Gjest Anonymous Skrevet 14. september 2002 #1 Skrevet 14. september 2002 Blir klærne like tørre om man henger dem opp ute selv om solen har forsvunnet og frosten har kommet? Kanskje de kan henge litt ute først, og så kan jeg la de tørke inne senere..kanskje blir de raskere tørre om jeg først henger de ute Vil bruke tørketrommelen minst mulig, spare strøm! Mirabella; som nå må henge opp klesvasken, men inne eller ute???
Gjest care Skrevet 14. september 2002 #2 Skrevet 14. september 2002 Mirabella, hvis du henger våte klær ut når det er frost, vil klærne fryse.... :-? .
Gjest Anonymous Skrevet 14. september 2002 #3 Skrevet 14. september 2002 Men gjør det noe? Blir de ikke likevel raskere tørre når jeg tar de inn etterpå? Mirabella
Gjest care Skrevet 14. september 2002 #4 Skrevet 14. september 2002 Hvis klærne har vært ut i frost og er frossent når du tar dem inn, vil de så begynne å tine når de kommer inn i varmen, ergo så vil de blir våt igjen.....!!!
Augustbrud02 Skrevet 14. september 2002 #5 Skrevet 14. september 2002 Å henge klær ute når det er kuldegrader er neppe noe sjakktrekk om man ønsker å tørke klærne. Men å henge ut klær på snore (selv med kuldegrader) om vinteren, gjør at det blir utrolig god lukt i klærne, så jeg er vant til å henge klær ut om det er mildt i lufta og sola står på. Synes det er utrolig deilig å gjøre dette med f.eks sengetøy. Men det er ikke noen vits i å gjøre det midt på vinteren, det blir liksom enten høsten eller våren. Og som sagt er det mest for å få litt luft i klærne/tøyet, det tørker ikke noe særlig.
Majken Skrevet 14. september 2002 #6 Skrevet 14. september 2002 Jeg pleier å tørke dem inne først, og så henger jeg dem ut for å få den friske lukta, blir ikke helt det samme, men det blir da tørt og friskt likevel.
Bettie Skrevet 15. september 2002 #7 Skrevet 15. september 2002 En del av vannet forsvinner i fryseprosessen. Når du tar dem inn, vil de tine, men er mye mindre våte enn da du hang dem ut. Duker som er tunge å stryke, blir passe "strykevåte" når de tiner. Farlig er det ikke.
Gjest Chica Skrevet 17. september 2002 #8 Skrevet 17. september 2002 Oi, hadde ikke tenkt framover jeg... Flyttet i sommer til ny leilighet, og har hele tiden tørket klær på verandaen. Har Pergo-gulv i leiligheten, hvordan blir det å tørke klær der da? Redd golvet ikke tåler at det drypper vann på det i store mengder. Må kanskje henge det opp litt ut først, så det får renne av seg det verste. Må kanskje kjøpe tørketrommel etterhvert. (Men hvordan blir det med samboerens skjorter som ikke kan sentrifugeres, de kan sikkert ikke være med i tørketrommelen heller da?)
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #9 Skrevet 11. april 2013 Ja, klær vil tørke en god del og sannsynligvis helt hvis det henger litt lengere en vanlig. Dette er noe norske husmødre har kjennte til fra før tørketrommlenes tid. Når vann fryser frigjøres det energi og denne energien vil fordampe vannet i klærne. Det vil også forsvinne vannmolekyler fra isen som er tilbake i klærne fordi lufta vanligvis er svært tørr når det er minusgrader slik at det vil fordame vannmolekyler direkte fra isen. I tillegg kan man riste klærne godt nå de er frosset slik at vann som er frosset på overflaten "knekker" og faller av. Anonym poster: 8cfc8641d63cc3504d79036ab229ef87 1
Bjørn88 Skrevet 11. april 2013 #10 Skrevet 11. april 2013 Oi, hadde ikke tenkt framover jeg... Flyttet i sommer til ny leilighet, og har hele tiden tørket klær på verandaen. Har Pergo-gulv i leiligheten, hvordan blir det å tørke klær der da? Redd golvet ikke tåler at det drypper vann på det i store mengder. Må kanskje henge det opp litt ut først, så det får renne av seg det verste. Må kanskje kjøpe tørketrommel etterhvert. (Men hvordan blir det med samboerens skjorter som ikke kan sentrifugeres, de kan sikkert ikke være med i tørketrommelen heller da?) Drypper det av klesvasken din? Hvilken hastighet sentrifugerer du på? Bruker selv mellom 900- 1600 og har aldri opplevd at klesvasken drypper, men selvfølglig om man har plagg som ikke tåler sentrifugering i det hele tatt drypper det vel litt, men er det et problem så kan du jo bare legge en håndduk under tørkesnora hvis du ikke har mulighet for å tørke ute 1
Kontormus Skrevet 11. april 2013 #11 Skrevet 11. april 2013 Jepp, klær tørker faktisk selv om det er kuldegrader. Kan ta noe tid men... Men det er fint å tørke ute her på Østlandet nå, og det lukter deilig nyvasket av tøyet når det har vært kulde i det. Har gjort det i mange uker allerede.
petterm Skrevet 11. april 2013 #12 Skrevet 11. april 2013 Vannet/isen i klærne vil prøve å søke sg dit konsentrasjonen av vann/is er mindre, altså til lufta rundt klærne. Man kan altså få en overgang fra is til luft. Prosessen heter diffusjon. Lærte om den i fysikken..
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #13 Skrevet 12. april 2013 Denne tråden er over 10år gammel!! Anonym poster: 12acbf60fb92ee3ccbd05365637073e2 1
skrue Skrevet 13. april 2013 #14 Skrevet 13. april 2013 Men klær tørker antagelig på samme måte da som nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå