AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Hvordan var neste? Første fødsel hos meg var over på 4,5 time. Men, det ble vakuum (baby kom med armen oppe ved hodet), klipp, mange sting-krevende rifter, morkaken satt fast, blodtap, utskrapning og elendig allmenntilstand. Fikk til slutt blodoverføring, men var fortsatt ganske svimmel og kvalm da vi forlot barsel etter 9 dager.. Følte meg ikke frisk før 4-5 uker etterpå. Er nå gravid for andre gang, og jeg gruer meg mildt sagt for fødselen. Noen som har lignende historier som kan fortelle hvordan andre fødsel var? Vet at alle komplikasjonene mine var tilfeldige, men opplevelsen forrige gang og barseltiden var mildt sagt ikke fin.. Ser ikke for meg at det kan bli fint å føde 😅 Kjenner jeg blir bitter og irritert når førstegangsfødende venner forteller om såååååå fine fødsler og tipptopp allmenntilstand etterpå 😛 Noen som vil dele? Anonymkode: 53280...b90
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 Jeg opplevde ikke samme komplikasjoner som deg, men grudde meg til andre fødsel etter første fødsel på 4,5 timer (inkludert lantensfase). Jeg revnet en del, mistet en del blod (men trengte ikke blodoverføring) og slapp akkurat unna vakuum og klipp. Babyen tålte riene dårlig, fosterlyden ble svært dårlig og det holdt på å ende med keisersnitt i narkose, men gikk bra fordi det gikk så fort på slutten. Andre fødsel var noe helt annet. Det tok litt kortere tid, men begynte rett på med tette rier uten noen merkbar latensfase. Babyen stod litt skjevt og brukte litt tid på å komme ned i bekkenet, men det rettet seg underveis. Noen få sting, ellers ikke en eneste komplikasjon. Både babyen og jeg var i god form med en gang, og det hele var en god opplevelse. Det er en episode i podcasten foreldrerådet som handler om 2. fødsel. Den var betryggende for meg å høre på på forhånd. Lykke til! Anonymkode: fcb2e...943
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #3 Skrevet 23. mai 2020 Jeg hadde ikke like ille førstefødsel som deg, men jeg syntes det var tøft nok. 3,5 timer, vakum, baby holdt på å kveles, mistet mye blod, men fikk ikke overføring. Var i elendig form i et par uker etterpå. Klarte ikke å gå de første to dagene, dro hjem fra barsel etter fire dager. Andre fødsel varte 1,5 time. Helt ukomplisert. Pustet meg lett gjennom og presset ut babyen på to press. Et pyntesting. Var oppe og gikk så fort morkaka var ute og jeg hadde hatt babyen på brystet et kvarters tid. Anonymkode: 14135...c5f
Sinsiew Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 1: 4.5 t, revnet dyp grad 2, ble sydd i nærmere to timer(revnet i en stjerne. Jenta kom som stjernekikker med panna vendt litt opp), mistet "kun" litt over en liter blod fordi livmor ikke trakk seg skikkelig sammen, men endte med en hb på 4.3. Fikk blodoverføring og måtte følges opp med måling av hb etterpå. Endte på akutten to uker etter fødsel med sepsis pga betennelse i livmor. Var sterkt redusert i nesten 3 mnd etterpå, noe redusert etter et halvt år. Følte meg først helt bra etter et år. Da hadde jeg kjempet mot lav hb hele veien, og var dritt lei. 2. 4.5 t, revnet i arret, for også denne var stjernekikker og kom som sin søster med panna litt oppover, så også en grad to rift men tok ikke like lang tid å fikse opp i. Mistet 6 dl blod, for nå trakk heldigvis livmor seg fint sammen med en gang. Hb på 8.2. Var oppe og gikk med en gang og har følt meg helt fin etter fødsel. Fikk jern intravenøst og følges også nå opp i et par mnd for å se at hb stiger. Men føler meg i god form. Slet ikke med underlivet noen av gangene. Alt i alt vil jeg egentlig si jeg har hatt to drømmefødsler 😅 Korte og greie begge to. Lett pressfase til tross for stjernekikkere. Litt revning er bare å forvente. Eneste minuset er at kroppen min tydeligvis ikke takler blodtap så godt 😂
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #5 Skrevet 24. mai 2020 Første fødsel var komplisert, baby kom ut med armen først og satt fast helt nede, måtte da trekkes ut med tang, og da knakk armen til baby. Jeg knakk halebeinet. Masse sting mot endetarmen. Alt var overstått på tre timer. Har blitt helt fin etterpå. Andre fødsel var også overstått på tre timer, men den var virkelig en drømmefødsel. Ingen problemer, ingen smertestillende, babyen kom bare seilende ut med riene. Anonymkode: 4e433...917
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå