Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med det samme med svigermor. Hun møter barnet sjeldent da hun bor ett stykke unna, og ble nok litt vanskelig for henne å skjønne hvor utfordrende søvnen er for barnet vårt. 

Fikk stadig kommentar da vi var på besøk og jeg skulle legge barnet, om at han ikke var trøtt og ikke lenge siden han sov. Jeg droppa å legge ungen den ene gangen da hun kommenterte det nok en gang. Resultatet ble ett hysterisk skrikende og overtrøtt barn som jeg brukte lang tid på å roe ned. Hun har ikke sagt noe på leggingene etter dette. Han er også en kar som sover 20 min i vogn, og har behov for konstant trilling etter disse minuttene, for å sove videre. Vet ikke hvor mange ganger jeg har gitt beskjed om at vogna må trilles konstant for å holde han i søvn. Hun vil jo gjerne hjelpe til, men blir slitsomt når jeg synes det er vanskelig å si nei til barnets bestemor, som ikke klarer å holde vogna gående, men stopper opp og vugger. Da sitter vi igjen med en altfor trøtt og grinete unge som detter ut av rutine.

Anonymkode: 06a58...b38

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke urimlig. Jeg fatter ikke hvorfor bestemødre absolutt skal gjøre noe annet med søvn når mor/far har funnet et søvnsystem som fungerer. Søvn er jo ofte så styrere når de er små, og besteforeldrene må tilpasse seg det systemet som fungerer best for babyen.

De trenger jo heller ikke passe en så liten baby i det hele tatt, tenker jeg. 

Anonymkode: 8e130...dbe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare fortsatt å nekte fram til de tar til seg det du sier, så får de bare være sure. Du og barnefar er foreldra, ikke de og når alt kommer til stykket så har de ingenting de skulle ha sagt når det gjelder deres barn. Klarer de ikke å følge de rammene og rutinene dere har satt så får de jo bare skylde seg selv tenker jeg. 

Anonymkode: bb835...eca

• Liker 7
Gjest the1andonly
Skrevet

jeg er 100% enig med deg! har samme problemer med min mor. Hun sier alltid: "når dere var små så sa jeg til mormora di mår du ble passet at når hun passer så gjør hun som hun vil og hun bestemmer." jeg er totalt uenig og vil ikkeat min 1-2.åring skal få spise så mye is, brus og godteri han vil og være så lenge oppe på kvelden som han vil. han er 2 år! han kan ikke velge fordi han skjønner ikke.  hvis han ikke legger seg kl 19 er natta ett helvette for meg og han pga overtrøtt. jeg haaater når andre sier "han er ikke trøtt". de kjenner ikke ungen like godt og de er ikke moren/faren. 

kanskje la de passe akkurat etter du har fått baby til å sove? så passer de mens han sover og når han er våken. da får du vel 2-3 timer?? og da ikke lov å vekke såklart!

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler at du slapper litt av. Min erfaring etter tre barn er at når man endelig har fått rutine på så små babyer så endrer behovet deres seg, og det kommer gjerne over natta. Endringene kommer jevnt og trut helt frem til de ikke sover mer på dagtid. Snart skal du ned til to dupper, så en dupp, plutselig er de våkne lengre om gangen og duppen kl 9 blir til 10 som blir til 11. De sover kortere og kortere på noen dupper, mens en dupp gjerne blir lengre, så kortere og så forsvinner helt.

Også ting som at dagsrutinen brytes (for eksempel når du skaffer barnevakt eller har baby med en annen plass enn hjemme) kan gjøre at regimet ditt ikke virker. Kanskje de har lagt barnet men han faktisk ikke er trøtt pga ting ikke er som vanlig og derfor ikke får sove? Kanskje det er separasjonsangst som gjør at baby blir urolig? Du er jo ikke der når de passer ham, men det høres ut som at du tror barnet er helt likt som når du er der selv - men det er jo slettes ikke sikkert på en 6 mnd gammel baby. Da høres du dessverre ut som en hysterisk førstegangsmor (sorry).

Jeg kan godt forstå at de synes du virker kontrollerende, for det er du jo. Ekstremt faktisk om du kjefter og blir så sint som du virker i innlegget bare fordi de prøver å følge barnets signaler. Når det så er sagt kan jeg godt forstå at du reagerer på at de ikke hører på og følger det du sier - de burde jo forstå hvordan det er å være nybakt mor? Men det er heldigvis en veldig enkel løsning på problemet: la være å få passet en 6 mnd gammel baby (!) støtt og stadig. Du har permisjon og kan vel passe babyen selv? Bestemødre slipper til når barnet blir større, og da trenger du at de er på lag med deg. 

Anonymkode: 04984...020

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler at du slapper litt av. Min erfaring etter tre barn er at når man endelig har fått rutine på så små babyer så endrer behovet deres seg, og det kommer gjerne over natta. Endringene kommer jevnt og trut helt frem til de ikke sover mer på dagtid. Snart skal du ned til to dupper, så en dupp, plutselig er de våkne lengre om gangen og duppen kl 9 blir til 10 som blir til 11. De sover kortere og kortere på noen dupper, mens en dupp gjerne blir lengre, så kortere og så forsvinner helt.

Også ting som at dagsrutinen brytes (for eksempel når du skaffer barnevakt eller har baby med en annen plass enn hjemme) kan gjøre at regimet ditt ikke virker. Kanskje de har lagt barnet men han faktisk ikke er trøtt pga ting ikke er som vanlig og derfor ikke får sove? Kanskje det er separasjonsangst som gjør at baby blir urolig? Du er jo ikke der når de passer ham, men det høres ut som at du tror barnet er helt likt som når du er der selv - men det er jo slettes ikke sikkert på en 6 mnd gammel baby. Da høres du dessverre ut som en hysterisk førstegangsmor (sorry).

Jeg kan godt forstå at de synes du virker kontrollerende, for det er du jo. Ekstremt faktisk om du kjefter og blir så sint som du virker i innlegget bare fordi de prøver å følge barnets signaler. Når det så er sagt kan jeg godt forstå at du reagerer på at de ikke hører på og følger det du sier - de burde jo forstå hvordan det er å være nybakt mor? Men det er heldigvis en veldig enkel løsning på problemet: la være å få passet en 6 mnd gammel baby (!) støtt og stadig. Du har permisjon og kan vel passe babyen selv? Bestemødre slipper til når barnet blir større, og da trenger du at de er på lag med deg. 

Jeg sier til deg det jeg har sagt til dem hundre ganger; det går ikke an å «følge barnet signaler» fordi når han viser trøtthetstegn er det for sent. Da er det et mareritt å få han til å sove, og det blir bare alt for korte dupper. Jeg vet at han kommer til å endre seg, men dette regimet funker nå! Og når jeg omtrent ikke har sovet på et halvt år, så er jeg overhodet ikke interessert i å eksperimentere med en rutine som fungerer - uten at baby viser behov for det. Når han begynner å tulle med søvn igjen, så skal jeg endre. Men ikke nå som det fungerer!

Anonymkode: 30d06...9db

• Liker 13
Skrevet (endret)
På 23.5.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Her insisterer begge bestemødrene på å få passe baby på 6 mnd regelmessig, men problemet er at de hører ikke på meg! Lille er 6 mnd, og vi har endelig funnet et godt regime som gir både god dagsøvn og grei nattesøvn for oss alle. Baby MÅ legges kl 9, kl 1230 og kl 16 i løpet av dagen, og vi har natta 1930. Dette funker fint, men det MÅ holdes. Legges han feks kl 13 eller 17 er det neste døgnet totalt ødelagt ift søvn. Jeg vet det er ekstremt, men det er bare sånn han er - og vi har endelig funnet en greie som funker etter et halvt år uten mer enn 1 t sammenhengende søvn alle sammen. Problemet er at bestemødrene ikke hører på meg! Jeg får stadig høre «jeg tenkte jeg skulle legge han men...», «han virket jo ikke trøtt i det hele tatt!». Vår sønn viser ikke at han er trøtt før det er for sent. Når han begynner å gjespe og gni seg i øynene er det alt for sent, da har han «bikket» og er umulig å få til å sove lenger enn 20 min. Så sover han 20 min, blir overtrøtt fordi det er alt for lite og så er sirkuset i gang. Han er altså blid, opplagt og fornøyd når jeg legger han, men han sovner da momentant - så han er jo trøtt. Ergo viser han ingen trøtthetstegn før det er for sent.. 

Nå de siste ukene har jeg nektet begge to å passe han, og forklart akkurat dette; at de ødelegger et helt døgn for oss når de nekter å høre på meg. Og begge to er like sure og irriterte på meg for dette, kaller meg hysterisk, kontrollerende, tvinger han til å sove hele tiden.. Ved ett tilfelle ble jeg faktisk beskyldt for å være lei av mammatilværelsen, siden jeg la en kvikk og opplagt unge på soving 😑 Hvordan få de til å forstå? Er jeg virkelig helt urimelig? Følger vi mitt regime så legges baby 1930 og sover til 03, før han får mat og sover videre til 07. Når det tulles med duppene våkner han 10-12 ganger mellom 1930 og 07, og er veldig vanskelig å få til og sove igjen etter hver oppvåkning. Hva ville dere gjort?

Jepp velkjent. Tror egentlig de fleste små babyer er ganske avhengige av søvnen sin. Det er tidlig å bare være 6 mnd og bli passet på en hel dag? syns nå jeg. Mine har vært slik begge to, må legges til rett tid, hvis ikke går det galt, så jeg har som deg ikke kunnet fire på det med at ungen må legges, fordi det ødelegger nemlig flere dager FOR MEG. Og jeg sov lite nok fra før, ekstra nattevåk pga feil søvn på dagen hadde seriøse konsekvenser her. Så jeg hadde heller ikke latt de passe. De får passe når han trenger mindre søvn da så det blir lettere for dem å følge opp. Syns det er en helt grei konsekvens. Funket her å si si til hvem enn som påsto at "neimen, skal du legge henne nå, hun er da ikke trøtt?!" at "neivel, men da kommer DU og er våken med henne annenhver time i natt!!" Da ble det stille. Folk forstår ikke at selv om det sikkert går greit for barnet å holde på sånn, så dauer nemlig vi mammaene som må være oppe med de hele natta i etterkant! Og da trøble med duppene neste dag fordi babyen har vært overtrøtt, overstimulert etc. 

Ville utvilsomt holdt besøkstid mellom duppene og holdt knallhard på at du også trenger nattesøvn og derfor må babyen sove som den skal på dagen. 

Og faktisk har vi litt av dette fortsatt. Jeg jager hjem nabuungene kl 18 for å få mine tidlig nok i seng til at de ikke blir helt utslitte - for de våkner fortsatt om natta om de legger seg for sent. Og nå elsker jeg en hel natts søvn, så selv om naboen som er 5 kan legge seg kl 20 eller 21 så kan ikke mine sovne særlig mye senere enn 19.30 uten at det blir trøbbel. Så jeg er ganske beinhard på leggetid - fordi jeg må være det. Samme på ferieturer med besteforeldre, bursdager etc. Julaften ble et unntak. Jeg tok sen leggetid mot våkenatt, men fikk besteforeldrene værsågod stå opp kl 6 med dem neste dag og la meg sove, hehe. Det er enten eller.

Endret av våren14
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, våren14 skrev:

Jepp velkjent. Tror egentlig de fleste små babyer er ganske avhengige av søvnen sin. Det er tidlig å bare være 6 mnd og bli passet på en hel dag? syns nå jeg. 

Han er ikke borte en hel dag altså :) Bare noen timer - meningen og grunnen til at de tilbyr er at jeg skal få gjort noe, og at de vil være alene med lille, men det er jo ikke verdt det når nettene blir håpløse av det. Han tåler ikke mer enn 2-2,5 time våkentid før han må legges igjen - men han viser ikke trøtthetstegn før 3+ timer våken. Da er det altså for sent 😩 Ellers takk for svar :) Godt å se jeg ikke er alene om å måtte være så streng på leggingen.

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke borte en hel dag altså :) Bare noen timer - meningen og grunnen til at de tilbyr er at jeg skal få gjort noe, og at de vil være alene med lille, men det er jo ikke verdt det når nettene blir håpløse av det. Han tåler ikke mer enn 2-2,5 time våkentid før han må legges igjen - men han viser ikke trøtthetstegn før 3+ timer våken. Da er det altså for sent 😩 Ellers takk for svar :) Godt å se jeg ikke er alene om å måtte være så streng på leggingen.

Når man har slike barn må man det. Man kunne jo ønsket seg en sånn som bare sovnet hvorsomhelst i god tid før overtrøtt - men man må nesten akseptere de barna man har fått...tenker jeg :)  Og tilrettelegge deretter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn svarer bare de som ikke har erfaring med en trøblete sover. Noen babyer viser ikke tegn på trøtthet før det er for sent. En av mine kunne pludre, tøyse, tulle, leke og le selv om han var stuptrøtt. Det var umulig å vite om han var trøtt uten å se på klokka. Hvis han ikke ble lagt til riktig tid bikket han over i overtrøtt med krakilsk gråt. Det tok sikkert fem ganger så lang tid å få ham til å sove hvis han bikket over i overtrøtt som hvis jeg la ham rett før. Og ja, rutinene kommer til å endre seg etter hvert, men hva slags argument er det mot å gjøre det som fungerer i dag? Det er så unødvendig å kalle en annen mor hysterisk når det er hun som kjenner babyen og vet hva som fungerer og ikke. 

Til TS: jeg ville bare droppet pass. Når pass blir en påkjenning for deg i stedet for en avlastning er det ingen grunn til å gjøre det. Babyen har uansett best av å være sammen med foreldrene sine. 

Anonymkode: ab09f...a50

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre ingen fasit. Kjenner meg sånn igjen. Ungen er 4 og nå tåler han endelig å være våken lenger uten at det blir helt kollaps. Men overnattingsbesøk betydde alltid overtrøtt unge som ikke hadde sovnet før 22/23 tiden på kvelden (vanlig legging mellom 18-19), dermed også våknet mellom 04-05 og fått lov(!!!) Til å stå opp, drikke saft og se tv. 

Resultat, vi henter en grinete trøtt unge som bruker 1-2 dager på å komme inn i rytme igjen . 

De hadde han en hel uke engang. Med tydelig beskjed om når han skulle legges og når han skulle vekkes. Neida. Ikke en eneste dag ble det fulgt opp. 

Hadde vært millionær hvis jeg fikk en krone for hver gang jeg har hørt "men hen virket jo ikke trøtt".

Mine unger er også ekstremt punktlige på når de skal sove. Og helt ærlig tror jeg alle unger er sånn. De jeg vet sliter med søvn er alle de som ikke følger et slikt "regimet".

Nå tørr de nesten ikke fortelle oss når ungen sovner og står opp ved besøk...

Anonymkode: 30f59...fd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/23/2020 at 9:26 PM, AnonymBruker said:

Her insisterer begge bestemødrene på å få passe baby på 6 mnd regelmessig, men problemet er at de hører ikke på meg! Lille er 6 mnd, og vi har endelig funnet et godt regime som gir både god dagsøvn og grei nattesøvn for oss alle. Baby MÅ legges kl 9, kl 1230 og kl 16 i løpet av dagen, og vi har natta 1930. Dette funker fint, men det MÅ holdes. Legges han feks kl 13 eller 17 er det neste døgnet totalt ødelagt ift søvn. Jeg vet det er ekstremt, men det er bare sånn han er - og vi har endelig funnet en greie som funker etter et halvt år uten mer enn 1 t sammenhengende søvn alle sammen. Problemet er at bestemødrene ikke hører på meg! Jeg får stadig høre «jeg tenkte jeg skulle legge han men...», «han virket jo ikke trøtt i det hele tatt!». Vår sønn viser ikke at han er trøtt før det er for sent. Når han begynner å gjespe og gni seg i øynene er det alt for sent, da har han «bikket» og er umulig å få til å sove lenger enn 20 min. Så sover han 20 min, blir overtrøtt fordi det er alt for lite og så er sirkuset i gang. Han er altså blid, opplagt og fornøyd når jeg legger han, men han sovner da momentant - så han er jo trøtt. Ergo viser han ingen trøtthetstegn før det er for sent.. 

Nå de siste ukene har jeg nektet begge to å passe han, og forklart akkurat dette; at de ødelegger et helt døgn for oss når de nekter å høre på meg. Og begge to er like sure og irriterte på meg for dette, kaller meg hysterisk, kontrollerende, tvinger han til å sove hele tiden.. Ved ett tilfelle ble jeg faktisk beskyldt for å være lei av mammatilværelsen, siden jeg la en kvikk og opplagt unge på soving 😑 Hvordan få de til å forstå? Er jeg virkelig helt urimelig? Følger vi mitt regime så legges baby 1930 og sover til 03, før han får mat og sover videre til 07. Når det tulles med duppene våkner han 10-12 ganger mellom 1930 og 07, og er veldig vanskelig å få til og sove igjen etter hver oppvåkning. Hva ville dere gjort?

Invitert bestemødrene hjem til dere for å passe babyen på natta også.

Anonymkode: a82ef...e2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg/mannen er din baby, dette er vår baby. Derfor gjøres det på vår måte. Dette er det som fungerer for oss, og slik vi ønsker å ha det. Kanskje det er feil, kanskje ikke, men slik er det. Vi er glad i deg, og ønsker gjerne at du passer. Men før du respekterer måten vi gjør dette på er det ikke behov for mer barnepass da det koster oss for mye i ødelagt søvnmønster det neste døgnet."

Anonymkode: 61299...a7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Invitert bestemødrene hjem til dere for å passe babyen på natta også.

Det har min mor faktisk gjort, hun var her og skulle ha han en natt da min samboer var bortreist. Hun fortsatte å snakke om at hun kjente seg sååååå igjen for jeg var heelt lik og jeg sov aldri, hun var så sliten og livet var så uffselig - hun kunne ikke begriipe hvordan hun overlevde det første året med meg mtp søvn 😅😅 Jeg prøvde da også å si at så sant han sover når jeg sier han skal sove, så slipper vi dette og han våkner bare èn gang. Likevel hører hun ikke 🤔

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/25/2020 at 8:27 AM, AnonymBruker said:

Liten avsporing men TS hvordan fant du frem til rutinen og hvordan fikk du mini inn i den? Har også en liten som blir raskt overtrett uten at jeg helt skjønner hvor tidlig jeg bør prøve å få baby til å sove. Og så er det en kamp med grining deretter. 
Ellers synes jeg det er helt rimelig å kreve at besteforeldre overholder rutine på søvn. 

Anonymkode: 331bc...b5e

Jeg bruker klokka. Når baby (4 mnd) har vært våken rundt 2t, så vet jeg at hun kommer til å sovne snart om jeg legger henne i vogna f.eks. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har min mor faktisk gjort, hun var her og skulle ha han en natt da min samboer var bortreist. Hun fortsatte å snakke om at hun kjente seg sååååå igjen for jeg var heelt lik og jeg sov aldri, hun var så sliten og livet var så uffselig - hun kunne ikke begriipe hvordan hun overlevde det første året med meg mtp søvn 😅😅 Jeg prøvde da også å si at så sant han sover når jeg sier han skal sove, så slipper vi dette og han våkner bare èn gang. Likevel hører hun ikke 🤔

Særiøst 😄 da ville jeg bare sagt at du hoster, så dere kan desverre ikke ha besøk.

Skrevet
På 23.5.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må de passe en så liten baby? Jeg hadde ventet litt. Eventuelt får de ha han de neste 24 timene inkl natt også slik at de får se hvor gøy det er med en baby som våkner hver time.

Anonymkode: 5ac4b...d66

Mener du at en bestemor, med tonnevis av erfaring fra å oppdra nettopp mor eller far, ikke er kappabel til å se til en baby?

Jeg er helt uenig i det, og nei - det skaper ikke separasjonsangst.

AnonymBruker
Skrevet
På 25.5.2020 den 8.27, AnonymBruker skrev:

Liten avsporing men TS hvordan fant du frem til rutinen og hvordan fikk du mini inn i den? Har også en liten som blir raskt overtrett uten at jeg helt skjønner hvor tidlig jeg bør prøve å få baby til å sove. Og så er det en kamp med grining deretter. 
Ellers synes jeg det er helt rimelig å kreve at besteforeldre overholder rutine på søvn. 

Anonymkode: 331bc...b5e

Jeg brukte denne tabellen: https://rullavagn.nu/blogg/sa-gor-du-livet-med-bebis-enklare-satt-mat-och-sovklockan/ . Min lille hoppet rett inn i denne timeplanen, første dag jeg brukte den ble både dag- og nattsøvn helt sinnsykt ekstremt mye bedre. Leggr altså etter klokka og ikke etter trøtthetstegn :) Den passer sikkert ikke alle, men er definitivt verdt et forsøk!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts: Du skriver i HI at dere ikke har hatt mer en 1 time søvn alle mann? Hvem er alle? Og hvorfor har dere ikke delt på å ta dere av baby? Har selv en baby som sover maks 45 minutter, og ammes hver time gjennom hele døgnet. For meg virker det som mødre etterstreber og bruker unødvendig mye energi på å få baby til å sove lenger enn nødvendig. Babyer sover så lenge de kan og så lenge de trenger. Jeg tenker det handler om å følge babyens mønster uten å gå de milene du nevner, men stresse ned og godta ar baby ikke trenger å sove flere timer. 

Anonymkode: f1799...443

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Du skriver i HI at dere ikke har hatt mer en 1 time søvn alle mann? Hvem er alle? Og hvorfor har dere ikke delt på å ta dere av baby? Har selv en baby som sover maks 45 minutter, og ammes hver time gjennom hele døgnet. For meg virker det som mødre etterstreber og bruker unødvendig mye energi på å få baby til å sove lenger enn nødvendig. Babyer sover så lenge de kan og så lenge de trenger. Jeg tenker det handler om å følge babyens mønster uten å gå de milene du nevner, men stresse ned og godta ar baby ikke trenger å sove flere timer. 

Anonymkode: f1799...443

Jeg, baby og far. Jeg pga amming, far pga leiligheten er lytt. Nei fint at noen ikke trenger å sove lenger, men min gjør. Han våkner like trøtt og sur som han var før legging om «regimet» ikke overholdes. Legges han kl 09 så sover han 1,5 time i strekk og våkner med et smil om munnen. Legges han kl 10, våkner han etter en halvtime og gråter, gnir seg i øynene og er generelt «vanskelig» i lang tid etterpå. Hva med å godta at alle babyer er ulike, i stede for å være så naiv og tro at fordi din(e) baby(er) var/er selvregulerte så er alle det? Min våkner alt for tidlig dersom han legges for sent. Da blir dagen, natten og påfølgende dag dritt for alle.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...