Gå til innhold

Naturen i Norge eller USA?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken natur liker du best av den i Norge og USA? Synes mange landskap ligner litt på Norge her, med dramatiske fjell osv...

Men de har jo også mer variert landskap med alt fra snø til ørken...

Så hvilken synes du er best? (Jeg har aldri vært i USA, men bare sett på video , så kanskje det ikke stemmer hva jeg har inntrykk av også)

Anonymkode: 680ca...3d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naturen i Amerika. I USA  har jeg egentlig bare vært i storbyer, men reist mye i Canada. Ørken, regnskog og massive fjellkjeder (Rocky Mountains). Det som virkelig får meg til å tippe den veien er deres Fauna.
En av mange hendelser som vil følge meg resten av livet er når jeg møtte en Grizzly på joggetur. De få sekundene før vi begge skjønte hva vi så virket som minutter. Vi forsvant hver vår vei.

• Liker 2
Skrevet

De to kan i grunn ikke sammenlignes, siden USA er så mye større og dermed mer variert.

• Liker 6
Skrevet

USA har jo utrolig mye større variasjon enn Norge da. Der kan du oppleve både enorme ørkenområder, vanvittige fjellområder, steppelandskap og mange flere typer natur enn det vi har her i Norge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor dette spørsmålet egentlig? Hva håper du å få ut av svarene..?

Anonymkode: bafaf...10d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Knirke skrev:

De to kan i grunn ikke sammenlignes, siden USA er så mye større og dermed mer variert.

Ja barnslig uvitende spørsmål, som å si «liker du best rullestein på Hvervenbukta eller sanda i Miami beach»?

Anonymkode: df047...504

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja takk, begge deler. Grand Canyon og Sognefjorden blir to helt forskjellige ting, begge vel verdt å oppleve.

Anonymkode: 256b3...ef6

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja barnslig uvitende spørsmål, som å si «liker du best rullestein på Hvervenbukta eller sanda i Miami beach»?

Anonymkode: df047...504

Beklager om du oppfattet spm som barnslig.

Det var mer fordi jeg synes det er interssant at mange amerikanere ønsker å reise til Norge pga naturen , spesielt siden dem har så variert landskap der borte, noe vi ikke har så mye av her. Det er mest fjell, fjorder, og hav. Litt kaldere i nord såklart, og ja, vi har jo nordlyset... Men det har dem i USA også, spesielt alaska.

• Liker 1
Skrevet
På 24.5.2020 den 1.47, AnonymBruker skrev:

Hvilken natur liker du best av den i Norge og USA? Synes mange landskap ligner litt på Norge her, med dramatiske fjell osv...

Men de har jo også mer variert landskap med alt fra snø til ørken...

Så hvilken synes du er best? (Jeg har aldri vært i USA, men bare sett på video , så kanskje det ikke stemmer hva jeg har inntrykk av også)

USA har jo det meste Norge har pluss en del til. Men med unntak av Alaska så finner du ikke stupbratte fjell som stuper ned i sjøen slik vi finner i Norge. (Det er for så vidt noe du ikke finner så veldig mange steder i verden uansett). Og i tillegg har du utenfor Alaska velig få fjorder. Ja du har noen store bukter som Cheskapee bay, området ved Long Island og NYC og San Fransisco bukta. Men fjorder slik vi har i Norge er nærmest ikke eksisterende utenfor Alaska.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uten tvil USA. Det er et enormt land, med veldig variert natur. Høyfjell, lavfjell, ørken, skog, sump, vulkaner, tropiske øyer, slettelandskap. Det er mest trolig verdens mest varierte land.

Anonymkode: d0ed6...5f7

Skrevet

USA er jo myyye større.

Det er alt fra ørken til regnskog. Fjell til områder som er flate som en pannekake. Er utrolig fascinert over amerikansk geografi. Enten det er fjell, elver eller store innsjøer. 

En stat som California har en enorm variasjon i klima/vegetasjon/landskap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Kågebruker skrev:

USA er jo myyye større.

Det er alt fra ørken til regnskog. Fjell til områder som er flate som en pannekake. Er utrolig fascinert over amerikansk geografi. Enten det er fjell, elver eller store innsjøer. 

En stat som California har en enorm variasjon i klima/vegetasjon/landskap.

Ja, de har virkelig kul geografi, heldige sånn  sett

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke sammenlignes. Har vært i 41 stater. Syns fremdeles det er heelt magisk å se norsk fjordlandskap. 

Anonymkode: 728d1...1c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var mer fordi jeg synes det er interssant at mange amerikanere ønsker å reise til Norge pga naturen , spesielt siden dem har så variert landskap der borte, noe vi ikke har så mye av her. Det er mest fjell, fjorder, og hav. Litt kaldere i nord såklart, og ja, vi har jo nordlyset... Men det har dem i USA også, spesielt alaska.

Gresset er alltid grønnere på andre siden.

Anonymkode: d4913...f41

AnonymBruker
Skrevet
På 24.5.2020 den 7.53, Njord skrev:

En av mange hendelser som vil følge meg resten av livet er når jeg møtte en Grizzly på joggetur.

Var det du eller mr. Grizzly som jogget? 

Anonymkode: ecc3b...e8a

Skrevet
På 24.5.2020 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Jeg er gift med en amerikaner. Han syns det er utrolig vakkert her i landet og selv etter 3 år her er han helt "wow". 

Jeg lurte også på hvorfor han syns det er så fantastisk her når de har så mye flott natur i USA. Forskjellen som han sier er at her i landet bor vi midt i det storslagne vakre. På fem minutter kommer vi oss til fjells eller til sjøen. I USA ligger stort sett disse flotte stedene langt unna byene. Mye mer "utilgjengelig" enn her. I tillegg er det slik at den jevne amerikaner ikke går på tur. De forlater huset, setter seg i bilen, kjører til kjøpesenteret osv. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...