Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal jeg slutte i min trygge og stabile jobb og takke ja til drømmejobben? Haken er at den nye arbeidsgiveren har en "fra-hånd-til-munn" økonomi. De kan når som helst være ute av stand til å betale lønn. Mister de en kunde, eller salget på fredag er dårligere enn forventet, vil de slite med å betale lønn.

Er dette noe jeg bør bekymre meg for? Eller er dette helt vanlig i næringslivet?

Anonymkode: f5432...b7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i en bedrift med svak økonomi. Min historie var et mareritt. Jeg ble lovet at jeg kunne få styre skuta, jobbe med forretningsutvikling og utvikle meg voldsomt, mot at jeg godtok lav lønn (150 000 mindre enn i en vanlig bedrift). Det jeg erfarte var et konstant skyhøyt stressnivå, spesielt på slutten av regnskapsåret. Det var ukentlig snakk om hvordan vi skulle snu skuta, men dessverre for oss var det eiers/leders manglende kompetanse som gjorde at vi aldri fikk en mer solid økonomi. Han hørte ikke på noen. Hver gang jeg skulle få mer ansvar trakk han det tilbake, han var en panisk kontrollfreak. Hodet ble så vidt holdt over vannet (det varierte mellom 100 000 i underskudd og 20 000 i overskudd), men det var fordi flere, bl.a jeg, ikke fikk ferie på flere år og jobbet mye ubetalt overtid. En gang hadde jeg samlet opp 6 uker overtid, og tok ut 3 av dem. 2 dager inn i "ferien" ble jeg oppringt og bedt om å komme tilbake. Jeg nektet, og de mistet en stor kunde. Klarte aldri å skjønne hvordan han fikk til det.

Da jeg sa opp "fristet" han med eierandeler mot at jeg ble. Han tilbød meg med andre ord å bli forpliktet til å spytte inn kapital når det gikk ad undas. Nei takk 😬

Jeg kommer aldri til å gjøre det igjen. Det er 5 år siden jeg sluttet, og de er fortsatt ikke mer solid, men heller ikke konkurs da. Spesielt vanskelig er det om eier også er leder, det blir personlig for dem, og da kan eget stress gå kraftig utover ansatte. 

Anonymkode: f8f6a...5ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd; ikke gjør det! Valgte selv å avslutte et arbeidsforhold forrige mnd etter kun 6 mnd i bedriften. De visste aldri om de klarte å betale ut lønn, og det var et stress og jag uten like. Ledelsen er sure, stressa og krevende å jobbe for når økonomien er såpass presset. Og dårlig ledelse var selve rota til problemene.

Styr unna!

Anonymkode: 44d5f...424

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg slutte i min trygge og stabile jobb og takke ja til drømmejobben? Haken er at den nye arbeidsgiveren har en "fra-hånd-til-munn" økonomi. De kan når som helst være ute av stand til å betale lønn. Mister de en kunde, eller salget på fredag er dårligere enn forventet, vil de slite med å betale lønn.

Er dette noe jeg bør bekymre meg for? Eller er dette helt vanlig i næringslivet?

Anonymkode: f5432...b7e

Ja, så lenge bedriften står for noe jeg tror på. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det drømmejobben så hadde jeg ikke tvilt på å teste det ut i hvertfall. 

Anonymkode: 4e51b...aad

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det drømmejobben så hadde jeg ikke tvilt på å teste det ut i hvertfall. 

For uansett kan det være et skritt nærmere en lignende jobb. Ville mye heller satsa enn å ikke tørre å leve drømmen i frykt for litt dårlig økonomi.

AnonymBruker
Skrevet

Ville styrt unna, tyder jo på at de ikke har kontroll på økonomien. Utrygg jobb og ikke drømmejobb akkurat

Anonymkode: f6673...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke i en bedrift med dårlig økonomi, men i en utrygg stilling (50% av avdelingen ble akkurat oppsagt for eksempel). Og det å være «utrygg» er en påkjenning man skal ta med i likningen, det er nok ikke for alle. For min del koster det en del, men veies opp av spennende jobb og god lønn. Så tenk nøye gjennom hvordan du vil takle utryggheten er mitt råd. Og sannsynligvis også en del økt press og til tider dårlig stemning. Er jobben verdt den ekstra belastningen for din del?

Anonymkode: 9373c...756

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på livssituasjonene din. Er du singel og leier bolig så kjør på. Har du barn og boliglån, ville jeg vært veldig forsiktig med å si opp en stabil jobb.

Anonymkode: b9953...6f6

Skrevet

Ja. Går bedriften konkurs kan man jo kjøpe opp boet og drive videre eller starte opp på nytt selv. Kompetansen vet du jo hvor du finner.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i en bedrift med svak økonomi. Min historie var et mareritt. Jeg ble lovet at jeg kunne få styre skuta, jobbe med forretningsutvikling og utvikle meg voldsomt, mot at jeg godtok lav lønn (150 000 mindre enn i en vanlig bedrift). Det jeg erfarte var et konstant skyhøyt stressnivå, spesielt på slutten av regnskapsåret. Det var ukentlig snakk om hvordan vi skulle snu skuta, men dessverre for oss var det eiers/leders manglende kompetanse som gjorde at vi aldri fikk en mer solid økonomi. Han hørte ikke på noen. Hver gang jeg skulle få mer ansvar trakk han det tilbake, han var en panisk kontrollfreak. Hodet ble så vidt holdt over vannet (det varierte mellom 100 000 i underskudd og 20 000 i overskudd), men det var fordi flere, bl.a jeg, ikke fikk ferie på flere år og jobbet mye ubetalt overtid. En gang hadde jeg samlet opp 6 uker overtid, og tok ut 3 av dem. 2 dager inn i "ferien" ble jeg oppringt og bedt om å komme tilbake. Jeg nektet, og de mistet en stor kunde. Klarte aldri å skjønne hvordan han fikk til det.

Da jeg sa opp "fristet" han med eierandeler mot at jeg ble. Han tilbød meg med andre ord å bli forpliktet til å spytte inn kapital når det gikk ad undas. Nei takk 😬

Jeg kommer aldri til å gjøre det igjen. Det er 5 år siden jeg sluttet, og de er fortsatt ikke mer solid, men heller ikke konkurs da. Spesielt vanskelig er det om eier også er leder, det blir personlig for dem, og da kan eget stress gå kraftig utover ansatte. 

Anonymkode: f8f6a...5ce

Mye av dette stemmer med min erfaring også med bedrifter med dårlig økonomi. Den dårlige økonomien skyldes dårlige avgjørelser av ledelsen. Men det finner du aldri en bedriftsleder som innrømmer, de er fulle av forklaringer på hvorfor ting er blitt som de er blitt og det skyldes aldri egne feil. Mantraet er at "når bare" så blir alt så bra. Problemet er bare at det blir ikke bra, den dårlige økonomien vedvarer. Og så blir det brukt for alt det er verdt for å ikke gi lønnstillegg i det hele tatt og man blir oppfordret til å sette seg selv til side og være med på dugnad for å trygge bedriftens økonomi.

For all del, hvis jobben inneholder arbeidsoppgaver som du trenger for å øke din kompetanse og på den måten øke din markedsverdi for framtidige stillinger så må du gjerne ta jobben, jeg vil samtidig anbefale deg å være kynisk og ikke gå med på noen offer fordi bedriften sliter.

Anonymkode: 6b16a...3a2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...