Gå til innhold

Har hatt en diskusjon med 13-åringen, og er usikker på hvordan jeg skal håndtere det...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en diskusjon som endte opp i at hun begynte å bli frekk. Jeg ba henne gi seg to ganger. Hun fortsatte, og den tredje gangen fikk hun advarsel om at jeg kom til å ta vekk PC og tlf om hun ikke ga seg. Hun ble enda frekkere og mer nedlatende, og jeg tok PC og tlf.

Nå noen timer senere kom hun ned og ba om å få det igjen. Jeg sa at jeg så ingen god grunn til at hun skulle få det tilbake. Sa at hun fikk be om unnskyldning først. Det var hun IKKE interessert i. For hun hadde ikke gjort noe galt. Jeg fortalte henne at selve diskusjonen var ikke problemet, problemet var frekkheten. Da bare fortsatte hun i samme frekke og hånlige måten og nesten enda verre. Sier stygge ting for å såre. Jeg vet hvordan hun kan være, men blir nesten litt sjokkert over måten hun snakker på. Endte med at jeg bare vekk fra henne og hun gikk på rommet.

Hva nå? Hva gjør jeg videre? Regner med hun kommer til å spørre igjen etter hvert om å få igjen PC og tlf.

Anonymkode: e65eb...ae5

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 uker uten tlf og PC , med beskjed om at det blir utvidet med en uke for hver gang hun er frekk.

Anonymkode: fbef5...586

Jepp. 1 dag for hver frekkhet. 

Lær henne respekt og ydmykhet. 

Og gjør som du gjorde. Gå vekk. Si at du ikke er interessert i å ha en samtale med henne så lenge hun ikke klarer å oppføre seg som et sivilisert menneske. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Straff må gjennomføres, hvis ikke blir du overkjørt senere

Anonymkode: 00a44...84c

Ja, jeg er helt enig. Det må bli konsekvenser. Viktig å gjennomføre, slik at ho ikke strekker strikken mer og mer fordi ho veit ho kan. 

• Liker 7
Skrevet

Enig med de over, og jeg syns at det å ta goder er helt rimelig. De har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men det handler om folkeskikk, empati og privilegier. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som tror at hun blir mindre frekk av denne straffemetoden? 

Anonymkode: e5368...230

• Liker 33
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes straffemetoden dessverre ikke står i forhold "forbrytelsen". Hva skal du gjøre hvis hun stjeler, TS?

Men, nå har du valgt det og må stå i det.

Neste gang hun er frekk, forlater du situasjonen - som andre har sagt før meg - og ber henne henvende seg når hun kan gjøre det på en ordentlig måte.

Skrevet

Nå vet ikke vi hva diskusjonen gikk ut på eller hvordan TS henvender seg til datteren sin. Virker ganske rart å ta tingene hennes fordi hun er frekk. Hva med å være litt ydmyk og si at måten hun snakker på sårer deg? Å møte hardt mot hardt vil muligens gjøre relasjonen deres svakere.

• Liker 13
Skrevet

Hva handlet diskusjonen om? Hvordan var hun frekk?

Det virker litt tilfeldig å bare fjerne PC og mobil med mindre det hadde noe med selve saken å gjøre.

Du lærer ikke barn å bli mindre frekke med straff, i utgangspunktet. Kanskje er dette hennes måte å uttrykke på at det er noe i livet hennes som ikke er helt som det skal. Snakk heller med henne.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hun prøver å provosere deg , ikke Bit på agnet . Vær rolig , si at dere kan snakke sammen når hun ikke er så frekk i munnen og fortell hvorfor du velger å gå . Jeg ville ikke ha tatt vekk goder - eller jeg vet ikke hvorfor du gjorde det men å ta det vekk fordi hun var frekk er ingen god straff, hun vil bare være mer sint på deg og slike straffer vil ikke knytte dere sammen men heller føre til avstand . 

Anonymkode: 56a51...458

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å snakke med henne. Hun er ikke mottakelig. Fortsetter bare å være frekk. Når jeg sier at hun sårer meg med ting hun sier, sier hun bare at det er fortjent og at hun ikke bryr seg. Hun har kommet til meg to ganger etter dette med et forsøk på å få igjen privilegiene sine. Begge gangene har hun vært like frekk og nedlatende som første gangen. Jeg har forholdt meg rolig og saklig. Hun har ikke tenkt til å gi seg virker det som.

TS

Anonymkode: e65eb...ae5

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har pc og telefonen med frekkheten å gjøre?

Jeg ville ikke tatt bort telefon og pc i utgangspunktet. Jeg ville heller ha avvist henne i det hun begynte å være frekk, bare gått fra henne, og oppholdt meg et annet sted i huset enn henne, med beskjed om at hvis hun bestemte seg for å snakke med meg uten å være frekk så kunne hun komme å hete meg. Konsekvensen av å være frekk er at folk ikke vil ha noe med deg å gjøre.

Siden du nå har tatt telefon og pc må du enten beholde de så lenge som du har sagt at du skal, eller forklare at du har tenkt på det og funnet ut at det var feil måte å takle det på fra din side. Hvis du velger sistnevnte er det fult mulig å samtidig understreke at du ikke på noen måte godtar slik frekkhet.

Anonymkode: ebb6a...7bf

Skulle bare mangle å fjerne noe så viktig som pc og mobil. Det er en gode, ikke en menneskerett. 

Ikke f om min unge hadde fått nyte luksus og goder om han ikke hadde vist meg respekt og oppført seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Husker selv som ungdom så hjalp det verken med husarrest, fjerning av goder eller kjeft.

Mamma tydde til dette. Skapte bare mer avstand mellom oss. Tilslutt gikk jeg ikke til henne med noe jeg tenkte på. 
Pappa snakket med meg. Hvis jeg var frekk så skjønte han at det var noe annet underliggende. Vi hadde et tett forhold. 

Beste du gjør er å finne ut om hun tenker på noe, om det har skjedd noe. Si at hun trenger ikke å være frekk, men forstå at hun kanskje har en dårlig dag. Alle har dårlige dager. Kanskje hun var frekk for hun ikke forstod noe. Alltid forklar godt hvis hun ikke får noe hun ønsker. 

Anonymkode: 1107c...30b

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Skulle bare mangle å fjerne noe så viktig som pc og mobil. Det er en gode, ikke en menneskerett. 

Ikke f om min unge hadde fått nyte luksus og goder om han ikke hadde vist meg respekt og oppført seg. 

Jeg er enig i denne. Jeg tenker også at det er greit at de lærer at dårlig oppførsel fører til konsekvenser de ikke liker. Som f. eks. å miste materielle privelegier. At hun har vært og spurt to ganger allerede tyder jo også på at hun naturlig nok vil ha det tilbake, og da er det bare å vente til hun når det punktet hvor hun skjønner at hun ikke oppnår det hun vil med å snakke til folk på den måten. 

Anonymkode: 5780e...03e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i denne. Jeg tenker også at det er greit at de lærer at dårlig oppførsel fører til konsekvenser de ikke liker. Som f. eks. å miste materielle privelegier. At hun har vært og spurt to ganger allerede tyder jo også på at hun naturlig nok vil ha det tilbake, og da er det bare å vente til hun når det punktet hvor hun skjønner at hun ikke oppnår det hun vil med å snakke til folk på den måten. 

Anonymkode: 5780e...03e

Ja, for hormonelle tenåringer tenker så rasjonelt.... 

Hun er frekk fordi TS har sagt at det sårer, det er jo tydelig at det er hva hun ønsker å oppnå. 

Det beste når de oppfører seg på denne måten - er ignorering. 

Anonymkode: 1b9dc...bce

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker selv som ungdom så hjalp det verken med husarrest, fjerning av goder eller kjeft.

Mamma tydde til dette. Skapte bare mer avstand mellom oss. Tilslutt gikk jeg ikke til henne med noe jeg tenkte på. 
Pappa snakket med meg. Hvis jeg var frekk så skjønte han at det var noe annet underliggende. Vi hadde et tett forhold. 

Beste du gjør er å finne ut om hun tenker på noe, om det har skjedd noe. Si at hun trenger ikke å være frekk, men forstå at hun kanskje har en dårlig dag. Alle har dårlige dager. Kanskje hun var frekk for hun ikke forstod noe. Alltid forklar godt hvis hun ikke får noe hun ønsker. 

Anonymkode: 1107c...30b

Du gjør den feilen å tro at alle er som deg. Det kan like gjerne være at denne ungen er frekk og tester grenser og hvor langt hun kan gå. Da kan det være lurt å fjerne goder og vise at dårlige handlinger gir uønskede konsekvenser.

Anonymkode: ce1cf...24a

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...