AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Hei, kan noen være så snill å svare på dette. Jeg skal sende en pakke, ser at kostnad for denne pakken vil koste nesten 100 kr. Hvordan betaler man denne kostnaden? Kan jeg sette på frimerker jeg har fra før? Eller nå man kjøpe noe når den sendes? Det er via posten. Og hva betyr frimerke hvor det kun står "A"? Takk☺ Anonymkode: 05144...b50
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 Og går frimerker ut på dato? Ser jeg har noen fra 2007 på 11 kr. Kan de brukes? Anonymkode: 05144...b50
Whistler Skrevet 23. mai 2020 #3 Skrevet 23. mai 2020 Frimerker med beløp påtrykt er jevngodt med penger og går ikke ut på dato. Pålydende er gyldig for porto så lenge de ikke er stemplet. Frimerke med "A" er beregnet på brev som A-post.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 32 minutter siden, Whistler skrev: Frimerker med beløp påtrykt er jevngodt med penger og går ikke ut på dato. Pålydende er gyldig for porto så lenge de ikke er stemplet. Frimerke med "A" er beregnet på brev som A-post. Takk for svar. Hva er A-post? Og er det penger i et sånt merke? Anonymkode: 05144...b50
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 Alt dette finner du om du googler, så slipper du sitte her og vente på svar Anonymkode: 4a183...c27 3
Million Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hva er A-post? Og er det penger i et sånt merke? Anonymkode: 05144...b50 Vi har ikke A-post lenger, men før var det sånn at A-post gikk fortest og kom først frem. Nå sendes uansett alt med B-post, det finnes ikke A post lenger. Et brev med B-post tar vel 2-3 dager nå. Før kunne et A-post brev ta en dag bare. Ta med deg pakken og frimerkene dine til postkontoret (post i butikk?) og spør om du kan benytte frimerkene. Det tror jeg helt sikkert du kan, men det skal vel frankeres litt mer i tillegg om du skal opp i 100 kr i porto på pakken? Eller du kan benytte denne metoden som er ganske ny: https://www.posten.no/sende/send-fra-egen-postkasse Endret 23. mai 2020 av Million 1
annebanane Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 (endret) Hadde bare kjøpt et digitalt frimerke på posten sine nettsider og sendt den hjemmefra dersom du vet vekten og dimensjonen på pakken. Om du vil vente kan du ta med frimerkerkene til posten og få de til å sikre rett verdi og eventuelle ekstra frimerker. Endret 23. mai 2020 av Moonwalker 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #8 Skrevet 23. mai 2020 20 minutter siden, Moonwalker skrev: Hadde bare kjøpt et digitalt frimerke på posten sine nettsider og sendt den hjemmefra dersom du vet vekten og dimensjonen på pakken. Om du vil vente kan du ta med frimerkerkene til posten og få de til å sikre rett verdi og eventuelle ekstra frimerker. Jeg vil gjerne bruke opp de frimerkene jeg har liggende, derfor spør jeg😊 Anonymkode: 05144...b50
Bix Skrevet 23. mai 2020 #9 Skrevet 23. mai 2020 (endret) For all del - absolutt alle norske frimerker er fortsatt gyldige til frankering med unntak av skilling-utgivelsene og flere utgivelser som ble gitt ut i 1940-45 til fordel for okkupasjonsmakten, blant annet de såkalte V-merkene som kom i 1941. Hva A-frimerkene angår ble de innført som en fast variabel for å dekke post under 20 gram innenlands uten å måtte tenke på portoøkninger, så et A-frimerke er til enhver tid verdt det som man betaler for å sende post i laveste prisgruppe innenlands - for tiden kr.17. Bruk gjerne vanlige frimerker til frankering - de såkalte "digitale frimerkene" her i Norge er bare en rekke med håndskrevne tall som i det store og det hele vil være verdiløse for en samler som i fremtiden kommer over dagens post, mens de tradisjonelle frimerkene med motiver fortsatt fremstiller posthistoriens og landets utvikling; bortsett fra filatelister bruker de færreste vanlige frimerker idag, men de tradisjonelle frimerkene er fortsatt en del av den norske kulturhistorien. Slik så for øvrig Norges første frimerke ut - gitt ut 1. januar 1855 - og utformingen av merket forteller mye om samfunnet den gang: Har man andre spørsmål om frimerker, eller er det noe man lurer på, vil forumet Frank E Ring alltid kunne komme med svar; det samme gjelder Samlerforum, men dette er mer orientert mot samling av mynter og sedler. Og er man nysgjerrig på hvordan frimerker fra 1800-tallets Norge og resten av verden ser ut, eller alternativt har noen mystiske merker liggende i en skuff som man ikke kjenner opphavet til, har Stampworld illustrert oversikt over all verdens frimerker. Endret 23. mai 2020 av Bix 3
Million Skrevet 23. mai 2020 #10 Skrevet 23. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjerne bruke opp de frimerkene jeg har liggende, derfor spør jeg😊 Anonymkode: 05144...b50 Da er det nok best du tar med deg dem og pakken til posten eller post-i-butikk, og får dem til å sette på resten av frankeringen som trengs.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #11 Skrevet 23. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjerne bruke opp de frimerkene jeg har liggende, derfor spør jeg😊 Anonymkode: 05144...b50 Du kan fint klistre på de frimerkene du har hjemme, og så eventuelt kjøpe mer dersom du ikke har nok. Du kan også blande frimerker og digital kode. Det er ikke alle som jobber i post-i-butikk som er klare over reglene, husk at de er ansatt i dagligvarebutikken og ikke i Posten, så hvis du vil spørre om hjelp er det best å ringe/maile Posten. Anonymkode: b20bc...400 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå