AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #41 Skrevet 26. mai 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babyer sover så lenge de kan og så lenge de trenger. Nei. Noen babyer gjør det, ikke alle. Anonymkode: 08996...eef 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #42 Skrevet 27. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte denne tabellen: https://rullavagn.nu/blogg/sa-gor-du-livet-med-bebis-enklare-satt-mat-och-sovklockan/ . Min lille hoppet rett inn i denne timeplanen, første dag jeg brukte den ble både dag- og nattsøvn helt sinnsykt ekstremt mye bedre. Leggr altså etter klokka og ikke etter trøtthetstegn Den passer sikkert ikke alle, men er definitivt verdt et forsøk! Anonymkode: 30d06...9db Fulgte også klokken når min var baby, og gjør det til en viss grad enda. Har også en som viser trøtthetstegn lenge etter det har bikka. Kunne ønske jeg hadde stolt på meg selv og ikke hørt på alle disse #bestmomever som mener at alle babyer er like og sovner av seg selv, når de trenger det, uten hjelp 😂 Gjør det som passer for dere, TS. Det er dere som kjenner baby, søvnrutinene og -behovene. Lett for meg å si at du må gi blanke i hva besteforeldrene sier, men du må være babyens advokat. Baby trenger at du styrer søvnen nå. Det vil endre seg på sikt. Anonymkode: 532d1...713 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #43 Skrevet 27. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg, baby og far. Jeg pga amming, far pga leiligheten er lytt. Nei fint at noen ikke trenger å sove lenger, men min gjør. Han våkner like trøtt og sur som han var før legging om «regimet» ikke overholdes. Legges han kl 09 så sover han 1,5 time i strekk og våkner med et smil om munnen. Legges han kl 10, våkner han etter en halvtime og gråter, gnir seg i øynene og er generelt «vanskelig» i lang tid etterpå. Hva med å godta at alle babyer er ulike, i stede for å være så naiv og tro at fordi din(e) baby(er) var/er selvregulerte så er alle det? Min våkner alt for tidlig dersom han legges for sent. Da blir dagen, natten og påfølgende dag dritt for alle. Anonymkode: 30d06...9db Din baby kommer til å få det tøft i barnehagen, når du holder på slik. Anonymkode: 3f9f2...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #44 Skrevet 27. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din baby kommer til å få det tøft i barnehagen, når du holder på slik. Anonymkode: 3f9f2...0d6 Nei, ikke egentlig. Jeg er ikke ts men jeg har hatt en baby som trenger rutiner på alt og en som er bedagelig som bare det. Det har gått fint med barnehage oppstart siden de vet å ta hensyn veldig fort den første perioden 😉 deretter jobber de seg mot at barnet skal sove når de andre sover. Det gjorde min første fra første stund men med nummer to så tok det tre måneder, men det ble fikset. Anonymkode: b2de6...809 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #45 Skrevet 27. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Din baby kommer til å få det tøft i barnehagen, når du holder på slik. Anonymkode: 3f9f2...0d6 Så du mener jeg skal gå rundt med en kronisk sur, grinete og overtrøtt baby nå allerede - og droppe all egentid og søvn selv - fordi det passer barnehagen bedre? Som han forøvrig ikke skal begynne i før han er 2 år? 😅 Ja jøss. Det er ikke jeg som «holder på slik», jeg gjør bare det babyen min trenger. Tror du jeg synes det er utrolig festlig at babysovingen dikterer hele hverdagen min? At alle timer hos lege, frisør osvosv må bestemmes etter babyens soving? At jeg må forlate besøk og koselige familiekvelder alt kl 18 fordi baby må legges? Jeg kunne MER enn gjerne tenkt meg en baby som sov hvor som helst og når som helst - jeg kunne gjerne tenkt meg å vært en av dem som bare hadde med vogna så sov baby der litt når det passet han. Men, det har jeg ikke og da må jeg innrette meg etter det. Hvis du hadde valget mellom 7 timer sammenhengende søvn, eller maks to - hvilke hadde du valgt? Hadde du valgt to timer fordi det passer barnehagen bedre? Anonymkode: 30d06...9db 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #46 Skrevet 27. mai 2020 Du må vurdere dette selv. Hvis du føler at du vVIRKELIG har behov for barnepass fordi du må et-eller-annet, så kan du få hjelp av bestemødrene, men da kan du kanskje ikke vente at de vil følge dine regler. Sånn er det kanskje bare. De kjører sitt eget løp for de tror de vet best. Hvis du ikke MÅ ha barnevakt, bare dropp det. Dette er en kjempekomplisert periode mtp søvn, og det blir mye bedre om ethalvt år når babyen kanskje bare sover 1 gang per dag. Da er dere kanskje mer ovenpå mtp søvn og, og kan takle små rutinebrudd? Det er viktig, spesielt når man får flere enn 1 unge, å gi litt slipp på kontroll av og til. Og når barnet blir eldre er det bare fint for ungene med besteforeldre som skjemmer de bort og legger de senere etc etc. Tror det er viktig å gi besteforeldrene spillerom. MEN når det er sagt, så tror jeg veldig på det du sier med at dere har funnet noe som funker og da ville jeg bare droppet barnepass for en periode. Anonymkode: 72d55...d79 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mai 2020 #47 Skrevet 27. mai 2020 Dette høres litt ut som typisk førstegangsforeldre som har funnet opp hjulet på nytt Barnet ditt kommer til å skifte rutiner hundrevis av ganger i årene som kommer. Det er fint med rutiner, men det er veldig slitsomt å bli altfor avhengige av dem også.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #48 Skrevet 27. mai 2020 Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev: Dette høres litt ut som typisk førstegangsforeldre som har funnet opp hjulet på nytt Barnet ditt kommer til å skifte rutiner hundrevis av ganger i årene som kommer. Det er fint med rutiner, men det er veldig slitsomt å bli altfor avhengige av dem også. Ja og det er selvfølgelig helt greit, men skal jeg gi blaffen i rutinen som funker nå bare for det? Hadde du virkelig valgt 2 timer nattesøvn (uten rutiner) kontra 7 timer (med rutiner) bare fordi han kommer til å endre seg senere? Det er ikke jeg som er avhengig av dem, det er babyen.. Anonymkode: 30d06...9db 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #49 Skrevet 27. mai 2020 1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev: Dette høres litt ut som typisk førstegangsforeldre som har funnet opp hjulet på nytt Barnet ditt kommer til å skifte rutiner hundrevis av ganger i årene som kommer. Det er fint med rutiner, men det er veldig slitsomt å bli altfor avhengige av dem også. Frøkna mi skiftet også rutiner flere ganger. Men i den perioden en gitt rutine funker, så bruker man vel den, vel? Jeg gadd ikke å bruke dobbelt så lang tid på en rutine A når rutine B var det som fikk jenta til å sovne raskest og best, i alle fall. Anonymkode: 45f22...634 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #50 Skrevet 27. mai 2020 14 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Dette høres litt ut som typisk førstegangsforeldre som har funnet opp hjulet på nytt Barnet ditt kommer til å skifte rutiner hundrevis av ganger i årene som kommer. Det er fint med rutiner, men det er veldig slitsomt å bli altfor avhengige av dem også. Funnet opp hjulet på nytt? Hun har jo bare funnet en metode som fungerer for sitt barn. At rutinene kommer til å endre seg er et utrolig tåpelig argument mot å gjøre det som fungerer nå. Anonymkode: ab09f...a50 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #51 Skrevet 27. mai 2020 Er det ikke bare å si det som det er? Hvis du ikke følger rutinen så er det ikke noe hjelp, men en stor byrde. Derfor får du ikke passe X dersom du ikke følger rutinen. Jeg orker ikke flere døgn uten søvn. Anonymkode: 03a96...4db 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #52 Skrevet 27. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Din baby kommer til å få det tøft i barnehagen, når du holder på slik. Anonymkode: 3f9f2...0d6 Barnehagen er jo bare rutiner, det er jo helt topp! Anonymkode: 03a96...4db 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #53 Skrevet 27. mai 2020 On 5/25/2020 at 1:12 PM, AnonymBruker said: Jeg slet med det samme med svigermor. Hun møter barnet sjeldent da hun bor ett stykke unna, og ble nok litt vanskelig for henne å skjønne hvor utfordrende søvnen er for barnet vårt. Fikk stadig kommentar da vi var på besøk og jeg skulle legge barnet, om at han ikke var trøtt og ikke lenge siden han sov. Jeg droppa å legge ungen den ene gangen da hun kommenterte det nok en gang. Resultatet ble ett hysterisk skrikende og overtrøtt barn som jeg brukte lang tid på å roe ned. Hun har ikke sagt noe på leggingene etter dette. Han er også en kar som sover 20 min i vogn, og har behov for konstant trilling etter disse minuttene, for å sove videre. Vet ikke hvor mange ganger jeg har gitt beskjed om at vogna må trilles konstant for å holde han i søvn. Hun vil jo gjerne hjelpe til, men blir slitsomt når jeg synes det er vanskelig å si nei til barnets bestemor, som ikke klarer å holde vogna gående, men stopper opp og vugger. Da sitter vi igjen med en altfor trøtt og grinete unge som detter ut av rutine. Anonymkode: 06a58...b38 Vil poengtere at dette også er et problem for andre, når dere bysse, trille og gynge, alt for at barna skal sove. Da kan dere like bare passe barna selv da. Anonymkode: f3c6c...254 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mai 2020 #54 Skrevet 27. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja og det er selvfølgelig helt greit, men skal jeg gi blaffen i rutinen som funker nå bare for det? Hadde du virkelig valgt 2 timer nattesøvn (uten rutiner) kontra 7 timer (med rutiner) bare fordi han kommer til å endre seg senere? Det er ikke jeg som er avhengig av dem, det er babyen.. Anonymkode: 30d06...9db Joda, poenget er litt at dette ikke kommer til å vare så lenge, så da er det snart ikke en problemstilling lenger. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Funnet opp hjulet på nytt? Hun har jo bare funnet en metode som fungerer for sitt barn. At rutinene kommer til å endre seg er et utrolig tåpelig argument mot å gjøre det som fungerer nå. Anonymkode: ab09f...a50 Veldig mange førstegangsforeldre roter seg inn i en masse kompliserte rutiner som er svært hemmende i hverdagen. Når man får flere barn går ikke det lenger, men de fleste opplever likevel at barn nummer 2 og 3 klarer å sove og spise de også, selv uten alle de kompliserte ritualene Mange ville fått en betydelig enklere og mindre slitsom hverdag dersom de gav seg selv litt slakk på dette området.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mai 2020 #55 Skrevet 27. mai 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen er jo bare rutiner, det er jo helt topp! Anonymkode: 03a96...4db Det er én rutine for alle ungene, ikke ulike rutiner for hver unge. Alle som begynner må derfor komme seg inn i barnehagens rutiner, og det kan være vanskelig hvis man har gjort ungen avhengig av spesielle rutiner hjemme.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #56 Skrevet 27. mai 2020 Jeg ville bare sagt at de kan passe så fort leggerutinene blir annerledes, ellers går det dessverre ikke nå. Jeg synes du har like mye "rett" til å være sur som det de har. Anonymkode: ff123...eea 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #57 Skrevet 27. mai 2020 19 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Joda, poenget er litt at dette ikke kommer til å vare så lenge, så da er det snart ikke en problemstilling lenger. Veldig mange førstegangsforeldre roter seg inn i en masse kompliserte rutiner som er svært hemmende i hverdagen. Når man får flere barn går ikke det lenger, men de fleste opplever likevel at barn nummer 2 og 3 klarer å sove og spise de også, selv uten alle de kompliserte ritualene Mange ville fått en betydelig enklere og mindre slitsom hverdag dersom de gav seg selv litt slakk på dette området. Javel, hvorfor var det da min andre som var desidert mest krevende mtp søvnrutiner? Det er ikke noe komplisert, babyen sover bare til faste tider. Hva er problemet? Når babyen sov var storebror enten i barnehagen, hjemme sammen med pappaen eller med på trilletur i søskenvogna. Jeg hadde aldri noe problem med å få babyen til å sove til faste tider selv når jeg var alene med begge🤷 Anonymkode: ab09f...a50 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #58 Skrevet 27. mai 2020 Støtter deg 100%! Barna mine har det så mye bedre når de følger rutinen sin. Stå på ditt! Anonymkode: 60ace...78b 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #59 Skrevet 27. mai 2020 På 26.5.2020 den 7.18, AnonymBruker skrev: Jeg sier til deg det jeg har sagt til dem hundre ganger; det går ikke an å «følge barnet signaler» fordi når han viser trøtthetstegn er det for sent. Da er det et mareritt å få han til å sove, og det blir bare alt for korte dupper. Jeg vet at han kommer til å endre seg, men dette regimet funker nå! Og når jeg omtrent ikke har sovet på et halvt år, så er jeg overhodet ikke interessert i å eksperimentere med en rutine som fungerer - uten at baby viser behov for det. Når han begynner å tulle med søvn igjen, så skal jeg endre. Men ikke nå som det fungerer! Anonymkode: 30d06...9db Som jeg skrev. Da får du passe barnet ditt selv. Det er jo tydeligvis helt umulig for andre å forholde seg til rutinene dine, og barnet oppfører seg nok ikke likt hos deg som hos besteforeldrene uansett, så tipper rutinene ikke fungerer der selv om de hadde prøvd. Hvis du er misfornøyd med hvordan de passer er det bare å ikke la dem passe vel? Hvis jeg passet noens barn og de bare klaget og furtet i etterkant selv om jeg gjorde så godt jeg kunne ville jeg nok takket pent nei til å passe. Jeg har vært der du er med søvnmangel og alt, men av en eller annen grunn gikk det faktisk fint når svigermor passet selv om gjorde som hun selv ville. Barnehagens rutiner fungerte merkelig nok også når barna mine begynte der. Forøvrig er en baby på 6 mnd veldig liten, skjønner ikke at du ikke kan utsette behovet for egentid bittelitt eller begrense deg til den tiden samboeren din kan passe om det er så mye problemer med barnevakten. Du har faktisk ikke styringsrett på hva andre gjør, men du kan passe barnet ditt selv og slippe problemet. Anonymkode: 04984...020 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. mai 2020 #60 Skrevet 27. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Javel, hvorfor var det da min andre som var desidert mest krevende mtp søvnrutiner? Det er ikke noe komplisert, babyen sover bare til faste tider. Hva er problemet? Når babyen sov var storebror enten i barnehagen, hjemme sammen med pappaen eller med på trilletur i søskenvogna. Jeg hadde aldri noe problem med å få babyen til å sove til faste tider selv når jeg var alene med begge🤷 Anonymkode: ab09f...a50 Ikke noe galt i å la barna sove til faste tider, men for noen virker det som om rutinene blir en tvangstrøye der foreldrene må gjøre alt helt likt hver dag for å ting skal fungere. Lurt å øve på å være litt mer fleksibel. Som flere skriver klarer ungene som ifølge foreldrene "må" ha det sånn og slik merkelig nok å følge helt andre rutiner hos besteforeldre, barnehage osv, så mye av det sitter i foreldrenes hode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå