Vil tro det kommer an på hvordan gammelhunden er jeg.

Skrevet

Om sambo ikke er med på laget bør du vente.

ser ikke store problemer i forhold til overlappshund. Fin tid med ny hund som du skriver, men hunden kan bli noe som gnager på deg og sambo om dere ikke er enige.....

Skrevet

Er du Rypejente? :-)

Jeg ville helt klart ha overlappet, hvis det hadde latt seg gjøre mtp husvert og samboer. På den måten får du mye "gratis", tenker da på jakttrening og pregning ellers. De små lærer fort av/tar etter de eldre.

Julie

Gjest Gitte
Skrevet

vi venter.. vår er 10 år nå, og blitt syk, så vi vet hun ikke har så mange år igjen.. vil heller gi henne all oppmerksomheten vi har, siden det er hu som har vært hos oss i 10 år.. og en valp trenger myye oppmerksomhet osv. så for å være "real" mot hunden vår nå, venter vi.. mulig det er en rar tankegang, men vil ikke at hun skal føle seg tilsidesatt når en valp får all kos og oppmerksomhet.

Skrevet
vi venter.. vår er 10 år nå' date=' og blitt syk, så vi vet hun ikke har så mange år igjen.. vil heller gi henne all oppmerksomheten vi har, siden det er hu som har vært hos oss i 10 år.. og en valp trenger myye oppmerksomhet osv. så for å være "real" mot hunden vår nå, venter vi.. mulig det er en rar tankegang, men vil ikke at hun skal føle seg tilsidesatt når en valp får all kos og oppmerksomhet.[/quote']

Ja, det er som sagt veldig avhengig av gamlehunden. Hadde også en "gamlemor" som ble syk. Hun fikk også all oppmerksomheten og det var ikke på tale å komme med noen ny hund før hun var borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...