Gå til innhold

Må jeg opplyse ved salg om plagsom nabo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å selge drømmeleiligheten min med tungt hjerte så fort markedet tar seg opp og det blir mer å kjøpe. Grunnen er at naboen over meg har gjort det til et helvete å bo her. Det bråkes mye og jeg har sendt 10-15 klager bare det siste året på høy musikk og fest midt på natta i alle ukedager. Vedkommende hater meg like mye pga klagene, og forsøker nå å gjøre livet mitt mest mulig surt ved å bråke mest mulig resten av døgnet også, f. eks utelukkende trampe rundt med sko inne, spille høy musikk, trampe, slå i gulvet, ringe på ringeklokka mi midt på natta osv. 

Styret hjelper ikke til, og jeg har fått søvnproblemer for første gang i mitt liv. Jeg er rett og slett utslitt, og må bare komme meg vekk, forhåpentligvis i løpet av sommeren. 

Vedkommende blir sikkert glad for å bli kvitt meg, men jeg er redd for veldig tap på leiligheten dersom jeg må si at det bor en psykopat over. Samtidig er det selvfølgelig moralsk galt å ikke si noe. Kanskje jeg er litt vel ømfintlig? Må jeg si noe hvis de ikke spør? 

Anonymkode: c7223...673

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke si noe. 

• Liker 8
Skrevet

Du bør opplyse om at det er lytt i mellom etasjene. 

• Liker 22
Skrevet

hvorfor vil ikke styret hjelpe deg?

Om en person får mer en 3 godt begrunnede klager og fortsatt ikke skjerper seg kan de måtte tvangsselge. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må opplyse om det! Ellers kan det komme og bite deg i rompa i etterkant...

Anonymkode: ee44f...f4e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ta opptak av bråket og lage en sak av det? 

Anonymkode: ad8bd...e84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vurdert å gi denne naboen en omgang med god gammeldags juling

Anonymkode: 6160d...482

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bestemt meg for å selge drømmeleiligheten min med tungt hjerte så fort markedet tar seg opp og det blir mer å kjøpe. Grunnen er at naboen over meg har gjort det til et helvete å bo her. Det bråkes mye og jeg har sendt 10-15 klager bare det siste året på høy musikk og fest midt på natta i alle ukedager. Vedkommende hater meg like mye pga klagene, og forsøker nå å gjøre livet mitt mest mulig surt ved å bråke mest mulig resten av døgnet også, f. eks utelukkende trampe rundt med sko inne, spille høy musikk, trampe, slå i gulvet, ringe på ringeklokka mi midt på natta osv. 

Styret hjelper ikke til, og jeg har fått søvnproblemer for første gang i mitt liv. Jeg er rett og slett utslitt, og må bare komme meg vekk, forhåpentligvis i løpet av sommeren. 

Vedkommende blir sikkert glad for å bli kvitt meg, men jeg er redd for veldig tap på leiligheten dersom jeg må si at det bor en psykopat over. Samtidig er det selvfølgelig moralsk galt å ikke si noe. Kanskje jeg er litt vel ømfintlig? Må jeg si noe hvis de ikke spør? 

Selvsagt må du opplyse om det. Noe annet er tåpelig. Dersom du tenkte å selge burde du aldri ha klaget til styret - nå har du selv sørget for god og grundig dokumentasjon på at naboen er veldig plagsom. 10-15 skriftlige klager (i året!) ligger der og bare venter på en fremtidig rettssak. 

Anonymkode: f4366...8d3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du vet noe om leiligheten eller andre forhold som du burde opplyst om ved salg, så bør du være ærlig. Du kan jo høre med megler eller en advokat så vil de kunne svare deg hvordan du skal forholde deg. Vill ikke tro at bråkete nabo går under "skjulte feil og mangler". 

Problemet ditt er styrets evne til å ta tak i saken din. Fortell oss hva de svarer på klagene dine.

Dersom styret ikke gjør jobben sin kan du ta det videre, for eksempel til forliksrådet hvor de er nødt til å stille. Ellers får de uteblivelsesdom. Du kan også stevne inn naboen din. Har du god økonomi bør du snakke med en advokat. Det er nok billigere enn å selge leiligheten. 

Er styreforman i et borettslag. Hadde også hatt problemer med narkoman nabo som laget helvete for mange år siden et annet sted vi bodde. , Vi var unge og styre som ikke tok tak i saken. Det endte opp med at vi flyttet. Mitt beste råd er å prøve å finne en løsning uten å flytte. 

Anonymkode: 154f0...334

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde noe lignende for en del år siden. Styret hjalp ikke og jeg solgte og flyttet. Psykopater er det bare å komme seg unna, og en evt sak i retten er helt umulig å vite hvor lang tid vil ta m.v. Så lenge dere har selveiere kan dette ta mange år..

I mitt tilfelle var det naboen under som mente jeg bråkte. Han var nok heller der at han var interessert i meg, på et sykelig sett, for det hele startet da han mente jeg fikk «nattlig besøk» (jeg fikk ikke det, men det var en nabo som jobbet sent og som bodde i etasjen over meg igjen som kom hjem fra jobb.) Uansett, naboen i etasjen under meg dunket i taket, jeg kunne ikke åpne vinduer eller gå på do etc. Han satt på kjempehøy musikk for å vekke meg - og masse annet. 

Da jeg solgte var jeg overbevist om at - dersom det var sånn at jeg var så bråkete så ville jo hans tilbakemeldinger stanse så snart det bodde noen andre der med «normalt bråk». Jeg mener jeg selv var temmelig stillferdig så må si jeg «godtet meg» da jeg solgte til et par med to små barn 😂
Så jeg opplyste ikke noe om annet enn «ok» naboforhold, at det kunne være litt lytt ja - men ikke noe mer. Jeg var overbevist om at naboen i etasjen under meg kun var slik mot meg da han rett og slett følte seg avvist/sjalu... og med nye i hus ville situasjonen være annerledes. Det stemte heldigvis, jeg hørte aldri noe mer fra de som kjøpte leiligheten 👍

Til historien hører det for øvrig til at vedkommende fikk besøksforbud noen måneder etterpå. Til tross for mine iherdige forsøk på å beholde ny adresse skjult sto han plutselig parkert utenfor mitt nye hjem -mange mil unna der jeg opprinnelig hadde bodd - og gliste bredt da jeg kom kjørende. Jeg hadde så mye dokumentasjon (sykelige brev m.v) at han umiddelbart fikk besøksforbud og da ga han seg, heldigvis 🙏

Mange år siden dette nå, takk og lov, men jeg tenker at situasjonen dere i mellom også bærer preg av å være «personlig». Dermed ville jeg opplyst om at det er litt lytt, da må de som kjøper evt spørre om mer informasjon...

Masse lykke til 🙏

Anonymkode: a9501...17b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du må levere skriftlige klager til styret, de skal  behandle den. Det er en av oppgavene deres....   Hvis det er så mye bråk som du sier må det da berøre andre i bygningen også? Snakk med de andre beboerene og hør hva de mener. Kanskje det er flere som har klaget uten å få respons...  

Anonymkode: 4c153...09a

• Liker 3
Skrevet

At naboen har fest ofte i ukedagene er ikke personlig, det er faktisk noe du er pliktig til å oppgi. 

Hva med å stille til valg i og bli med i styret? 

AnonymBruker
Skrevet

Du har sendt 10-15 klager, og involvert styret. Ny eier vil ha en solid sak om de klager på uriktige opplysninger i etterkant. 

Men det er jo flere måter å formulere slikt på. Du trenger jo ikke å skrive "fester gjennom natten, og ringer på ringeklokka midt på natta". Hør med megler. 

Anonymkode: 83f47...58a

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er greit å opplyse ja. Kanskje ikke akkurat bruke det ordet. Selv hatt en slik nabo som bodde under meg men heldigvis bare leide jeg. Var ikke musikk men kjefting og krangling i tlf på natta og biler som starta i tide og utide, besøk og høy skravling til langt på natt i ukedagene, biler som stoppa utenfor på tomgang, kjefting og skriking og mye mer.... Du kan jo ta igjen med å sette på musikk når naboen skal sove dagen etter du er blitt holdt våken. La musikk stå på mens du er på jobb for eksempel bare høyt nok til at det holder naboen våken så han eller hun ikke får sove på dagtid og er utslitt og vil sove på natta igjen. Det var det jeg måtte gjøre til slutt.... Jeg ble desverre da stemplet som den gale så klart men måtte bare betale den prisen for å bevare helsa..... 

AnonymBruker
Skrevet

Du har selv laget en situasjon som gjør at du må opplyse om dette. Du kan ikke skjule problemet, når du selv har laget skriftlig bevis på at sannheten er en annen. 

På den annen side, ville jeg ha krevd et skriftlig svar fra styret på de klagene du har sendt. Om de har beboere som gjentatte ganger bryter husordensreglene, er de pliktig til å gripe inn. De har selv laget disse reglene, og skal tilse at de overholdes. 

Anonymkode: 9b53d...a9a

Skrevet

Om dette er drømmeleiligheten din, bør du spørre styret hva de gjør for å følge opp klagene fra deg. 

Skal du selge, må du opplyse om det.

Skrevet
På 23.5.2020 den 22.47, Minitroll skrev:

hvorfor vil ikke styret hjelpe deg?

Om en person får mer en 3 godt begrunnede klager og fortsatt ikke skjerper seg kan de måtte tvangsselge. 

Hvis du virkelig tror det er så enkelt,så tar du totalt feil,det finnes ikke en dom i norge som bekrefter det du skriver,det skal veeeldig mye til.Og hva som er "begrunnet klage" er opp til en domstol å avgjøre,det er ikke noe du eller naboen avgjør,dermed kan de forberede seg på mange dyre runder i retten for en slik sak.

AnonymBruker
Skrevet

Er du den eneste som irriterer deg over denne naboen? Hva sier de andre naboene?

Anonymkode: ee132...b6d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...