Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her insisterer begge bestemødrene på å få passe baby på 6 mnd regelmessig, men problemet er at de hører ikke på meg! Lille er 6 mnd, og vi har endelig funnet et godt regime som gir både god dagsøvn og grei nattesøvn for oss alle. Baby MÅ legges kl 9, kl 1230 og kl 16 i løpet av dagen, og vi har natta 1930. Dette funker fint, men det MÅ holdes. Legges han feks kl 13 eller 17 er det neste døgnet totalt ødelagt ift søvn. Jeg vet det er ekstremt, men det er bare sånn han er - og vi har endelig funnet en greie som funker etter et halvt år uten mer enn 1 t sammenhengende søvn alle sammen. Problemet er at bestemødrene ikke hører på meg! Jeg får stadig høre «jeg tenkte jeg skulle legge han men...», «han virket jo ikke trøtt i det hele tatt!». Vår sønn viser ikke at han er trøtt før det er for sent. Når han begynner å gjespe og gni seg i øynene er det alt for sent, da har han «bikket» og er umulig å få til å sove lenger enn 20 min. Så sover han 20 min, blir overtrøtt fordi det er alt for lite og så er sirkuset i gang. Han er altså blid, opplagt og fornøyd når jeg legger han, men han sovner da momentant - så han er jo trøtt. Ergo viser han ingen trøtthetstegn før det er for sent.. 

Nå de siste ukene har jeg nektet begge to å passe han, og forklart akkurat dette; at de ødelegger et helt døgn for oss når de nekter å høre på meg. Og begge to er like sure og irriterte på meg for dette, kaller meg hysterisk, kontrollerende, tvinger han til å sove hele tiden.. Ved ett tilfelle ble jeg faktisk beskyldt for å være lei av mammatilværelsen, siden jeg la en kvikk og opplagt unge på soving 😑 Hvordan få de til å forstå? Er jeg virkelig helt urimelig? Følger vi mitt regime så legges baby 1930 og sover til 03, før han får mat og sover videre til 07. Når det tulles med duppene våkner han 10-12 ganger mellom 1930 og 07, og er veldig vanskelig å få til og sove igjen etter hver oppvåkning. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 30d06...9db

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her insisterer begge bestemødrene på å få passe baby på 6 mnd regelmessig, men problemet er at de hører ikke på meg! Lille er 6 mnd, og vi har endelig funnet et godt regime som gir både god dagsøvn og grei nattesøvn for oss alle. Baby MÅ legges kl 9, kl 1230 og kl 16 i løpet av dagen, og vi har natta 1930. Dette funker fint, men det MÅ holdes. Legges han feks kl 13 eller 17 er det neste døgnet totalt ødelagt ift søvn. Jeg vet det er ekstremt, men det er bare sånn han er - og vi har endelig funnet en greie som funker etter et halvt år uten mer enn 1 t sammenhengende søvn alle sammen. Problemet er at bestemødrene ikke hører på meg! Jeg får stadig høre «jeg tenkte jeg skulle legge han men...», «han virket jo ikke trøtt i det hele tatt!». Vår sønn viser ikke at han er trøtt før det er for sent. Når han begynner å gjespe og gni seg i øynene er det alt for sent, da har han «bikket» og er umulig å få til å sove lenger enn 20 min. Så sover han 20 min, blir overtrøtt fordi det er alt for lite og så er sirkuset i gang. Han er altså blid, opplagt og fornøyd når jeg legger han, men han sovner da momentant - så han er jo trøtt. Ergo viser han ingen trøtthetstegn før det er for sent.. 

Nå de siste ukene har jeg nektet begge to å passe han, og forklart akkurat dette; at de ødelegger et helt døgn for oss når de nekter å høre på meg. Og begge to er like sure og irriterte på meg for dette, kaller meg hysterisk, kontrollerende, tvinger han til å sove hele tiden.. Ved ett tilfelle ble jeg faktisk beskyldt for å være lei av mammatilværelsen, siden jeg la en kvikk og opplagt unge på soving 😑 Hvordan få de til å forstå? Er jeg virkelig helt urimelig? Følger vi mitt regime så legges baby 1930 og sover til 03, før han får mat og sover videre til 07. Når det tulles med duppene våkner han 10-12 ganger mellom 1930 og 07, og er veldig vanskelig å få til og sove igjen etter hver oppvåkning. Hva ville dere gjort?

Har ingen råd ang. urimelige besteforeldre, men fortsett å stå på ditt! Søvn er så viktig for både baby og dere foreldre ❤️

Anonymkode: 28b4c...dbe

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at de har oppfostret barn selv, ikke sant? Det går vel fint med deg? Isåfall har din mor gjort en god jobb. 

Anonymkode: 3f9f2...0d6

• Liker 4
Skrevet

Stå på ditt! Kjenner jeg blir max irritert på dine vegne. Min var/er også sånn, full rulle og kjempeblid og fornøyd, men sovner nesten det sekundet hun legges ned. Gjør det som er best for ditt barn, det vet du faktisk i dette tilfellet best. Så får de bare være sure.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må de passe en så liten baby? Jeg hadde ventet litt. Eventuelt får de ha han de neste 24 timene inkl natt også slik at de får se hvor gøy det er med en baby som våkner hver time.

Anonymkode: 5ac4b...d66

• Liker 17
Skrevet

Du er ikke urimelig i det hele tatt. Min sønn var også slik, veldig avhengig av rutine. Jeg hadde ikke latt dem passe før de kan respektere de rutiner og regler dere har. Så får dem bare bli sure. Den manglen på respekt for deres rutiner og regler vil desverre kunne vise seg på flere ting, så det er kanskje like greit at de forstår først som sist at de må respektere hva dere sier. 
vi måtte også ha noen runder med besteforeldre som ikke tok hva vi sa på alvor og kjørte sitt eget løp, og da ble det ganske enkelt ingen pass. Det ble ikke hjelp eller avlasting for oss når vi fikk tilbake en overtrøtt unge som vi måtte bruke en til to dager på å rette opp i rutiner igjen. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet at de har oppfostret barn selv, ikke sant? Det går vel fint med deg? Isåfall har din mor gjort en god jobb. 

Dette er et skikkelig dårlig argument. Jeg har hatt en elendig oppvekst, men det går jo fint med meg nå, så da er vel omsorgssvikt greit? 

Nå var det ikke det tråden handlet om da. Som de sier over her ville jeg ikke latt dem passe før de viser at de greier å overholde leggetidene. Må nesten bare holde hardt på det dessverre, selv om det sikkert blir litt dårlig stemning en stund.

Anonymkode: 11998...c7b

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er et skikkelig dårlig argument. Jeg har hatt en elendig oppvekst, men det går jo fint med meg nå, så da er vel omsorgssvikt greit? 

Nå var det ikke det tråden handlet om da. Som de sier over her ville jeg ikke latt dem passe før de viser at de greier å overholde leggetidene. Må nesten bare holde hardt på det dessverre, selv om det sikkert blir litt dårlig stemning en stund.

Anonymkode: 11998...c7b

Regner med ts ikke hadde overlatt babyen sin til en som bedrev omsorgssvikt. Så dette ble veldig dårlig argument av deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Åh slapp av. Ja - det er viktig med rutiner. Nei - det er ingenting som blir ødelagt av engangs brudd på rutiner. Og du trenger å slappe av, la de besteforeldrene passe på gullet ditt og - slappe av. Best for alle. De, ungen din, men mest for deg. For du kommer til å brenne opp av stress snart, av de alt for høye krav du stiller til deg selv som mor.

Og enda en ting, ungen er 6 mnd. I løpet av neste 6 mnd kommer han gå fra 3 napp til 1 napp, og ikke sånn gradvis men heller på en mest rotete og utmattende måte, med to steg frem og ett steg tilbake flere ganger. 

Jeg beklager å høres krass ut, ikke meningen. Men det tok meg selv to barn, og flere alvorlige stressymptomer, før jeg skjønte at ikke alle små ting viktig. Og besteforeldrene der for å hjelpe, og du trenger alt hjelp du kan få. Og ja, de gjør ting på sin måte, men det er også det som er viktig for barnet. Kontakt med flere voksne omsorgspersoner gir smartere barn, sies det. :) Så lenge de ikke gjør noe livsfarlig liksom, som å kjøre uten bilsete. Men søvntider får de styre selv. 

Anonymkode: 7fecc...cb9

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh slapp av. Ja - det er viktig med rutiner. Nei - det er ingenting som blir ødelagt av engangs brudd på rutiner. Og du trenger å slappe av, la de besteforeldrene passe på gullet ditt og - slappe av. Best for alle. De, ungen din, men mest for deg. For du kommer til å brenne opp av stress snart, av de alt for høye krav du stiller til deg selv som mor.

Og enda en ting, ungen er 6 mnd. I løpet av neste 6 mnd kommer han gå fra 3 napp til 1 napp, og ikke sånn gradvis men heller på en mest rotete og utmattende måte, med to steg frem og ett steg tilbake flere ganger. 

Jeg beklager å høres krass ut, ikke meningen. Men det tok meg selv to barn, og flere alvorlige stressymptomer, før jeg skjønte at ikke alle små ting viktig. Og besteforeldrene der for å hjelpe, og du trenger alt hjelp du kan få. Og ja, de gjør ting på sin måte, men det er også det som er viktig for barnet. Kontakt med flere voksne omsorgspersoner gir smartere barn, sies det. :) Så lenge de ikke gjør noe livsfarlig liksom, som å kjøre uten bilsete. Men søvntider får de styre selv. 

Lett å si at TS skal slappe av, når hun vet hun får tilbake en unge som nesten ikke sover på flere dager etterpå. 

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du kjenner ts sitt barn?

Anonymkode: 49088...c1b

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Vi opplever det samme, besteforeldre hører ikke på. De skjønner heller ikke at det overhode ikke er hjelp med pass i 1-4t når jeg er våken hele natten og en zombie dagen etter. Så da dropper vi pass. Kan la de styre på alene mens det er utenom sovetid, men sørger for å ta ansvaret for legging. Tenker at det er i både min og babys interesse. 

Jeg har ikke behov for hjelp som er alt annet enn hjelpsomt. Baby vil helst være med meg. Baby tar ikke skade av å være med sin primære omsorgsperson mesteparten av tiden. Det kommer tider senere hvor barnet ikke er så sensitiv på søvn hvor de kan få ha barnet på overnatting og passe i lengre strekk på dagtid. De tidene er ikke nå, det er greit for meg og det er greit for baby. Har en eldre som var likedan, og som sover helt fint gjennom natten nå uansett sted (så lenge han ikke har duppet på dagtid). Så jeg vet det løser seg helt fint etter hvert. 

Anonymkode: 82694...fbf

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Kan det hjelpe at de er sammen med deg og babyen og ser på nært hold hvordan det funker å være nøye med sovetidene? Vi har hatt barn som ikke er så avhengige av rutine, men som har hatt enkelte håpløse søvnperioder og dermed har vi hatt litt motsatt utfordring av dere. Mine foreldre og svigersøster kommenterer at vi må være mer nøye på tider for mat og søvn. Vi har prøvd det, og vet at det funker bedre å se etter tegn på trøtthet og sult og at de vanskelige periodene går over igjen uansett. Det kan vel hende at besteforeldrene hos dere har hatt barn som var slik. Jeg har selv sett at rutiner nøyaktige tider er gull verdt hos svigersøster, så det er tydelig at barn er forskjellige. 

Anonymkode: 5e2e8...32f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og alle babyer er helt like? Min sønn følger både mitt og min manns søvnmønster til punkt og prikke? Jeg var umulig når det kom til søvn, jeg sov ikke mer enn 1,5 time sammenhengende det første ÅRET - i følge min mor - men likevel hører hun ikke når jeg prøver å fortelle at mitt «regime» gir mange timer flott nattesøvn for oss alle..

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stresser ikke i det hele tatt så sant jeg får styre dette selv, men hvis de skal styre så får jeg overlevert en stuptrøtt og hysterisk unge som ikke sover i det hele tatt neste natt. Hvordan er det hjelp liksom? Hvilke hjelp er det å få to timer fri på dagtid, dersom jeg ikke får sove i det hele tatt neste natt ?! Absolutt ingen. Da er det bedre at de ikke får passe. Jo, ting blir ødelagt av rutinebrudd. Som skrevet i HI går han fra 7 timer sammenhengende til maks 2 timer om natta dersom dagduppene blir tuklet med. Begge bestemødrene er utmerkede omsorgspersoner på absolutt alle andre punkt utenom soving. De forstår vitterligen ikke at når øyegnikkingen og sutringen begynner så er han overtrøtt.. 

tusen takk for alle andre svar ❤️ godt å se at vi ikke er alene om å ha en ekstremt rutinepreget baby

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! hatt eksakt samme diskusjon med besteforeldrene her. De var stort sett flinke til å ta henne med på trilletur da jeg sa hun trengte å sove, men hørte ikke på meg da jeg sa at hun ville våkne om de stanset. De kom for å hjelpe meg med å trille fordi jeg var så sliten av å gå flere mil om dagen, men med en gang ungen sovna, så parkerte de vogna utenfor en kafe for å lese avis og drikke kaffe. Det betydde maks 20 min soving og overtrøtt unge det neste døgnet på meg. Så mye for å "hjelpe". Sa fra på hyggelig måte flere ganger "Jeg skjønner at det sikkert virker rart for deg, men om du vil hjelpe meg er du nødt til å trille tur – det er det eneste som funker. Kan du vær så snill å bare trille, hvertfall vugge, hele tiden?". Også ble de like overraska hver gang hun våknet med et skrik for "hun sov jo så godt".  Sånn var visst ALDRI jeg eller mannen min, vi sov alltid så godt og gråt aldri. Tror nok heller det er hukommelsen deres som spiller dem et puss!

For vår rutinebaby som  trengte både bevegelse og faste sovetidspunkt, så har det endret seg fra ca 8 mnd! Da var det plutselig ikke så farlig om morgenluren falt bort, da sov hun bare én lang, og om hun ble lagt 21 av besteforeldre i stdet for 18:30 (!!) så sov hun ikke veldig mye lengre om natta, men hadde veeldig lang dupp morgenen etter. Så det kan snu!

Anonymkode: 6cf5b...3c1

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjipt når besteforeldre ikke gidder viderefølge enkle rutiner, så barna ikke er et mareritt å få tilbake. Gjelder ikke bare babyer. Har akkurat fått igjen eldste barnet her fra en helg med masse godteri og lite vanlig mat, som har fått være kjempelenge oppe og fått alt for lite søvn. Ungen krasjer helt av sånt og blir overtrøtt, kjempesur, sår og fra seg. Så går resten av dagen og kvelden/natta til å prøve å snu det 😫 alt vi ber om er at det ikke serveres masse sukker til frokost lunch og kvelds,og at han er i seng til nogenlunde rimelig tid som vanlig da han uansett våkner tidlig.

Noen babyer og barn lever helt fint med andre rutiner enn hjemme, mens andre blir helt i ulage. Jeg er helt for at besteforeldrene skal få "gjøre sin greie", men ikke på bekostning av hva som er best for barnet. Min har nok storkost seg med vafler, kake, godteri og is i stedet for mat og få være oppe lenge, men han har det IKKE noe godt etterpå og det er det oss foreldre som må stå i mens besteforeldrene kjører hjem.. 

Anonymkode: 08996...eef

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Støtter deg TS. Og det er frustrerende nok å styre med babyer som ikke finner søvnen, og frustrasjonen blir ekstra stor når du vet at det kunne ha vært unngått!

Husk at babyen din er liten enda. Bestemødrene har mange år foran seg der de kan kose seg med pass, men akkurat nå må du sette babyens og dine behov foran bestemødrenes. Og de kan jo være sammen med barnebarnet uten å passe så lenge om gangen. Hva med at de passer mellom to dupper? Og ha gjerne et påskudd for at du må hente før neste dupp. Du skal trille tur med en venninne, du skal trille til helsestasjonen for dere har time rett etter neste dupp osv osv.

Anonymkode: 43654...000

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Liten avsporing men TS hvordan fant du frem til rutinen og hvordan fikk du mini inn i den? Har også en liten som blir raskt overtrett uten at jeg helt skjønner hvor tidlig jeg bør prøve å få baby til å sove. Og så er det en kamp med grining deretter. 
Ellers synes jeg det er helt rimelig å kreve at besteforeldre overholder rutine på søvn. 

Anonymkode: 331bc...b5e

AnonymBruker
Skrevet
På 23.5.2020 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Har du fått beklagelse for det jeg har uthevet?

Anonymkode: eb41b...2a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om flere hadde fulgte rutinen din TS ville de også ha hatt barn som sov bedre lol. Sann er det for de fleste småbarn. Legg de innen  1-2 timer etter de har våknet for dagen, legg våken i sengen, før de blir overtrøtt, får de et barn som sover bedre. Men nei, folk skal holde de våken på dagtid i håpet de sover hele natten og skal bysse, dulle, trille, amme i søvn langt etter de burde ha blitt lagt ned. 

Om jeg var deg ville jeg ha bedt begge kjerringer på kaffe og sagt ‘ nå har dere et valg, respektere våres rutiner for søvn ellers kan dere bare bli sure, gretne bestemødre på avstand. At du er lei for disse stikke kommentarer om hvordan der oppdrar barnet og det er tydelig de bryr seg kun om seg selv og ikke dere eller barnet.’

Anonymkode: f3c6c...254

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...