AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Hei, jeg og samboeren trenger litt råd. Jeg har to barn med min eks, vi har delt omsorg. Barna er 5 og 9 år. Hver gang vi sender barna til min eks så er det med en klump i magen. Vi vet nemlig at i det huset blir barna plassert foran en skjerm i stedet for å være sosial med venner eller i stedet for all annen aktivitet. De har rett og slett blitt 100% skjermavhengige. Det ser rett og slett ut som de får angst når de blir separert fra skjermene. Apatiske og tiltaksløse. For ikke å snakke om sure. Vi ser på loggene på ipadene at de i helgene ligger med ipadene til kl. 00.00...begge to! Min 5 åring har rundet Netflix, hun har sett ALT! Når ungene kommer til oss er de så trøtte at de sover til langt på dag neste dag. Min eks er «gamer» og ser ikke galskapen. «Alle unger kan ikke være like og være like aktive» er hans argument. Dersom ungene krangler om ipadene løser han det med å kjøpe de hver sin... Hjemme hos oss følger vi det som er anbefalt..1 time skjermtid for den yngste, 2 for den eldste. Jeg føler ungene mine «svinner hen»..de endrer atferd, de har endret dialekt, de refererer kun til ting de har sett på youtube og jeg er bekymret. De har NULL interesse for noe som helst annet enn det som foregår på skjermene. Hvordan angriper vi dette? Min eks hører aldeles ikke på meg angåene andre ting, så jeg tviler på han gjør det nå. Anonymkode: d0ead...057 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 Tenker at en tur på familievernkontoret for en samtale kan være lurt 💛 Tenker også at i en slik situasjon kan det være (sier ikke at det er det i din situasjon) at ex-en kanskje er deprimert ol. og sliter med å aktivisere barna, og dermed synes at skjermtid er enklest. Ikke at det er greit for barna sin del, men vi er alle mennesker å må være rause med hverandre Anonymkode: f31b9...893 10
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #3 Skrevet 24. mai 2020 Tar dere vare på nettleserloggen der? Får dere tilsendt oversikt via en Microsoft Office-konto (jeg anbefaler det, da får man sett hvor lenge man holder på med hva). Hvordan er det med jobbsituasjon til din eks? Er h*n blitt permittert slik mange andre, og trenger livsgnist selv? Anonymkode: 72c7f...d9d 13
minister-mio Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 Vanskelig situasjon. Jeg ble bare litt nysgjerrig på hvordan de endrer dialekt og hva det har med skjemtiden å gjøre? 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #5 Skrevet 24. mai 2020 Ts her, takk for svar! 😊 Det er ingen tvil om at eksmannen har og har hatt problemer med å finne livsgnisten til tider. Han bruker selv spillingen til å skyve problemene unna. Ipadene blir med til oss når vi har ungene og blir med tilbake når de skal til han, han har kjøpt dem. Vi ser all aktivitet på de ulike appene, og at niåringen er aktiv der til 00.30 i helgene og andre helligdager er fast. Jeg tror at viss vi konfronterer eksen vil han begynne å slette alle logger. Han ser rett og slett ikke hvordan det skader barna. Bare han selv slipper unna med det er det det viktigste. Vi lurer litt på om min samboer (som er flink å kommunisere og vise empati) skal få snakke litt med han, de har et godt forhold. Rett og slett bare stille han litt spørsmål om hva han tenker. Og rett og slett stille han spørsmål som hvorfor min samboer skal bruke så mye energi på å aktivisere barna når han selv velger å ikke bruke tid med de men plassere de foran en skjerm..(satt på spissen men dere skjønner nok hva jeg mener😊) Hva tenker dere? Anonymkode: d0ead...057 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #6 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, minister-mio skrev: Vanskelig situasjon. Jeg ble bare litt nysgjerrig på hvordan de endrer dialekt og hva det har med skjemtiden å gjøre? Barna mine snakker nynorsk, men pga Ipadene (mye barnetv og netflix) har de lagt om til bokmål, begge to. Anonymkode: d0ead...057 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #7 Skrevet 24. mai 2020 Legger også til at det ikke bare er på kveldstid i helgene de er på ipad/skjermene. 1. mai hadde 5-åringen brukt ipaden i totalt 11 timer. Jeg kjenner jeg får lyst til å grine. Hun kunne heller hvert hos meg og hatt en en helt annerledes dag i stedet for å sitte alene med en ipad. Også har de jo playstation og pc i tillegg som jeg ikke veit hvor mye de bruker... TS Anonymkode: d0ead...057 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #8 Skrevet 24. mai 2020 Men hvor mye har han barna? For her var det og sånn, men da fikk han bare ha de annenhver helg. Og jeg kunne finne på å gi han billetter til svømmehallen eller lignende. Og innimellom lånte jeg barna noen timer for å ta de med på noe aktivt. Men de hadde jo og helger, hvor de da bare satt foran skjermen. Men det gjorde de jo ikke resten av tiden hos meg. Anonymkode: 891dc...b32 6
Gjest BethD Skrevet 24. mai 2020 #9 Skrevet 24. mai 2020 Fortell han hva du tenker om det og om han ikke tar det til seg så kaller du inn til familievernkontoret
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #10 Skrevet 24. mai 2020 Hei. Dette med spillingen er jo ikke greit. Men ditt beste kort, er nok likevel mangelen på søvn. Be fvk innkalle. Hvis ikke, be om hovedomsorgen rettslig. Spar på alt av dokumentasjon Anonymkode: 69d2b...910 8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #11 Skrevet 24. mai 2020 Jeg synes hans omsorgsutøvelse er altfor svak ift delt omsorg og har ingen tro på at han vil endre seg med en prat. Hilsen hun som svarte over Anonymkode: 69d2b...910 12
minister-mio Skrevet 24. mai 2020 #12 Skrevet 24. mai 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: . 1. mai hadde 5-åringen brukt ipaden i totalt 11 timer. TS Anonymkode: d0ead...057 Det er faktisk helt sinnsykt. Den tiden barnet var våken har det sannsynligvis brukt ipad tiden det ikke spiste eller var på toalettet. Kan det være ipaden har blitt liggende påskudd? Det er så mange timer at det er vanskelig å se for seg at det stemmer. 11
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #13 Skrevet 24. mai 2020 16 minutter siden, minister-mio skrev: Det er faktisk helt sinnsykt. Den tiden barnet var våken har det sannsynligvis brukt ipad tiden det ikke spiste eller var på toalettet. Kan det være ipaden har blitt liggende påskudd? Det er så mange timer at det er vanskelig å se for seg at det stemmer. Det er sinnsykt ja, og ikke sikkert det stemmer 100% men det er ikke langt i fra for aktiviteten og hoppingen mellom de forskjellige appene tilsa at det var ekstremt mye bruk 😞 TS Anonymkode: d0ead...057 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #14 Skrevet 24. mai 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes hans omsorgsutøvelse er altfor svak ift delt omsorg og har ingen tro på at han vil endre seg med en prat. Hilsen hun som svarte over Anonymkode: 69d2b...910 Enig, tror ikke en prat endrer han. Spillingen var jo en av årsakene til at forholdet vårt endte. Han lovte bedring i årevis. Anonymkode: d0ead...057 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #15 Skrevet 24. mai 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvor mye har han barna? For her var det og sånn, men da fikk han bare ha de annenhver helg. Og jeg kunne finne på å gi han billetter til svømmehallen eller lignende. Og innimellom lånte jeg barna noen timer for å ta de med på noe aktivt. Men de hadde jo og helger, hvor de da bare satt foran skjermen. Men det gjorde de jo ikke resten av tiden hos meg. Anonymkode: 891dc...b32 Vi har dem 50/50. Prøver å ha de mer..vi har hatt dem en del ekstra helger slik at vi kan ta dem med på hytta og andre aktiviteter😊 Anonymkode: d0ead...057
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #16 Skrevet 24. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har dem 50/50. Prøver å ha de mer..vi har hatt dem en del ekstra helger slik at vi kan ta dem med på hytta og andre aktiviteter😊 Anonymkode: d0ead...057 Men går ikke barna på skole da ? Anonymkode: b0c93...02e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #17 Skrevet 24. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men går ikke barna på skole da ? Anonymkode: b0c93...02e Jo, en på skole og en i barnehage. Vi bytter på mandager. Anonymkode: d0ead...057
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #18 Skrevet 24. mai 2020 Her er det også sånn. Jeg kom ingen vei med det rettslig, via FVK og barnevern. Barnevernet har riktignok gitt veiledning i hjemmet da de så at barna ikke får voksenkontakt i fars hjem. Men til tross for det så er det ikke nok til å bruke mer inngripende tiltak fordi barna kommer seg på skolen o.l Det hele endte med at jeg opplever en enorm maktesløshet ovenfor situasjonen. Er vanskelig å se på at barna forandrer seg på den måten. Jeg ble deprimert av det. Mitt råd er å oppsøke en advokat og diskutere temaet. Det er uhyre vanskelig å få gjort noe med dette temaet, til tross for at det skapes en skjermavhengihet hos barna. Anonymkode: b1945...119 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #19 Skrevet 24. mai 2020 (endret) Når det er sagt så tenker jeg at om din samboer virkelig har et godt forhold til far, så er det kanskje verdt at han prøver, dersom han greier å få det til uten at far føler seg veldig angrepet. Alternativt fvk og ny mekling/samværsavtale som gagner barna bedre. Anonymkode: 48849...32e Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 24. mai 2020 av Perelandra 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #20 Skrevet 24. mai 2020 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det er sagt så tenker jeg at om din samboer virkelig har et godt forhold til far, så er det kanskje verdt at han prøver, dersom han greier å få det til uten at far føler seg veldig angrepet. Alternativt fvk og ny mekling/samværsavtale som gagner barna bedre. Anonymkode: 48849...32e Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. Jeg tenker også det kan være lurt og at steget etterpå kan være fvk. Takk! Anonymkode: d0ead...057 Ryddet for svar til slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 24. mai 2020 av Perelandra 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå