Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en ASK, la oss si for enkelhetens skyld at jeg har satt inn 100 000, og har hatt 50 000 i fortjeneste. Dvs nåværende beløp er 150 000. Hvordan skal jeg føre dette på skattekortet? og under hvilken post?

Jeg vet jo tross alt ikke om det kommer til å stå 0 eller 300 000 kroner der på slutten av året, satt på spissen.

ettersom man ikke skal skatte av gevinst før uttak - Skal man da bare føre opp innskudd? Hva om man taper penger - sitter igjen med mindre enn innskuddet på slutten av året. Hvordan skal det føres?

Anonymkode: 1ba29...433

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1376540-hvordan-f%C3%B8re-ask-p%C3%A5-skattekort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en ASK, la oss si for enkelhetens skyld at jeg har satt inn 100 000, og har hatt 50 000 i fortjeneste. Dvs nåværende beløp er 150 000. Hvordan skal jeg føre dette på skattekortet? og under hvilken post?

Jeg vet jo tross alt ikke om det kommer til å stå 0 eller 300 000 kroner der på slutten av året, satt på spissen.

ettersom man ikke skal skatte av gevinst før uttak - Skal man da bare føre opp innskudd? Hva om man taper penger - sitter igjen med mindre enn innskuddet på slutten av året. Hvordan skal det føres?

Dette blir automatisk innrapportert fra banken/megler hvor din ASK er registert, så det vil være forhåndsutfylt i skattemeldingen for 2020. I og med dette kun påvirker formueskatt så er det kun forventet formue du treng å hensynta på skattekort (forutsatt du har forventet nettoformue som gir formueskatt). Husk at du får 15% formuefradrag for aksjer/aksjefond.

Endret av The_Stig
Korrigerte formuefradraget til 15%
AnonymBruker
Akkurat nå, The_Stig skrev:

Dette blir automatisk innrapportert fra banken/megler hvor din ASK er registert, så det vil være forhåndsutfylt i skattemeldingen for 2020.

Men må jeg ikke føre opp dette på mitt skattekort, for å beregne riktig skatt for dette inntektsåret?

Jeg begynte med ASK i fjor og førte da ingenting opp på skattekortet. I år anslår jeg jeg blir å sette inn ca 2-300 000 på denne kontoen, så det er jo en del.

AnonymBruker
3 minutter siden, The_Stig skrev:

Dette blir automatisk innrapportert fra banken/megler hvor din ASK er registert, så det vil være forhåndsutfylt i skattemeldingen for 2020. I og med dette kun påvirker formueskatt så er det kun forventet formue du treng å hensynta på skattekort. Husk at du får 10% formuefradrag for aksjer/aksjefond.

Jeg har formuesskatt.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har formuesskatt.

Da setter du inn forventet formue pr 31.12.2020 om du vil unngå restskatt. En korrigering: det er 15% fradrag i formuesgrunnlag for aksjer. 
Nå er det alltid vanskelig å forutse aksjeverdiene ved nyttår, så de aller fleste som handler aksjer har gjerne avvikende grunnlag for formueskatt, dvs litt restskatt, eller at man får igjen litt.. alt etter hvordan børsåret har vært.

(Selvfølgelig forutsatt at du ikke i 2020 tar ut mer av ASK en du totalt har skutt inn i ASK)

Endret av The_Stig
AnonymBruker

Jeg har pleid å gjøre som The Stig foreslår, altså bare føre opp sammenlagt sum for bankinnskudd, aksjer og fond. For skattekortet er de vel egentlig mest interessert i forventet inntekt, og ikke fullt så opptatt av formue? 

Gjør meg ikke så mye om jeg får litt restskatt, har penger som står på en egen bankkonto til det formål. Anbefaler deg og alle andre å ha det også. 

Anonymkode: 30d28...fa1

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pleid å gjøre som The Stig foreslår, altså bare føre opp sammenlagt sum for bankinnskudd, aksjer og fond. For skattekortet er de vel egentlig mest interessert i forventet inntekt, og ikke fullt så opptatt av formue

Gjør meg ikke så mye om jeg får litt restskatt, har penger som står på en egen bankkonto til det formål. Anbefaler deg og alle andre å ha det også. 

Anonymkode: 30d28...fa1

Nei, tvert i mot for de fleste, som har tabellkort. Tabellen ordner variasjoner i inntekt. Hvilken tabell man får avhenger av hva annet skattepliktig enn lønn man har. For eksempel formue og renter. Så det er viktig å få dette riktig hvis man ikke vil ha restskatt eller store beløp til gode. Men man må jo da bare anslå, og eventuelt endre skattekort hvis man ser at anslaget blir feil.

Anonymkode: 2af35...c6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...