AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Har sett flere tråder om dette her denne uken, at folk kan høre naboene gå, eller de har fått klage på at naboene kan høre dem gå, eller hver minste lyd kan folk høre, hvilken tv kanal personen ser på osv. Er det så vanlig å høre slike lyder når man bor i leilighet? Eller er dette bare leiligheter som er dårlig lydisolert? Kjenner jeg gruer meg til å flytte kjenner jeg, har ikke lyst å høre hver minste lyd fra naboen 🙁 Anonymkode: c6458...024
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 Husk at folk også har veldig ulik toleranse for lyder. Bor man i leilighet er det helt normalt å høre at det bor fler i samme bygget. Jeg flyttet en gang fra enebolig til firemannsbolig og var sjokkert over hvor mye lyd jeg hørte. Men så gikk tiden, jeg ble vant med lydene og «hørte» dem ikke lenger. Men jeg har også bodd i en bygård med mange sosiale tilfeller og unge mennesker. Da ble lydene ikke til å unngå å høre for det var festing, skriking, vold osv til alle døgnets tider. Lyder av normal livsførsel vil de fleste kunne tilpasse seg. De som ikke klarer det burde heller ikke bo sånn. Anonymkode: 95b5d...339 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #3 Skrevet 23. mai 2020 Ja, det er ganske vanlig å høre at det bor folk i blokka. Hvor mye man hører fra dem kommer an på hvor hensynsfulle de er, og hva slags personer de er. Mine naboer er øst-afrikanere med seks unger, og de høres ekstremt godt. Hyggelige folk, men bråkete. Anonymkode: 51935...d39
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 Har bodd under noen flere ganger, varierer nok mye med tanke på isolasjon. Et sted måtte vi flytte ut fra etter en mnd, da vi fikk målt 80 desibel da naboene over holdt på som verst. For sammenligning: 80 dB tilsvarer lyden man hører ved å stå på en motorvei med trafikk.. I en annen leilighet lurte vi nesten på om det i det hele tatt bodde noen over oss, for vi hørte aldri en lyd. Viste seg å være en familie med 3 veldig aktive småbarn, leiligheten var bare godt isolert. Dette var i blokk, har inntrykk av at det ofte er bedre isolert der enn f.eks kjellerleilighet, flermannsbolig osv. Anonymkode: b392d...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 Kommer an på hvor du flytter Har bodd i blokk der det var skikkelig godt lydisolert, og jeg har bodd i blokk der jeg kunne høre alt som han vedsiden av gjorde på do. Anonymkode: f344b...7e8
Gjest kleshengeren Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 Jeg bor i en blokk og hører ingen rundt meg. Naboen har til og med baby. Så prøv å sjekke lydisolasjonen i prospektet og på visning. Spør gjerne også de som bor i blokka fra før, om du ser noen i bakgården eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at folk også har veldig ulik toleranse for lyder. Bor man i leilighet er det helt normalt å høre at det bor fler i samme bygget. Jeg flyttet en gang fra enebolig til firemannsbolig og var sjokkert over hvor mye lyd jeg hørte. Men så gikk tiden, jeg ble vant med lydene og «hørte» dem ikke lenger. Men jeg har også bodd i en bygård med mange sosiale tilfeller og unge mennesker. Da ble lydene ikke til å unngå å høre for det var festing, skriking, vold osv til alle døgnets tider. Lyder av normal livsførsel vil de fleste kunne tilpasse seg. De som ikke klarer det burde heller ikke bo sånn. Anonymkode: 95b5d...339 Ja, noen har nok veldig lav tolerasne for lyder fra andre. Kan jo også forstå at det blir et problem dersom man sliter med søvnproblemer, også hører man masse lyder i tillegg... synes egentlig det beviser at mennesker ikke er laget for å bo mange sammen slik som folk i store byer gjør. Er noe unaturlig med det hele. Men snakker ikke om naboer man hører UTE, altså, folk som klipper plenen osv. Kun de man hører i samme bygget/blokka man bor. Anonymkode: c6458...024
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #8 Skrevet 23. mai 2020 Akkurat nå, Astd skrev: Jeg bor i en blokk og hører ingen rundt meg. Naboen har til og med baby. Så prøv å sjekke lydisolasjonen i prospektet og på visning. Spør gjerne også de som bor i blokka fra før, om du ser noen i bakgården eller lignende. Haha, jepp.. veldig synd om man er på visning en dag og naboen som bor under er på ferie eller noe... Da kan man jo seg et sjokk hvis man velger å flytte inn 😂😂 Anonymkode: c6458...024
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #9 Skrevet 24. mai 2020 Hører alt naboen gjør, når de står opp, legger seg, hører hvem som er på besøk utifrå lyder, når de prater, gjesper etc. Enig i at dette er unaturlig. Tør ikke ha private telefonsamtaler i tilfelle naboen hører og livredd for å lage noe bråk. Liker leiligheten ellers, men misunner veldig friheten folk som bor i enebolig har. De aner ikke hvor heldige de er. Anonymkode: 05716...493 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #10 Skrevet 24. mai 2020 Jeg bor i en eldre blokk og jeg hører ikke mye fra dem over eller under. Men jeg hører stemmer fra naboen, men ikke hva som sies. Og jeg hører musikk. Og så hører jeg når hun går på do. Ikke bare lyden når wc spyles men også når "noe" faller ned i doen. Anonymkode: d75d2...5ea
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #11 Skrevet 25. mai 2020 Jeg tror det kommer mer an på naboen, enn på lydisoleringen. Jeg har bodd i både nytt og gammelt, og hører lyder alle steder, men selvsagt mindre i nytt enn i gammelt. Nå har jeg toppleilighet, noe som hjelper. Men jeg hører folk som bor i lignende leiligheter, og til tross for nytt, så hører de lyder over seg. Skal man sikre seg, må det være enebolig, med god avstand til naboen. Nabo i enebolig kan jo støye de og...... Anonymkode: a691f...0e9
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #12 Skrevet 25. mai 2020 Bor i enebolig med 2 leiligheter. Her er det forskjell på lydisolering. Hører ikke at de går på kjøkken engang, men i stua kan jeg høre at de går, snakker , tisser, promper ( de har badet over stua mi). Utrolig slitsomt, men før bodde det barnefamilie der og det var et mareritt. Løping døgnet rundt. Ble helt Koko og sinnsykt glad når de flyttet! Anonymkode: 9b6cd...e26
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #13 Skrevet 25. mai 2020 Bor en eldre dame over oss og hører ikke veldig mye bråk, det eneste er at hun tar ut og inn møblene på balkongen hver morgen og kveld. Hun står opp med solen og derfor våkner vi ganske ofte av mye rabalder av møbler som blir dratt rundt om kring, men plager oss ikke så veldig mye. Vi hører også naboen på siden av oss nyse og hoste, og noen ganger når de hører på musikk med vinduene oppe, men igjen så plager ikke dette oss noe særlig. Under oss bor det kun folk på sommeren, de har ofte fest hver helg og dette er vi ikke like stor fan av.. Mange ukjente mennesker som skriker og maser langt på natt hele tiden. Vi jobber ofte helg så sånt er utrolig slitsomt. Vi tåler mye bråk på dagtid, men kveld/natt er vi ikke like tålmodige med. Anonymkode: 1ab20...c53 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #14 Skrevet 25. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hører alt naboen gjør, når de står opp, legger seg, hører hvem som er på besøk utifrå lyder, når de prater, gjesper etc. Enig i at dette er unaturlig. Tør ikke ha private telefonsamtaler i tilfelle naboen hører og livredd for å lage noe bråk. Liker leiligheten ellers, men misunner veldig friheten folk som bor i enebolig har. De aner ikke hvor heldige de er. Anonymkode: 05716...493 Mente «unaturlig» som at det er unaturlig for mennesker som ikke er i familie å bo så tett oppå hverandre. Anonymkode: 05716...493
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #15 Skrevet 25. mai 2020 Gamle bygårder kan være veldig dårlig isolert, slik at man hører hva de prater om. Jeg bor i en gammel bygård nå, men den er heldigvis godt lydisolert mellom etasjene. Ut i oppgangen er det derimot bare en tynn vegg, så når folk går opp trappen hører jeg samtalen som om de snakket i stuen min. Anonymkode: 06570...f35
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #16 Skrevet 25. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mente «unaturlig» som at det er unaturlig for mennesker som ikke er i familie å bo så tett oppå hverandre Det er jo langt i fra unaturlig. Mennesker har alltid bodd mange tett i tett, uavhengig om man er familie eller ikke. Før var jo hele landsbyer regnet som en stor familie hvor alle hjalp alle. Er mer naturlig å bo slik enn å bo «isolert» alene. Anonymkode: 1ab20...c53 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #17 Skrevet 25. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo langt i fra unaturlig. Mennesker har alltid bodd mange tett i tett, uavhengig om man er familie eller ikke. Før var jo hele landsbyer regnet som en stor familie hvor alle hjalp alle. Er mer naturlig å bo slik enn å bo «isolert» alene. Anonymkode: 1ab20...c53 Men fra biologisk og naturen av, er ikke mennesket skapt til å leve så tett på. Man kan bo i samme landsby også, uten å bo vegg-i-vegg. Anonymkode: 05716...493
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå