AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #101 Skrevet 24. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal de la være å åpne til Stockholm? Skal Norge sette inn vakter rundt hele Stockholm da eller og passe på at ingen nordmenn drar inn dit når de først har kryssa grensa? Anonymkode: 56135...09e Det er en del smitte i Stockholms-området. Det trekker jo en del ned, men tror ikke de vil åpne Norden minus Sverige. Hvordan det evt løses, er jeg usikker på. Det er håp fra min side at hver fall nord-Sverige åpner grensene sine 😂 Anonymkode: 11f69...054
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #102 Skrevet 24. mai 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye av det som skrives her ER sutring, ja, og det vitner om at norske ferievaner og forventninger er helt hinsides! Ferie er fri fra jobb, ikke nødvendigvis luksus i sus og dus med underholdning tilgjengelig alle veier! Bruk tid hjemme, spis god mat, les en bok, gå turer, sov i telt, bad, sol deg, drikk et glass vin, gå på fjellet, inviter noen, rydd hjemme, puss opp litt, slapp av! La været bestemme og vær litt impulsiv! Om norsk næringsliv tjener på det eller ikke, får så være! Om vi holder oss i Norge bruker vi uansett pengene våre her, om vi ikke akkurat bor på hotell! Anonymkode: 2a067...f95 Vi har allerede brukt tid til å lese bøker, gå i fjellet og rydde i flere måneder mens vi ikke hadde lov til å dra noe sted eller gjøre noe. Hvordan bruker vi penger på norske bedrifter når vi ikke bruker dem? Anonymkode: 79745...730 4
Example Skrevet 24. mai 2020 #103 Skrevet 24. mai 2020 Det er mange tiltak som jeg ikke har vært enig i, men akkurat nå i ferien, føler jeg at det kun er fantasien som setter grenser. Det finnes masse en kan gjøre i Norge. Om noe av det ikke frister, får man være hjemme og spare pengene til neste ferie. Jeg kommer selv ikke til å reise så mye, men spare en del penger til det åpner for fly igjen, samt ta noen kortere roadtrips i nærområdet rundt der jeg bor. Det er selvfølgelig veldig væravhengig, men sånn er det. Om man har penger til å ta med hele familien til syden i sommerferien, så har man råd til å gjøre noe i Norge også. Vannet er kanskje ikke like varmt, været er dårligere og ting er generelt litt dyrere, men da får man heller være litt mer fleksibel og ta en kortere ferie. Uansett hvor du bor i Norge er det ikke så langt man trenger å dra for å finne flotte steder å være. Om det ikke er to uker i Spania, så kan man gjøre andre ting her. Akkurat dette er det lite man får gjort med her hjemme i Norge heller. Av alle tiltak man har gjort i Norge, er ikke karantene etter utenlandsturer noe dumt. Det er slik smitten kom hit i utgangspunktet, og det ville vært idioti å ødelegge den gode situasjonen vi har i Norge nå for å åpne for fri flyt av flytrafikk fra utlandet uten karantene. 8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #104 Skrevet 24. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har foreslått for ts å støtte lokale norske bedrifter. Det gjør vedkommende hele året, så det er uaktuelt i sommer. Fair enough. Men alt er fryktelig vanskelig for ts. Det er jo ikke sant at alt er stengt. De tingene som er stengt, er stengt for alle, og de fleste attraksjoner er i ferd med å åpne. Det går fortsatt fly innenlands, selv om avgangene er færre og prisene høye. Det er også fullt mulig å kjøre på bilferie Norge på langs. I tillegg åpner sannsynligvis våre naboland sine grenser, hvis en da ikke vil ha Norgesferie. Anonymkode: cea09...5a0 Det er nettopp det, flypriser er skyhøye. Hvis nabolandene åpner, drar vi selvfølgelig dit. Det er ikke slik at vi bruker å dra på dyre luksusferier, vanligvis er det nok å dra rett over grensa. Anonymkode: 79745...730 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #105 Skrevet 24. mai 2020 Bor også i Alta, og årets ferie var planlagt til Norrboten i Sverige. Med campingvogn og bil. Hadde en dyrere ferie til Sør-Norge i fjor, derfor skulle vi ha billigere ferie i år. Har ennå et håp at det lar seg realisere, men er realistisk og har sett på andre alternativer. Dersom vi skal ha samme kjørelengde kommer vi til Øst-Finnmark eller Tromsø. Øst-Finnmark har mye å se, men liten sannsynlighet for varme (med unntak av Kirkenes). Tromsø frister ikke. Har vurdert å fly til Sør-Norge, men dersom vi skal lengre enn Gardermoen er årets feriebudsjett alt for lite. Antar det blir en liten uke i Øst-Finnmark. Men her er det meste gratis, så blir ikke mange kronene vi legger igjen til bedriftene rundt omkring. Ut fra det jeg har sett er turistnæringen i Finnmark lagt opp rundt aktiviteter mange finnmarkinger bedriver med til vanlig, så det å betale for å fiske, dra på tur, sykle osv er ikke noe vi kommer til å gjøre. Blir kanskje lagt igjen noen kroner på campingplass, men for det meste er vi vant til å fricampe i eget fylke. Og vil nok gjøre det også i sommer. Så får vi krysse fingrene for at snøen snart blir borte, slik at vi får sommervarme i år. Anonymkode: 362b0...9b6 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #106 Skrevet 24. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle har masse penger å bruke utover nødvendige utgifter som bolig, mat og klær . Så da må man kose seg hjemme. Anonymkode: 63160...bf2 Og det kan være veldig fint det også Og hvis man blir lei av sin egen hage kan man de fleste steder finne nye turmuligheter og andre ting som ikke koster noe særlig. For eksempel et badevann/ fiskevann. Det finnes stort sett innen rekkevidde, og kanskje kan man også slå opp telt i området også. Kanskje har du familie eller kjente som heller ikke skal reise på ferie i år? Inviter på besøk/ reis på besøk, ha felles grillkvelder med familie eller naboer, osv. Anonymkode: cefb2...e77 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #107 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, Example skrev: Det er mange tiltak som jeg ikke har vært enig i, men akkurat nå i ferien, føler jeg at det kun er fantasien som setter grenser. Det finnes masse en kan gjøre i Norge. Om noe av det ikke frister, får man være hjemme og spare pengene til neste ferie. Jeg kommer selv ikke til å reise så mye, men spare en del penger til det åpner for fly igjen, samt ta noen kortere roadtrips i nærområdet rundt der jeg bor. Det er selvfølgelig veldig væravhengig, men sånn er det. Om man har penger til å ta med hele familien til syden i sommerferien, så har man råd til å gjøre noe i Norge også. Vannet er kanskje ikke like varmt, været er dårligere og ting er generelt litt dyrere, men da får man heller være litt mer fleksibel og ta en kortere ferie. Uansett hvor du bor i Norge er det ikke så langt man trenger å dra for å finne flotte steder å være. Om det ikke er to uker i Spania, så kan man gjøre andre ting her. Akkurat dette er det lite man får gjort med her hjemme i Norge heller. Av alle tiltak man har gjort i Norge, er ikke karantene etter utenlandsturer noe dumt. Det er slik smitten kom hit i utgangspunktet, og det ville vært idioti å ødelegge den gode situasjonen vi har i Norge nå for å åpne for fri flyt av flytrafikk fra utlandet uten karantene. Danmark, Island, Færøyene og Finland har samme smittebilde som oss. Så det finnes ingen smittevernfaglig grunn til å holde grensene stengt mellom disse landene og Norge. Anonymkode: 79745...730 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #108 Skrevet 24. mai 2020 Anbefaler alle som er oppriktig interessert i tips og reiseråd i Norge om å poste og lese på underforumet "reise" og ikke her. Dette ble jo den samme resirkulerte debatten om tiltak og hysteri fra de samme sinte playerne her inne. Anonymkode: 1ba1b...41e 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #109 Skrevet 24. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, igjen. Man bruker ikke penger hos NORSKE BEDRIFTER ved å bo hos slekt og venner. Man spleiser på maten, man betaler kanskje vennene for å bo der, men man legger ikke noe mer penger i norsk næringsliv ved å bo hos familie og ferdes gratis i naturen! Anonymkode: 79745...730 Så spar pengene til neste år. Da blir det magert med feriepenger på den gemene nordmann. Anonymkode: eea74...463
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #110 Skrevet 24. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bor også i Alta, og årets ferie var planlagt til Norrboten i Sverige. Med campingvogn og bil. Hadde en dyrere ferie til Sør-Norge i fjor, derfor skulle vi ha billigere ferie i år. Har ennå et håp at det lar seg realisere, men er realistisk og har sett på andre alternativer. Dersom vi skal ha samme kjørelengde kommer vi til Øst-Finnmark eller Tromsø. Øst-Finnmark har mye å se, men liten sannsynlighet for varme (med unntak av Kirkenes). Tromsø frister ikke. Har vurdert å fly til Sør-Norge, men dersom vi skal lengre enn Gardermoen er årets feriebudsjett alt for lite. Antar det blir en liten uke i Øst-Finnmark. Men her er det meste gratis, så blir ikke mange kronene vi legger igjen til bedriftene rundt omkring. Ut fra det jeg har sett er turistnæringen i Finnmark lagt opp rundt aktiviteter mange finnmarkinger bedriver med til vanlig, så det å betale for å fiske, dra på tur, sykle osv er ikke noe vi kommer til å gjøre. Blir kanskje lagt igjen noen kroner på campingplass, men for det meste er vi vant til å fricampe i eget fylke. Og vil nok gjøre det også i sommer. Så får vi krysse fingrene for at snøen snart blir borte, slik at vi får sommervarme i år. Anonymkode: 362b0...9b6 Det er jo nettopp det. Turistnæringen i Norge er knyttet til natur (gratis for nordmenn), nordlys (samme greie), fiske osv. Man betaler selvfølgelig ikke for noe man gjør gratis flere ganger i måneden. Anonymkode: 79745...730 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #111 Skrevet 24. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så spar pengene til neste år. Da blir det magert med feriepenger på den gemene nordmann. Anonymkode: eea74...463 Jeg spør ikke om det i hovedinnlegget. Jeg spør hvordan myndighetene forventer at vi bruker pengene i Norge når det ikke er noe å bruke penger på. Anonymkode: 79745...730 3
tirben Skrevet 24. mai 2020 #112 Skrevet 24. mai 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Sitte på en hytte i to uker og gjøre hva? Når alt er stengt? Ikke noe problem å bo på hytte, men man må jo ha noe å gjøre. Anonymkode: 79745...730 Jeg bor i en typisk hyttekommune hvor det pleier å være mange turister. Her er restauranter åpne, museene åpner straks, til turistsesongen, og kjøpesenter er åpne og selvfølgelig strendene! Tror ikke de besøkende her vil merke så stor forskjell egentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #113 Skrevet 24. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg spør ikke om det i hovedinnlegget. Jeg spør hvordan myndighetene forventer at vi bruker pengene i Norge når det ikke er noe å bruke penger på. Anonymkode: 79745...730 Og du har fått masse svar, men ingen svar er gode nok for deg når du har bestemt deg at slik er det. Anonymkode: b5eeb...c4d 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #114 Skrevet 24. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og du har fått masse svar, men ingen svar er gode nok for deg når du har bestemt deg at slik er det. Anonymkode: b5eeb...c4d De svarene jeg har fått er for det meste tips om hvordan gjøre ting gratis. Anonymkode: 79745...730 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #115 Skrevet 24. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sitte på en hytte i to uker og gjøre hva? Når alt er stengt? Ikke noe problem å bo på hytte, men man må jo ha noe å gjøre. Anonymkode: 79745...730 Fiske gå på turer Anonymkode: 84e50...6a1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #116 Skrevet 24. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fiske gå på turer Anonymkode: 84e50...6a1 Nordmenn og disse gå på turene. Seriøst. Tror du at tenåringer ønsker å gå på tur i nærområdet i hele sommerferien når de allerede har gjort det i flere måneder? I mest sannsynlig kulde og drittvær? Anonymkode: 79745...730 5
tirben Skrevet 24. mai 2020 #117 Skrevet 24. mai 2020 Nå sjekket jeg Booking. com en tilfeldig uke i juli. Da er hotellene i hvertfall åpne i Oslo, Bergen, Kristiansand, Sandefjord, Tromsø og Bodø. Sikkert mange andre steder også. Så "alt" er ikke stengt! 2
Example Skrevet 24. mai 2020 #118 Skrevet 24. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Danmark, Island, Færøyene og Finland har samme smittebilde som oss. Så det finnes ingen smittevernfaglig grunn til å holde grensene stengt mellom disse landene og Norge. Anonymkode: 79745...730 Da avhenger det også av at disse landene åpner for å ta i mot nordmenn uten karantene. Jeg regner med at noen som reiser på ferie til Island ønsker å gjøre noe annet der, enn å sitte i karantene på et hotellrom.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #119 Skrevet 24. mai 2020 Mange av oss er lært opp til å gjøre ting som er mer eller mindre gratis. Som å sole seg i parken frisbee gåturer fiske bibliotek tv . Å støtte norske bedrifter har jeg ikke tenkt på. Anonymkode: 63160...bf2 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #120 Skrevet 24. mai 2020 Sommeren er jo den fineste tiden i Norge! Da skal jeg bare nyte å være til! Bor på en av Norges solkyster så det årner sæ. Det er på andre årstider at det er smått med sol her! Da er utferdstrang større. Anonymkode: 44081...95b 3
Anbefalte innlegg