GÃ¥ til innhold

Huseiere som leier ut kan dere hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 😃

Dere huseiere som leier ut, når dere leter etter leieboer hva ser dere etter? Når det står "fortell litt om deg selv" hva vil dere vite? Jobb og om jeg skal bo der alene og referanser skjønner jeg, men noe mer? Dette virker sikkert åpenbart for mange men jeg synes dette er vanskelig. Jeg vil gjerne gjøre et bra inntrykk. 

Takk for svar. 

Anonymkode: 6f9e3...422

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne vite litt om interesser (les: fester du mye), jobb (har du råd til husleia), har du husdyr, røyker du, har du et stabilt liv. 

Anonymkode: 46a76...4da

• Liker 1
Skrevet

Vil gjerne vite om interesser, jobb og om potensielle leietakere har et stabilt liv.

leier av prinsipp og erfaring ikke ut til personer uten fast jobb.

AnonymBruker
Skrevet

TS, Ikke lei privat.

Som du allerede kan se av svarene over er private utleiere uprofesjonelle og generelt veldig vanskelige å ha med å gjøre. De færreste vet hva husleieloven er og oppfører seg som idioter.

Lei av profesjonelle utleieselskap.

Anonymkode: ae203...d5f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi leier ut hybel i eget hus, og er da opptatt av at man er rolig, ikke har fester hjemme og helst ikke mange som kommer og går på besøk. 

Anonymkode: e16e2...05c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At du har en fast jobb og betaler i tide er nummer en på lista, fremfor alt annet. Vi er derfor litt skeptiske til de som mottar penger fra NAV eller generelt har ustabil leieinntekt. Så her er kravet om at man må ha en jobb. 

Festing og slikt osv blir man enig om, det skal stå i kontrakten hvis f eks huseier ønsker å ha det stille etter kl 23 f eks. 

Samme gjelder husdyr, vi skrev i kontrakten at husdyr ikke er tillatt. Hvis du kan vise til at dyret ditt er 100% renslig så kanskje huseier vil gjøre et unntak. De fleste utleiere ønsker ikke leie til de med husdyr pga de ofte etterlater seg skader på inventar eller gulv/vegger. Selv om skader blir dekt av depositumet ditt så vil man helst unngå å rive gulv mellom hver leieboer fordi de har latt katten pisse ned hybelen (det finnes dessverre slike leieboere og det er pga disse at man helst ikke vil leie ut til de med kjæledyr) 

Perfekt leieboer er en som;

Tar hensyn til reglene i kontrakten

alltid betaler i tide og skulle man ikke rekke å betale innen den datoen og er forsinka med et par dager at man gir beskjed i god tid

som ikke lar andre bo i hybelen som ikke er oppført i kontrakten

Som ikke etterlater seg skader på inventar eller vegger/gulv enn det som er normalt 

Stort sett er nok det som er det aller viktigste. 

Anonymkode: 7ebc3...cfe

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, Ikke lei privat.

Som du allerede kan se av svarene over er private utleiere uprofesjonelle og generelt veldig vanskelige å ha med å gjøre. De færreste vet hva husleieloven er og oppfører seg som idioter.

Lei av profesjonelle utleieselskap.

Hva mener du er vanskelig eller uproft av oss som leier ut privat? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

som ikke lar andre bo i hybelen som ikke er oppført i kontrakten

Man har lov til å ta inn samboer eller nær familie.

Du må faktisk følge husleieloven som profesjonell utleier.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du er vanskelig eller uproft av oss som leier ut privat? 

At dere ikke følger husleieloven. At dere legger dere opp i privatlivet til leietager. Osv osv.

Har kun negative erfaringer med private utleiere og utelukkende svært positive med profesjonelle uteleieselskap.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut en enebolig som er nabo til min enebolig, og vil gjerne få vite så mye som mulig onsdag deg. Vi kommer nemlig til å bo ganske tett, og dele gårdsplass. 

Vil helst ha en rolig småbarnsfamilie. Uten for mange biler (inntil to er greit), stabil inntekt, men om det er uføretrygd eller fast jobb spiller ingen rolle. At dere forstår viktigheten av en god kontrakt og ellers god kommunikasjon. At dere liker å holde det ryddig rundt dere og gjerne holder istand deres del av hagen. Går nok mye på magefølelse altså.. 

Anonymkode: ca878...ddc

• Liker 2
Skrevet

Vær deg selv. Jente på 20, skal gå på bi. Jeg ber vanligvis ikke leieboere skrive om seg selv, men liker at folk er korte og konsise. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 😃

Dere huseiere som leier ut, når dere leter etter leieboer hva ser dere etter? Når det står "fortell litt om deg selv" hva vil dere vite? Jobb og om jeg skal bo der alene og referanser skjønner jeg, men noe mer? Dette virker sikkert åpenbart for mange men jeg synes dette er vanskelig. Jeg vil gjerne gjøre et bra inntrykk. 

Takk for svar. 

Anonymkode: 6f9e3...422

Fortell hva du jobber med, om du har andre fremtidsplaner (f.eks studie, skifte jobb), hva du liker å gjøre på fritiden (f.eks jeg sa at jeg liker å lese bøker, periodevis glad i å gå turer i fjell og mark, spiller en del på data, netflix osv). Si at du ikke røyker eller snuser (håper du ikke gjør det heller for det er ikke et så godt inntrykk akkurat). De fleste huseiere vil ikke ha folk som fester og bråker mye. Er du f.eks en introvert/ensom ulv så kan du fint si det, de fleste vil se på det som en positiv ting. Jeg er selv introvert og fortalte det når jeg var å så på leiligheten jeg leier nå, at jeg likte å være for meg selv og generelt er fredelig og stille av meg. Huseierne mine fulgte magefølelsen og likte meg veldig godt så da fikk jeg leie. Og jeg var så klart ærlig om hvem jeg er og hvordan jeg er. 

Anonymkode: 5c94c...ffa

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har lov til å ta inn samboer eller nær familie.

Du må faktisk følge husleieloven som profesjonell utleier.

Kjenner til husleieloven jeg ja. Er en grunn til at jeg nektet å leie ut eneboligen vår til menneskegrupper utenom en vanlig kjernefamilie. Plutselig kan man jo ende opp med dobbelt så mange beboere. 

Anonymkode: ca878...ddc

Skrevet

Jeg ser kun etter stabile betalere.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe, men siden det er snakk om det her, kan man som privat utleier lovlig sikre seg mot at det flytter flere inn i leiligheten? 

Anonymkode: 742c6...92d

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi leier ut hybel i eget hus, og er da opptatt av at man er rolig, ikke har fester hjemme og helst ikke mange som kommer og går på besøk. 

Anonymkode: e16e2...05c

Ja for hvem som skal komme på besøk når har dere noe med tror dere? 

Anonymkode: a4acf...dc4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kuppe, men siden det er snakk om det her, kan man som privat utleier lovlig sikre seg mot at det flytter flere inn i leiligheten? 

Ja, du kan la være å leie ut.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å vite din alder, om det er kun du eller om du har familie som også skal bo der (alder på barn). Hva du jobber med og om du er fast ansatt. Ellers så tar jeg resten muntlig hvis du kommer på visning. Da spør jeg om ting som virker naturlig der og da, f. eks om du er kjent med området (vokst opp i nærheten) eller om hvilke interesser du har. Det er magefølelsen som til slutt avgjør. 

Anonymkode: dd392...f44

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kapittel 7. Opptak i husstand og framleie

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan la være å leie ut.

Herregud da, hva er problemet? Forskjell på å leie ut i egen bolig til 1 og 7.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...