AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Barn 8 år, hatt tilbakevendende motoriske Tics i ansiktet. Startet i oktober 2019. Økt den siste måneden. Fastlege mener det kommer av ytre stress. Veldig urolig for tourettes. Anonymkode: f9931...080
Arkana Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 Det er helt normalt at barn har forbigående (varighet under ett år) tics. Så mange som 25% har tics en eller annen gang i løpet av barndommen, og de kan komme og gå eller forandre seg. Til sammenligning er det bare ca 1% som har Tourettes (og et av kriteriene er at man skal ha flere tics, hvorav minst ett vokalt, noe de færreste barn med forbigående tics har) så sannsynligheten er liten for at barnet ditt har det. Stress er definitivt en mulig forklaring, men sannsynligvis vil dette gå over helt av seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #3 Skrevet 24. mai 2020 Har en frisk og tilfreds, lykkelig og sosial gutt på åtte år, som periodevis har hatt ansiktstics siden han var 2,5 år. Dro alene med barnefar til barnelege og fikk vite at 1) Det er veldig vanlig. 2) Det begynner ofte med en lyd (kremting er veldig vanlig) og endrer seg ofte til en grimase, en bevegelse etc. 3) Ikke gjør noe nummer ut av det. Fokuserer man på det, kan det øke på. Litt som at det klør, hvis du skjønner og man må klø seg enda mer. Nå har han lange perioder uten, og så kommer det tilbake i perioder på opp til noen måneder. Merker det kan dukke opp når han spiller playstation eller ser på noe skikkelig intenso på barne-tv. Tenker det har med stimuli å gjøre. Anbefaler mye frisk luft og aktivitet! Og å ikke tenke at man har mislykka som forelder eller andre lite oppbyggelige tanker, for det handler virkelig ikke om det. Det er veldig vanlig! Jeg hadde det selv som barn og jeg ser mange barn rundt meg idag, som har ulike tics. Det går over - ofte i tenårene hvis ikke før Og hvis ikke det går helt over, så blir det hvertfall mye lettere å undertrykke det, har jeg hørt. Anonymkode: c0e6c...8ac
Heisenberg Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 Sønnen min på 15 har vokale tics. De har kommet og gått i mange år og det er veldig vanlig. Har lest, uten at jeg kan huske hvor, at særlig gutter ofte har tics som de vokser av seg. Han har mye skjeldnere perioder med tics nå enn når han var yngre.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #5 Skrevet 7. juni 2020 Gikk noen av deres barn på Movicol? Anonymkode: f9931...080
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 På 23.5.2020 den 18.26, AnonymBruker skrev: Barn 8 år, hatt tilbakevendende motoriske Tics i ansiktet. Startet i oktober 2019. Økt den siste måneden. Fastlege mener det kommer av ytre stress. Veldig urolig for tourettes. Anonymkode: f9931...080 Er det andre ting enn tics?Med Tourettes er det ofte nye mer enn bare ticsene som er problemet. Symptomene (ticsene) skal ha opptrådt daglig eller nesten daglig i minst 12 måneder og uten opphold i mer enn 2 måneder. Så oktober er en god stund siden om det var sist det var tics.Så stemmer sikkert legen sin vurdering. Men tics kan være andre steder enn bare i ansiktet og. Og ikke alle tics du ser. Og om barnet hadde hatt Tourettes så er det ikke farlig. Ja det kan være mye tyngre enn med vanlige barn.Mange flere hensyn og mye mer av alt. Men ikke noe å være redd for. Høres ut som du er redd for det? Ikke overfør det til barnet ihvertfall.da vil han aldri godta seg selv..Med fordommer! Har selv barn med Tourettes! H*n er fantastisk. Ja det er tungt til tider.Men de er fremdeles barna våre. Se det ann en stund og ta en ny prat med legen om det ikke går over eller det dukker opp mer Mange har forbigående tics. Tourettes er mye mer enn ticsene 😊 Anonymkode: ed199...33c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå