Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student, og eksamenene mine har blitt gjort om til 4- og 5-timers hjemmeeksamen fremfor skoleeksamen. Jeg har første eksamen snart, men sliter sånn med å klare å forberede meg. Jeg har vært på hybelen min siden hele koronasituasjonen brøt ut, og de fleste jeg bor med og alle studievennene mine dro hjem i mars og blir hjemme frem til høsten. Det er kun meg og en igjen i kollektivet, men han har snudd døgnrytmen sin og bruker mesteparten av dagen sin på å game. Vi hadde dessuten lite kontakt fra før, så det er omtrent som å bo alene. 

Jeg er så fortvilet, ensom og lei. Jeg har ikke noe særlig kontakt med egen familie, og bor i en annen del av landet. Har kontakt med studievenner over chat og skype, men det er likevel ikke det samme som å møte dem i hverdagen. Jeg er en ganske fersk student, og har aldri hatt hjemmeeksamen før. Jeg pleier vanligvis å være motivert og flink til å lese, men nå kaster jeg bort flere timer hver dag på å gjøre ingenting. Jeg står opp tidlig hver dag, men i løpet av dagen mister jeg motet og kan stirre ut i luften eller gå lange turer i timevis. Matlysten er også helt borte. 

Er det andre som har det slik? Eller har tips til hvordan jeg kan få det litt bedre? Hvordan få til å lese til eksamen når det føles meningsløst?

Anonymkode: 103c1...b53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett deg ut på cafe for å jobbe?

AnonymBruker
Skrevet

Det er tungt med første hjemmeeksamen, men dette klarer du. Vet ikke hva du studerer, men jeg har selv følt det samme. Som om alt er håpløst og nytt. Mitt beste tips er å snakke med noen som har erfaring, ta deg selv i skinnet og tenke at alt er over snart...

Anonymkode: e3ef9...2a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan forsøke å se på live "study with me"-videoer på Youtube. Da kan det føles litt mer som at du sitter med noen andre og leser 😊

Anonymkode: 9e9bd...39f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Motivasjon trenger du (nesten) ikke, men rutine og disiplin. Det er kjempebra at du står opp tidlig hver dag! Begynn første økt til den tiden du ville hatt første forelesning. Skriv notater mens du leser eller lag tankekart e.l. Les i 2 timer, ta en pause, spis noe godt, og ta neste økt. Husk å premiere deg selv når du har gjennomført dagen. Jeg var avhengig av å ha lesesalen å gå til. På lesesalen blir man ikke distrahert så mye. Men den er vel stengt nå..Motivasjonen kommer når du etterhvert begynner å få litt oversikt og kontroll over pensumet. Alt er interessant når man bare kommer inn i stoffet, er min erfaring - men ikke alle er koblet slik da.

Anonymkode: a0a84...a79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør tidligere eksamensoppgaver og få oversikt over pensum, du trenger ikke nødvendigvis å pugge alt. Du kan ha tid til å slå opp i pensum siden du har hjemmeeksamen :)

Anonymkode: c896c...0bd

Skrevet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke bare sitte på rumpa å vente på at man skal få motivasjon til å gjøre alt her i livet. du må skaffe deg gode rutiner, finn Noe du kan belønne deg med når du har gjort det som er planlagt. 

Anonymkode: f5424...d5e

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student, og eksamenene mine har blitt gjort om til 4- og 5-timers hjemmeeksamen fremfor skoleeksamen. Jeg har første eksamen snart, men sliter sånn med å klare å forberede meg. Jeg har vært på hybelen min siden hele koronasituasjonen brøt ut, og de fleste jeg bor med og alle studievennene mine dro hjem i mars og blir hjemme frem til høsten. Det er kun meg og en igjen i kollektivet, men han har snudd døgnrytmen sin og bruker mesteparten av dagen sin på å game. Vi hadde dessuten lite kontakt fra før, så det er omtrent som å bo alene. 

Jeg er så fortvilet, ensom og lei. Jeg har ikke noe særlig kontakt med egen familie, og bor i en annen del av landet. Har kontakt med studievenner over chat og skype, men det er likevel ikke det samme som å møte dem i hverdagen. Jeg er en ganske fersk student, og har aldri hatt hjemmeeksamen før. Jeg pleier vanligvis å være motivert og flink til å lese, men nå kaster jeg bort flere timer hver dag på å gjøre ingenting. Jeg står opp tidlig hver dag, men i løpet av dagen mister jeg motet og kan stirre ut i luften eller gå lange turer i timevis. Matlysten er også helt borte. 

Er det andre som har det slik? Eller har tips til hvordan jeg kan få det litt bedre? Hvordan få til å lese til eksamen når det føles meningsløst?

Anonymkode: 103c1...b53

Det er helt normalt å slite når hverdagen forsvinner. Vi mennesker er avhengige av rutiner for å funke. Det betyr at du må lage deg rutiner. 
Her har lesesalen åpnet denne uka. Dersom din lesesal er åpen: bestill deg et bord og gå dit til fast tid så mange dager i uka du får lov til. Da kommer du deg ut av huset og får variasjon. Etter det legger du opp en aktivitet som er ikke-skole og absolutt ikke gaming hver dag. Feks kan det være å trene i parken mandager, å gå tur i marka tirsdager, å handle eller lufte hunden for den gamle naboen onsdager, å gå på kino torsdager etc. Kom deg ut. Møt folk. Treff de vennene som er å treffe, selv om de eneste som er igjen nå bare er bekjente - treff dem. Grill i parken, dra på stranda. Covid-19 kommer til å vare ut i både 21, 22 og 23, så kom deg ut og normaliser hverdagen igjen.

Anonymkode: 333a7...482

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...