Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hele livet har jeg hatt et eller annet problem med huden min. Jeg hadde mye eksem tidligere og i tenårene fikk jeg store, vonde og dype kviser/cyster. De forsvant da jeg ble voksen, men har slitt med akne og fet hud etter det. 

Huden er i tillegg sensitiv og jeg mistenker at jeg kanskje kan ha rosacea i tillegg. Det har jeg tenkt til å gå til en hudlege med, men det tar litt tid å få time. 

Jeg har prøvd alt mulig. Antibiotika, kremer på resept, p-piller, all slags hudpleie og kostholdsendringer. Noe hjelper mens jeg tar det, men kommer alltid tilbake. 

Jeg er veldig lei. Føler meg stygg. Jeg er ikke så plaget med kviser nå, men har veldig fet hud, mye sorte prikker, store porer, grov hud og rødhet. Kan nesten ikke gå med sminke siden huden er så fet og til og med øyelokkene blir fete. 

Er det andre som sliter med det samme? Har dere funnet noe som har fungert? Jeg har hørt om isotretonoin eller hva det heter igjen, men vet ikke om jeg tør å begynne på det. Har hørt så mye negativt om det, men samtidig lurer jeg på om det er siste utvei? 

Anonymkode: c61cd...423

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg signerer, er i akkurat samme situasjon som deg og vurderer isotretonoin. Når sant skal sies har jeg hørt mye bra om The Ordinary. Har ikke prøvd merket selv, vet liksom ikke om jeg orker å prøve ENDA en serie. Jeg prøvde Sebamed såpe en måneds tid, og huden min ble rett og slett porselen, men så gikk jeg tom og har ikke fått kjøpt mer, så nå ser jeg ut som et krater igjen.

Hold oss oppdatert om du finner en mirakelkur. 

Skrevet

Jeg hadde samme problem i mange år, prøvde ut det meste hos fastlege (antibiotika, p-piller, kremer...) før jeg ble tipset om isotretinoin. Jeg var veldig skeptisk, men dro til hudlege og han sa at jeg skulle ha vært der for flere år siden. Men nå er huden helt fantastisk! Glatt og myk. Måtte inn å ta jevne blodprøver og urinprøver på iso, men det er overkommelig. Stive ledd var kanskje det verste. Men det går over og er verdt det! Jeg hadde på slutten nesten ikke lyst til å gå ut. Nå bruker jeg ikke sminke (bare maskara), og slipper å bekymre meg. Helt klart verdt det hvis det er ille. Men hudlegen vurderer jo også det, den vurderingen skal du slippe å ta selv😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd The ordinary, men synes ikke at det gjorde særlig mye for det jeg sliter med dessverre. 

Jeg er litt usikker på om en hudlege vil vurdere det som alvorlig nok siden jeg ikke har veldig mye kviser lenger. Huden er bare veldig fet, mye sorte prikker og store porer. I tillegg kommer denne rødheten som jeg er usikker på om er rosacea eller bare sensitiv hud. Jeg kan ikke bruke noen sterke produkter så det å finne noe som huden ikke reagerer på har vært en omstilling. Tidligere brukte jeg mye sterke produkter. 

Men det er såpass plagsomt at jeg ønsker å prøve et eller annet og om det hadde hjulpet meg permanent så hadde det vært fint.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele livet har jeg hatt et eller annet problem med huden min. Jeg hadde mye eksem tidligere og i tenårene fikk jeg store, vonde og dype kviser/cyster. De forsvant da jeg ble voksen, men har slitt med akne og fet hud etter det. 

Huden er i tillegg sensitiv og jeg mistenker at jeg kanskje kan ha rosacea i tillegg. Det har jeg tenkt til å gå til en hudlege med, men det tar litt tid å få time. 

Jeg har prøvd alt mulig. Antibiotika, kremer på resept, p-piller, all slags hudpleie og kostholdsendringer. Noe hjelper mens jeg tar det, men kommer alltid tilbake. 

Jeg er veldig lei. Føler meg stygg. Jeg er ikke så plaget med kviser nå, men har veldig fet hud, mye sorte prikker, store porer, grov hud og rødhet. Kan nesten ikke gå med sminke siden huden er så fet og til og med øyelokkene blir fete. 

Er det andre som sliter med det samme? Har dere funnet noe som har fungert? Jeg har hørt om isotretonoin eller hva det heter igjen, men vet ikke om jeg tør å begynne på det. Har hørt så mye negativt om det, men samtidig lurer jeg på om det er siste utvei? 

Jeg er i en lignende situasjon som deg: har alltid slitt med vanskelig hud, har fortsatt kviser, store porer, hudormer og arr etter kviser jeg ikke har greid la være å pirke på. Har også prøvd masse forskjellige hudpleie, noe gir virkning i perioder andre fungerer ikke i det hele tatt. Nå prøver jeg forskjellig hudpleie basert på huden min, men hvis det ikke virker blir hudlege neste stopp for meg også. Jeg merker at det hjelper på kvisene og arrene at jeg tar være pirke på huden min når jeg kjenner en kvise komme fram, men det er vanskelig! 

http://skincity.no har en fin og gratis test med anbefalinger for akkurat din hud, helt uforpliktende. Du får produktanbefalinger og du kan velge om du vil ha billig eller dyre produktanbefalinger men det er ingen kjøpetvang. Du kan laste opp bilde for at du skal få bedre anbefalinger også.

Anonymkode: 774b6...ccc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nesten 40 år og er nylig ferdig med isotretinoinkuren min. Det er den beste avgjørelsen jeg noen gang har tatt! Jeg hadde aldri helt grusom hud, men den var veldig fet og sjelden helt kvisefri, og jeg hadde alltid en del tilstoppede porer og til tider skikkelig vonde underjordiske kviser på haken. Alt dette er over nå.

Jeg hadde også prøvd "alt" av behandling (inkludert antibiotika, som virket sånn passe, men bare mens jeg gikk på det, og bare på kvisene, ikke på oljeproduksjonen). Det virker som om det er på tide å slutte å kline på ting på huden og bare ta problemet ved roten for din del også nå. Kostholdstips og alskens produkttips er det egentlig bare å overse. 

Jeg synes faktisk det er helt fryktelig å tenke på at jeg har slitt sånn med huden helt siden tenårene uten at jeg hadde trengt det. Det finnes jo en kur. I likhet med deg gikk jeg rundt og trodde at isotretinoin bare var for ekstremt hardt angrepne mennesker, når sannheten er at det også kan gjøre så utrolig mye for oss som kanskje ikke ser så helt forferdelige ut, men som har motstandsdyktig akne i moderat grad som tærer på livskvaliteten.

Anonymkode: 3fdf7...b24

Skrevet

Inntil du har fått time hos hudlege, kan du eventuelt prøve å behandle huden din med noen få, milde produkter for sensitiv hud. Mange som er plaget med kviser og fet og uren hud, har sensitiv hud, men gjør problemet verre med å bruke uttørkende produkter som bare får huden til å produsere mer olje/sebum.

En mild rens, eller oljerens (,olje løser opp olje) en BHA-toner og en fuktighetsgivende krem med beroligende ingredienser kan kanskje være et sted å starte. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å gå over til kun parfyme frie produkter? Husk å prøve over lengre tid, etter to år med parfyme fritt er huden og håret mitt bedre enn det har vært på ti år, legen mente også at jeg har rosacea og anbefalte parfyme fritt. Rosacea hud skal også unngå produkter med essensielle/Eteriske oljer da dette er veldig sterke oljer som kan gjøre huden enda mer sensitiv 

Anonymkode: 42d9d...1a2

AnonymBruker
Skrevet

PS: det hjelper ikke at produktet er for sensitiv hud, det MÅ være uten parfyme. Mange "sensitive" produkter inneholder parfyme, essensielle oljer, limonene, linalool og citronellol, som alle er allergifremkallende 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt en utvidet allergitest, Ts?

Jeg slet med huden til godt opp i 20-årene, konstant et eller annet fra små røde nupper til hvite blemmer til sprekker via kviser, utslett, elveblest - you namn it, jeg har trolig hatt det.

For meg er triggerne:

-fargestoffer. Inkludert, men ikke begrenset til, fargestoffer for tekstiler. Av fargestoffer (i mat, såpe, tekstil, møbler, shampo +++) får jeg åpne sår. Jeg sover i ubleket bomull og vasker alle nye klær 4-5 ganger før jeg bruker dem (nå kjøper eg bare brukte klær, det er genialt, for da har noen andre vasket ut fargestoffene).

-parfyme. Her er utslaget gjerne elveblest (og hodepine). Og det er parfyme i mye rart.

-overdrevent sukkerinntak og enkelte e-stoffer. Resultat: kviser. Så det må jeg unngå. 

-polyester. Små rare røde eller hvite blemmer. Reagerer også på ull. Men silke, bomull, lin og viskose er ok. Noen klær har veldig fremtredende sømmer i polyester. Da får jeg underlige strekaktige utslett som kan være festlige. Jeg får også ekstrem svette av polyester. Det bare sildrer. 

-sterk såpe. Av det får jeg veldig tjukk hud. Omtrent sånn folk får under helen. Bare at jeg får det på fingrene. Noe som er upraktisk. Så sterk såpe utgår. 

-laktose. Det blir jeg dårlig i magen av. Og når jeg blir dårlig i magen får jeg kviser i trynet og blemmer inne i munnen. Igjen, litt upraktisk.

-stress. Elveblest og kløe. Best å unngå. 

Jeg nevner dette for å illustrere for deg hvor mange ting som sammen eller i kombo kan trigge «sensitiv hud» og hvor ekstremt restriktiv du må være i perioden med uttesting av triggere. Du bør egentlig kjøpe deg en såpe (anglamark sin håndsåpe er mitt tips) og kun bruke den i 6 måneder (til alt. Absolutt alt). Og så kan du spise vegetar low foodmap i tilsvarende periode. Jeg er ganske sikker på at du da er kvitt problemet.

Leger har ting for å dempe symptomene. Men «sensitiv hud» er ikke en sykdom - det er en reaksjon på at noe er galt. Fiks det som er galt og huden ordner seg selv.

Anonymkode: 7b9c6...be3

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg bruker kun produkter uten parfyme nå. Merker det med en gang om det er parfyme og eteriske oljer er heller ikke noe for meg. Bruker heller ingen sterke produkter lenger. Noe jeg ikke forstod før for noen få år siden og jeg er ikke lenger redd for å bruke produkter som gir fukt. 

Jeg har ikke tatt noen allergitest, men burde sikkert ta en. Da jeg var liten var jeg allergisk mot flere ting, men så forsvant det tilsynelatende. Så begynte jeg å få symptomer på pollenallergi, men det har jeg ikke fått bekreftet. Jeg tar reseptfrie midler mot det. 

Jeg har også tatt en sånn hudtest på lyko og fått anbefalt produkter. Har kjøpt noen og de fungerer greit. Det er det at huden er veldig fet som plager meg mest. Bare det blir litt varmt så blir huden ekstremt fet. I tillegg så er det plagsomt at huden blir rød og oversensitiv. Jeg jobber midlertidig på kjøkken og der er det både varme og kulde om hverandre. Noe som heller ikke hjelper. 

Jeg skal i hvert fall gå til legen, men er litt redd for at det ikke blir tatt på alvor siden det ikke er mye eller veldig synlig. Har ikke så veldig mye utbrudd for tiden og er usikker på om jeg i det hele tatt blir henvist til hudlege eller om jeg får en eller annen krem som skal "hjelpe". 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke henvisning til hudlege, så jeg gikk privat. Fikk isotretinoin umiddelbart. 

Anonymkode: 3fdf7...b24

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

PS: det hjelper ikke at produktet er for sensitiv hud, det MÅ være uten parfyme. Mange "sensitive" produkter inneholder parfyme, essensielle oljer, limonene, linalool og citronellol, som alle er allergifremkallende 

Ja, dette er viktig. Parfyme, eteriske oljer og alkohol er "no-go' for sensitiv hud.

Endret av Roci

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...