Gjest lurer.. Skrevet 28. juni 2005 #1 Skrevet 28. juni 2005 Ble sykemeldt i fire dager i vår på grunn av en spontan abort, jeg er fulltids student, men jobber som ekstrahjelp på butikk ved siden av studiene. Jeg har ingen kontrakt og har ingen faste vakter, men jeg jobber ganske mye hver mnd, rundt 40-60 timer. Jeg står alltid på arbeidsplanen på jobben. Etter sykemeldingen min fikk jeg nesten ingen lønn. Jeg spurde arbeisgiveren min om hvorfor jeg ikke hadde fått lønn de dagene jeg var sykmeldt, han svarde med at jeg ikke hadde rett på det siden jeg kun var ekstrahjelp og ikke fast ansatt.. Stemmer dette? Jeg jobber i en privat bedrift.
Gjest Madam Felle Skrevet 28. juni 2005 #2 Skrevet 28. juni 2005 Har du ingen kontrakt og blir bare hentet inn når de behøver hjelp, har du nok ikke rett på sykepenger.
Arwen Skrevet 28. juni 2005 #3 Skrevet 28. juni 2005 Nei, du har krav på betalt for det du var oppført de dagene du skulle jobbet.
Gjest Madam Felle Skrevet 28. juni 2005 #4 Skrevet 28. juni 2005 Nei' date=' du har krav på betalt for det du var oppført de dagene du skulle jobbet.[/quote'] Det stemmer ikke, for det er egne regler for vikarer og ekstrahjelper. Som lærervikar får jeg bare sykepenger, om jeg har fått et vikariat som går over 14 dager eller mer.
Hilde Skrevet 28. juni 2005 #5 Skrevet 28. juni 2005 Har man faste vakter skal man ha sykepenger for dette, uansett hvor mye man jobber.
liv Skrevet 28. juni 2005 #6 Skrevet 28. juni 2005 var du satt opp på jobb så skal en ha betalt for de timene en er satt opp.
Malama Skrevet 28. juni 2005 #7 Skrevet 28. juni 2005 Skaff deg kontrakt! Om du har faste vakter eller ei, jobber mye eller jobber lite, du skal ha kontrakt!
aline Skrevet 28. juni 2005 #8 Skrevet 28. juni 2005 Har man faste vakter skal man ha sykepenger for dette' date=' uansett hvor mye man jobber.[/quote'] men hun har vel ikke fasta vakter, etter hva jeg kunne skjønne. og var hun ikke satt opp med fastsatte vakter de dagene hun var sykemeldt, så har hun vel ikke krav på noe?
Hilde Skrevet 28. juni 2005 #9 Skrevet 28. juni 2005 Jeg leste nok litt for fort og litt for dårlig..
Gjest lurer-trådstarter.. Skrevet 28. juni 2005 #10 Skrevet 28. juni 2005 Jo jeg hadde nok vakter de dagene jeg var sykmeldt, og jeg blir ikke bare hentet inn når jeg skal på jobb, vi får alle planer der våres vakter står. Jeg vet alltid når jeg skal jobbe. Utenom desse vaktene hender det også at jeg må stille opp visst andre er syke.
Arwen Skrevet 28. juni 2005 #11 Skrevet 28. juni 2005 Vi sjekket opp dette en sommer hvor en ekstrahjelp var mye syk, vi fikk beskjed om at hun skulle ha betalt for alt hun var satt opp enten hun hadde kontrakt på det eller ikke.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. juni 2005 #12 Skrevet 28. juni 2005 Vi sjekket opp dette en sommer hvor en ekstrahjelp var mye syk' date=' vi fikk beskjed om at hun skulle ha betalt for alt hun var satt opp enten hun hadde kontrakt på det eller ikke.[/quote'] Stemmer. Er du satt opp på arbeidsplanen og er syk, så skal du ha sykepenger. Men skaff deg kontrakt!
Gjest Varg-Menja Skrevet 28. juni 2005 #13 Skrevet 28. juni 2005 Dersom ikke har kontrakt, men har jobbet mer enn den perioden du må for å opparbeide deg sykepenger, har du de samme rettigheter som i en standard arbeidsavtale. Dvs sykepenger basert på gjennomsnittet av det du har jobbet de siste 3, 6 eller 12 måneder, dvs det som lønner seg mest for deg. Ta kontakt med trygdekontoret og/eller arbeidstilsynet, de kan hjelpe deg med denne saken.
Gjest frisk nå Skrevet 28. juni 2005 #14 Skrevet 28. juni 2005 Du har krav på sykepenger. Det kan være vanskelig å beregne hvor mye du har krav på siden du ikke har skriftelig avtale og har en del vakter etter oppringing. Jeg er enig med Varg-Menja, ta kontakt med trygdekontoret, de kan hjelpe deg. Det er sikkert lurt å ta med seg utskrift av timelister eller lønnslipper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå